Nizar Layak Tanding Di Pekan Tatkala Najib Kemuka Rayuan Akhir Kes Src


agendaily.com12/08/2022
Datuk Mohd Nizar (kanan sekali) bersama bapanya Datuk Seri Najib Razak. Nizar kini adalah Ketua Pemuda UMNO Bahagian Pekan. - Gambar Bernama
Anak sulung Datuk Seri Najib Razak dengan bekas isteri pertamanya, Datuk Mohd Nizar dikatakan layak menjadi calon Barisan Nasional (BN) bagi kawasan Parlimen Pekan, pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) akan datang.

Kelayakan itu berasaskan kepada kedudukannya sebagai Ketua Pemuda UMNO Bahagian Pekan, sekali gus memenuhi syarat sebagai calon gabungan itu.

Desas-desus Nizar akan bertanding di Parlimen berkenaan muncul tatkala negara akan mendengar rayuan terakhir bekas Perdana Menteri (PM) itu di Mahkamah Persekutuan terhadap hukuman yang dijatuhi Mahkamah Tinggi dalam kes SRC International Sdn Bhd (SRC).

Memetik Utusan, Timbalan Ketua UMNO Bahagian Pekan Datuk Seri Zamri Ramly berkata selaku Ketua Pemuda UMNO Bahagian Pekan, Nizar memenuhi syarat sebagai calon parti itu.

Ketika ini, Nizar, 44, – anak Najib dengan bekas isteri pertama, Tengku Puteri Zainah Tengku Eskandar – antara nama yang disebut-sebut paling sesuai bagi menggantikan bapanya jika Ahli Parlimen Pekan itu tidak layak bertanding pada PRU-15 nanti.

Sebelum ini, pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Chini pada 4 Julai 2020, Nizar antara nama yang disebut-sebut bertanding di situ sebelum Mohd Sharim Md Zain dipilih mewakili BN.

Difahamkan, Nizar akan bertanding dalam kawasan Parlimen Pekan bagi meneruskan legasi Allahyarham Tun Abdul Razak di situ.

Kawasan Parlimen Pekan mempunyai empat Dewan Undangan Negeri (DUN) iaitu Pulau Manis, Peramu Jaya, Bebar dan Chini yang kesemuanya dimenangi calon BN pada PRU-14 lalu.

Pada PRU14 lalu, Najib menang dengan majoriti 24,859 undi apabila memperoleh 43,854 undi dalam pertandingan empat penjuru di kerusi Parlimen Pekan. Beliau menewaskan Kapten (B) Ahiatudin Daud dari PAS (18,995 undi), Muhd Zahid Md Arip dari PKR (7,662 undi) dan calon Bebas, Abd Kadir Sainudin (103 undi).

Pada 28 Julai 2020, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menjatuhi hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta, selepas Najib didapati bersalah terhadap tujuh tuduhan pecah amanah, menyalahgunakan kedudukan dan pengubahan wang haram RM42 juta dana milik SRC.

Najib yang adalah PM keenam dari 2009 hingga 2018, dan menjadi ketua negara pertama di Malaysia diheret ke mahkamah atas tuduhan jenayah rasuah. Perbicaraan bermula pada 3 April 2019 dengan pendakwaan memanggil 57 saksi sebelum menutup kesnya pada 27 Ogos tahun sama.

Pada 11 November 2019, Najib diarahkan membela diri atas semua pertuduhan selepas mahkamah mendapati pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes ‘prima facie’ terhadapnya.

Pertama kali Najib dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur pada 4 Julai 2018 atas tiga pertuduhan pecah amanah dan satu pertuduhan menyalahgunakan kedudukan.

Pada 8 Ogos 2018, Najib sekali lagi dihadapkan ke Mahkamah Sesyen atas tiga pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan wang sama.

Pada 8 Disember tahun lalu, Mahkamah Rayuan mengekalkan sabitan salah serta hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta yang dikenakan oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur ke atas Najib.

Rayuan akhir Najib untuk mengetepikan sabitan dan hukuman penjara 12 tahun serta denda RM210 juta akan didengar di Mahkamah Persekutuan selama 10 hari bermula 15 hingga 26 Ogos ini.

