Pengalaman Pembedahan Membuang Ketumbuhan Kalenjar Airliur Selama Hampir 13jam


Assalamuaikum.. Hai readers!
Alhamdulillah, syukur ke hadrat illahi masih dipanjangkan usia buat diri ini.

Mungkin ada yang sedia maklum kan tentang keadaan diri kita. Menahan sakit lebih kurang 7bulan. Kalau ada yang tak tahu, boleh baca kat entri entri berkaitan masalah kesihatan kalenjar Airliur. Sebab sakit ni macam takde pendedahan macam sakit sakit kronik yang lain, so orang anggap sakit kita alami ni biasa-biasa aje. Lagi lagi kita sendiri pun jarang sangat nak tertengok orang yang alami sakit ni. 


Sebenarnya 15hb januari 2019 kita diminta untuk admit ward je. Admit sebab nak buat MRI. Dan katanya boleh balik. Ntah macam mana, doc tak benarkan balik. Katanya esok nak buat CT Scan pula. Ct Scan Full Body. Sebab nak tengok anggota badan lain ada masalah ke tidak. Ingatkan dah selesai buat Ct Scan tu boleh balik.

Rupanya terus ditahan. Ditahan kata doc, 20hb iaitu hari ahad dorang nak buat pembedahan terus. Alang-alang dah admit kata mereka. Rasa macam terkejut dan mengejutkan semua ni. Tipu kalau tak berderai airmata. Menangis juga la sebab pikir macam mana keadaan lepas operate.  Hari khamis masa tu sekejap sekejap menangis dekat ddy dorang. Kita bukan takut nak operate. Kita cuma pikir, Masih keadaan seperti sedia kala atau tak nanti. Tipu tak terpikir semua tu kan. 

With uniform untuk operation
20hb saat yang dinanti pun tiba. Readykan diri dari seawal pagi. Lepas mandi, standby je pukul berapa nak dipanggil. Sebab dalam keadaan berpuasa pun kan. Tak larat nak buat apa apa. Melainkan banyak berzikir. Bila doc masuk bilik je tanya, agak agak operate pukul berapa. Dengar macam tak sabar je kan. Tapi bukan tak sabar. Cuma risau dorang pending. Tapi sebelum tu kena buat Scan untuk rangka muka dulu. 

Tak lama lepas tu dorang suh readykan diri, tukar pakaian untuk masuk ke bilik OT. Lebih kurang pukul 10lebih pagi, dorang tolak ke bilik OT. Sampai sana ambil tekanan darah semua.. Memang kita takmo ada rasa takut semua. Sebab nanti darah naik, confirm pending nak operate kan. Yang kita ingat jam 11.15pagi macam tu baru masuk ke bilik untuk menjalani pembedahan. 

Selawat, zikir la mana yang boleh. Selagi terdaya. Yang kita ingat ditolak masuk ke bilik OT No.7. Bagus mereka semua. Yang bakal operasikan kita masa tu. Yang melayu banyak tenangkan kita. Siap cakap jangan takut. Buat macam biasa. Tido je nanti. Sedar-sedar nanti dah selesai. 
Masa nak bagi kita mamai tu, pakar tekup dengan 1 alat tu. Tak tahu apa nama nya. Tapi kita tak rasa apa pun. Tapi tak lama lepas tu terus mamai then lena..

Operation kita selesai malam. Tak tahu waktu sebenar pukul berapa. Tapi masa pakar kejut kita tu dah pukul 12.++ malam. Lebih kurang 13jam settle kan hal operation tau. Yang kita ingat masa terjaga tu.. Ada satu suara kata..

"Syamimi.. Awak dah selesai operation ya. Sekarang dah pukul 12lebih malam. 12jam operation awak"

Nak tahu apa yang kita terbayang lepas tersedar?

"Kata dalam hati.. Allah.. Syukur Aku masih bernyawa. Masih boleh sedar macam biasa. Syukur Ya Allah"

Dan secara spontan terus terbayangkan kata kata semangat dari kawan-kawan dan keluarga semua.. 

"Syamimi kena kuat! Kuatkan semangat!"

Allah.. Dalam tersedar berbanyak rasa bersyukur ada Allah.. Sebab apa.. Sebab kita risaukan komplikasinya je. Nanti kita sharekan apa antara risiko dan komplikasi yang doctor ada bagitahu sebelum operation ya. 

Kalau ditanya macam mana keadaan lepas operate tu, allah, sana sini tiub. Tiub untuk pernafasan. Tiub untuk nanti minum susu. Then kiri kanan tiub untuk keluarkan darah kotor. 
Maaf kita tak dapat nak attach gambar. Nak bangun memang kena bantuan. Nak angkat kepala pun rasa berat. Bukan sebab pening je. Tapi sebab kiri kanan ada tiub untuk keluarkan lebihan darah kotor. 

Hari hari mak datang melawat. Terkejut juga mereka sebenarnya. Ada 1 kali tu, abah tolong pegangkan kita nak bantu bangun. Tak lama tu abah pun macam nak pitam. Allah.. Kita tak dapat nak buat apa apa. Nak bercakap memang tak boleh. Bahasa isyarat pun yang basic je. Tepuk perut sebab sakit perut. Tepuk dada sebab berkahak. 

Mak setiap hari datang melawat. Setiap hari bagi kata semangat. Setiap hari bagitahu, 
" kawan-kawan ramai yang mendoakan. Kuatkan semangat. Kawan-kawan nak mimi baik macam selalu.. Selalu berzikir. Zikir mana yang ingat"

Hanya mampu mengangguk tanda paham. Dah rupa macam orang sedar. Tapi tak boleh buat apa spa. Diam kaku je. Dan perhati. 

Setiap hari selama 1 minggu dari hari operate berbekalkan segala doa dan kata kata semangat dari kawan-kawan, kita perbaiki diri. Hari ketiga tiub darah kotor sebelah kiri dibuka. Memang rasa lega sikit. Lepas tu cuba cuba bangunkan diri sendiri kalau nak ke toilet. Bila tak kuat, ddy dorang bantu. Hari ke empat, dapat buka tiub darah kotor belah kanan. Buka tiub pernafasan dan tiub untuk minum susu. 

Rasa bersyukur bila semuanya dipermudahkan. Terus kita makin kuatkan semangat. Kita slow-slow cuba balas msg kawan kawan juga. Setiap hari, kita cuba buktikan kita kuat. 
Hari kelima, cuba tanya nurse bila boleh basuh rambut. Then bila nurse kata boleh basuh, tapi hati-hati, terus rasa macam datang lagi satu kekuatan. Mungkin sebab ada rasa segar sikit kan..
Hari keenam pun kita minta tolong ddy dorang cucikan rambut waktu mandi. 

Sebenarnya nak nampak kekuatan tu macam mana, kena segarkan badan juga. Bila tiap pagi doctor datang check, dia pun nampak setiap perubahan pada diri..
Tapi bila dijanjikan bila boleh keluar, lagi semangat dan makin kuat sikit badan. 

Apa pun, kita bersyukur sangat. Dah selesai menjalani operation yang selama ni membelenggu diri kita. Syukur kerisauan sakit yang selama ni dialami makin sembuh. 

Nanti kita share lagi, macam mana detect sakit ni ye. 🙂



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.syamimisaad.com/2019/01/pengalaman-pembedahan-membuang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Macam Mana Boleh Detect Ketumbuhan Kalenjar Airliur

Macam Mana Boleh Detect Ketumbuhan Kalenjar Airliur

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 511 hits
Assalamualaikum Hai readers Mekasih sangat ramai yang tanyakan macam macam pasal sakit ni Yela penyakit yang kita semuaaaaa jarang nak dengar Apatah lagi nampak kawan kawan terdekat mengalaminya Dan ramai juga yang tanya kita macam mana bol...
Pengalaman Menjalankan Bisnes Bakeri Dari Rumah Selama 3 Tahun

Pengalaman Menjalankan Bisnes Bakeri Dari Rumah Selama 3 Tahun

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 765 hits
Selama 3 tahun mengusahakan bisnes makanan dari rumah khususnya bisnes kek dan roti pasti ada cerita pahit manis yang telah dilalui Ada kalanya pernah juga rasa nak berhenti buat bisnes kek dari rumah ini tapi ada ketikanya apabila terkenan...
Mahathir Dedah Umno Telah Rompak Rakyat Selama 61 Tahun

Mahathir Dedah Umno Telah Rompak Rakyat Selama 61 Tahun

papar berkaitan - pada 26/1/2019 - jumlah : 398 hits
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menyifatkan UMNO sebagai parti penyamun yang mencuri duit rakyat dan kini sudah musnah Parti itu juga dakwanya sudah tidak ada masa depan Katanya parti yang pernah berjuang untuk kemerdekaan dan memba...
Rupanya Tiada C4 Gambar Tersebar Najib Altantuya Selama Ini Dicipta Oleh Tian Chua

Rupanya Tiada C4 Gambar Tersebar Najib Altantuya Selama Ini Dicipta Oleh Tian Chua

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 1509 hits
Tadi saya baca berita bahawa gambar kononnya saya bersama mendiang Alantuya yang diserah sebagai bukti kepada Mahkamah telah dipastikan ialah gambar palsu Saya hairan mengapa ramai masih tidak tahu bahawa gambar yang disebar di media sosial...
Turun 40 Kg Selama 44 Hari Berpantang Wanita Ini Kongsi Tips Untuk Para Ibu Amalkan

Turun 40 Kg Selama 44 Hari Berpantang Wanita Ini Kongsi Tips Untuk Para Ibu Amalkan

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 308 hits
3801 SHARES Boleh dikatakan setiap wanita pasti mengimpikan berat badan yang ideal tetapi untuk menguruskan badan bukanlah satu proses yang mudah kerana ia memerlukan kesungguhan dan tekad daripada individu itu sendiri Ramai yang tewas di t...
Mencium Aroma Junk Food Selama Lebih Dari 2 Menit Bisa Buat Keinginan Makan Hilang

Mencium Aroma Junk Food Selama Lebih Dari 2 Menit Bisa Buat Keinginan Makan Hilang

papar berkaitan - pada 26/1/2019 - jumlah : 170 hits
Mencium aroma makanan selama dua menit dapat membantu melawan keinginan mengonsumsi junk food Pasalnya hidung manusia tidak membedakan dari mana asal aroma yang memanjakan hidung ini
Tkn Blak Blakan Manfaat Infrastruktur Yang Dibangun Selama Pemerintahan Jokowi

Tkn Blak Blakan Manfaat Infrastruktur Yang Dibangun Selama Pemerintahan Jokowi

papar berkaitan - pada 27/1/2019 - jumlah : 286 hits
Kepala Staf Kepresidenan yang juga Ketua Harian Tim Kampanye Nasional Moeldoko menyatakan sektor infrastruktur merupakan salah satu program pemerintah yang mampu menumbuhkan peradaban manusia di seluruh daerah Salah satu keluhan masyarakat ...
Berdiam Di Parit Permukiman Warga Bontang Buaya 5 Meter Dievakuasi Selama 3 Jam

Berdiam Di Parit Permukiman Warga Bontang Buaya 5 Meter Dievakuasi Selama 3 Jam

papar berkaitan - pada 26/1/2019 - jumlah : 189 hits
Proses penangkapan dilakukan mulai pukul 19 00 Wita Tidak mudah menangkap buaya ganas itu Satwa reptil itu terlihat beringas saat akan diikat oleh warga Bahkan amukan sang buaya sempat membuat petugas panik
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Dilaporkan 10 Orang Terkorban 2 Helikopter Atm Bertembung Di Udara

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Lateefa Koya Negara Sudah Jadi Banana Republic Ketika Kamu Dedah Bualan Pemimpin Negara