Larang Transgender Jadi Guru Kemas Elak Kanak Kanak Keliru


ISMA WEB Ibu bapa muslim perlu jauhkan anak daripada elemen takhannuth
Gambar hiasan.
1. Kementerian Pembangunan Luar Bandar tidak akan membenarkan pengambilan guru Tadika Kemas daripada golongan transgender. Menterinya, Datuk Seri Rina Mohd. Harun berkata, ini bagi memastikan golongan kanak-kanak tidak terkeliru dengan status guru yang mengajar mereka.
2. Pendekatan seperti ini pernah dianjurkan oleh Dr. Abdullah Nasih Ulwan di dalam karyanya yang berjudul Tarbiyatul Aulad (Pendidikan Kanak-kanak) yang menyebutkan bahawa ibu bapa Muslim seharusnya menjauhkan anak-anak mereka dari elemen yang membawa kepada ciri-ciri takhannuth (lelaki menyerupai perempuan).
3. Dalam menghuraikan perkara ini, Dr. Abdullah memberikan dalil yang banyak daripada hadith bagaimana kanak-kanak itu seharusnya dijauhkan daripada elemen yang mengelirukan mereka sehingga mereka boleh terpengaruh daripada perlakuan menyerupai wanita.
4. Hadith-hadith larangan menyerupai wanita atau lelaki (seperti yang berlaku pada transgender) ini dikatakan bagi membina jati diri kanak-kanak dan menjauhkan mereka daripada kehilangan sifat kelakian. 
Kata Dr. Abdullah Nasih Ulwan: كل ذلك من مظاهر التخنث والميوعة، وكل ذلك قتل للرجولة،Semua ciri-ciri yang menampakkan sifat seperti kecenderungan menyerupai wanita (adalah dilarang) kerana semua tersebut akan mematikan sifat kejantanan seorang lelaki. (Tarbiyatul Awlad, Dr. Abdullah Nasih Ulwan).
5. Bahkan Rasulullah pernah mengusir golongan ini. Pengusiran ini bukanlah atas dasar diskriminasi atau kebencian tetapi bimbang kerana musibah yang dibawa oleh mereka ketika itu.
6. Menurut al-Imam al-Syawkani (Nayl al-Autar, Dar al-Hadith, 1993, 2654), Rasulullah mengusir mukhannath (golongan menyerupai perempuan) ini adalah disebabkan kerana tiga sebab utama iaitu:
(a) أنه كان يظن أنه من غير أولي الإربة ثم لما وقع منه ذلك الكلام زال الظنPertamanya mereka menyangkakan bahawa mukhannath yang masuk ke rumah isteri Rasulullah tersebut adalah golongan yang tidak mempunyai nafsu terhadap wanita. Namun setelah mendengar perbualannya tentang perempuan Taif (anak-anak Ghaylan), telah nyata, mukhannath ini mempunyai nafsu atau tahu kehendak nafsu lelaki terhadap wanita, maka Rasulullah mengusirnya. Untuk transgender yang ada pada hari ini, bagaimana kitab oleh tahu mereka yang masuk ke tandas wanita tidak mempunyai nafsu terhadap mereka?
(b) وصفه النساء ومحاسنهن وعوراتهن بحضرة الرجالMukhannath tadi telah menceritakan sifat-sifat kecantikan wanita serta aurat mereka ketika beradanya orang lelaki bersama mereka. Ini adalah satu kebimbangan besar. Mukhannath yang duduk bersama Muslimat boleh mengetahui aurat mereka dan mendedahkannya kepada orang lain. Bahkan pada hari ini boleh ambil gambar atau video. Atas dasar itu Rasulullah mengusirnya dari bersama dengan wanita Muslimah.
(c) أنه ظهر له منه أنه كان يطلع النساء وأجسامهن وعوراتهنMukhannath tadi terdedah kepada perbuatan meneliti atau melihat tubuh wanita Muslimah dan aurat mereka. Bimbang akan keadaan ini maka Rasulullah mengarahkan kepada isteri Baginda: لا يدخل هؤلاء عليكم“Jangan biarkan mereka ini (mukhannath) masuk bersama dengan kamu (wanita)!”
7. al-Bukhari meriwayatkan arahan Rasulullah yang meminta supaya mereka ini diasingkan kerana bimbang kemudaratan dan bukan kerana kebencian. 
Sabda Rasulullah:{ أخرجوهم من بيوتكم قال : فأخرج فلانا وفلانا } ورواه البيهقي وزاد ” وأخرج عمر مخنثا ” وفي رواية ” وأخرج أبو بكر آخر “Keluarkan mereka dari rumah kamu kerana bimbang kesan negative yang mungkin datang. Al-Bayhaqi menambah riwayat ini dengan berkata: Umar turut mengeluarkan/ mengusir mukhannath, dan dalam riwayat yang lain, Abu Bakar turut mengusir yang lain.
8. Mudah-mudahan langkah yang diambil oleh pihak kerajaan ini membantu dalam membina jatidiri Muslim yang sejati dikalangan anak-anak Muslim.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/05/larang-transgender-jadi-guru-kemas-elak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tadika Kemas Wawasan Majlis Yasin Dan Tahlil Serta Sambutan Hari Guru

Tadika Kemas Wawasan Majlis Yasin Dan Tahlil Serta Sambutan Hari Guru

papar berkaitan - pada 5/5/2019 - jumlah : 704 hits
Tadika Kemas Wawasan Majlis Yasin dan Tahlil serta Sambutan Hari Guru Pinjam gambo ticer Zaiha ye Gambo masa majlis dan sambutan Atuk yang gi untuk majlis ni Ici ada la terselit sekeping dua gambo Selamat Hari Guru Terima Kasih Cikgu terbae...
Pondan Mengajar Kanak Kanak Di Kemas

Pondan Mengajar Kanak Kanak Di Kemas

papar berkaitan - pada 4/5/2019 - jumlah : 614 hits
Rina Harun berkata kerajaan amat teliti dalam proses pengambilan guru Kemas Gambar failTransgender dilarang mengajar di Kemas Rina HarunKERAJAAN tidak akan membenarkan pengambilan tenaga pengajar yang terdiri daripada golongan transgender d...
Lelaki Nekad Terjun Tingkat Tiga Hotel Elak Dicekup Jainj

Lelaki Nekad Terjun Tingkat Tiga Hotel Elak Dicekup Jainj

papar berkaitan - pada 1/5/2019 - jumlah : 223 hits
Seorang lelaki nekad terjun dari tingkat tiga sebuah hotel bajet bagi meloloskan diri daripada dicekup pihak berkuasa dalam Ops Banteras Jabatan Agama Islam Negeri Johor sempena Hari Pekerja Isnin malam Ketua Penolong Pengarah Bahagian Peng...
Kisah Kanak Kanak Saudara Baru 12 Tahun Berpuasa

Kisah Kanak Kanak Saudara Baru 12 Tahun Berpuasa

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 248 hits
MOHD FIRDAUS HONG ABDULLAH memanfaatkan masa terluang pada bulan Ramadan dengan membaca Iqra ketika ditemui dirumahnya di Tunjang di Jitra Kedah hari ini UTUSAN ONLINE Fariz RusadioJITRA 10 Mei Bergelar saudara baharu pada usia 11 tahun buk...
Aktiviti Tanam Sayur Berhasil Elak Pelajar Ponteng Sekolah

Aktiviti Tanam Sayur Berhasil Elak Pelajar Ponteng Sekolah

papar berkaitan - pada 7/5/2019 - jumlah : 543 hits
Imej via BH OnlineTUMPAT Guru Sekolah Menengah Kebangsaan Berangan di sini membuktikan Program Jom Bertani yang memberi pendedahan usaha menanam sayur sayuran kepada pelajarnya berhasil menangani masalah ponteng dalam kalangan pelajar kelas...
Pastikan Aplikasi Dalam Telefon Dikemas Kini Elak Digodam Mcmc

Pastikan Aplikasi Dalam Telefon Dikemas Kini Elak Digodam Mcmc

papar berkaitan - pada 8/5/2019 - jumlah : 270 hits
Bernama SKMM turut menasihati orang ramai supaya membuat pengesahan terlebih dahulu dan mengelak daripada berkongsi kod pengesahan yang diterima supaya aplikasi tidak dapat diambil alih oleh pihak ketiga Gambar hiasan KUALA LUMPUR Suruhanja...
Elak Panggilan Saya Awak I You Pada Pasangan Ustazah Norhafizah

Elak Panggilan Saya Awak I You Pada Pasangan Ustazah Norhafizah

papar berkaitan - pada 9/5/2019 - jumlah : 371 hits
Keharmonian dalam sesebuah perkahwinan bergantung kepada bagaimana cara pasangan itu mengemudi bahtera rumah tangga mereka Andai saling bekerja sama dan bertolak ansur pasti akan membuahkan hasil bahagia dan aman Begitu juga sebaliknya jika...
Cara Nak Elak Kan Perut Buncit

Cara Nak Elak Kan Perut Buncit

papar berkaitan - pada 26/4/2019 - jumlah : 318 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraHa perut buncit ni memang masalah sikit pakai baju terbang angin sikit dah nampak timbul perut tu Cara merawat tu aku tak tau tapi cara mengelak tu aku tahu Cara yang paling mudah untuk elakkan perut bunci...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Effective Market Research On A Budget



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Buasir Otak Tv Buang 4 Huruf Belakang Jadi Jenama Telefon Be Like

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Menangkan Jackpot Di Game Jekpot88 Di Berbagai Permainan

Tukar Lesen Memandu Malaysia Ke Lesen Nsw Australia