Mahal Macam Mana Pun Botol Susu Anak Tetap Kena Tukar 3 Bulan Sekali


Mahal macam mane pun botol tukar la dengan kerap, jangan kedekut. Menjadikan botol susu sebagai satu koleksi sangat-sangay tidak relevan (kecuali belum digunakan). Tengah bancuh susu anak, entah kenapa tiba-tiba teringat ‘Eh, berapa lama eh boleh tahan satu botol susu ni.. takkan la pulak selama-lamanya..’
Pernah tak terfikir benda yang sama ? Berapa lama jangka hayat botol susu anak kita tu ? Apa efek bahaya guna botol susu terlampau lama kepada anak ?

TAHU TAK ?
Rupanya bahaya tau guna botol susu yang dah lebih 3 bulan. Tambah lagi yang dah banyak calar balar kat bahagian dalam botol tu. Calar-balar tu akan keluarkan toksid dan bahayakan kesihatan anak kita. Cuma kalau yang botol BPA Free tu paling maksimum pun 6 BULAN SAHAJA TAHAN.
APA ITU BISFENOL A (BPA) ?
Bisfenol A (BPA) ni bahaya terhadap keluarga kita (bayi terutamanya). Bisfenol A (BPA) adalah bahan kimia yang terdapat dalam plastik polikarbonat (polycarbonate) dan resin epoksi. Plastik polikarbonat yang jernih dan tahan lasak ini digunakan dalam pelbagai produk pengguna antaranya botol susu bayi, botol air mineral, bekas makanan dan juga dalam teether bayi. Resin epoksi pula digunakan untuk menyaluti lapisan dalam hampir semua makanan dan minuman dalam tin.

JANGKA HAYAT BOTOL SUSU
Jika Botol susu yang ada BPA jangka hayatnya hanya 3 ke 6 bulan. Manakala botol susu yang BPA FREE jangka hayatnya lebih panjang, namun sebaiknya tukar sekiranya berubah warna botol, banyak kesan calar dan sudah kekuning-kuningan.
KESAN BPA TERHADAP KESIHATAN DAN BAYI
BPA dari produk mengandungi bahan berbahaya ini dapat melarut resap ke dalam makanan atau minuman dan seterusnya memasuki badan. Dos Bisfenol A yang rendah sekalipun dalam badan manusia boleh disalah anggap sebagai estrogen.
Estrogen adalah hormon yang mengawal perkembangan otak, sistem peranakan dan pertumbuhan janin. Keadaan ini boleh memberi kesan negatif terhadap kesihatan. Bahkan janin dalam kandungan (ibu hamil jaga pemakanan anda) dan bayi adalah golongan yang paling berisiko jika terdedah dengan BPA ini kerana ia dikatakan mempengaruhi pembentukan otak dan perangai bayi.
Banyak kajian mengaitkan BPA dengan pelbagai masalah lain seperti :
• Baligh awal
• Kanser payudara
• Kanser prostat
• Penyakit jantung
• Obesiti
• Kencing manis
• Dan boleh menyongsangkan ciri-ciri jantina seseorang dan merosakkan kromosom !

FAKTOR PENGARUHI LARUT RESAP BPA KE DALAM MAKANAN
Terdapat beberapa faktor yang menyebabkan larut resap ini berlaku dengan lebih banyak. Antaranya :
• Kepanasan (api dan matahari)
• Calar
• Pendedahan terhadap sesetengah bahan kimia (termasuk sabun pencuci)
TIPS MENGELAKKAN BPA
Anda mungkin sukar untuk mengelakkan secara mutlak penggunaan produk yang mengandungi BPA ini, tetapi anda dapat mengurangkannya dengan mengamalkan langkah-langkah berikut ~
• Jangan panaskan makanan atau minuman dalam plastik polikarbonat sama ada menggunakan ketuhar gelombang mikro atau pun direbus.
• Kurangkan pengambilan makanan dalam tin, pilih yang segar atau sejuk beku. Jika mahu yang segera, pilih dalam botol kaca. Seboleh mungkin, gunakan bekas makanan daripada porselin, kaca atau keluli tahan karat terutamanya untuk makanan atau minuman panas.
• Berikan permainan yang selamat untuk anak anda. Lihat kod plastik di bawah permainan. Kod 7 adalah polikarbonat (elakkan juga kod 3 kerana ia mengandungi toksin).
• Jika mahu membungkus sup atau air panas dari penjual makanan, bawa bekas makanan atau minuman anda sendiri. Jangan gunakan plastik !
• Jangan membiarkan air di dalam botol air mineral terjemur di dalam kereta, dan kemudian meminumnya.
TIPS ELAK BPA PADA BOTOL SUSU ANAK ANDA
• Gunakan botol susu daripada KACA atau STANLESS STEEL (tahan lama dan tak perlu risau tentang BPA) atau boleh juga gunakan botol plastik yang bebas BPA (tapi perlu tukar dalam masa 3 bulan atau paling lama 6 bulan). Elakkan menggunakan botol polikarbonat.
• Jika anda menggunakan juga botol polikarbonat, pastikan ia tidak dijemur, tidak dipanaskan dan tidak dimasukkan air panas menggelegak ke dalamnya.
• Elakkan calar dengan menggunakan berus yang lembut daripada plastik dan span, bukan berus daripada dawai untuk membasuh botol susu bayi.
• Gunakan sabun yang sesuai dan selamat untuk mencuci botol anak anda.
BILA BOTOL ANAK PERLU DITUKAR SEGERA ?
1- Kesan Calar Pada Botol
Kesan calar dalam botol anak juga perlu diperhatikan,jika mempunyai banyak kesan calar, anda perlu menukarkan botol anak. Dibimbangi terdapat pembebasan toksik atau bahan kimia daripada plastik botol tersebut.
2- Sterilizer
Pengunaan sterilizer ini sebenarnya dapat mengurangkan jangka hayat botol ,contohnya jika botol boleh digunakan 6 bulan mungkin hanya boleh digunakan 4 bulan. Salah satu sebab adalah kerana ianya melibatkan penggunaan haba yang tinggi.
Pendedahan terhadap air yang menggelegak juga boleh menyebabkan botol polikarbonat melepaskan Bisphenaol A (BPA) dengan kadar lebih cepat berbanding terdedah kepada air sejuk atau air suam.
3- Warna Botol
Jika botol anak kelihatan kekuningan, ianya adalah tanda botol perlu ditukar. Lebih-lebih lagi sekiranya terdapat kesan calar di bahagian dalam botol.
4- Bau
Jika botol sudah berbau tidak nyaman walaupun kerapkali kali dibasuh, tukar botol kerana bau tidak menyenangkan boleh berpunca daripada kulat atau mikroorganisma di dalam botol.
5- Pengunaan Sabun Pencuci Botol
Penggunaan pencuci botol susu juga perlu di ambil kira. Mencuci dengan menggunakan sabun biasa ataupun sabun pencuci pinggan perlu dielakkan. Ianya bukan sahaja mengandungi bahan kimia menghakis, malah memberikan kesan bahaya kepada anak sekiranya sabun tidak dibilas dengan bersih. Gunakan bahan pencuci yang bersifat ORGANIK.
Sekarang dah tau kan ? Semoga perkongsian ni beri manfaat kepada ibu-ibu semua, buat pilihan yang tepat untuk kesihatan Si Manje yang tersayang
Kredit: maya darwish
The post Mahal Macam Mana Pun Botol Susu Anak, Tetap Kena Tukar 3 Bulan Sekali! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/mahal-macam-mana-pun-botol-susu-anak-tetap-kena-tukar-3-bulan-sekali/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Saya Tolak Botol Susah Nak Bekerja Sebenarnya Ada Cara Nak Pujuk Bayi Minum Susu Dalam Botol

Anak Saya Tolak Botol Susah Nak Bekerja Sebenarnya Ada Cara Nak Pujuk Bayi Minum Susu Dalam Botol

papar berkaitan - pada 17/10/2019 - jumlah : 413 hits
Bayi memerlukan susu yang mencukupi untuk membesar menjadi kanak kanak yang sihat dan kuat Seawal usia mereka lagi susu ibu merupakan pilihan yang terbaik Namun lama kelamaan si ibu mungkin akan terpaksa memperkenalkan si kecil mereka denga...
Sebelum Beli Botol Susu Anak Pastikan Botol Itu Bpa Free Ini Sebabnya

Sebelum Beli Botol Susu Anak Pastikan Botol Itu Bpa Free Ini Sebabnya

papar berkaitan - pada 20/10/2019 - jumlah : 302 hits
Ini adalah satu cerita mengenai botol susu tanpa BPA Julie meneliti rak rak barangan bayi di pasar raya mencari sesuatu Perkara pertama yang perlu dibelinya hari ini ialah botol susu anaknya Beliau meneliti setiap satu model botol susu yang...
Jangan Kata Tidak Dengan Anak Perempuan Dia Ingat Sampai Besar Penat Macam Mana Pun Kena Layan

