Langkah Penjimatan Kerajaan Tak Jejas Bantuan Jkm Kata Rina


 
Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Rina Harun berkata, penjimatan perbelanjaan diambil kerajaan tidak akan menjejaskan peruntukan bantuan menerusi Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM). (Gambar Bernama)SHAH ALAM: Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat memberi jaminan langkah penjimatan perbelanjaan diambil kerajaan tidak akan menjejaskan peruntukan bantuan menerusi Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).
Menterinya Rina Harun berkata 80% daripada peruntukan kementerian adalah disalurkan kepada penerima bantuan JKM dan jumlah itu akan dikekalkan.
“Kalau kita tengok pekeliling yang baharu sahaja dikeluarkan pada 14 Julai, kita memang sudah ambil langkah penjimatan. Berbelanja secara berhemah dan mendahulukan apa yang menjadi keutamaan.
“Sebanyak 80% disalurkan kepada penerima bantuan JKM, kita tidak akan kurangkan, ia tetap sama,” katanya pada sidang media selepas pemukiman Wanita Perikatan Nasional (PN) di sini hari ini.
Rina mengulas laporan sebuah media tempatan baru-baru ini yang menyatakan semua kementerian, jabatan, agensi, badan berkanun Persekutuan dan syarikat terhad dengan jaminan (CLBG) diarah melaksanakan langkah penjimatan dalaman dengan mengoptimumkan perbelanjaan bagi membolehkan penjimatan itu disalurkan untuk kesejahteraan rakyat.
Arahan itu dikeluarkan menerusi Pekeliling Perbendaharaan bertajuk ‘Garis Panduan Penjimatan Perbelanjaan Awam’ yang ditandatangani oleh Ketua Setiausaha Perbendaharaan Asri Hamidon bertarikh 14 Julai lepas.
Rina yang juga ketua Wanita PN, meminta kerajaan supaya tidak melayan sebarang desakan untuk membubarkan Parlimen sebaliknya memberi tumpuan menangani isu kos sara hidup.
Beliau berkata Wanita PN turut meminta kerajaan mengkaji keperluan B40 untuk dinaikkan kepada B50 atau B60 dengan kadar segera serta mengumumkan pakej rangsangan khusus bagi membantu wanita menangani kos sara hidup dan kenaikan harga barang.
“Pengelasan pendapatan isi rumah B40 kepada B50-B60 dan M20-M40 contohnya perlu dikaji dengan segera bagi membolehkan peruntukan serta perkhidmatan yang disediakan kerajaan dapat dimanfaatkan oleh rakyat seadilnya untuk menangani kos sara hidup dan kenaikan harga barang,” katanya.
Rina juga berkata Wanita PN menyarankan pucuk kepimpinan tertinggi gabungan itu supaya mengambil satu ketetapan politik yang tegas berhubung hala tuju pakatan tersebut dalam menghadapi pilihan raya umum ke-15 (PRU15).
“Wanita PN juga turut menyatakan pendirian berhubung penyertaan calon wanita untuk PRU15 kepada pucuk pimpinan khususnya Pengerusi PN Tan Sri Muhyiddin Yassin yang sentiasa memberi peluang yang adil kepada wanita. Kami menaruh kepercayaan yang tinggi pucuk pimpinan akan membuat keputusan yang baik,” katanya.
Sesi pemukiman itu, yang bermula 15 Julai hingga hari ini, disertai lebih 140 orang terdiri daripada pemimpin sayap wanita Bersatu, PAS, Gerakan, Parti Progresif Sabah (SAPP) dan Parti Solidariti Tanah Airku (STAR). - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2022/07/langkah-penjimatan-kerajaan-tak-jejas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gang Kerajaan Kata Himpunan Sikit Sangat

Gang Kerajaan Kata Himpunan Sikit Sangat

papar berkaitan - pada 25/7/2022 - jumlah : 175 hits
MOHD SHAH RIMGeng Kerajaan cakap perhimpunan gagal tak ramai turun Yelah ni bukan mcm perhimpunan padang merbuk angkut peserta beratus biji bas Kelantan sampai umun cuti wait n see ni baru permulaan
Program Bantuan Kanak Kanak Sehingga Rm 1 000 Bulan Julai 2022 L Bantuan Kerajaan

Program Bantuan Kanak Kanak Sehingga Rm 1 000 Bulan Julai 2022 L Bantuan Kerajaan

papar berkaitan - pada 12/7/2022 - jumlah : 214 hits
Program Bantuan Kanak Kanak Sehingga RM 1 000 Bulan Julai 2022 l Bantuan Kerajaan Kanak kanak merupakan tanggungjawab bersama oleh itu kerajaan Malaysia juga sentiasa komited dalam memberi perhatian dan memastikan tumbesaran mereka seiring ...
Ph Gila Serang Kerajaan Hari Hari Tapi Takut Tarik Balik Mou Kata Najib

Ph Gila Serang Kerajaan Hari Hari Tapi Takut Tarik Balik Mou Kata Najib

papar berkaitan - pada 17/7/2022 - jumlah : 169 hits
Najib Razak berkata Pakatan Harapan tidak berani menarik sokongan terhadap memorandum persefahaman walaupun menyerang pentadbiran Ismail Sabri Yaakob setiap hari PETALING JAYA Najib Razak mempersoalkan keengganan Pakatan Harapan menarik bal...
Tajuddin Digugur Sebagai Duta Indonesia Kata Sumber Kerajaan

Tajuddin Digugur Sebagai Duta Indonesia Kata Sumber Kerajaan

papar berkaitan - pada 12/7/2022 - jumlah : 338 hits
freemalaysiatoday com July 11 2022Tajuddin Abdul Rahman PETALING JAYA Ahli Parlimen Pasir Salak Tajuddin Abdul Rahman digugurkan sebagai duta besar Malaysia ke Indonesia menurut sumber kerajaan Sumber itu mengesahkan nama Tajuddin tidak ter...
Gaji Rm2 500 Golongan M40 Kerajaan Perlu Kaji Semula Penyampaian Bantuan Bersasar

Gaji Rm2 500 Golongan M40 Kerajaan Perlu Kaji Semula Penyampaian Bantuan Bersasar

papar berkaitan - pada 10/7/2022 - jumlah : 214 hits
Kerajaan BN PN seharusnya mengkaji semula klasifikasi pendapatan isi rumah T20 M40 dan B40 yang dibuat pada era pentadbdiran Perdana Menteri Najib Razak Hal itu kata Timbalan Presiden KEADILAN Rafizi Ramli amat penting kerana pemberian bant...
Bantuan Pendidikan Kakitangan Kerajaan Kumpulan Pelaksana Johor

Bantuan Pendidikan Kakitangan Kerajaan Kumpulan Pelaksana Johor

papar berkaitan - pada 16/7/2022 - jumlah : 261 hits
Tabung Bantuan Pendidikan Kakitangan Kerajaan kumpulan Pelaksana telah diperkenalkan sejak tahun 2018 Bantuan ini diwujudkan dalah bertujuan untuk menggalakkan penjawat awam Johor melanjutkan pelajaran mereka ke tahap yang lebih tinggi Untu...
Terkini Kementerian Kewangan Arah Penjimatan Besar Besaran Kerajaan Melalui Pekeliling Baharu

Terkini Kementerian Kewangan Arah Penjimatan Besar Besaran Kerajaan Melalui Pekeliling Baharu

papar berkaitan - pada 17/7/2022 - jumlah : 337 hits
Terkini Kementerian Kewangan Arah Penjimatan Besar Besaran Kerajaan Melalui Pekeliling Baharu Berita dari Kuala Lumpur Kerajaan pada Khamis lepas telah mengeluarkan satu Garis Panduan Penjimatan Perbelanjaan Awam seiring mengoptimumkan perb...
Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Overcoming Funding Challenges

Semakan Subsidi Tiket Penerbangan Pelajar Ipt Flysiswa

Rukun Islam Jangan Ditambahkurangi Itu Namanya Dholalah Finnar

Analisis Teknikal Pergerakan Harga Intraday Mata Wang Kripto Doge Jumaat 3 Mei 2024

Singgah Solat Di Masjid Sri Sendayan

Chacarita Is Buenos Aires S Quirkiest Neighborhood Get There Soon