Namun, firma guaman Zaid Ibrahim Suflan TH Liew & Partners telah mengemukakan permohonan untuk menangguhkan pendengaran rayuan dengan alasan mereka baharu sahaja dilantik mewakili Ahli Parlimen Pekan itu


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/08/nizar-layak-tanding-di-pekan-tatkala.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mahkamah Persekutuan Di Jadual Mendengar Rayuan Akhir Najib Kes Src International Esok

Mahkamah Persekutuan Di Jadual Mendengar Rayuan Akhir Najib Kes Src International Esok

papar berkaitan - pada 15/8/2022 - jumlah : 125 hits
PUTRAJAYA Mahkamah Persekutuan dijadual mendengar rayuan bekas Perdana Menteri Datuk Sri Najib Razak terhadap sabitan dan hukuman atas kesalahan penyelewengan RM42 juta dana SRC International Sdn Bhd esok Ia adalah rayuan terakhir Najib sel...
Ketua Hakim Negara Pengerusi Panel Dengar Rayuan Akhir Najib Kes Penyelewengan Src

Ketua Hakim Negara Pengerusi Panel Dengar Rayuan Akhir Najib Kes Penyelewengan Src

papar berkaitan - pada 15/8/2022 - jumlah : 139 hits
PUTRAJAYA Rayuan akhir kes penyelewengan dana RM42 juta milik SRC International Sdn Bhd dihadapi Datuk Seri Najib Razak akan didengar panel lima hakim Mahkamah Persekutuan dipengerusikan Ketua Hakim Negara Tun Tengku Maimun Tuan Mat Turut b...
Langsung Pendengaran Rayuan Terakhir Kes Src Najib Bermula

Langsung Pendengaran Rayuan Terakhir Kes Src Najib Bermula

papar berkaitan - pada 18/8/2022 - jumlah : 126 hits
malaysiakini comSelepas dua hari pendengaran Mahkamah Persekutuan akhirnya akan mendengar rayuan terakhir bekas perdana menteri Najib Razak untuk mengetepikan sabitan dan hukuman terhadapnya dalam kes rasuah SRC International berjumlah RM42...
Rayuan Kes Src Firma Guaman Nafi Tarik Diri Wakili Najib

Rayuan Kes Src Firma Guaman Nafi Tarik Diri Wakili Najib

papar berkaitan - pada 12/8/2022 - jumlah : 201 hits
Zaid turut menafikan persetujuan firma guaman itu untuk mewakili Ahli Parlimen Pekan berkenaan dalam rayuan kes SRC tidak bermotifkan wang Gambar fail BERNAMAKUALA LUMPUR Firma guaman yang baharu dilantik untuk mewakili Datuk Seri Najib Tun...
Kes Src Esok Hari Penting Buat Saya Najib Razak

Kes Src Esok Hari Penting Buat Saya Najib Razak

papar berkaitan - pada 15/8/2022 - jumlah : 152 hits
Datuk Seri Najib Tun Razak menyifatkan rayuan akhir yang dijadualkan berlangsung di Mahkamah Persekutuan di Putrajaya esok adalah hari penting buatnya Bekas Perdana Menteri itu akan cuba mengetepikan sabitan hukuman 12 tahun penjara dan den...
Kes Src International Taktik Najib Untuk Lengahkan Kes

Kes Src International Taktik Najib Untuk Lengahkan Kes

papar berkaitan - pada 16/8/2022 - jumlah : 184 hits
Kes SRC International Taktik Najib Untuk Lengahkan Kes Permohonan Datuk Seri Najib Razak untuk mengemukakan bukti baharu dalam perbicaraan SRC International Sdn Bhd adalah taktik untuk melengahkan perjalanan dan pengakhiran kes itu Mahkamah...
Permohonan Najib Kemuka Bukti Baru Adalah Taktik Lengahkan Kes Pendakwaan

Permohonan Najib Kemuka Bukti Baru Adalah Taktik Lengahkan Kes Pendakwaan

papar berkaitan - pada 16/8/2022 - jumlah : 115 hits
malaysiakini comDiterbitkan Aug 15 2022 7 04 PMPermohonan Datuk Seri Najib Razak untuk mengemukakan bukti baharu dalam perbicaraan SRC International Sdn Bhd adalah taktik untuk melengahkan perjalanan dan pengakhiran kes itu Mahkamah Perseku...
Sebab Apa Kes Src Najib Penting Bagi Seluruh Malaysia

Sebab Apa Kes Src Najib Penting Bagi Seluruh Malaysia

papar berkaitan - pada 15/8/2022 - jumlah : 127 hits
Butterfly Effect A very small change in conditions can create a significantly different outcome Ini bermakna satu peristiwa kecil akan membawa implikasi yang besar Jadi keputusan kes Najib esok membawa kesan kepada seluruh Malaysia
Mahkamah Persekutuan Tak Benarkan Najib Tangguh Rayuan Src

Mahkamah Persekutuan Tak Benarkan Najib Tangguh Rayuan Src

papar berkaitan - pada 30/7/2022 - jumlah : 242 hits
malaysiakini comMahkamah Persekutuan hari ini menolak permohonan pasukan pembelaan Najib Razak untuk menangguhkan pendengaran bagi rayuan kes rasuah SRC International yang dijadual bulan depan Sehubungan itu rayuan berkenaan akan didengar s...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan