Maafkan Ibu Nak Dengan Berat Hati Ini Tindakan Zarina Zainuddin Terpaksa Ambil Terhadap Dua Puteranya


Sukar untuk digambarkan dengan kata-kata namun apabila melihat video terbaharu yang dimuat naik oleh Zarina Zainuddin di Instagram beliau, berhabuk mata dibuatnya. Tergambar gelas bahawa Zarina merupakan seorang ibu yang cukup tabah melenan dugaan serta cabaran yang telah beliau lalui.
Setelah Doktor Mengesahkan Anak Kembar Austisme
Apabila mengimbas kembali saat mengetahui ciri-ciri autisme yang ada pada anak kembarnya, Muhammad Razil Azrai dan Muhammad Raizal Azrai yang kini masing-masing sudah berumur 20an, Zarina sendiri pada awalnya agak terkejut dan suka untuk menerima hakikat.
“Di waktu saya melahirkan anak kembar saya ini usia saya 25 tahun masih kuat bertenaga saya dapat melahirkan keduanya secara normal biarpun ketika itu kandungan saya berusia 8 bulan” kata Zarina Zainuddin.

“Muhammad Razil Azrai lahir dulu seberat 1.6kg selepas 3 minit lahir pula Muhammad Raizal Azrai beratnya cuma 1.4kg.
Lebih kurang 10 hari dalam incubatur dengan cahaya lampu biru. Mereka dibawa keluar dari wad. Dan Alhamdulillah tumbesaran nya normal sehingga berusia setahun setengah saya dapati anak saya terlalu aktif Azal dah boleh mula bercakap Azil masih tidak bercakap mulanya saya fikir mungkin lambat” Kata Zarina lagi.
“Maafkan ibu nak…’- Dengan berat hati, Ini tindakan yang Zarina Zainuddin terpaksa ambil terhadap dua puteranya
Setelah anak kembar Zarina berusia 3 tahun, Azil masih tidak boleh bercakap dan sering menghantukkan kepalanya ke lantai atau dinding. Setelah itu, Zarina membawa Azil dan Azal berjumpa doktor pakar di HUKM Cheras dan doktor mengesahkan Azil dan Azal mengalami autism.
Pada ketika itu Zarina seolah-olah tidak boleh menerima kenyataan dan menangis tanpa henti. Malah kalau jika tidak dipantai anak kembar ini, mereka boleh bertindak sehingga mencederakan diri sendiri jika kemahuan mereka tidak dipenuhi.
Namun Zarina tetap kuatkan semangat dan senantiasa mendapat sokongan keluarga terutamanya suami Zarina, Datuk Seri Dr Abdul Raihan Wan Jaafar untuk memastikan anak kembar mereka mendapat kasih sayang serta perhatian yang secukupnya.
Berat Rasa Hati
Dengan berat hati, pelakon, Zarina Zainuddin terpaksa memberi dua puteranya yang mengalami autisme, sejenis ubat bagi mengawal tingkah laku mereka daripada terlalu agresif.
Zarina memberitahu, dia tiada pilihan selain memberikan anak kembarnya, Muhammad Raizal Azrai atau Azal dan Muhammad Razil Azrai (Azil) sejenis ubat dalam dos kecil, biarpun sedar kesannya kepada mereka.
“Saya buntu kerana tidak tahu pendekatan yang perlu diambil. Pada mulanya, saya enggan membiarkan mereka bergantung kepada ubat.
“Ini kerana tubuh mereka jadi lemah dan tidak berselera untuk makan selepas diberi ubat itu.

“Namun, rentetan kejadian kelmarin, saya terpaksa memberi Azal dan Azil ubat dalam dos yang sedikit. Kadang kala, saya dan suami tidak dapat mengawal tenaga mereka yang semakin membesar,” katanya kepada BH Online.
Zarina berkata, situasi di mana Azal dan Azil menjadi agresif bukan dihadapinya sendirian, malah suami turut berdepan senario sama.
“Perkara ini dialami suami saya juga. Ada kalanya, dia terkena lebih teruk seperti digigit dan dicakar hingga luka.
“Cuma saya tidak memuat naik rakaman video dalam media sosial atas permintaannya,” katanya yang terpaksa menahan sakit setiap kali anak-anaknya bertindak sedemikian.
Zarina sebak mengenangkan nasib Azal dan Azil sekiranya terjadi apa-apa kepada dirinya dan suami pada masa depan.
“Bengkak mata saya memikirkan nasib Azal dan Azil jika kami sudah tiada lagi. Saya berterima kasih kepada orang ramai yang banyak membantu dan memberikan kata-kata semangat.

“Saya menganggap ujian Allah ini sebagai kifarah dosa lalu dan menghadapinya dengan sabar.
“Bukan mencari publisiti murahan dengan memperbodohkan diri dalam media sosial. Apa yang saya buat adalah memberi kesedaran mengenai autisme,” katanya.
Zarina berkata, setiap manusia diuji dengan dugaan berbeza.
“Cuma kita tidak boleh menghakimi kerana tidak berada di tempat mereka. Saya turut mencuba beberapa saranan pengikut Instagram, cuma ia bukanlah mudah… Tidak semua orang sama,” katanya. – BHarian Online

The post “Maafkan ibu nak…’- Dengan berat hati, Ini tindakan Zarina Zainuddin terpaksa ambil terhadap dua puteranya appeared first on MFADHLY.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mfadhly.net/2019/02/14/maafkan-ibu-nak-dengan-berat-hati-ini-tindakan-zarina-zainuddin-terpaksa-ambil-terhadap-dua-puteranya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Apa Sahaja Demi Mu Anak Ibu Diuji Dua Anak Jantung Berlubang Anak Kedua Bengkak Hati

Apa Sahaja Demi Mu Anak Ibu Diuji Dua Anak Jantung Berlubang Anak Kedua Bengkak Hati

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 463 hits
Ibu muda ini tabah menghadapi ujian apabila anak pertamanya mengalami jantung berlubang manakala anak kedua pula jantung berlubang dan bengkak hati Apa sahaja demimu anak Demikian yang dikatakan ibu tunggal tabah Puan Normala Syakilla Arman...
Hentikan Ambil Jamu Lepas Bersalin Doktor Kongsi Ibu Lepas Bersalin Alami Kerosakan Hati Bayi Jadi Kuning

Hentikan Ambil Jamu Lepas Bersalin Doktor Kongsi Ibu Lepas Bersalin Alami Kerosakan Hati Bayi Jadi Kuning

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 1186 hits
Sudah menjadi amalan masyarakat melayu mengamalkan jamu sebelum atau selepas bersalin Rata rata beranggapan bahawa pengambilan herba semulajadi tidak akan mendatangkan kesan berbanding ubat ubatan Malangnya tanggapan itu salah sama sekali I...
Daddy On Je Kongsi Video Anak Hisap Ibu Jari Kaki Lan Solo Bagi Hint Nak Baby Lagi

Daddy On Je Kongsi Video Anak Hisap Ibu Jari Kaki Lan Solo Bagi Hint Nak Baby Lagi

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 445 hits
Usikan orang tua tua anak hisap ibu jari kaki tandanya nak adik lagi Penyanyi Lan Solo juga memberikan hint seolah olah memberi insyarat kepada isteri Sheila Razlan untuk menambah cahaya mata Dalam video yang dimuatnaik di Instagram anak ke...
Cuba Cuba Lagi Adam Fateh Lee Dah Mula Nak Meniarap Ibu Tak Putus Bagi Semangat

Cuba Cuba Lagi Adam Fateh Lee Dah Mula Nak Meniarap Ibu Tak Putus Bagi Semangat

papar berkaitan - pada 6/2/2019 - jumlah : 307 hits
Si comel kesayangan Adam Corrie isteri Adam Fateh Lee mula dilatih untuk meniarap Momen terindah apabila ibunya Fazema Mohd Fuad tidak putus bagi semangat Adam Fateh Lee atau dipanggil Fateh kini sudah pun mencecah 6 bulan Video si comel in...
Nak Pekatkan Susu Ibu Bukan Makan Supplement Pakar Laktasi Tunjuk Cara Yang Betul

Nak Pekatkan Susu Ibu Bukan Makan Supplement Pakar Laktasi Tunjuk Cara Yang Betul

papar berkaitan - pada 5/2/2019 - jumlah : 520 hits
Susu ibu adalah susu yang terbaik di dalam dunia Kadang kadang kita tak dapat menghasilkan susu ibu yang cukup untuk anak Pelbagai cara yang boleh dilakukan untuk menghasilkan susu ibu yang banyak seperti membuat sendiri milk booster Namun ...
Peguam Gesa Ambil Tindakan Terhadap Hadi Kerana Ucapan Pecah Belah

Peguam Gesa Ambil Tindakan Terhadap Hadi Kerana Ucapan Pecah Belah

papar berkaitan - pada 2/2/2019 - jumlah : 312 hits
Seorang peguam menggesa Suruhanjaya Pilihan Raya membuat laporan polis terhadap Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang memberitahu pengundi dalam pilihan raya kecil Cameron Highlands bahawa orang Islam wajib mengundi hanya calon bera...
5 Tanda Ini Berlaku Bila Dekat Nak Bersalin Ibu Ibu Perlu Peka Cepat Bertindak

5 Tanda Ini Berlaku Bila Dekat Nak Bersalin Ibu Ibu Perlu Peka Cepat Bertindak

papar berkaitan - pada 3/2/2019 - jumlah : 357 hits
5 tanda ini bukan false alarm atau isyarat bersalin yang palsu lagi Apabila ia muncul ia bermakna anda akan bersalin tidak lama lagi Tanda bersalin setiap wanita tidak sama bahkan tanda bersalin bagi setiap kelahiran untuk seseorang wanita ...
Pesanan Kepada Ibu Mengandung Jangan Memandai Nak Boikot Saringan Air Gula

Pesanan Kepada Ibu Mengandung Jangan Memandai Nak Boikot Saringan Air Gula

papar berkaitan - pada 3/2/2019 - jumlah : 418 hits
Oleh IBU GULABaru baru ini saya biuskan pesakit cilik yang menjalani pembedahan cleft lip dan cleft palate 3 daripada 4 kanak kanak tersebut ialah hasil daripada ibu mengandung dengan kencing manis Mereka bukan saja sumbing biasa tetapi ada...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Family Camping Journey Kami Repeat Lagi Camping 3h2m Di Dusun Pak Abu Campsite



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega

Wan Maimunah Meraung Dapat Panggilan Haji Tak Sangka Doa 2 Tahun Lalu Dimakbulkan