Mahiaddin Letak Jawatan Bukan Sebab Umno Tarik Sokongan Tapi Kerana Dikecewakan Dap


 
Mahiaddin Md Yasin kini sudah sah akan meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri.
Pengumuman rasmi mengenai perkara itu akan dilakukan tengahari ini selepas beliau menghadap Yang Dipertuan Agong bagi menyerahkan surat perletakan jawatannya.
Tetapi, kenapa tiba-tiba saja Mahiaddin mengambil keputusan meletakkan jawatan?
Apakah yang menyebabkannya berbuat demikian?
Adakah ia disebabkan UMNO menarik sokongan terhadapnya yang disertai pula dengan kritikan tanpa henti beberapa pemimpin parti itu seperti Zahid Hamidi, Mohamad Hasan, Khaled Nordin, Najib Razak dan lain-lainnya?
Ataukah ia didorong kerana parti-parti pembangkang menolak tujuh tawaran yang dibuatnya baru-baru ini?
Jika kita perhatikan, MT UMNO membuat keputusan menarik sokongan terhadap kerajaan PN pada 3 Ogos lalu yang kemudian disusuli dengan surat akuan berkenaan beberapa Ahli Parlimennya yang setuju menarik sokongan itu yang dihantar kepada Yang Dipertuan Agong di Istana Negara.
Dua menteri UMNO, Shamsul Anuar Nasarah dan Noraini Ahmad selepas itu turut menghantar surat perletakan jawatan masing-masing.


Begitu pun, jika kita masih ingat juga, Mahiaddin ketika itu langsung tidak tergugat, malah ketika dimaklumkan oleh Agong berkenaan penarikan sokongan sejumlah Ahli Parlimen UMNO, beliau tanpa ragu-ragu setuju untuk keabsahannya yang dipertikaikan itu diuji melalui undi percaya dalam sidang Parlimen, September depan.
Pada 13 Ogos pula beliau membuat tujuh tawaran kepada blok pembangkang yang antaranya peruntukan sama rata untuk semua Ahli Parlimen, rundingan belanjawan sebelum dibentangkan, membenarkan undi 18 tahun, tempoh Perdana Menteri hanya dua penggal, undang-undang anti lompat dan lain-lainnya yang ternampak mampu memberi harapan untuknya memenangi undian usul percaya di Parlimen nanti.
Hanya beberapa jam selepas itu, semua parti blok pembangkang, termasuk UMNO dengan tegas menolak tawaran Mahiaddin itu.
Seterusnya pada 14 Ogos, Mahiaddin mengadakan pertemuan mengejut dengan pemimpin-pemimpin PN dan memaklumkan hasratnya untuk meletakkan jawatan.
Jadi, apakah yang sebenarnya mendorong Mahiaddin tiba-tiba mahu meletak jawatan setelah sebelum itu begitu yakin mampu mempertahankan jawatannya – kerana tawarannya itu ditolak mentah-mentah oleh blok pembangkang atau kerana penarikan sokongan daripada UMNO yang angka terakhir berbuat demikian adalah 15 Ahli Parlimen semuanya?
Daripada maklumat yang diterima daripada mereka yang dekat dengan Bersatu memberitahu, Mahiaddin tidak rasa tergugat dengan penarikan sokongan UMNO terhadapnya, tetapi yang benar-benar mengecewakannya ialah apabila tujuh tawarannya itu ditolak mentah-mentah, khususnya oleh DAP.
Dikatakan sebelum membuat tawaran itu, beberapa rundingan antara pemimpin PN dengan pemimpin DAP telah pun diadakan dan pada asasnya, sejumlah mereka telah setuju untuk menerima tawaran tersebut dan sedia membalasnya dengan menyokong usul undi percaya di Parlimen.
Terdapat laporan media yang menyebut, mereka yang terlibat dalam rundingan itu ialah Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz bagi pihak PN dan Tony Pua serta Ong Kian Ming bagi pihak DAP.
Asas ada pemimpin DAP setuju menerima tawaran itu yang bererti mengekalkan lagi Mahiaddin adalah kerana mereka tidak mahu melihat kluster mahkamah dalam UMNO berkuasa semula melalui kemungkinan wujudnya kerjasama dengan PH.
Dengan andaian hampir separuh daripada 42 Ahli Parlimen DAP bersetuju menyokong usul undi percaya, bermakna ia sudah lebih daripada cukup untuk menampung kehilangan majoriti yang disebabkan penarikan sokongan 15 Ahli Parlimen UMNO itu.
Dengan keyakinan memperolehi sokongan DAP itulah yang menyebabkan Mahiaddin sanggup bertemu Presiden Pas, Hadi Awang di Marang Terengganu untuk memberi penjelasan serta memohon restu daripada pemimpin tersebut.
Tetapi penolakan DAP secara total terhadap tawaran itu dikatakan benar-benar membuatkan Mahiaddin kecewa dan harapannya untuk memiliki majoriti yang cukup dengan sendirinya telah musnah.
Keputusan Mahiaddin meletakkan jawatan kemudiannya adalah disebabkan beliau tidak sedia menghadiri sidang Parlimen September nanti dalam keadaan dirinya pasti tiada lagi sokongan majoriti.
Dalam hal ini, seorang pemimpin Bersatu menyalahkan Mahiaddin sendiri atas kegagalan misi mendapat sokongan daripada DAP itu.
Katanya, silap Mahiaddin ialah kerana tidak berterus-terang dengan menyatakan perkara itu telah dibincangkan dengan DAP terlebih dahulu.
Mahiaddin dikatakan cuba bermain politik dengan melontarkan tawaran itu dan berharap DAP akan segera menyambutnya dengan positif bagi menampakkan beliau seorang yang berjiwa besar dan ingin berdamai tanpa mengambil kira DAP juga ada perkiraan politiknya yang perlu dijaga.
Kata pemimpin Bersatu itu lagi, jika Mahiaddin berterus-terang menyebut tawaran-tawaran itu telah dibincangkan dengan DAP terlebih dahulu, ia pasti membuatkan DAP terperangkap dan tidak mampu berdalih lagi.
Silap Mahiaddin juga, kata pemimpin Bersatu itu lagi ialah kerana perkara itu tidak dibincangkan dengan teliti oleh Perdana Menteri dengan mereka yang arif tentang strategi politik dalam parti, tetapi hanya dengan beberapa kerat yang rapat dengannya saja.
Padahnya hilanglah jawatan Perdana Menteri, tambah pemimpin itu setesrusnya.
 (ShahbudinHusin 16/08/2021)








Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/08/mahiaddin-letak-jawatan-bukan-sebab.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Surat Umno Tular Tuntut Ahli Parlimen Tarik Sokongan Letak Jawatan

Surat Umno Tular Tuntut Ahli Parlimen Tarik Sokongan Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 6/8/2021 - jumlah : 300 hits
Oleh ASLINDA NASIR KUALA LUMPUR Surat yang dipercayai dikeluarkan pejabat Setiausaha Agung UMNO kini tersebar dalam media sosial malam ini Surat bertarikh 5 Ogos itu difahamkan sudah dihantar kepada semua Ahli Parlimen UMNO dengan membangki...
Majlis Kerja Tertinggi Umno Tarik Sokongan Mahu Muhyiddin Letak Jawatan Sebagai Pm

Majlis Kerja Tertinggi Umno Tarik Sokongan Mahu Muhyiddin Letak Jawatan Sebagai Pm

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 439 hits
KUALA LUMPUR Majlis Kerja Tertinggi UMNO memutuskan untuk berpihak kepada Yang di Pertuan Agong dan tidak akan mempertahankan Kerajaan Perikatan Nasional pimpinan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid...
Tan Sri Mahiaddin Yassin Gagal Di Mata Rakyat Umno Umum Tarik Sokongan Terhadap Kerajaan Pn Perdana Menteri

Tan Sri Mahiaddin Yassin Gagal Di Mata Rakyat Umno Umum Tarik Sokongan Terhadap Kerajaan Pn Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 283 hits
The ReporterUnited Malays National Organisation hari ini mengumumkan penarikan balik sokongan terhadap Kerajaan Perikatan Nasional dan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini selepas mengadakan mesyuarat Majlis Kerja Tertinggi UMN...
Dakwaan Agong Arah Pm Letak Jawatan Palsu Cubaan Pengaruhi Sokongan Ahli Parlimen Umno Sumber Pmo

Dakwaan Agong Arah Pm Letak Jawatan Palsu Cubaan Pengaruhi Sokongan Ahli Parlimen Umno Sumber Pmo

papar berkaitan - pada 7/8/2021 - jumlah : 277 hits
Firdaus AzilSumber itu berkata segala perbincangan antara Perdana Menteri dan Yang di Pertuan Agong diminitkan dan mustahil Muhyiddin tidak memberitahu perkara yang sebenar Gambar fail KUALA LUMPUR Dakwaan Perdana Menteri diarahkan meletakk...
Panas Menteri Umno Umum Letak Jawatan Dari Kabinet

Panas Menteri Umno Umum Letak Jawatan Dari Kabinet

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 192 hits
August 3 2021 Ahli Parlimen Lenggong Datuk Seri Shamsul Anuar Nasarah menjadi Menteri UMNO pertama meletak jawatan hari ini sebagai Menteri Tenaga Dan Sumber Asli selepas berakhir Mesyuarat Majlis Tertinggi petang tadi Dalam satu kenyataan ...
Umno Dedah Surat Ahli Parlimen Tandatangan Tarik Sokongan Pada Muhyiddin Sebagai Pm

Umno Dedah Surat Ahli Parlimen Tandatangan Tarik Sokongan Pada Muhyiddin Sebagai Pm

papar berkaitan - pada 10/8/2021 - jumlah : 227 hits
KUALA LUMPUR UMNO mendedahkan 13 surat membabitkan ahli parlimen termasuk Timbalan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Bung Moktar Radin dan Ahli Parlimen Kimanis Datuk Mohamad Alamin yang tidak lagi menyokong Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Pe...
Mahiaddin Perlu Letak Jawatan Akhiri Krisis Parah Istana Kerajaan Pn

Mahiaddin Perlu Letak Jawatan Akhiri Krisis Parah Istana Kerajaan Pn

papar berkaitan - pada 12/8/2021 - jumlah : 339 hits
Perdana Menteri Tan Sri Mahiaddin Yassin digesa meletak jawatan secara terhormat berikutan krisis istana dan kerajaan yang paling parah dalam sejarah Malaysia tercetus akibat pentadbiran beliau berdegil untuk kekal berkuasa Bagi Ketua Pener...
Sikap Degil Pm Bertentangan Dengan Perlembagaan Pkr Tuntut Mahiaddin Letak Jawatan

Sikap Degil Pm Bertentangan Dengan Perlembagaan Pkr Tuntut Mahiaddin Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 13/8/2021 - jumlah : 236 hits
Oleh SURI LAILA August 12 2021Bagi mengakhiri segala kemelut dan kekalutan yang di cetuskan kerajaan Perikatan Nasional PKR menuntut agar Tan Sri Mahiaddin Md Yasin meletakkan jawatan selaras dengan prinsip perlembagaan yang dijunjung oleh ...
Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Harga Kesihatan Memastikan Suplemen Makanan Dilindungi Di Malaysia

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Pm Perlu Terus Tekan Untuk Menaikkan Gaji Minima Ke Rm2000



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Vivo V30e 5g Membuat Pengenalan Unggul Di Malaysia Dengan Warna Sky Mirror Dan Aura Light Portrait 3 O

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Kempen Mari Beli Lokal Ramadan Raya 2024 Kembali Lagi

Antara Pilihan

Hantam Terus Frans Kritik Dr Haji Murariau Dosen Akademi Dakwah Di Riau

Bahagia Ibu Meninggal