Lapar Selalu Tak Bermakna Susu Ibu Tak Cukup Newborn Menyusu 12 15 Kali Sehari


Bayi baru lahir kerap menyusu menimbulkan tanda tanya kepada para ibu bapa & orang sekeliling. Adakah sebenarnya dia sedang kelaparan disebabkan oleh susu ibu tidak mencukupi? Ini penjelasan kaunselor laktasi.
Menurut Noorfazila Abdul Rahman, Kaunselor Laktasi Bertauliah, pemahaman ibu bapa dan keluarga tentang cabaran penyusuan susu ibu pada peringkat awal kelahiran amat penting untuk memastikan perjalanan susu ibu secara eksklusif tidak mudah ‘tergugat.’

YAKINLAH ANDA SEMUA MAMPU LAKUKANNYA!!! Bagaimana mengetahui anak mendapat susu yang mencukupi atau tidak?
Baby nampak tenang selepas menyusu. Biasanya baby akan tertidur dan melepaskan sendiri payudara ibu. Lampin dipakai berat dan perlu ditukar lebih dari 6 kali dalam tempoh 24 jam. Air kencing baby berwarna jernih dan tidak berbau. Baby menyusu lebih dari 10 kali sehari pada minggu-minggu pertama kelahiran. Pada minggu pertama kelahiran najis baby berwarna kuning gelap bagaimanapun najis baby semakin cerah selepas seminggu. Apabila menyusu anda boleh lihat dan dengar baby seakan menelan. Payudara akan menjadi lebih lembut setelah selesai sesi penyusuan. Kulit baby juga berasa tegang dan memantul semula apabila dicubit. Berat akan bertambah mengikut umur. Ibu berasa haus dan berpeluh selepas sesi penyusuan.
Jika semua tanda di atas dialami oleh bayi anda, anda tidak perlu risau lagi. Ramai ibu yang mengadu pada saya yang mereka risau jika anak tidak mendapat bekalan susu yang secukupnya terutama minggu-minggu pertama kelahiran.
SUSU IBU MUDAH DIHADAM, BAYI MUDAH LAPAR Ini kerana kebiasaannya bayi yang baru lahir kerap menyusu dan kadangkala seperti mahu menyusu setiap masa dan nampak seperti tidak puas selepas menyusu.
Jangan risau ini sesuatu yang normal kerana susu ibu sangat mudah dan cepat dihadam (1-2 jam selepas menyusu) sebab itulah bayi akan cepat lapar.
11802469 – asian woman breastfeeding her newborn daughter in her arm NORMAL BAYI BARU LAHIR MENYUSU SAMPAI 15 KALI SEHARI  Kebiasaannya sepanjang minggu pertama kelahiran bayi yang baru lahir akan menyusu hingga 15 kali sehari.
Terdapat juga bayi yang masih menyusu hingga 12 kali sehari selepas minggu pertama kelahiran. Pola penyusuan ini akan berterusan sehingga jumlah sesi menyusu berkurangan ke 10 kali sehari.
SUSUKAN BAYI SEKERAP MUNGKIN Apa yang penting susukanlah bayi sekerap yang boleh. Kerana lebih kerap bayi menyusu lebih banyak susu akan dihasilkan oleh badan kita. Kebiasaannya kegusaran ini timbul apabila ada ibu yang melihat berat bayi semakin menurun dari berat semasa dilahirkan.
Perlu diingatkan bahawa, berat badan bayi baru lahir selalunya turun lima hingga 10 peratus daripada berat lahir mereka dalam minggu pertama atau seterusnya. Bagaimanapun berat akan mula bertambah selepas itu dan pulih seperti berat lahirnya pada minggu kedua dilahirkan.

PEKA TANDA BAYI TIDAK MENDAPAT CUKUP SUSU Bagaimana pula cara untuk mengetahui anak tidak mendapat susu yang mencukupi?
Diapers sentiasa ringan dan selepas seminggu anda tidak menyalin diapers lebih dari 6 kali. Baby tidak membuang air besar sekurang-kurangnya sekali sehari atau najisnya masih berwarna gelap selepas seminggu dilahirkan. Berat baby masih tidak bertambah atau tidak mendapat berat lahir walaupun selepas dua minggu kelahiran Payudara masih keras dan berat selepas sesi penyusuan. Baby sering meragam atau nampak seperti tidak aktif dan tidak bermaya. Semasa menyusu, pipi baby anda lekung atau membuat bunyi berdecit semasa menyusu. (Ini tanda baby tidak menyusu dengan betul dan khidmat nasihat diperlukan bagi memastikan baby menyusu dengan teknik yang betul.) Muka baby kelihatan cengkung dan tidak berisi. Kulitnya anda tetap berkerut selepas minggu pertama.
Jika anda risau mengenai sebarang tanda-tanda berikut, hubungi doktor atau ahli pediatrik keluarga anda. Pada peringkat awal, masalah paling utama untuk menjayakan penyusuan susu ibu secara eksklusif bagi seorang ibu ialah KURANG KEYAKINAN dan sering BERFIKIRAN NEGATIF.
Percayalah penyusuan susu ibu sesuatu yang mudah jika ianya diiringi dengan KEYAKINAN, SEMANGAT dan KESUNGGUHAN. Teruskan niat murni anda dan jangan berhenti berdoa kepada Allah swt agar perjalanan penyusuan anda dimudahkan.
Penyusuan susu sbu bukan sesuatu yang menyeksa atau menyakitkan sebaliknya suatu pengalaman berharga dan menyeronokkan bagi semua ibu.
SALAM PENYUSUAN SUSU IBU
Sumber: Noorfazila Abdul Rahman
Kaunselor Laktasi Bertauliah
Malaysian Breastfeeding Peer Counselor Anda!
The post Lapar Selalu Tak Bermakna Susu Ibu Tak Cukup. Newborn Menyusu 12-15 Kali Sehari appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/lapar-selalu-tak-bermakna-susu-ibu-tak-cukup-newborn-menyusu-12-15-kali-sehari/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Susu Ibu Cukup Untuk Bayi Cumanya Mama Yang Risau Bayi Lapar

Susu Ibu Cukup Untuk Bayi Cumanya Mama Yang Risau Bayi Lapar

papar berkaitan - pada 28/6/2019 - jumlah : 1194 hits
Susu sikit Mommies jangan panik Mommies perlu tahu saiz perut bayi yang baru dilahirkan hanya sebesar buah ceri Dan percayakah mommies bila mommies perah susu selepas kelahiran yang keluar hanyalah kolostrum dan jumlahnya adakalanya hanya b...
Ibu Kencing Manis Masa Mengandung Elok Minum Susu Rendah Lemak Secawan Sehari Cukup

Ibu Kencing Manis Masa Mengandung Elok Minum Susu Rendah Lemak Secawan Sehari Cukup

papar berkaitan - pada 15/6/2019 - jumlah : 487 hits
Kencing manis semasa hamil seringkali terjadi Pemilihan jenis sajian yang tepat penting untuk mengawal paras gula Ibu hamil amat memerlukan zat zat nutrisi seimbang demi memastikan tahap kesihatan dan pertumbuhan bayi berada pada tahap opti...
Selain Kerap Menyusu Dan Pam Mandi Air Panas Cepat Kurangkan Bengkak Susu

Selain Kerap Menyusu Dan Pam Mandi Air Panas Cepat Kurangkan Bengkak Susu

papar berkaitan - pada 26/6/2019 - jumlah : 424 hits
Payudara yang telah penuh dengan susu akan terasa berat dan sedikit keras Itu menandakan ibu perlu segera mengosongkan payudara sama ada dengan cara memberi bayi minum susu dengan lebih kerap atau mengeluarkan susu menggunakan pam Jika anda...
Tambah Frekuensi Garuda Terbangi Jakarta Banyuwangi Dua Kali Dalam Sehari

Tambah Frekuensi Garuda Terbangi Jakarta Banyuwangi Dua Kali Dalam Sehari

papar berkaitan - pada 21/6/2019 - jumlah : 146 hits
Garuda Indonesia sangat mendukung perkembangan pariwisata Banyuwangi Selain penambahan frekuensi bentuk dukungan lainnya adalah dengan mempromosikan Banyuwangi di laman resmi Garuda Indonesia
Ibu Tikam Anak Lelakinya 12 Kali Penggal Kepalanya Kerana Mahu Menjadi Perempuan

Ibu Tikam Anak Lelakinya 12 Kali Penggal Kepalanya Kerana Mahu Menjadi Perempuan

papar berkaitan - pada 16/6/2019 - jumlah : 520 hits
The ReporterSeorang ibu didakwa memenggal kepala anak lelakinya berusia 9 tahun selepas menikamnya 12 kali kerana mangsa memberitahu yang dia mahu menjadi perempuan lapor Mirror Dalam kejadian yang berlaku pada 31 Mei lalu di Samambala Braz...
Bayi 1 Tahun Ke Atas Ibu Nak Bagi Fresh Milk Doktor Sarankan Susu Ini

Bayi 1 Tahun Ke Atas Ibu Nak Bagi Fresh Milk Doktor Sarankan Susu Ini

papar berkaitan - pada 3/7/2019 - jumlah : 859 hits
Susu yang TERBAIK untuk bayi sudah tentunya susu ibu Itu tak boleh di sangkal lagi oleh mana mana kajian di dunia Tetapi kita semua akur ada banyak keadaan di mana ibu tak dapat nak menyusukan bayi setelah berusaha dan berikhtiar maka nak t...
Penggalak Susu Ibu Terbaik Lengkap Nutrisi Sedap Mudah Disediakan

Penggalak Susu Ibu Terbaik Lengkap Nutrisi Sedap Mudah Disediakan

papar berkaitan - pada 22/6/2019 - jumlah : 400 hits
Ramai tahu bahawa susu ibu adalah susu yang terbaik sepanjang zaman Susu ibu merupakan susu yang lengkap penuh nutrisi zat dan vitamin adalah sangat penting untuk tumbesaran bayi Susu ibu dihasilkan daripada payudara mengikut keperluan bayi...
Nak Turunkan Jaundis Anak Tasha Manshahar Beri Susu Ibu 2 Jam Sekali

Nak Turunkan Jaundis Anak Tasha Manshahar Beri Susu Ibu 2 Jam Sekali

papar berkaitan - pada 27/6/2019 - jumlah : 361 hits
Bayi baru lahir akan melalui fasa jaundis penyusuan susu ibu cara terbaik untuk menurunkan paras kuning pada bayi seperti yang dilakukan oleh Tasha Manshahar ini Penyanyi Tasha Manshahar yang pada 21 Mei lalu berkongsi tentang keadaan si ke...
Menyusu Badan Tidur Cukup Kurang Meragam Baru 2 Bulan Berat Sarima Cecah 6kg

Menyusu Badan Tidur Cukup Kurang Meragam Baru 2 Bulan Berat Sarima Cecah 6kg

papar berkaitan - pada 27/6/2019 - jumlah : 286 hits
Selepas dua bulan melahirkan bayi perempuan Syatilla Melvin berkongsi gambar terkini Sarima yang buatkan ramai geram melihat badan Sarima yang bersemangat dan pipinya yang tembam Menerusi perkongsian Syatilla berat Sarima kini dah hampir me...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Lindungi Peranti Galaxy Anda Dengan Samsung Care

Khutbah Jumat Jika Seorang Muslim Memperhatikan Shalat Asalnya Agama Dia Itu Baik

Adab Apabila Menghadiri Majlis Kenduri Kahwin

Menjadi Kesalahan Dan Teladan Buruk Jika Kerajaan Tidak Akur Dekree Ydpa

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