Lebih Awal Ajar Anak Bahasa Inggeris Lebih Mudah Untuk Dia Kuasai Bahasa


Menurut pakar bahasa Profesor Fred H. Genesee, semakin awal usia kanak-kanak belajar bahasa asing, semakin mudah untuk mereka menguasai bahasa itu. Kanak-kanak lebih cepat menerima bahasa yang dipelajarinya tanpa banyak kesukaran berbanding orang dewasa.
Selain itu, pakar neurologi Dr.Eric H. Lennenberg pula berpendapat, sebelum mencapai usia baligh, otak kanak-kanak memang mudah dilentur sebab itulah mereka lebih mudah belajar bahasa asing.

USIA ENAM TAHUN ADALAH MASA EMAS ATAU PALING IDEAL UNTUK MENGAJAR BAHASA ASING SELAIN BAHASA IBUNDA. KETIKA USIA INI OTAK MEREKA SANGAT MUDAH UNTUK MENERIMA SEHINGGA PROSES PENYERAPAN BAHASA MAMPU BERLANGSUNG DENGAN SANGAT LANCAR. TAMBAHAN PULA DAYA PENYERAPAN BAHASA MEREKA BERFUNGSI SECARA AUTOMATIK.
Pendedahan Awal
Memadai dengan pendedahan terhadap bahasa tertentu, misalnya memberikan mereka kebebasan untuk bergaul dengan rakan-rakan yang fasih menggunakan bahasa asing selain daripada bahasa ibundanya. Dengan mudah kanak-kanak boleh menguasai bahasa tersebut. Masa emas ini nyata tidak lagi dimiliki oleh orang dewasa. Walau bagaimanapun, ia bukan bererti orang dewasa tidak mampu menguasai bahasa kedua atau bahasa asing ini.
Menerusi kajian tentang perkembangan minda kanak-kanak, tempoh terbaik untuk mengajar kanak-kanak ini menguasai bahasa asing adalah daripada usia enam hingga 15 tahun. Kanak-kanak yang didedahkan dengan pertuturan bahasa asing sebelum usia 15 tahun mampu menguasai bahasa asing itu sama seperti penutur aslinya.
Kejayaan
Satu kajian telah dijalankan oleh Fathman iaitu pakar bahasa daripada Amerika Syarikat . Beliau melakukan pemerhatian kepada 200 orang kanak-kanak berusia daripada 6 hingga 15 tahun yang belajar bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua di sekolah Amerika Syarikat. Kajian mendapati, kanak-kanak yang lebih muda (usia 6 hingga 10 tahun) lebih mudah menguasai tatabahasa bahasa Inggeris. Sedangkan kanak-kanak yang lebih tua (11 hingga 15 tahun) lebih cenderung menguasai struktur kata.
Jaminan
Sejak melangkah masuk ke pra-sekolah sehinggalah ke Institut pengajian tinggi, kita memang diajar untuk menguasai lebih daripada satu bahasa di dalam pertuturan harian iaitu bahasa Melayu dan bahasa Inggeris. Kedua-dua bahasa ini memang diguna pakai dalam proses pengajian dan pembelajaran.
Tetapi kanak-kanak yang belajar dua bahasa tidak akan dapat menguasai kedua-dua bahasa itu dengan baik secara sama rata. Ia juga tidaklah sebaik seperti mempelajari satu bahasa. Ia juga memberi tekanan kepada mindanya untuk menguasai dua bahasa tersebut dan pada masa sama sedang mempelajari perkara-perkara lain di persekitarannya.
Untuk mendidik kanak-kanak mahir lebih daripada satu bahasa, ibu ayah perlu bersikap lebih bijak dan tidak tergesa-gesa. Anda kenalah mempertimbangkan kemampuan anak-anak.
Untuk memastikan mereka berjaya menguasai bahasa asing yang dipelajarinya, bahasa tersebut mestilah digunakan dalam pergaulan atau komunikasi seharian. Dalam soal ini papa mama yang kena mainkan peranan penting untuk memastikan kejayaan anak-anak menguasai bahasa asing kerana segala-galanya bermula dari rumah.
5 tip ajar anak fasih bahasa Inggeris di peringkat awal:
1. Berikan anak-anak pendedahan dan latihan kepada bahasa ibunda dan bahasa Inggeris yang sedang dipelajarinya secara sama rata.
2. Anak-anak perlu mendengar dan bertutur bahasa asing itu secara kerap bagi menguasai perkataan serta tatabahasa bahasa tersebut.
3. Ibu dan bapa adalah tenaga pengajar yang paling berkesan untuk anak-anak memahirkan diri sekali gus menguasai bahasa kedua. CD atau DVD tidak begitu memberikan impak yang sama seperti komunikasi yang berlangsung antara anak dengan ibu dan bapanya.
4. Gunakan bahasa Inggeris dalam apa jua situasi seperti bermain, membeli-belah atau berbual bersama anak-anak. Kaedah ini boleh mempercepatkan lagi penguasaan bahasa Inggeris anak-anak anda.
5. Bacakan sesuatu bahan bacaan dengan menggunakan bahasa Inggeris serta bahasa ibundanya. Ini adalah cara terbaik untuk meningkatkan lagi pengetahuan tentang perbendaharaan kata serta memupuk skil membaca sejak dari awal.
Semoga usaha tersebut mendatangkan hasil yang memberangsangkan. Selamat menjadi cikgu ibu dan ayah.

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
 
The post Lebih Awal Ajar Anak Bahasa Inggeris, Lebih Mudah Untuk Dia Kuasai Bahasa appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/lebih-awal-ajar-anak-bahasa-inggeris-lebih-mudah-untuk-dia-kuasai-bahasa/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Isu Tak Ajar Anak Bertutur Dalam Bahasa Melayu Ramona Zamzam Tepis Dakwaan Lupa Diri

Hiburan Isu Tak Ajar Anak Bertutur Dalam Bahasa Melayu Ramona Zamzam Tepis Dakwaan Lupa Diri

papar berkaitan - pada 7/9/2020 - jumlah : 423 hits
Biarpun anak sulungnya Ivanna Alashkar tidak diajar untuk berkomunikasi dalam Bahasa Melayu dalam kehidupan seharian namun pelakon Ramona Zamzam tampil menafikan dakwaan dirinya sudah lupa asal usul sebagai orang berbangsa Melayu Ujar Ramon...
Bukan Tunjuk Pandai Ajar Anak Tidur Awal Semuanya Ada Kaitan Dengan Pertumbuhan Anak

Bukan Tunjuk Pandai Ajar Anak Tidur Awal Semuanya Ada Kaitan Dengan Pertumbuhan Anak

papar berkaitan - pada 3/9/2020 - jumlah : 192 hits
Tahu kah anda bahawa anak yang sukar tidur awal akan jejaskan pertumbuhannya Usia si kecil semakin meningkat Sehubungan itu mengajar si manja tidur awal sejak kecil adalah penting supaya tidak menghadapi masalah kesihatan dan menjejaskan pe...
Hiburan Buat Tutorial Masakan Dalam Bahasa Inggeris Hanis Zalikha Dikecam Netizen Tak Reti Berbahasa Melayu

Hiburan Buat Tutorial Masakan Dalam Bahasa Inggeris Hanis Zalikha Dikecam Netizen Tak Reti Berbahasa Melayu

papar berkaitan - pada 3/9/2020 - jumlah : 444 hits
Rasanya semua sedia tahu bahawa pelakon dan juga hos Hanis Zalikha sering saja berkongsi menu masakan di ruangan Instagram miliknya Baru baru ini dia telah memuat naik lagi satu video resipi mudah dan turut memberitahu bahawa mereka sekelua...
Menukar Antara Muka Pengguna Netflix Dari Bahasa Inggeris Kepada Bahasa Melayu

Menukar Antara Muka Pengguna Netflix Dari Bahasa Inggeris Kepada Bahasa Melayu

papar berkaitan - pada 3/9/2020 - jumlah : 336 hits
Wahai geng Netflix Saat yang kita semua tunggu akhirnya tiba Netflix melancarkan antara muka pengguna miliknya dalam Bahasa Melayu Pilihan terbaru ini membolehkan ahli ahli di Malaysia mengemudi UI membaca judul serta sinopsis dan menonton ...
Doktor Kongsi 11 Suntikan Vaksin Wajib Diambil Oleh Anak Anak Supaya Tak Mudah Jatuh Sakit

Doktor Kongsi 11 Suntikan Vaksin Wajib Diambil Oleh Anak Anak Supaya Tak Mudah Jatuh Sakit

papar berkaitan - pada 8/9/2020 - jumlah : 301 hits
Kanak kanak terutama bayi tidak mempunyai sistem imun yang kuat seperti mana orang dewasa Beberapa imunisasi diperlukan dalam beberapa tahun pertama kehidupan kanak kanak bagi melindungi anak anda daripada jangkitan penyakit serius Vaksinas...
Mudah Jimat Masa Ibu Tak Tahu Bahayanya Bagi Anak Makan Sosej Elakkan

Mudah Jimat Masa Ibu Tak Tahu Bahayanya Bagi Anak Makan Sosej Elakkan

papar berkaitan - pada 5/9/2020 - jumlah : 299 hits
Tidak dinafikan kesibukkan kita membuatkan kita memilih makanan proses seperti nugget dan sosej untuk anak tanpa kita ketahui makanan yang diproses ini cukup bahaya pada anak kita Sibuk macam mana pun elakkan beri sosej Kenapa Menurut Dr Ah...
Wrap Pizza Ekstravaganza Istimewa Untuk Anak Cukup Mudah Pakai Kuali Je

Wrap Pizza Ekstravaganza Istimewa Untuk Anak Cukup Mudah Pakai Kuali Je

papar berkaitan - pada 12/9/2020 - jumlah : 351 hits
Apa hidangan sarapan hujung minggu anda buat anak anak Pastinya rangkaian menu special seperti nasi lemak menghiasi meja makan di pagi hari Pun begitu ada waktunya anak anak mahukan kelainan Sesekali cuba pula menyediakan sarapan sedikit ke...
Lebih Baik Anak Ada Minat Yang Dia Suka Itu Buat Anak Lagi Cerdik

Lebih Baik Anak Ada Minat Yang Dia Suka Itu Buat Anak Lagi Cerdik

papar berkaitan - pada 2/9/2020 - jumlah : 445 hits
Zaman moden sekarang kita tengok lebih ramai kanak kanak yang suka menghabiskan waktu terluang mereka dengan aktiviti seperti menonton TV dan bermain gajet Ini antara salah satu keperluan utama anak anak Sampaikan aktiviti bersama keluarga ...
Bersederhana Lebih Indah Belajarlah Terapkan Anak Anak Dengan Suasana Macam Ni Mua Bellaz

Bersederhana Lebih Indah Belajarlah Terapkan Anak Anak Dengan Suasana Macam Ni Mua Bellaz

papar berkaitan - pada 16/9/2020 - jumlah : 499 hits
Nama yang cukup gah malah legasinya di dalam dunia solekan bukan biasa biasa Dengan lebih 1 7 juta pengikutnya di instagram membolehkan wanita cantik kelahiran Tanjung Dawai ini cukup dikenali Biarpun sudah terbang jauh dalam dunia perniaga...
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11