Jangan Kata Tidak Dengan Anak Perempuan Dia Ingat Sampai Besar Penat Macam Mana Pun Kena Layan

papar berkaitan - pada 11/10/2019 - jumlah : 431 hits
Anak perempuan sememangnya sangat dekat dengan figura bergelar ayah Itu lumrah yang sememangnya diketahui sejak dulu Bukan hanya inginkan tempat bermanja bahkan ayah dianggap sebagai idola dalam hidup anak perempuan Ayah segalanya dalam hid...
Tip Macam Mana Nak Pilih Pengasuh Anak

Tip Macam Mana Nak Pilih Pengasuh Anak

papar berkaitan - pada 17/10/2019 - jumlah : 1612 hits
Tip macam mana nak pilih pengasuh anak Zaman sekarang ni kebanyakan suami isteri ibu dan ayah berkerja So nak tak nak memang kena cari orang tukang jaga anak anak yang boleh membela anak sepanjang ketiadaan mereka untuk pergi bekerja Tapi a...
7 Tips Melatih Anak Minum Susu Botol Dengan Jayanya

7 Tips Melatih Anak Minum Susu Botol Dengan Jayanya

papar berkaitan - pada 11/10/2019 - jumlah : 769 hits
7 Tips Melatih Anak Minum Susu Botol Dengan Jayanya Bila baki cuti bersalin dah nak sampai ke penghujungnya mulalah rasa cuak kalau masalah anak tak nak minum susu botol sedang melanda Bagaimana cara untuk melatih anak minum susu botol deng...
Siap Suapkan Susu Botol Orang Utan Ini Ambil 3 Ekor Anak Harimau Jadi Anak Angkat

Siap Suapkan Susu Botol Orang Utan Ini Ambil 3 Ekor Anak Harimau Jadi Anak Angkat

papar berkaitan - pada 22/10/2019 - jumlah : 283 hits
Sebelum ini kes kes pembunuhan dan penderaan banyak berlaku manusia seperti sudah hilang sifat kemanusian dalam diri sampaikan sanggup melakukan kekejaman sesama mereka Perkongsian video seekor orangutan bersama tiga ekor anak harimau di tw...
Tak Payah Beli Susu Guna Susu Tepung Anak Je Buatkan Makaroni Carbonara Untuk Anak Sama Sedap

Tak Payah Beli Susu Guna Susu Tepung Anak Je Buatkan Makaroni Carbonara Untuk Anak Sama Sedap

papar berkaitan - pada 13/10/2019 - jumlah : 400 hits
Antara makanan paling mudah disediakan buat anak anak kita yang sedang membesar adalah menyediakan beraneka pasta buat anak anak kita Namun malangnya ketika idea datang untuk memasak bekalan stok makanan di rumah pula tiada Sudahnya impian ...
Macam Mana Kuat Pun Seorang Suami Bila Sampai Soal Isteri Boleh Buat Dia Cair

Macam Mana Kuat Pun Seorang Suami Bila Sampai Soal Isteri Boleh Buat Dia Cair

papar berkaitan - pada 14/10/2019 - jumlah : 432 hits
Seorang suami tanggung jawabnya besar Bukan sahaja perkahwinannya harus dijaga tetapi isteri tersayang perlu dilindungi Suami mempunyai hati yang keras sukar mengungkapkan kata cinta Tetapi dia akan berkorban apa sahaja demi kebaikan isteri...
Kau Sanggup Nak Bela Anak Orang Macam Ni

Kau Sanggup Nak Bela Anak Orang Macam Ni

papar berkaitan - pada 13/10/2019 - jumlah : 280 hits
Baru baru ini Persatuan Pengguna Islam Malaysia menerima aduan dari seorang wanita yang mendakwa dirinya dianiaya oleh teman lelakinya sendiri sehingga dia terpaksa meminjam Ahlong bagi menanggung biawak hidup Serbuan Unit Banteras Ceti Har...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Adab Apabila Menghadiri Majlis Kenduri Kahwin

Menjadi Kesalahan Dan Teladan Buruk Jika Kerajaan Tidak Akur Dekree Ydpa

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma