Macam Mana Boleh Detect Ketumbuhan Kalenjar Airliur


Assalamualaikum.. Hai readers..
Mekasih sangat ramai yang tanyakan macam macam pasal sakit ni. Yela, penyakit yang kita semuaaaaa jarang nak dengar. Apatah lagi nampak kawan kawan terdekat mengalaminya.
Dan ramai juga yang tanya kita, macam mana boleh detect penyakit tu.
So disebabkan ramai yang tanya, dan kita pun pernah share, takpe, kita sudi cerita lagi sekali eh.

Awal puasa tahun 2018 kita belek belek muka. Ntah macam mana, terperasan macam ada satu benjolan. Benjolan tu macam bawah pipi, tapi tak sampai sangat ke leher. Dan kebetulan masa tu tak sakit, kita still waiting ddy zara zhareef habis kursus masa tu tuk pergi check. Okay, disini kita nak jelaskan, kita sebenarnya pergi dapatkan rawatan dari mula. Walaupun tak sakit, kita tetap pergi check. Sebab kita taknak nanti menyesal dikemudian hari. Haa, gituuu..

Okay, masa tu lagi seminggu nak raya. Hari isnin ddy dorang bawa ke HTD Gemas, masa tu kami semua masih tinggal di gemas. Then doctor kata dia pun tak sure tu apa memandangkan masa tu benjolan kecik tu tak sakit. Tapi dia sarankan untuk pergi ke HAT Terendak di Melaka untuk buat ultrasound. Kira scan kat bahagian leher.

02julai 2018. Ddy dorang bawa ke HAT Terendak. Doctor sana kata tu bukan thyroid. Tapi nampak macam biji kalenjar. Masa tu kecik lagi. Then dalam masa yang sama, start rasa berdenyut slow slow. Bila lepas buat ultrasound, balik ke HTD Gemas, doctor call ke Hospital Segamat untuk checkup seterusnya sebab dah detect ada biji kalenjar tu. Then next appoiment kita kena pergi ke Hospital Segamat.

Di hospital segamat, kita dicheck lagi. Masukkan kamera ikut hidung, ikut telinga. Bahagian tu takde masalah. So dorang kata memang ada masalah kalenjar airliur sahaja. Dan mulanya kita diberikan ubat antibiotik. Makan untuk seminggu. Nak tengok ada perubahan akan mengecil ke tidak. 
After 1 week, still sama benjolan tu. Dia tak surut. Tapi tak nampak sangat dia macam membesar. 

Then doctor bagitahu, kemungkinan next appoiment kena ambil sample la. Ambil sample tu kita kena cucuk untuk ambil tisu. Nak tengok kenapa benjolan tu tak surut. Tapi next appoiment kita tak buat disegamat. Kita dah berpindah ke Mersing. So sambung checkup di Klinik Pakar Hospital Mersing. 


Masa tu bulan Ogos. Disebabkan sakit yang dah semakin kuat, kita harap doctor dapatlah buat yang terbaik. Dan kali pertama ke hospital Mersing, kita dicucuk di bawak pipi ke arah bawah dagu macam tu untuk diambil sample tisu. Dan paling mencabarnya, 3kali kena cucuk!
Jangan ditanya la sakit tu macam mana. Memang mengalir airmata la. Sambil dicucuk, pegang tangan doctor lain kuat-kuat. Doctor lelaki sekali pun kita dah tak peduli sebab sakitnyaaaaaa tuuu Allah je yang tahu!

Lepas dicucuk, boleh balik, then dibekalkan dengan ubat antibiotik untuk dimakan dalam tempoh seminggu kot macam tu. Tapi kita tengok benjolan tu still tak mengecil. Malah dia naik besar sikit. Tapi sikit pun, tak ketara sangat. Macam mana pun, sakitnya memang azab. Sampai nangis tahan sakit. Masa tu kuatkan diri. Taknak makan ubat tahan sakit. Taknak biasakan. 

Sebulan kemudian.. September 2018

Kita pergi next appoiment. Tanya doctor, apa result haritu. Doctor cakap result tak memuaskan. Agak agak korang la, dapat jawapan macam tu rasa apa? Kecewa tak? Dah la dicucuk sampai 3kali dalam satu masa. Sekali takde bacaan apa.
Then sebelum balik, kita kena cucuk sekali lagi tau. Huhuhu.. Maka bertabahlah balik dapat sedas jarum dengan kesakitan yang doctor tak dapat nak detect. 


Lebih kurang 2 minggu kemudian kot next checkup. Masa tu bulan Oktober. Kita pergi dengan harapan boleh tahu apa masalah sakit kita. Kenapa sakit kalenjar airliur tu tak surut. Malah dia naik besar. Sekali doctor cakap, result haritu tak berapa cantik. Macam detect ada 1 penyakit. Kita macam erkkk.. 
Doctor cakap, kena ambil sample sekali lagi. Kita menolak sebab tak larat nak tanggung sakit. Tapi bolehnya doctor psiko, "kami risau ianya menjadi kanser. Tapi harap-harap bukan lah".

Bila dengar macam tu, doctor pulak keje nak psiko, terpaksa la serah diri untuk dicucuk juga. Balik dalam keadaan dapat sedas cucuk dan sakit. Balik rumah, badan seram sejuk. Mandi air biasa biasa, tapi rasa menyucuk sampai ke tulang.

11.11.2018 adalah tarikh checkup seterusnya. Tapi kita tak dapat nak pergi sebab dalam masa sama kita balik ipoh. So kita tak tahu ada result bacaan untuk last dicucuk tu. 
Balik ke Ipoh kita ikhtiar juga berubat secara kampung. Kita usaha je. Berhasil ke tidak masa tu tak tahu. Dalam hati berharap sangat sakit tu lekas sembuh. 
Balik ke Mersing, kita call Hospital nak tanyakan tarikh checkup baru. Tapi nurse kata bulan 12 nak masuk nama untuk checkup dah full. Tunggu bulan 1 katanya. 

Dalam bulan 12 tu juga, Nurse call bagitahu untuk ambil surat. Surat untuk ke HSI. Untuk buat Ct Scan. Dan tarikh nya adalah pada 20 februari!
Lambat lagi. Dalam masa yang sama, hari hari tanggung sakit. Dan dalam bulan 12 tu juga, sakit tu membesar! Ada kawan kawan ingat kita dah gemuk. Sampai naik double chin! 😄
Hakikatnyaaaa, makan tak lalu. Berat pun selama tanggung sakit turun 3kg. Macam mana muka boleh gemok. 

Masa bulan 11, ada sakit lain yang menyerang. Sakit kepala yang tahap rasa nak hentak je kepala ke dinding tau. Pantang nak mengunyah makan, berdenyut-denyut. Sampai satu tahap, tengah tidur pun dia boleh berdenyut. Dan sampai 1 tahap lagi, dia berdenyut tak kira masa dalam tempoh 24jam. Dan penyelamat buat sementara adalah telan pain killer.

Rentetan dari tak tahan sakit tu, ddy dorang bertindak cepat. Selalu tanyakan pendapat pegawai. Pegawai bagi solution cuba pergi ke Hospital lain. So hujung bulan 12, kami ke Rsat. Jumpa doctor, terangkan masalah dihadapi. Doctor buat surat untuk refer ke HAT Terendak pada 31.12.2018.


Sampai di sana, mereka check lagi sekali guna scop, masukkan kamera ikut hidung. Masukkan ke telinga, dan lagi sekali dari hidung menuju ke tekak. Takde sebarang masalah dari situ. 
Then doctor suggest untuk buat Ct Scan tarikh paling terdekat adalah pada 03 januari 2019!
Lintang pukang sekajap sebab 02hb januari 2019 mereka suruh admit ward. 

03 januari 2019 petang dapat result Ct Scan. Doctor bagitahu ada ketumbuhan disitu. Nampak macam ada 2. Dan ketumbuhan tu perlu dibuang kata doctor. Perlu Operation. Terkejut tapi perasaan tu masih boleh dikawal lagi. 

Doctor yang handle kes kita call ddy dorang. Doctor yang handle kes kita minta hantar laporan Ct Scan pada tarikh 09 januari 2019. 09 januari bergerak la ke HSi seawal pagi. Sampai di HSI, bila doctor tengok hasil CT Scan tu, dia pun kata ada nampak ketumbuhan. Dan perlu dibuang. Tapi, ada risiko risiko besar juga la. Dan agak rumit nak buat operation kata doctor. Dan katanya perlu Operate buka dari rahang! Allahuakhbar..

Dengar rasa gerun kan. Yang mengalaminya?? Ddy dorang sampai mengalir airmata bila doctor terangkan macam macam. Siapa tak takut. Siapa tak risau keadaan isteri kan. Yang sediakala okay sebelumnya, tiba-tiba jadi begini. 
Sebelum balik dari HSI, doctor minta ambil sample lagi sekali. Ye, kena cucuk. Cucuk untuk kali ke-6. Seram sebenarnya nak cucuk. Tapi terpaksa relakan diri. 


Sebelum balik ke Mersing, doctor bagitahu, dia akan call ddy dorang untuk bagitahu next checkup. Dia cuba percepatkan. Dan selang sehari lepas kitaorang balik, doctor call untuk admit ward buat MRI. Sebab doctor nak pastikan ianya memang benar benar ketumbuhan yang perlu dibuang. Sehingga la buat Ct Scan, dan hasil dari makmal juga menunjukkan ianya memang ketumbuhan yang perlu dibuang segera. Sebab kata doctor nampak ianya macam agresif. Membesar dengan cepat. 

Dan dari situ la, selama 7bulan ulang alik checkup hospital, ianya 1 ketumbuhan kalenjar airliur. 

Ramai juga yang tanya, apa punca boleh jadi. 
Sebenarnya kita sendiri pun tak tahu. Sebab ianya jadi secara tiba tiba. Kita juga sangat menitikberat soal kebersihan. Apa pun yang boleh dikata. 

Kalau Allah berkehendakkannya untuk kita tabah menempuh, kita kena juga tempuh. Bak kata orang adakah makan sembarangan? Kita juga berjaga-jaga dalam makan. So, apa yang boleh dikata, kita redha dengan ujian Allah. 

Dan apa pun kita nak bagitahu pada kawan kawan. Kalau ada rasa ketulan ke, benda pelik ke pada diri korang, pergi je check. Sekalipun tak sakit. Kita ni dari sekecik ketulan besar duit syiling 10sen tu, tak rasa sakit pun, sampai naik membengkak sampai muka tak seimbang sebelah rupanya benda tu adalah petanda yang merbahaya untuk diri kita.

Jangan rasa takut untuk dapatkan rawatan. Dimana pun. Usaha. Kita masa kat hospital asik cakap kat ddy dorang. Kita cakap, kalau la tak usaha ke hospital lain, menunggu nak buat Ct Scan kat HSI bulan 2 nanti, alamatnya apa la nasib kita. Sakit makin kuat. Muka makin membesar sebelah. Apa pun, kita bersyukur sangat semuanya dah selesai. Tinggal nak bagi luka baik sepenuhnya je. 

So ni la jalan cerita kita, macam mana boleh detect sakit tu ye. 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.syamimisaad.com/2019/01/macam-mana-boleh-detect-ketumbuhan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pengalaman Pembedahan Membuang Ketumbuhan Kalenjar Airliur Selama Hampir 13jam

Pengalaman Pembedahan Membuang Ketumbuhan Kalenjar Airliur Selama Hampir 13jam

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 427 hits
Assalamuaikum Hai readers Alhamdulillah syukur ke hadrat illahi masih dipanjangkan usia buat diri ini Mungkin ada yang sedia maklum kan tentang keadaan diri kita Menahan sakit lebih kurang 7bulan Kalau ada yang tak tahu boleh baca kat entri...
Najib Troll Lagi Di Mana Saya Boleh Pohon Permit Selfie

Najib Troll Lagi Di Mana Saya Boleh Pohon Permit Selfie

papar berkaitan - pada 4/2/2019 - jumlah : 389 hits
MALAYSIAKINI Bekas perdana menteri meneruskan lagi pendekatan dalam mengeluarkan kenyataan di Facebooknya yang memberikannya gelaran Raja Troll Dalam troll terbarunya hari ini Najib bertanya jabatan kerajaan apa yang perlu dirujuknya bagi m...
Hanipa Macam Mana Kemenangan Ph Dalam Pru Dan Prk Najib

Hanipa Macam Mana Kemenangan Ph Dalam Pru Dan Prk Najib

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 302 hits
Timbalan menteri meminta Najib berikan rasional selepas bekas PM itu dakwa kejayaan BN dalam PRK Sabtu lalu sebagai kemenangan rakyat
Seteruk Macam Mana Sekalipun Bergaduh Suami Isteri Jangan Sesekali Tidur Berasingan Ingat Pesan Ini

Seteruk Macam Mana Sekalipun Bergaduh Suami Isteri Jangan Sesekali Tidur Berasingan Ingat Pesan Ini

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 1002 hits
Alamak merajuk lagi bini aku Tidur luarlah nampaknya aku malam ni Aduhai Senario ini mungkin boleh dikatakan biasa kita tengok dalam drama Melayu Tapi hakikatnya semakin ramai pasangan yang mula tidur berasingan walaupun bukannya sebab berg...
Macam Mana Nak Tahu Kulit Muka Jenis Apa

Macam Mana Nak Tahu Kulit Muka Jenis Apa

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 720 hits
Macam Mana Nak Tahu Kulit Muka Jenis Apa Assalamualaikum Actually kulit muka tengah breakout Puncanya sebab tak cuci muka betul betul Yelah balik kerja penat penat cuci ala kadar jela jawabnya Lepas dua tiga hari muka naik jerawat banyak Da...
Dekat Mana Boleh Pohon Permit Selfie Kata Najib Perli Ppbm Viral Hancing

Dekat Mana Boleh Pohon Permit Selfie Kata Najib Perli Ppbm Viral Hancing

papar berkaitan - pada 3/2/2019 - jumlah : 485 hits
Najib dipercayai merujuk kepada tindakan ahli Bersatu yang membuat lima laporan polis terhadapnya berhubung programnya di Langkawi Bekas perdana menteri meneruskan lagi pendekatan dalam mengeluarkan kenyataan di Facebooknya yang memberikann...
Macam Mana Aku Handle Jadi Single Mom Usia 20an Ini Kisahnya

Macam Mana Aku Handle Jadi Single Mom Usia 20an Ini Kisahnya

papar berkaitan - pada 3/2/2019 - jumlah : 595 hits
Ini satu perkongsian dari seorang wanita yang bergelar janda di usia muda iaitu 24 tahun Wanita bernama Ayu Aziz ini berkongsi bagaimana dia meneruskan kehidupan dengan gelaran janda pada usia yang amat muda Jom baca perkongsian dari Ayu Az...
6 Langkah Penjagaan Bayi Baru Lahir Mama Papa Mesti Biasakan Baru Boleh Elak Pelbagai Masalah

6 Langkah Penjagaan Bayi Baru Lahir Mama Papa Mesti Biasakan Baru Boleh Elak Pelbagai Masalah

papar berkaitan - pada 26/1/2019 - jumlah : 472 hits
6 langkah penjagaan bayi baru lahir mesti dibiasakan baru boleh elak pelbagai masalah Anda juga boleh tersenyum melalui minggu minggu pertama bergelar mama dan papa da menikmati indah bersama si kecil Langkah penjagaan in wajib diketahui Ca...
Zizan Bagi Punch Line Emma Maembong Amboi Zizan Tak Boleh Move On Lagi Ke

Zizan Bagi Punch Line Emma Maembong Amboi Zizan Tak Boleh Move On Lagi Ke

papar berkaitan - pada 26/1/2019 - jumlah : 959 hits
Pelakon Zizan Razak telah memenangi Anugerah Muzik Video Paling Lit di ERA Digital Music Awards 2018 malam tadi Ketika Zizan ditemu bual bersama MH Zizan berkata ini merupakan pertama kali namanya dicalonkan Paling best bintang Polis Evo it...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Tuah Adzmi Zack Zakwan Adikkk Muna Shahirah Wani Syaz Nurul Iman Ya Raya Chord

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan