Mahkamah Benarkan Anak Luar Nikah Boleh Bin Nama Bapa Ini Penjelasan Mufti Wilayah




Kuala Lumpur: Amalan menasabkan anak zina atau Anak Tak Sah Taraf kepada penzina adalah amalan masyarakat jahiliyah yang telah lama dibatalkan Islam.

Perkara tersebut ditegaskan oleh Mufti Wilayah Persekutuan, Sohibuh Samahah Datuk Dr. Zulkifli bin Mohamad al-Bakri dalam satu makalah Bayan Linnas Siri 106 yang diterbitkan hari ini. 

“Kami berpendapat bahawa hujah yang melarang dibinkan dan dibintikan anak tak sah taraf kepada ayah biologinya berdasarkan dalil kuat daripada nas al-Quran, hadith, amalan sahabat dan jumhur fuqaha.” 

Sementara itu pejabat Mufti Wilayah Persekutuan juga menegaskan bahawa hujah menutup malu dan aib kepada anak dan keluarga bukanlah satu alasan yang kuat.  

Ini kerana syariat Islam jelas menunjukkan larangan membinkan atau membintikan kepada selain bapanya yang sah melalui perkahwinan. 

Menurut SS Mufti lagi, banyak hukuman dalam Islam diperintahkan supaya dilaksanakan secara terbuka, termasuk dalam kes sebatan zina. 

“Justeru, sebagai sikap bertanggungjawab, hendaklah pasangan yang terjebak dengan zina bernikah secepat yang mungkin apabila sudah berlaku zina kali pertama sebagai bentuk pemulihan diri dan taubat kepada Allah dan berhenti daripada melakukan dosa kepada hubungan yang halal. 

Bahkan seperti mana yang telah disebutkan di atas, ulama yang membenarkan nisbah anak zina sendiri mensyaratkan bahawa hendaklah ibu bapa yang berzina itu dihukum dengan hukuman syariat yakni dirotan 100 kali sebelum dia boleh menasabkan anak tersebut kepada dirinya.” 

“Ini kerana zina itu seperti mana yang ditekan dalam al-Quran adalah fahisyah, benda yang tersangat keji dan merosakkan masyarakat. 

Maka, masyarakat perlu disedarkan dengan melihat hukuman rotan itu sendiri sebagai pengajaran daripada Allah atas kerosakan yang berlaku dan menghindari keluarga dan kerabat mereka daripada berbuat zina. 

Dengan itu, zina yang menjadi punca kepada masalah ini dapat dihilangkan, atau diminimumkan, seterusnya menghilangkan masalah anak zina, dan isu malu yang disebut-sebut. 

“ Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan juga menasihati para pasangan supaya mengambil berat isu persetubuhan sebelum berkahwin agar tidak timbul isu nasab anak sehingga mendatangkan aib kepada diri sendiri dan aib kepada anak. 

Baru-baru ini isu bersekedudukan dan nasab anak tak sah taraf telah menjadi tular di media-media sosial dan mendapat perhatian rakyat Malaysia.

- menara

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://celahgelegar.blogspot.com/2018/10/mahkamah-benarkan-anak-luar-nikah-boleh.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+celahgelegarblogspotcom+%28CELAH+GELEGAR%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Keputusan Benarkan Bin Bapa Anak Luar Nikah Langgar Syarak

Keputusan Benarkan Bin Bapa Anak Luar Nikah Langgar Syarak

papar berkaitan - pada 29/10/2018 - jumlah : 240 hits
KUALA LUMPUR Keputusan Mahkamah Rayuan yang membenarkan anak tidak sah taraf dibin atau dibintikan kepada bapanya menimbulkan polemik dan keresahan dalam kalangan umat Islam ulama dan ahli perundangan Islam Ia dilihat bercanggah dengan kepu...
Anak 2 Tahun Belum Boleh Sambung Ayat Semasa Bercakap Ibu Bapa Perlu Periksa 2 Perkara Ini

Anak 2 Tahun Belum Boleh Sambung Ayat Semasa Bercakap Ibu Bapa Perlu Periksa 2 Perkara Ini

papar berkaitan - pada 13/10/2018 - jumlah : 350 hits
Bila kanak kanak mencecah usia 2 tahun kanak kanak biasanya sudah mula bina ayat Tapi sebelum tu ada beberapa perkara yg meraka perlu ada Kalau mereka belum kuasai 2 perkara ini mereka tidak dapat menyambung ayat Sebagai ibu bapa anda perlu...
Aku Minta Cerai Sebab Suami Anak Luar Nikah Dah 3 Tahun Berkahwin Baru Tau

Aku Minta Cerai Sebab Suami Anak Luar Nikah Dah 3 Tahun Berkahwin Baru Tau

papar berkaitan - pada 11/10/2018 - jumlah : 389 hits
Assalamualaikum admin Mintak hide profile ni sebab guna adik punya Camni dah 3 tahun kami khawin tapi harini baru tau yang suami aku ni dia anak yang berstatus anak luar nikah Hasil perhubungan mak bapak dia yang dulu Sebab sekarang dia dud...
Doktor Kongsi Perkara Pertama Ibu Bapa Boleh Buat Bila Anak Sawan Mengiringkan Ke Kiri Dulu

Doktor Kongsi Perkara Pertama Ibu Bapa Boleh Buat Bila Anak Sawan Mengiringkan Ke Kiri Dulu

papar berkaitan - pada 22/10/2018 - jumlah : 339 hits
Apa perlu saya buat kalau anak saya sawan Soalan ini yang ramai ibu bapa selalu tanya Risau dan tak tahu nak buat apa Ni panduan dari Pakar Kanak Kanak mengenai apa tindakan yang perlu dilakukan oleh ibu bapa bila berhadapan dengan situasi ...
Anak Manja Boleh Jejaskan Perkembangan Diri Beri Peluang Anak Bersosial

Anak Manja Boleh Jejaskan Perkembangan Diri Beri Peluang Anak Bersosial

papar berkaitan - pada 30/10/2018 - jumlah : 376 hits
Istilah manja mempunyai makna yang negatif dalam konteks sosial Ia boleh ditakrifkan sebagai sikap memberi kasih sayang yang terlalu berlebihan dalam fasa awal mengasuh anak anak Anak manja sering merujuk kepada anak yang cenderung menunjuk...
Dianggap Berdosa Tolak Vaksin Mufti Beritahu Ibu Bapa

Dianggap Berdosa Tolak Vaksin Mufti Beritahu Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 21/10/2018 - jumlah : 350 hits
Tan Sri Harussani Zakaria PETALING JAYA Ibu bapa sengaja menolak vaksin boleh dianggap berdosa kerana tindakan mereka mendatangkan risiko dan bahaya kepada anak Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria berkata pihak berkuasa agama sudah menerb...
Waktu Usia Berapa Anak Boleh Dikategorikan Lambat Bercakap Ini Jawapan Dari Pakar

Waktu Usia Berapa Anak Boleh Dikategorikan Lambat Bercakap Ini Jawapan Dari Pakar

papar berkaitan - pada 30/10/2018 - jumlah : 321 hits
Ibu mana yang tidak risau bila lihat anak kawan kawan semua sudah mula pandai bercakap dan anak sendiri masih tidak boleh bertutur walaupun seusia Bagi ibu yang mengalami situasi ini pastinya bingung Ada yang mungkin memberi pandangan supay...
Apakah Maksud Dan Keistimewaan Nama Anak Siti Nurhaliza Siti Aafiyah

Apakah Maksud Dan Keistimewaan Nama Anak Siti Nurhaliza Siti Aafiyah

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 1153 hits
Dunia hiburan diserikan dengan berita kelahiran anak kepada penyanyi tersohor Malaysia Datuk Siti Nurhaliza baru baru ini Setiap gambar dikongsikan dilaman sosial dan sememangnya anak Siti Nurhaliza comel sangat Beberapa hari yang lalu teka...
Langkah Mudah Ajak Anak Menyimpan Wang Boleh Mula Sebaik Dia Pandai Mengira

Langkah Mudah Ajak Anak Menyimpan Wang Boleh Mula Sebaik Dia Pandai Mengira

papar berkaitan - pada 14/10/2018 - jumlah : 277 hits
Sekiranya anda memperuntukkan setiap bulan RM50 bagi seorang anak sebagai simpanan dalam produk kewangan yang memberikan pulangan 6 setahun pada umur anak 18 tahun nanti jumlah simpanan itu berkemungkinan boleh menjadi RM19 656 Namun cukupk...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

There Is An Awakening

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Masih Beraya



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Continuous Learning

Maksud Gaji Bersih Gaji Kasar Gaji Pokok Perbezaannya

Pengumuman Gaji Penjawat Awam Naik 15 Peratus Dan Cara Kira Kenaikan Gaji Baharu Penjawat Awam

Hati Bersih Hidup Bahagia

Ai Team Talent Sementara Batch 3

Glamping With The Stars