Lonjakan Ai Dijangka Mendorong Pelaburan Data Centre Di Asia Tahun Ini




Pelabur ekuiti swasta global dan pengurus aset sedang bersedia untuk beberapa miliar ringgit bernilai M&A dan pelaburan yang berkaitan dengan pusat data di Asia Pasifik, apabila ledakan kecerdasan tiruan (AI) memacu permintaan terhadap infrastruktur digital.
Pace yang pantas dalam urus niaga di rantau yang paling ramai penduduknya di dunia datang apabila negara dan syarikat bertindak balas kepada permintaan yang pesat untuk AI, meminta lebih kapasiti data, kata eksekutif industri.
Asia Pasifik, termasuk Jepun, telah menjadi peneraju dalam aktiviti pembelian dan penggabungan pasaran pusat data global tahun ini, dengan nilai M&A mencapai USD840.47 juta, lebih separuh daripada jumlah global, data LSEG menunjukkan.
Pada tahun 2023, urus niaga pusat data rantau ini mencapai rekod tertinggi sebanyak USD3.45 bilion, menurut LSEG. Jumlah tersebut dijangka akan dilampaui tahun ini dengan sekurang-kurangnya beberapa transaksi besar sedang dalam perancangan.
Beberapa penaja kewangan, termasuk kuasa besar pelaburan global Blackstone (NYSE:BX) Inc, sedang mencari untuk membeli AirTrunk, yang memiliki 11 pusat data besar di Australia dan seluruh rantau, kata sumber berdekatan dengan urusniaga itu.
Pemilik AirTrunk, Macquarie Group (OTC:MQBKY) dan Lembaga Pelaburan Pencen Sektor Awam Kanada (PSP), bertujuan untuk menilai perniagaan itu sehingga A$15 bilion ($9.8 bilion), menurut sumber, dalam apa yang mungkin menjadi transaksi pusat data terbesar di Asia tahun ini.
AirTrunk, Blackstone, Macquarie dan PSP menolak untuk memberi komen.
“Revolusi AI mencipta permintaan yang belum pernah ada sebelum ini untuk kapasiti pusat data berkualiti tinggi,” kata Garren Cronin, pengarah urusan Cadence Advisory, yang menasihati operasi pusat data Australia NEXTDC dalam pengumpulan modal $861 juta pada bulan April.
“Kapasiti baru yang perlu dibangunkan di Asia Pasifik dalam tiga hingga lima tahun akan datang adalah luar biasa. Saya menjangkakan aliran urus niaga dalam ruang pusat data akan meningkat pada 2024.”
Microsoft Corp (NASDAQ:MSFT) minggu lalu mengumumkan bahawa ia akan melabur $2.2 bilion dalam empat tahun akan datang di Malaysia untuk memperluas perkhidmatan awan dan AI-nya di Asia.
Kenaikan pelaburan pusat data di Asia mengikuti rentak yang sama seperti yang dilihat di Amerika Syarikat dan Eropah dengan syarikat teknologi termasuk Amazon (NASDAQ:AMZN), Microsoft, Alphabet (NASDAQ:GOOGL) Inc dan Meta Platforms (NASDAQ:META) sedang meluaskan kemampuan AI mereka dengan cepat.
Microsoft akan membuka pusat data Asia pertamanya di Thailand, kata syarikat itu pada hari Rabu lalu, sehari selepas mengumumkan pelaburan bernilai $1.7 bilion dalam fasiliti AI dan awan di Indonesia yang bersebelahan.
Penggunaan Data
Urutan urus niaga yang berpotensi lain di Asia termasuk jualan saham dalam perniagaan pusat data milik Telkom Indonesia bernilai USD1 bilion dan NEC di Jepun mengkaji penjualan pusat data bernilai $500 juta, menurut laporan berita.
Vice Presiden Kanan Hubungan Pelabur Telkom Indonesia Ahmad Reza memberitahu Reuters pada hari Rabu bahawa Telkom terbuka kepada perkongsian strategik untuk membawa cawangan bisnes pusat data NeutraDC-nya ke pasaran baru dan mendapatkan keupayaan baru.
“Kami telah meneroka beberapa rakan kongsi yang berpotensi, tetapi kami masih menilai yang terbaik,” katanya. “Kami mengharapkan untuk menyelesaikan proses ini menjelang akhir tahun ini.”
NEC berkata ia tidak dapat memberikan komen mengenai spekulasi pasaran.
Syarikat pelaburan Amerika Syarikat Bain Capital sedang mencari pembiayaan kredit untuk aset antarabangsa pengendali pusat data Chindata dan pelaburan untuk bisnesnya di China, kata orang yang rapat dengan Bain Capital.
Bain, yang menjadikan Chindata swasta dari bursa Hong Kong tahun lalu dalam urus niaga bernilai $3.16 bilion, menolak untuk memberi komen.
Pengurusan Aset Goldman Sachs (GSAM), yang melabur di AirTrunk pada tahun 2017 sebelum menjual sahamnya kepada konsortium yang dipimpin oleh Macquarie tiga tahun kemudian, telah melabur lebih daripada $1 bilion dalam pembangunan pusat data di Asia dalam tiga tahun lalu.
Syarikat itu akan aktif melabur dalam projek tambahan, dengan fokus khusus di Jepun dan Korea Selatan, kata Nikhil Reddy, ketua real estat APAC di GSAM.
“AI mencipta keperluan yang berbeza bagi pusat data di luar permintaan sejarah berorientasikan kepada awan yang memberi tumpuan kepada latensi yang rendah. Kini dengan AI, yang melibatkan penggunaan data yang besar, kapasiti adalah kunci,” katanya. – Reuters


Source link
The post Lonjakan AI dijangka Mendorong Pelaburan Data Centre di Asia Tahun Ini appeared first on Edisi Viral Plus.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://plus.edisiviral.com/lonjakan-ai-dijangka-mendorong-pelaburan-data-centre-di-asia-tahun-ini/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
401 Projek Naik Taraf Fasiliti Kesihatan Daif Dijangka Siap Tahun Ini

401 Projek Naik Taraf Fasiliti Kesihatan Daif Dijangka Siap Tahun Ini

papar berkaitan - pada 13/5/2024 - jumlah : 60 hits
Projek menaik taraf fasiliti kesihatan yang sedang berjalan akan disiapkan sebelum hujung tahun ini bagi memberikan kemudahan kesihatan lebih baik buat penduduk kata Dzulkefly Ahmad KOTA KINABALU Sebanyak 401 projek melibatkan naik taraf kl...
Libas Korsel Tim Uber Indonesia Kembali Lolos Ke Final Uber Cup 2024 Usai Penantian 16 Tahun

Libas Korsel Tim Uber Indonesia Kembali Lolos Ke Final Uber Cup 2024 Usai Penantian 16 Tahun

papar berkaitan - pada 5/5/2024 - jumlah : 70 hits
Begitu pula dengan prestasi Tim Thomas Indonesia yang melaju ke final setelah membungkam Taiwan dengan skor 3 0
Budak 5 Tahun Panjat Menara Elektrik

Budak 5 Tahun Panjat Menara Elektrik

papar berkaitan - pada 4/5/2024 - jumlah : 52 hits
KOSMORata rata pengguna menyalahkan ibu bapa kanak kanak lelaki terbabit kerana terlalu cuai INSTAGRAM InfomamujuJAKARTA nbsp Sebuah rakaman tular di media sosial memaparkan perbuatan seorang budak nbsp lelaki memanjat menara elektrik bervo...
4 Tahun Beruntun Pemkot Pasuruan Kembali Raih Opini Wtp

4 Tahun Beruntun Pemkot Pasuruan Kembali Raih Opini Wtp

papar berkaitan - pada 4/5/2024 - jumlah : 75 hits
Penghargaan diterima langsung Gus Ipul dan Mas Adi di Sidoarjo Jawa Timur
Remaja Radikal 16 Tahun Mati Ditembak Polis Australia

Remaja Radikal 16 Tahun Mati Ditembak Polis Australia

papar berkaitan - pada 6/5/2024 - jumlah : 63 hits
BHarianonline nbsp Polis Australia Barat menembak dan membunuh seorang remaja lelaki radikal berusia 16 tahun yang mencederakan orang awam di Perth menggunakan pisau Foto AFPSYDNEY Polis Australia Barat menembak mati seorang remaja lelaki b...
Sambutan Ulang Tahun Ke 30 Dan Pelancaran 4 Model Motosikal Ktm Duke

Sambutan Ulang Tahun Ke 30 Dan Pelancaran 4 Model Motosikal Ktm Duke

papar berkaitan - pada 6/5/2024 - jumlah : 112 hits
Sambutan Ulang Tahun Ke 30 Dan Pelancaran 4 Model Motosikal KTM Duke Assalamualaikum semua Siapa sini kaki rider dan peminat motosikal KTM Duke Ha mesti korang akan tertawan dengan keluaran terbaru dari KTM Alhamdulillah Sis berpeluang untu...
Kanak Kanak Perempuan 4 Tahun Bertunang Ibu Bapa Nazar Ketika Di Arab Saudi

Kanak Kanak Perempuan 4 Tahun Bertunang Ibu Bapa Nazar Ketika Di Arab Saudi

papar berkaitan - pada 6/5/2024 - jumlah : 76 hits
4 tahun bertunang ibu bapa nazar ketika di Arab Saudi Kanak kanak itu ditunangkan dengan lelaki pilihan keluarganya Pertunangan itu atas persetujuan bersama kedua dua buah pihak keluarga Menerusi perkongsian satu video di Jakarta Indonesia ...
Lagu Popular Thailand Tahun 2024

Lagu Popular Thailand Tahun 2024

papar berkaitan - pada 6/5/2024 - jumlah : 121 hits
GALAKSI VIRAL Pernah dengar lagu Thailand Jika nak tahu di Asia Tenggara hanya dua negara sahaja yang mempunyai Carta Billboard Hot 100 Songs iaitu Thailand Vietnam Manakala negara Asia Tenggara yang lain seperti Malaysia Singapura Indonesi...
Remaja 13 Tahun Mengaku Bersalah Bakar Anak Kucing

Remaja 13 Tahun Mengaku Bersalah Bakar Anak Kucing

papar berkaitan - pada 4/5/2024 - jumlah : 54 hits
Suraya Roslansurayaroslan mediaprima com myREMAJA lelaki berusia 13 tahun mengaku bersalah di Mahkamah Majistret Kajang atas tuduhan membakar anak kucing hidup hidup minggu lalu FOTO Suraya RoslanKajang Seorang remaja lelaki berusia 13 tahu...
Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Airasia Santan Menu Baru Harga

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis

Majlis Perkahwinan Anak Saudara

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Isu Uitm Kerajaan Kena Berani

Ragam Pelik Kucing

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Durioo Cara Daftar Subscription

A Lone Wolf Does Not Materialise Naturally

Temui Onew Di Malaysia Dalam Guess Onew Fanmeeting 2024 Pada 27 Julai 2024