Jangan Kata Tidak Dengan Anak Perempuan Dia Ingat Sampai Besar Penat Macam Mana Pun Kena Layan


Anak perempuan sememangnya sangat dekat dengan figura bergelar ayah. Itu lumrah yang sememangnya diketahui sejak dulu. Bukan hanya inginkan tempat bermanja bahkan ayah dianggap sebagai idola dalam hidup anak perempuan. Ayah segalanya dalam hidupnya.
Berbanding ibu, ayah lebih diutamakan anak perempuan dalam segala hal. Disebabkan itulah, sebagai bapa anda perlu melayani si kecil anda dengan sebaiknya. Jaga hatinya agar jangan terguris dan merajuk yang berpanjangan. Malah sensitif anak perempuan juga lain macam. Jadi sebaiknya cuba luangkan masa.

Perkongsian bapa ini, Muhammad Yusof banyak benarnya. Sangat dekat dengan permasalahan kita setiap hari. Sebaiknya, lihatlah anak perempuan kita sebagai anak yang bakal dewasa kelak. Layanlah hati dan perasaannya sebaiknya.
Aku rasa sebagai bapa aku kena kongsi benda ni.
Hari tu aku pergi kursus 3 hari. Balik-balik tu anak perempuan aku ajak keluar, nak main kat shopping complex. Aku kata nanti dulu. Last-last oleh sebab penat drive aku tertidur.
Bangun-bangun aku tengok anak aku muncung dah. Aku kata esok-esoklah pergi. Bila aku jawab macam tu, dia merajuk la apa lagi. Cuma yang buat aku sedikit terkesan tiba-tiba dia kata:
‘Ala papa tu setiap minggu boleh je main badminton, kakak nak main sekejap je takkan tak boleh pulak?’

Benda ni buat aku terfikir.
Sebenarnya bila kita ada anak perempuan, waktu dia kecik inilah kita bagi dia beriadah/bersenam/bermain puas-puas sebab bila dia dah besar dan dia dah berkahwin, memang susah perempuan nak jumpa timing waktu dia beriadah sebab komitmen terhadap waktu yang lain lebih penting daripada waktu riadah ni.
Lelaki lain. Dorang dah kahwin ke bujang ke banyak aktiviti yang dorang boleh buat, main futsal, main badminton, main basikal atau paling koman berjalan guna tangan sambil kaki kat atas time nak pegi masjid.

Berbeza dengan perempuan. Bila dah dewasa banyak benda yang dorang kena fikir kalau nak libatkan diri dengan akitiviti luar ni. Soal aurat, soal komitmen, soal fasiliti yang hanya sesuai untuk lelaki dan macam-macam isu yang membataskan perempuan untuk terlibat dengan aktiviti luar.
Luangkan lebih masa buat anak perempuan
So, bagi ibu bapa waktu anak-anak perempuan ini masih kecillah kita jaga perasaan dorang, layan dorang dan bagi peluang puas-puas untuk dorang bermain. Jangan sekat dorang untuk bermain.
Sekarang ni banyak je tempat permainan kat shopping complex, bayar je RM10 boleh main puas-puas sampai balik dalam kereta terus tertidur, sebab kepenatan.

Kalau tak nak yang bayar, bawak je pergi taman permainan percuma atau kalau tak boleh jugak bawak je anak-anak perempuan ni joging depan rumah. Main kejar kejar dengan dorang. Mesti dorang happy. Selain daripada boleh keluarkan peluh, anak perempuan mesti happy sebab kita bagi perhatian khusus kat dorang.
Di samping itu, bapa-bapa boleh selit sikit-sikit pada anak perempuan tentang adab berpakaian, jangan buang sampah merata-rata time riadah, jangan buat vandalisme time beriadah.
Aku percaya dengan didikan start daripada awal ini akan tertanam dalam pemikiran anak-anak ini sampai dorang besar panjang.
[embedded content]
Anak ingat sampai besar
Buat bapa-bapa sekelian, hargailah masa bersama anak-anak perempuan kita sementara dorang masih kecik ni sebab bila anak perempuan korang dah besar, dah kahwin pasti kita teringat-ingat ‘priceless time’ bersama ni, percayalah.
Buat mak ayah yang ada anak perempuan, bagilah ruang dan peluang secukupnya untuk anak-anak bermain. Sibuk macamana pun kita, curilah sikit masa kita untuk dorang.

