Lebih 2 Jam Sehari Anak Dengan Gajet Berisiko Rabun Pakai Cermin Mata Di Awal Usia


Penggunaan gajet berlebihan dalam kalangan kanak-kanak boleh membantutkan perkembangan mental dan emosi selain berkemungkinan meningkatkan kadar rabun jauh pada usia muda.
Dalam aspek kesan penggunaan gajet kepada mata, ia boleh menyebabkan kanak-kanak berhadapan masalah rabun jauh dalam usia yang tidak sepatutnya, manakala dalam aspek mental dan emosi, ‘ketagihan’ gajet boleh membawa kepada sikap agresif jika tidak dapat menggunakan gajet.
Kredit gambar: Astro Awani Kanak-kanak tak boleh lebih 2 jam
Berkongsi mengenai kesan gajet kepada mata, Pakar Perunding Oftalmologi Dr Azura Ramlee daripada Prof Muhaya Eye & Lasik Centre (PMELC) berkata, peningkatan bilangan kanak-kanak mengalami rabun jauh atau ‘myopia’ akibat kerap menggunakan gajet adalah isu yang perlu ditangani pada peringkat awal.
“Penggunaan gajet terutamanya telefon pintar dan peranti tablet dalam kalangan kanak-kanak tidak seharusnya melebihi dua jam sehari,” katanya kepada Bernama.
Masalah rabun meningkat
Menurutnya, satu kajian pada 2005 mendapati kadar rabun kanak-kanak berusia tujuh tahun adalah 9.8 peratus manakala bagi kanak-kanak berusia 15 tahun pula adalah 34.4 peratus
“…kajian ini dilakukan pada 2005 dan penggunaan gajet dalam kalangan kanak-kanak (ketika itu) masih rendah, kini statistik itu dijangka meningkat dengan penggunaan yang tidak terkawal. Ramai pesakit yang datang untuk rawatan penglihatan kabur mempunyai tabiat melihat skrin digital dengan lama,” jelasnya.
Mata cepat penat dan mudah pening
Tambah Dr Azura, selain myopia kanak-kanak turut terdedah dengan ketidakselesaan dan kekeringan mata (digital eye strain) akibat mata kurang berkelip kerana asyik melihat gajet.
“Selain itu, melihat skrin digital dengan dekat dan silau daripada skrin akan turut mengakibatkan digital eye strain. Gejala digital eye strain termasuklah mata rasa penat, pedih, berair, gatal, penglihatan kabur dan pening,” katanya.
Menurutnya, American Academy of Pediatrics mengesyorkan tiada gajet bagi kanak-kanak di bawah dua tahun, satu jam sehari bagi yang berumur tiga hingga lima tahun, satu sehingga satu setengah jam sehari bagi kanak-kanak enam hingga 10 tahun dan dua jam bagi kanak-kanak 11 hingga 13 tahun.
Katanya, syor tersebut boleh dijadikan panduan bagi ibu bapa untuk mula mengawal waktu penggunaan anak-anak bermain gajet.

Kes yang sangat membimbangkan
Sebelum ini, Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Hannah Yeoh dilaporkan berkata, pengaruh gajet terhadap kehidupan harian kanak-kanak di negara ini membimbangkan dan satu tinjauan pendapat dilakukan Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara di Lembah Klang mendapati 78.3 peratus ibu bapa membenarkan anak-anak memiliki gajet.
Seorang ibu, Nurul Aida Abd Razak, 35, berkata anak lelakinya Muhammad Fahmy Mohamed Fadzly, 9, mula memakai cermin mata akibat rabun jauh sejak berusia enam tahun kerana gemar melihat telefon bimbit dalam keadaan gelap pada waktu malam untuk menonton kartun dan bermain permainan video.
“Kuasa kanta cermin mata anak saya kini 250 untuk kedua-dua mata…dan sekarang saya hadkan penggunaan gajet kepada dia, hanya boleh guna pada hujung minggu iaitu dalam satu hingga dua jam sehari,” katanya.
Beliau turut menyarankan agar ibu bapa lain memantau dan mengawal penggunaan gajet anak mereka supaya kanak-kanak ini tidak berisiko berhadapan dengan masalah penglihatan seperti yang dihadapi anaknya.

Beri kesan negatif pada emosi dan mental anak
Sementara itu, pakar psikologi kaunseling Universiti Pertahanan Nasional Malaysia, Prof Datuk Dr Mohamed Fadzil Che Din berkata, penggunaan gajet secara berlebihan dalam kalangan kanak-kanak boleh memberi kesan negatif kepada proses perkembangan mental dan emosi mereka jika tidak ditangani dengan baik.
“Misalnya, jika tiada gajet, mereka yang agresif akan marah dan pamer tingkah laku seperti tendang pintu, hentak meja dan lain-lain manakala golongan kurang agresif akan pamerkan reaksi marah terpendam seperti merajuk, berdiam diri dan melarikan diri,” katanya.
Ketagihan gajet boleh diatasi
Mohamed Fadzil berkata, ibu bapa boleh memainkan peranan dalam isu penggunaan gajet dengan mengurus secara produktif dan konstruktif iaitu mengawalnya secara tegas serta berkesan.
Tambah beliau, ketagihan kanak-kanak dengan gajet boleh diatasi secara perlahan-lahan melalui pendedahan kepada aktiviti lain misalnya melukis.
“Kanak-kanak boleh diajar dengan teknik ‘switch’ atau alih tumpuan kepada perkara lain apabila mereka mula tumpu kepada gajet. Ibu bapa perlu cekap untuk kawal dan selia anak tatkala menggunakan atau berhadapan dengan gajet,” ujarnya. – BERNAMA
The post Lebih 2 Jam Sehari Anak Dengan Gajet, Berisiko Rabun & Pakai Cermin Mata Di Awal Usia appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/lebih-2-jam-sehari-anak-dengan-gajet-berisiko-rabun-pakai-cermin-mata-di-awal-usia/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Setiap Orang Berhak Luang Masa Bersama Keluarga Perdana Menteri Finland Cadang Kerja 4 Hari 6 Jam Sehari

Setiap Orang Berhak Luang Masa Bersama Keluarga Perdana Menteri Finland Cadang Kerja 4 Hari 6 Jam Sehari

papar berkaitan - pada 7/1/2020 - jumlah : 537 hits
Perdana Menteri terbaharu Finland Sanna Marin membangkitkan idea untuk melaksanakan jadual kerja yang lebih fleksibel di dalam negara itu melibatkan kerja empat hari seminggu dan waktu bekerja enam jam sehari Sanna berharap perubahan hari b...
Gambar Lelaki Ambil Anak Di Taska Pakai Kereta Terbang Ni Serius Real Dan Kelakar Gila

Gambar Lelaki Ambil Anak Di Taska Pakai Kereta Terbang Ni Serius Real Dan Kelakar Gila

papar berkaitan - pada 3/1/2020 - jumlah : 1199 hits
Cover image via Hairun Ashrie Facebook Ramai betul orang troll pasal kereta terbang semenjak masuk tahun baru 2020 ni Maklumlah kita semua telah dimomokkan dengan kewujudan kereta terbang pada tahun 2020 sejak di bangku sekolah rendah lagi ...
Jangan Seksa Anak Dengan Pendidikan Akademik Terlalu Awal

Jangan Seksa Anak Dengan Pendidikan Akademik Terlalu Awal

papar berkaitan - pada 6/1/2020 - jumlah : 278 hits
Hari ini ibu bapa berangan angan mahu anak menjadi hebat sehingga ke peringkat antarabangsa maka kelam kabut masing masing mencari alternatif pendidikan seawal umur 3 tahun untuk belajar mendahului zaman sepatutnya Gambar hiasan Umur 3 tahu...
Mana Mak Tiada Sorg Pun Anak Menoleh Bila Mak Ajak Mkn Pada Suapan Terakhir Setitik Air Mata Mak Jatuh Ke Pinggan

Mana Mak Tiada Sorg Pun Anak Menoleh Bila Mak Ajak Mkn Pada Suapan Terakhir Setitik Air Mata Mak Jatuh Ke Pinggan

papar berkaitan - pada 28/12/2019 - jumlah : 691 hits
Foto sekadar hiasan Jam 6 30 petang Mak berdiri di depan pintu Wajah Mak kelihatan resah Mak tunggu adik bongsu balik dari sekolah agama Ayah baru balik dari sawah Ayah tanya Mak Along mana Mak jawab Ada di dapur tolong siapkan makan Ayah t...
Jangan Pejam Mata Kalau Ada Keputihan Serius Waktu Hamil Berisiko Kepada Bayi

Jangan Pejam Mata Kalau Ada Keputihan Serius Waktu Hamil Berisiko Kepada Bayi

papar berkaitan - pada 10/1/2020 - jumlah : 455 hits
Keputihan adalah sesuatu yang normal dan biasa berlaku dalam kalangan wanita Ibu hamil biasanya akan mengalami masalah keputihan yang lebih banyak berbanyak wanita yang tidak mengandung Jika keputihan berwarna jernih tiada masalah Namun ia ...
Usia 4 Bulan Sesuai Latih Bayi Tidur Sendiri Tempoh Ini Anak Mula Belajar Faham

Usia 4 Bulan Sesuai Latih Bayi Tidur Sendiri Tempoh Ini Anak Mula Belajar Faham

papar berkaitan - pada 7/1/2020 - jumlah : 359 hits
Fasa infant di kenali sebagai fasa trimester ke 4 Iaitu sambungan daripada 3 trimester kehamilan yang telah bayi manusia lalui Bezanya kali ini untuk trimester yang ke 4 ini iaitu pada 3 bulan pertama usia bayi selepas di lahirkan bayi haru...
Bila Baby Nak Keluar Ni Tahan Kontraksi Lebih 20 Jam Dikira Waktu Bersalin Panjang

Bila Baby Nak Keluar Ni Tahan Kontraksi Lebih 20 Jam Dikira Waktu Bersalin Panjang

papar berkaitan - pada 11/1/2020 - jumlah : 262 hits
Jika anda mengalami waktu bersalin yang berpanjangan perkembangan bersalin anda adalah terlalu perlahan Ini juga dipanggil sebagai kegagalan untuk berkembang Waktu bersalin panjang boleh didiagnosis melalui penipisan dan pengembangan servik...
Heroin Winter Sonata Choi Ji Woo Sah Hamil Anak Pertama Pada Usia 44 Tahun

Heroin Winter Sonata Choi Ji Woo Sah Hamil Anak Pertama Pada Usia 44 Tahun

papar berkaitan - pada 25/12/2019 - jumlah : 315 hits
Pada sekitar tahun 2000 kebanyakan kaki drama Korea pasti sahaja akan menonton dan menggemari drama bersiri Winter Sonata Drama ini telah membuat ramai rakyat Malaysia jatuh cinta dengan lakonan Bae Yoon Joon dan juga heroinnya Choi Ji Woon...
Di Mata Ibu Reynhard Sinaga Adalah Anak Yang Baik Dan Rajin Beribadah

Di Mata Ibu Reynhard Sinaga Adalah Anak Yang Baik Dan Rajin Beribadah

papar berkaitan - pada 8/1/2020 - jumlah : 287 hits
Keluarga Reynhard Sinaga menolak memberikan tanggapan atas kasus hukum yang menjerat putranya dan kemudian vonis seumur hidup yang dijatuhkan Pengadilan Manchester Inggris pada Senin Dari awal persidangan kasusnya Reynhard secara konsisten ...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Influencer Marketing For Businesses

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Buah Sukun 6 Khasiat Yang Tak Ramai Orang Tahu

Aepul Roza I L U Chord

Jadilah Cucu Yang Disayang