Lim Kit Siang Cadang Ismail Pm Anwar Tpm



Kebuntuan politik untuk melantik Perdana Menteri (PM) tanpa melalui Pilihan Raya Umum (PRU) dan terdapat pula blok Gabungan Parti Sarawak yang lebih suka berkecuali, mungkin akan menatijahkan ketidakstabilan pemerintahan serta tidak mampu menumpukan sepenuh perhatian kepada perang melawan Covid 19
Sehubungan itu, supremo DAP, Lim Kit Siang mencadangkan agar dibentuk kerajaan perpaduan dengan ‘kabinet melawan Covid’ yang terdiri daripada blok kerajaan serta blok pembangkang.
“Sekiranya hanya ada dua nama untuk jawatan PM, seorang boleh dilantik sebagai PM dan seorang lagi sebagai Timbalan Perdana Menteri untuk membentuk kabinet perang yang melibatkan semua kuasa politik di Parlimen memenangi perang melawan penularan wabak Covid-19 sebelum PRU ke-15 dalam masa 18 bulan.
“Kabinet Perang tersebut perlulah mencerminkan perpaduan Parlimen untuk mengubah nasib negara kita yang kalah selama 20 bulan dengan wabak Covid-19 dengan membawa dasar-dasar dan strategi baharu untuk mengawal wabak ini, dan mengembalikan harapan, keyakinan serta kepercayaan rakyat kepada satu pendekatan yang melibatkan “keseluruhan masyarakat”,” katanya dalam kenyataan, hari ini.
Menurut Kit Siang lagi, hal itu perlu dilakukan memandangkan pergolakan politik hanya menyebabkan jangkitan Covid terus mencatat angka tertinggi baharu sehingga 22,000 kes semalam.
Hal itu, katanya perlu ditangani oleh pasukan pentadbiran yang tidak terlalu berpolitik dan sesuai dengan amanat Yang di-Pertuan Agong dalam pertemuan bersama pemimpin utama politik kelmarin, yang mahukan satu gagasan baharu politik dilaksanakan demi kesihatan rakyat.
“Kita mengatasi kedudukan Kanada dan kini berada di tempat ke-25 dengan jumlah kes tertinggi di dunia, sedangkan 12 bulan yang lepas kita berada di tempat ke-89.
“Semasa Malaysia mengisytiharkan darurat pada 11 Januari untuk memerangi wabak ini, kita mencatatkan sejumlah 138,224 kes dan 555 kematian akibat Covid-19.
“Hari ini, kita mempunyai 1,466,512 kes dan 13,302 kematian akibat Covid-19, satu situasi yang kini berada di luar kawalan dengan 10 kali ganda lebih banyak kes dan 24 kali ganda lebih banyak kematian berbanding semasa darurat diisytiharkan.
“Sekarang adalah antara masa yang paling kelam dalam sejarah negara. Kita perlu menghentikan pendarahan negara kita ini dan mencari penyelesaiannya. Sebuah Kabinet Perang dan Parlimen Perang adalah salah satu penyelesaian kepada masalah seperti ini,” katanya lagi.
Tambah Kit Siang, Parlimen perang sangat perlu untuk membentuk jawatankuasa-jawatankuasa khas bagi memantau keberkesanan strategi melawan Covid dan seterusnya pemulihan ekonomi negara menjelang PRU ke 15.
“Parlimen perang ini perlulah membentuk perpaduan negara memerangi wabak Covid-19 dengan Ahli-ahli Parlimen memainkan peranan di dalam pelbagai Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen, bukan sahaja untuk memerangi Covid-19 tetapi juga menyediakan negara kita untuk pemulihan ekonomi dan kehidupan untuk memenuhi aspirasi Bapa Malaysia, Tunku Abdul Rahman, di mana Malaysia menjadi satu “sinar cahaya dalam dunia yang kelam dan terganggu”.
“Kabinet Perang dan Parlimen Perang ini perlulah dibentuk di atas batu asas Perlembagaan Persekutuan dan Rukun Negara dan sistem monarki berperlembagaan yang berteraskan demokrasi berparlimen, doktrin pemisahan kuasa, kedaulatan undang-undang, tadbir urus yang baik dan juga penghormatan kepada hak asasi manusia,” katanya lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/32862

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kit Siang Proposes Anwar As Dpm To Ismail Sabri

Kit Siang Proposes Anwar As Dpm To Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 245 hits
With two possible candidates for Malaysia s next prime minister DAP s Lim Kit Siang today suggested that the one not picked for the top job be made the deputy in a unity government The Iskandar Puteri MP said this would allow the creation o...
With Ismail Sabri And Anwar As Frontrunners Kit Siang Proposes Pm Dpm Combo

With Ismail Sabri And Anwar As Frontrunners Kit Siang Proposes Pm Dpm Combo

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 252 hits
Iskandar Puteri MP Lim Kit Siang has proposed that the two prime ministerial candidates from opposing coalitions form an alliance with one occupying the prime minister position and the other the deputy prime minister seat The DAP supremo di...
Negara Perlu Anwar Sebagai Pm Lim Kit Siang

Negara Perlu Anwar Sebagai Pm Lim Kit Siang

papar berkaitan - pada 16/8/2021 - jumlah : 169 hits
LIM KIT SIANG PETALING JAYA Negara memerlukan kepimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri bagi menggantikan Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk menggalas tugas dan membawa agenda baharu di dalam usaha mengakhiri pandemik Covid 19...
Kit Siang Malaysia Needs Anwar As Pm To Introduce New Policies To Fight Covid 19

Kit Siang Malaysia Needs Anwar As Pm To Introduce New Policies To Fight Covid 19

papar berkaitan - pada 16/8/2021 - jumlah : 236 hits
Lim said Anwar will introduce new policies to end the carnage of the Covid 19 pandemic Picture by Hari AnggaraKUALA LUMPUR Aug 16 DAP s Lim Kit Siang today said that Malaysia needs his Pakatan Harapan counterpart Datuk Seri Anwar Ibrahim to...
Susulan Pertemuan Dengan Anwar Dan Ph Ismail Sabri Tak Harus Lepaskan Tiga Peluang Ini

Susulan Pertemuan Dengan Anwar Dan Ph Ismail Sabri Tak Harus Lepaskan Tiga Peluang Ini

papar berkaitan - pada 26/8/2021 - jumlah : 139 hits
Bukanlah perkara biasa bagi Perdana Menteri menjemput Ketua Pembangkang dan pemimpin utama blok pembangkang datang ke pejabatnya sebaik dilantik memegang jawatan tersebut Biasanya yang lebih dulu dipelawa datang ke pejabat bila dapat jawata...
Kerana Semangat Titah Tuanku Ismail Sabri Terpaksa Tolak No Anwar No Dap

Kerana Semangat Titah Tuanku Ismail Sabri Terpaksa Tolak No Anwar No Dap

papar berkaitan - pada 26/8/2021 - jumlah : 174 hits
August 25 2021 Parti pembangkang tidak akan mempersulit kerajaan yang diterajui Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob kata Pengerusi Pakatan Harapan Datuk Seri Anwar Ibrahim Kita beritahu kalau suasana dan program program itu agak ...
Ismail Sabri Hamzah Calon Baharu Pm Tpm Kerajaan Pn

Ismail Sabri Hamzah Calon Baharu Pm Tpm Kerajaan Pn

papar berkaitan - pada 16/8/2021 - jumlah : 285 hits
FMT ReportersKUALA LUMPUR Timbalan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob mengadakan pertemuan dengan Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainuddin di Hotel Royal Chulan Kuala Lumpur hari ini dipercayai berhubung rancangan pembentukan kerajaan baharu ...
Dulu Tolak Kerjasama Bipartisan Kini Dap Syor Anwar Dilantik Jadi Tpm

Dulu Tolak Kerjasama Bipartisan Kini Dap Syor Anwar Dilantik Jadi Tpm

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 304 hits
agendadaily com19 8 2021De facto DAP Lim Kit Siang mencadangkan Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi Timbalan Perdana Menteri di bawah Kabinet Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Susulan kegagalan Datuk Seri Anwar Ibrahim mendapat sokongan untuk dil...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah

Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Panduan Produk Kesihatan

Grab Nanyang Siang Pau 27 04 2024

Selamat Hari Gawai Maksud Dan Contoh Ucapan