Sharelah kalau status ni bermanfaat agar anak-anak kita kita semua membesar bagai juara. Isteri-isteri apa lagi tag la suami tapi itulah bukan dorang baca pun, kan? 😉👍


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://beautifulnaara.blogspot.com/2019/10/jangan-kata-tidak-dengan-anak-perempuan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mak Ayah Jangan Beza Bezakan Anak Kesannya Sampai Besar Anak Ingat

Mak Ayah Jangan Beza Bezakan Anak Kesannya Sampai Besar Anak Ingat

papar berkaitan - pada 14/10/2019 - jumlah : 306 hits
Mak ayah mempunyai tanggungjawab yang berat dalam mendidik dan memberi kasih sayang sepenuhnya pada anak anak Namun lumrah setiap anak pastinya mempunyai karakter dan pencapaian yang berbeza Inilah sebenarnya ujian terbesar buat mak ayah ag...
Tip Macam Mana Nak Pilih Pengasuh Anak

Tip Macam Mana Nak Pilih Pengasuh Anak

papar berkaitan - pada 17/10/2019 - jumlah : 1617 hits
Tip macam mana nak pilih pengasuh anak Zaman sekarang ni kebanyakan suami isteri ibu dan ayah berkerja So nak tak nak memang kena cari orang tukang jaga anak anak yang boleh membela anak sepanjang ketiadaan mereka untuk pergi bekerja Tapi a...
Anak Anak Memang Suka Tanya Kenapa Itu Ini Jangan Tipu Dia Akan Ingat

Anak Anak Memang Suka Tanya Kenapa Itu Ini Jangan Tipu Dia Akan Ingat

papar berkaitan - pada 29/9/2019 - jumlah : 194 hits
Adat anak anak yang sedang membesar tentu sekali banyak persoalan yang bermain di minda mereka Ada sahaja soalan yang pelik pelik ditanya Itu menandakan otak mereka sedang berfikir dengan pantas Bertanya memang sesuatu yang bagus dan disara...
Saya Tak Tahu Mak Ayah Macam Mana Bagi Anak Jadi Penagih Sedar Tak Otak Mereka Ni Fragile Dr Rusyainie

Saya Tak Tahu Mak Ayah Macam Mana Bagi Anak Jadi Penagih Sedar Tak Otak Mereka Ni Fragile Dr Rusyainie

papar berkaitan - pada 2/10/2019 - jumlah : 403 hits
Salah satu isu yang kini hangat diperkatakan adalah budaya menghisap vape dan rokok eletronik yang dikatakan semakin menular dalam kalangan pelajar termasuk murid sekolah rendah hingga menimbulkan rasa bimbang ramai terutamanya guru guru da...
Mahal Macam Mana Pun Botol Susu Anak Tetap Kena Tukar 3 Bulan Sekali

Mahal Macam Mana Pun Botol Susu Anak Tetap Kena Tukar 3 Bulan Sekali

papar berkaitan - pada 17/10/2019 - jumlah : 425 hits
Mahal macam mane pun botol tukar la dengan kerap jangan kedekut Menjadikan botol susu sebagai satu koleksi sangat sangay tidak relevan Tengah bancuh susu anak entah kenapa tiba tiba teringat Eh berapa lama eh boleh tahan satu botol susu ni ...
Orang Kata Anak Kedua Ni Sangat Istimewa Perangai Macam Macam Tapi Cukup Disenangi Betul Ke

Orang Kata Anak Kedua Ni Sangat Istimewa Perangai Macam Macam Tapi Cukup Disenangi Betul Ke

papar berkaitan - pada 16/10/2019 - jumlah : 500 hits
ORANG kata perangai anak kedua ni lain daripada yang lain Mereka punya sifat yang tersendiri Adakalanya mereka cukup disenangi oleh semua anggota keluarga tidak kurang juga yang menjengkelkan sehingga langsung tidak disenangi oleh adik bera...
Jaga Anak Perempuan Tak Semudah Jaga Anak Lelaki Tanggungjawabnya Besar

Jaga Anak Perempuan Tak Semudah Jaga Anak Lelaki Tanggungjawabnya Besar

papar berkaitan - pada 28/9/2019 - jumlah : 277 hits
Anak anugerah yang tidak ternilai untuk kita sebagai ibu bapa Amanah ini harus dijaga dan dididik dengan baik sehinggalah mereka dewasa kelak Tidak kiralah sama ada anak lelaki ataupun anak perempuan tanggungjawab untuk mendidik mereka teta...
Jangan Siap Siap Cakap Nak Dua Je Anak Jika Kita Positif Semua Anak Menjadi

Jangan Siap Siap Cakap Nak Dua Je Anak Jika Kita Positif Semua Anak Menjadi

papar berkaitan - pada 5/10/2019 - jumlah : 336 hits
Siapa tak mahu jadi ibu bapa ohsem buat anak anak Maksudnya kita adalah sempurna di mata mereka Mungkin sebelum ini ada yang dah anggap caranya dah betul mendidik anak Tak kurang juga yang rasa gagal sebab anak anak susah nak dengar kata Me...
Besarnya Rahmat Jika Suami Isteri Yang Miliki Tiga Orang Anak Perempuan Yang Ramai Tak Tahu Kongsikan Agar Ramai Tahu

Besarnya Rahmat Jika Suami Isteri Yang Miliki Tiga Orang Anak Perempuan Yang Ramai Tak Tahu Kongsikan Agar Ramai Tahu

papar berkaitan - pada 13/10/2019 - jumlah : 343 hits
Lahir anak pertama perempuan kedua pun perempuan Tentunya ramai pasangan dalam situasi ini menaruh harapan besar agar kelahiran anak ketiga adalah lelaki Namun rezeki cahaya mata itu ketentuan Tuhan ada yang dimakbulkan hajat beroleh anak l...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran