Lelaki Disyaki Dijangkiti Covid 19 Minta Pulang Untuk Sara Keluarga Di Rumah


Umum telah mengetahui bahawa dunia kini sedang dilanda dengan wabak pandemik Covid-19. Disebabkan itu, kebanyakan kedai-kedai, pejabat dan premis perniagaan terpaksa ditutup selepas kerajaan membuat keputusan untuk melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).
Perlaksanaan PKP ini adalah salah satu langkah yang diperkenalkan untuk membendung penularan wabak tersebut. Mahu tak mahu, pelbagai sektor terpaksa berkorban demi peperangan ini.
Bukan sahaja perniagaan, malah ada juga individu tertentu yang khususnya bekerja makan gaji yang perlu mencari cara untuk mendapatkan duit bagi menampung keluarga di saat-saat getir ini.
Seorang doktor bernama Ahmad Luqman Bukhari ada berkongsikan satu kisah berkenaan seorang individu yang juga merupakan seorang ayah dan suami yang disyaki dijangkiti dengan virus Covid-19. Menurutnya, individu tersebut merayu kepadanya supaya dia dibenarkan pulang ke pangkuan keluarganya kerana bimbang akan makan dan minum keluarganya itu. Untuk mengetahui dengan lebih lanjut, ikuti perkongsiannya seperti berikut:
“Doktor, tolonglah. Saya merayu sangat sangat ni. Benarkan saya balik dulu. Kalau susah nafas lagi saya janji saya datang balik.”
Pesakit depan aku ni datang ke bahagian kecemasan sebab sukar bernafas.
Awal tadi dia maklumkan dadanya terasa sempit, seolah olah dia sedang berada di kawasan aras tinggi yang mana kandungan oksigen dalam udaranya makin menipis.
Selepas dipakaikan ‘face mask oxygen’ menutupi hidung dan mulutnya, barulah pernafasannya terasa lancar.
Detail sejarah pesakit diambil, physical examination, blood investigation dan juga pemeriksaan x-ray dada dilakukan.
Kemungkinan besar dijangkiti Covid-19 Hasilnya setelah perbincangan dengan pakar perubatan, kami memutuskan lelaki awal 40-an ini kemungkinan besar antara yang dijangkiti penyakit Covid-19.
Dia perlu ditahan untuk pemeriksaan lanjut dan mesti dimasukkan ke wad isolasi khas bagi penyakit berjangkit untuk proses rawatan.
Sebaik saja keputusan tu dimaklumkan kepadanya, terus dia merayu-rayu mohon supaya tak dimasukkan ke wad.
“Saya ada isteri dan anak anak di rumah. Paling kecil baru je umur 6 bulan. Dah 2 minggu saya tak kerja doktor. Saya kena usaha lagi carikan makanan untuk family saya.
Saya tak boleh duduk kat sini doktor. Tolonglah faham.”
Matanya dah berkaca. Aku tahu dia sedang berusaha menahan tangisan.
Serius aku pun jadi sebak sama. Mujur pakai face shield. Bolehlah cover sikit.
Aku faham sangat apa yang dia nak sampaikan.
Wajib ditahan Dia ketua keluarga sama macam aku.
Benda paling utama yang berlegar di fikiran kami ialah bagaimana nak pastikan ahli keluarga terus survive pada saat-saat sukar begini.
Bagaimana nak pastikan ada sedikit makanan dapat diletak atas meja makan di rumah sana.
Bagaimana nak pastikan semua ahli keluarga terus kekal selamat di dalam rumah.
Malangnya permintaan tu tak dapat aku tunaikan. Pesakit ni wajib ditahan terlebih dulu demi kebaikan masyarakat yang lebih besar di luar.
Pahit untuk ditelan tapi itulah realiti yang sedang berlaku ketika ini.
Hampir semua pesakit yang datang ke hospital waktu kritikal ni bukan atas kemahuan. Mereka terdesak kerana benar-benar perlukan bantuan.
Namun kerapkali ia berakhir dengan sebuah perpisahan.
Antara ketua keluarga dengan ahli keluarga yang lain.
Antara ibu dengan anak.
Antara suami dengan isteri.
Dan jika penyiasatan lanjut menunjukkan keputusan positif, maka perpisahan itu hanya akan berakhir melalui 2 cara sahaja.
Tak ada jalan lain melainkan menang dalam peperangan ini Pesakit sembuh sepenuhnya lalu berpeluang untuk kembali memeluk semua kesayangannya.
Atau ianya berakhir dengan sebuah kematian yang menatijahkan perpisahan kekal buat selamanya.
Sebab itu suka atau tak, kita sebenarnya kena terima hakikat bahawa dah tak ada jalan lain yang terbentang di depan melainkan kita semua wajib menangi peperangan ini.
Kawan-kawan,
Kalian mesti terus kuat.
Usahalah untuk terus kekal bertahan di balik dinding rumah dan kami akan cuba sedaya upaya untuk melakukan yang terbaik di baris depan.
InsyaAllah.

Apple Dilaporkan Ingin Menghentikan Jualan Produk Beats Beats Electronics diambil alih oleh Apple pada tahun 2014 pada harga $3 bilion. Jenama ini mempunyai reputasi sebagai peralatan audio yang digunakan oleh golongan selebriti dan kerap dilihat di dalam video muzik. Fon kepalanya pernah menjadi simbol status seperti AirPods beberapa tahun yang lalu. Tetapi kini kedengaran ura-ura Apple akan menghentikan jualan aksesori audio Beats.

Menurut Jon Prosser seorang penganalisa teknologi, Apple akan melancarkan sepasang fon kepala ketika WWDC dan AirPods X pada bulan September hadapan. Ura-ura mengenai fon kepala berjenama Apple telah didengari sejak 2018. Fon kepala ini akan bersaing dalam kelas yang sama seperti Bose 700 manakala AirPods X adalah pengganti kepada Beats X yang menyasarkan pengguna yang gemar bersukan,
Selepas kedua-dia aksesori audio Apple ini dilancarkan, pengeluaran aksesori audio Beats akan dihentikan. Malahan tambah beliau lagi produk Beats kini mula ditawarkan pada potongan harga 40% untuk mengurangkan inventori sedia ada.
Sejak diambil alih oleh Apple, imej Beats sebagai pengeluar aksesori audio yang berstatus tinggi tidak lagi seperti dahulu. Artis dan ahli sukan yang dahulunya menggunakan fon kepala Beats kini menggunakan AirPods yang dilihat lebih premium. Sekiranya produk Beats dihentikan jualannya, Apple dengan mudah boleh menumpukan perhatian kepada memasarkan produk audio yang menggunakan jenama mereka sendiri.
The post Lelaki Disyaki Dijangkiti Covid-19 Minta Pulang Untuk Sara Keluarga Di Rumah appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suaraviral.org/lelaki-disyaki-dijangkiti-covid-19-minta-pulang-untuk-sara-keluarga-di-rumah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Keluarga Nekad Bawa Pulang Jenazah Disyaki Positif Covid 19 Ke Rumah

Keluarga Nekad Bawa Pulang Jenazah Disyaki Positif Covid 19 Ke Rumah

papar berkaitan - pada 26/3/2020 - jumlah : 223 hits
Sebuah video yang memaparkan jenazah Pesakit dalam Pengawasan Covid 19 di Daerah Kolaka Indonesia telah tular di laman media sosial Sebelum ini wanita berusia 32 tahun itu meninggal dunia di Hospital Bahteramas di Sulawesi Tenggara Isnin la...
150 Ahli Keluarga Diraja Arab Saudi Dijangkiti Covid 19

150 Ahli Keluarga Diraja Arab Saudi Dijangkiti Covid 19

papar berkaitan - pada 10/4/2020 - jumlah : 210 hits
RIYADH Sekurang kurangnya 150 ahli keluarga diraja Arab Saudi dijangkiti koronavirus sejak beberapa minggu lalu termasuk Putera Faisal Bandar Abdulaziz Al Saud yang kini ditempatkan di unit rawatan rapi lapor The New York Times Putera Faisa...
Jadi Nyinyiran Tetangga Karena Istrinya Positif Corona Pria Ini Ancam Bakar Rumah Sendiri Covid 19 Bukan Aib

