Maafkan Mommy Tak Sangka 14 Hari Maryam Tahan Lapar Hisap Susu Badan Kosong


Ibu mana yang nak lihat anak yang dilahirkan sakit. Tapi pengalaman ini yang dilalui oleh seorang ibu yang pertama kali melahirkan anak. Bukan itu saja, pasangan suami isteri ini hampir kehilangan anak comel mereka.
Melalui apa yang dikongsikan Puan Nor Azierah, disebabkan bari pertama kali melahirkan anak dan selama dua minggu anaknya hanya hisap kosong saja susu badannya. Oleh kerana itu, berat anak makin merosot sehinggalah bayi memberi petanda yang membuatkannya berjuraian air mata. Syukur Allah masih panjangkan lagi umur Maryam Syafira.

Gambar masa Maryam sakit teruk umur 14hari. Last update nurse datang rumah check Maryam hari  Jumaat, Maryam masa tu umur 10 hari. Nurse timbang berat dia 2.5kg. Masa tu momy mula rasa pelik sebab Maryam masa umur 6 hari pergi daftar dekat KK 2.63kg. Tapi di sebabkan nurse tak ada cakap apa-apa, momy ingat tu perkara biasa (walaupun dalam hati rasa macam tak sedap).
Lagipun masa discharged hospital berat Maryam, nurse sana rekod 2.5kg..sedangkan hari kedua maryam lahir momy ada tanya doktor anak saya berapa kg, doktor jawab 2.5kg.
Masa discharge momy rasa pelik kenapa dah 5 hari lahir berat tak berubah. Inikan anak first, so momy kurang alert sikit, ingatkan itu normal.
Menangis tak berhenti
Bila Maryam tiba-tiba jatuh sakit, pagi tu dia tak nak menyusu. Menangis tak berhenti dan tak bernafas sekejap. Lepas tu sambung menangis balik. Momy betul-betul buntu masa tu. Call cik abe minta suruh balik kerja. Tengah hari dia sampai dan pergi rujuk klinik yang berdekatan.
Sampai dekat sana nurse check suhu badan Maryam tinggi. Terus bawa masuk Maryam jumpa doktor. Doktor terkejut tengok warna kulit badan Maryam. Masa tu dah pucat biru. Bila doktor buka baju Maryam, dia lagi jadi terkejut tengok dekat dada Maryam tenggelam dan itu bukan perkara yang normal. Terus doktor pakaikan wayar oksigen.
Seriusly demi Allah momy dan papa langsung tak perasan dengan perubahan badan Maryam. Di mata momy dan papa Maryam nampak macam ok. Tapi lepas papa snap gambar Maryam masa tu lah baru kami nampak rupa Maryam yang sebenar.. astarfirallah al azim. Mungkin syaitan mengaburi mata momy dan papa, maafkan momy Maryam. Kemudian terus emergency naik ambulance.
Waktu awal kelahiran Maryam Berat Maryam turun mendadak
Sampai kat sana doktor mula syak sesuatu bila doktor tanya berapa berat Maryam masa lahir. Momy jawab 2.5kg. Tapi doktor tetap tak puas hati sebab berat baru timbang 2kg dan tengok gambar Maryam masa baru lahir gemuk, tak akan turun 500gm dengan keadaan Maryam dah terlalu kritikal. Bila doktor check dalam rekod rupa-rupanya berat lahir Maryam 3.045kg. Rupa-rupanya masa Maryam discharged dari hospital Maryam dah hilang berat 500gm. so total lost weight 1kg.
Masa tu doktor macam terkilan dengan kerja acuh tak acuh dari department tu. Sebab momy bagitahu doktor, lagipun Maryam sebelum ni aktif jer. Dia menyusu badan macam biasa, lama dia hisap lepas tu dia tidur. Kencing berak pun semua ok. Maryam baik sangat.
Masa dekat wad, momy pernah cakap kat nurse, susu saya macam tak ada baby asyik menangis jer. Tapi nurse cakap anak first memang macam tu. Tak apa teruskan bagi susu badan.
Masa tu momy memang kena brainwash. Wajib tetap bagi susu badan jer. Kita yang tak ada pengalaman ni, just ikut jerlah.
Maafkan momy Maryam
Sampai tetiba hari ke-14 Maryam tak nak menyusu menangis no stop. Sampaikan momy hampir nak meroyan masa tu, lagipun berpantang seorang diri. Rupa-rupanya Maryam selama ni menyusu badan momy cuma kosong, 14hari Maryam menahan lapar dahaga  dan Maryam anak yang sangat baik. Hari ke-14 dah sampai limit baru Maryam bagi tanda. Betapa momy betul-betul down masa tu, rasa bersalah yang amat sangat. Doa tak pernah putus janganlah diambil nyawa anakku.
Doktor sahkan Maryam dehydration dan terus emergency masuk NICU untuk selamatkan nyawa maryam. Ulang alik momy tiap-tiap hari datang tengok Maryam, memang sayu sangat hati masa tu. Dengan penuh wayar dan jarum kat badan Maryam..
Air mata no stop berlinangan, mengharapkan berita yang baik dari doktor. Masa tu memang momy banyak diamkan diri, tak bercakap dengan sesiapa pun. Emosi memang down sangat, cuma ada last baju yang Maryam pakai momy peluk cium buat teman sampai tertidur dengan air mata. Mak kat kampumg, saudara mara mula bertanya. Tapi papa yang tolong jawabkan semua.

Gambar masa Maryam umur 16 hari, masa tu hari ke-3 Maryam dekat NICU.
Hari ke-3 baru momy dapat pegang Maryam balik, Maryam dah makin stabil, lega sikit hati momy masa tu, walaupun kat kedua-dua tangan dan kaki Maryam masih bersambung dengan jarum drip. Alhamdulillah Maryam bagi respond yang positif. Berat Maryam dah naik balik. Jauh beza rupa dia masa first day kena tahan. Hari ke-4 Maryam dipindahkan ke wad SCN.
Lega hati momy bila doktor cakap Maryam dah lepasi tahap kritikal. Tapi masih dalam jagaan nurse sepenuhnya. Hari ke-7 momy datang melawat Maryam, petang tu doktor cakap dah boleh pindah wad kanak-kanak dan ibu kena jaga baby. Seminggu juga momy teman Maryam kat sana dengan full susu formula. Maryam discharged dengan berat 3kg. A
Alhamdulillah syukur sangat pada Allah masa tu dan banyak-banyak terima kasih pada doktor dan nurse yang dah merawat Maryam. Last sebelum balik, doktor pesan bagi jer susu formula kalau ibu tak ada susu dan ia bukan satu kesalahan.
Doktor juga nasihat pada orang bawahan dia jangan terlalu brainwash ibu-ibu untuk bagi susu ibu kalau betul ibu itu memang tak ada susu.

Gambar Maryam yang terkini, alhamdulillah Maryam makin sihat dan makin tembam. Semoga anak momy akan terus membesar dengan sihat. Pada ibu-ibu diluar sana yang tiada susu badan, janganlah jadi macam saya, nasib baik Maryam sempat diselamatkan. Semoga kisah saya menjadi iktibar pada ibu-ibu dan ini juga menjadi pengajaran buat diri saya sendiri yang hampir-hampir kehilangan permata hati momy dan papa, Maryam Syafira.
Kredit: Nor Azierah
Mama jom rileks jap, klik link ni!

Sertai Webinar penyusuan terbesar ‘Mama Tak Penat Susukan Anak’ yang dianjurkan Pa&Ma tahun ini.
Webinar PERCUMA ini menampilkan panel-panel hebat seperti Dato’ Dr Sheikh Muszaphar, Dr Seri Suniza, Dr Hairin Anisa, Puan Asiah Maharam dan perkongsian istimewa oleh Dato’ Siti Nurhaliza.
Selain mendapat ilmu penyusuan, peserta juga berpeluang memenangi hadiah cabutan bertuah. Daftar segera di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-mama-tak-penat-susukan-anak/ atau terus scan QR Code pada poster.

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post “Maafkan Mommy! Tak Sangka 14 Hari Maryam Tahan Lapar, Hisap Susu Badan Kosong” appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/maafkan-mommy-tak-sangka-14-hari-maryam-tahan-lapar-hisap-susu-badan-kosong/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dalam Raga Ada Botol Susu Kosong Demi Cari Rezeki Ayah Terpaksa Bawa Anak Sekali

Dalam Raga Ada Botol Susu Kosong Demi Cari Rezeki Ayah Terpaksa Bawa Anak Sekali

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 269 hits
Kasih ayah selamanya Itulah ungkapan yang boleh diberikan kepada seorang ayah yang juga penghantar makanan kerana sanggup membawa anaknya menghantar pesanan makanan Demi meneruskan kelangsungan hidup inilah pengorbanan yang harus dilakukan ...
Turunkan Berat Badan 7 Hari Dengan 7 Menu Diet

Turunkan Berat Badan 7 Hari Dengan 7 Menu Diet

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 242 hits
Susah ke nak turun berat badan Ya memang agak susah Kalau nak naikkan berat badan memang mudah Namun ramai jugak yang berjaya dalam usaha menurunkan berat badan mereka dalam masa 7 hari sahaja Wow Memang kagum dengan orang yang punya semang...
7 Tips Tambah Susu Badan Ketika Berpantang Selepas Bersalin

7 Tips Tambah Susu Badan Ketika Berpantang Selepas Bersalin

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 391 hits
7 Tips Tambah Susu Badan Ketika Berpantang Selepas Bersalin7 Tips Tambah Susu Badan Ketika Berpantang Selepas Bersalin Sejurus melahirkan para ibu biasanya akan risau jika badan tidak dapat menghasilkan susu badan Terdapat pelbagai kaedah y...
Lelaki Hadiah Cincin Diperbuat Daripada Susu Badan Untuk Kekasih

Lelaki Hadiah Cincin Diperbuat Daripada Susu Badan Untuk Kekasih

papar berkaitan - pada 24/7/2021 - jumlah : 267 hits
Seorang wanita dari Amerika Syarikat mendedahkan di laman Facebook bahawa teman lelakinya telah melamarnya dengan memberikan sebentuk cincin diperbuat daripada susu badan wanita itu sendiri lapor laman Lad Bible semalam Dia memuat naik foto...
Esp Untuk Mengurangkan Lapar Ibu Menyusu Dan Mengenyangkan Bayi Yang Minum Susu Ibu

Esp Untuk Mengurangkan Lapar Ibu Menyusu Dan Mengenyangkan Bayi Yang Minum Susu Ibu

papar berkaitan - pada 24/7/2021 - jumlah : 268 hits
Bangun tidur pagi tadi lapar sangat sangat sangat Memang tak leh bawak bincang Padahal bangun pukul 5pagi Belum subuh lagi Semalam last makan pukul 6 lebih sebab ade birthday celebration anak buah kat Sungai Buluh Bila sampai rumah pukul 10...
Susu Penambah Berat Badan Anak 1 Tahun Dengan Kandungan Terbaik

Susu Penambah Berat Badan Anak 1 Tahun Dengan Kandungan Terbaik

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 242 hits
Memiliki anak memang sesuatu yang membahagiakan sehingga kita perlu menjaga anak dengan baik dengan memberikan nutrisi yang terbaik pula Nutrisi terbaik ini sangat diperlukan khususnya untuk anak usia 1tahun yang sudah mulai mengkonsumsi ma...
Cari Air Kosong Dulu Bila Lapar Ni Diet Paling Santai Dapat Turun 2 4 Kilogram Sebulan

Cari Air Kosong Dulu Bila Lapar Ni Diet Paling Santai Dapat Turun 2 4 Kilogram Sebulan

papar berkaitan - pada 20/7/2021 - jumlah : 274 hits
Kebiasaannya wanita lepas bersalin sukar untuk dapat berat badan ideal Kadang macam macam cara buat bila tak jaga makan terus naik mendadak Bagi yang jenis maintain je tak ada masalah Disebabkan keadaan ini ramai wanita rasa stres tengok ba...
Optom Eyecare Cermin Mata Kanak Kanak Yang Tahan Lasak

Optom Eyecare Cermin Mata Kanak Kanak Yang Tahan Lasak

papar berkaitan - pada 2/8/2021 - jumlah : 394 hits
Assalamualaikum Korang rabun tak Tak bersyukurlah huhuh Mommylin seawal 11 tahun dah mula pakai cermin mata Rabun tak nampak bila nak salin nota di papan hitam dulu Nak tak nak kena buat cermin mata Sampai dah usia 35 tahun ni masih setia d...
Kasus Korupsi Pengadaan Tanah Kpk Tahan Rudi Hartono

Kasus Korupsi Pengadaan Tanah Kpk Tahan Rudi Hartono

papar berkaitan - pada 2/8/2021 - jumlah : 198 hits
Kasus Korupsi Pengadaan Tanah KPK Tahan Rudi Hartono Direktur PT Aldira Berkah Abadi Makmur itu merupakan tersangka dugaan korupsi pengadaan tanah PT Perumda Sarana Jaya di Munjul Pondok Ranggon tahun 2019
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Mahathir Sepatutnya Hadapi Sprm Seperti Anak Jantan



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Finding Your Inner Peace Buddha Statues And The Path To Mindfulness

Bayi Meninggal Dunia Selepas Diberi Makan Cahaya Matahari

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur

Top Commentators March 2024 Tahniah Blogger Na