Jadi Nyinyiran Tetangga Karena Istrinya Positif Corona Pria Ini Ancam Bakar Rumah Sendiri Covid 19 Bukan Aib

papar berkaitan - pada 11/4/2020 - jumlah : 231 hits
Asumsi bahwa terkena virus corona adalah aib menjadi dampak sosial yang tidak bisa dihindari Stigma tersebut membuat orang orang terdekat pasien positif mulai dari pasangan hingga keluarga dikucilkan dan dipandang sebagai pembawa aib oleh t...
Aktiviti Menarik Suri Rumah Semasa Covid 19 Antaranya Pasang Wall Paper Dan Cat Rumah

Aktiviti Menarik Suri Rumah Semasa Covid 19 Antaranya Pasang Wall Paper Dan Cat Rumah

papar berkaitan - pada 6/4/2020 - jumlah : 499 hits
hi there Aktiviti menarik Suri Rumah semasa COVID 19 antaranya pasang wall paper dan cat rumah Kita rakyat Malaysia malah di kebanyakkan negara seluruh dunia sedang berada di dalam keadaan Perintah Kawalan Pergerakan ataupun Movement Contro...
Keluarga Mengamuk Pasien Yang Disengat Lebah Dan Dirawat Di Ruang Isolasi Covid 19 Meninggal

Keluarga Mengamuk Pasien Yang Disengat Lebah Dan Dirawat Di Ruang Isolasi Covid 19 Meninggal

papar berkaitan - pada 8/4/2020 - jumlah : 243 hits
Keributan tak terhindarkan antara keluarga pasien dan sejumlah tim medis rumah sakit di Kabupaten Wajo Sulawesi Selatan usai tewasnya seorang pria yang disengat lebah Keluarga korban tak terima korban dirawat di ruang isolasi Covid 19 meski...
Jauhi Stigma Negatif Terhadap Pesakit Covid 19 Dan Keluarga

Jauhi Stigma Negatif Terhadap Pesakit Covid 19 Dan Keluarga

papar berkaitan - pada 12/4/2020 - jumlah : 1252 hits
Jauhi Stigma Negatif Terhadap Pesakit COVID 19 dan Keluarga Pesakit sembuh TIDAK akan menjangkiti orang lain COVID 19 TIDAK mengenal bangsa agama dan status Beri SOKONGAN kepada
Bukan Jenis Meminta2 Pakcik Oku Sara Hidup Cari Tin Kosong Bagi Keluarga Makan

Bukan Jenis Meminta2 Pakcik Oku Sara Hidup Cari Tin Kosong Bagi Keluarga Makan

papar berkaitan - pada 2/4/2020 - jumlah : 244 hits
Ketika ramai dalam kalangan kita sibuk merungut untuk mendapatkan bantuan sedangkan makanan di dapur masih lagi cukup sehingga tidak termakan di luar sana ada insan yang terpaksa mencatu makanan untuk hidup Seperti kisah yang dikongsikan di...
Curi Perhatian Ini 6 Gaya Artis Bersih Bersih Rumah Saat Pandemi Covid 19

Curi Perhatian Ini 6 Gaya Artis Bersih Bersih Rumah Saat Pandemi Covid 19

papar berkaitan - pada 9/4/2020 - jumlah : 144 hits
Gaya para artis ketika bersih bersih ini begitu menarik perhatian Pasalnya mereka tetap berdandan dan terlihat modis
Memilih Bersalin Di Rumah Sebab Takut Covid 19 Jangan Ambil Risiko Dr Maiza

Memilih Bersalin Di Rumah Sebab Takut Covid 19 Jangan Ambil Risiko Dr Maiza

papar berkaitan - pada 8/4/2020 - jumlah : 310 hits
Penularan pandemik Covid 19 yang boleh menjangkiti sesiapa sahaja tanpa ada simptom sedikit sebanyak menimbulkan rasa risau ibu ibu yang bakal bersalin dalam tempoh PKP dilaksanakan Justeru mungkin ada yang memilih untuk bersalin di rumah s...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih