Landak 2 Khasiat Lembek Tertidur Boleh Bangun Mencabar






Catatan Santai Ibnu Hasyim
Sebelum dilanjutkan tulisan 'Landak 1: Peluang Jana Ekonomi, Ternaknya, Semuda...' Elok juga dijelaskan dulu persoalan yang ditimbulkan mengenai khasiat daging landak. 

LANDAK atau Porcupine, yang merupakan satu jenis haiwan dengan ciri-ciri yang mempunyai duri tajam di seluruh permukaan badan.. Landak Raya atau dalam (bahasa Inggeris: Malayan Porcupine) ialah salah satu daripada haiwan yang terdapat di Malaysia. Nama sainsnya Hystrix brachyura.

Tapi ternyata ia juga mempunyai rasa daging yang enak dan mempunyai banyak manfaat untuk tubuh. Antara kaedah umum untuk memproses daging landak adalah dengan membuat sate, kari, goreng dan lain-lain. Walaupun sering dianggap sebagai hama tanaman pertanian, tetapi ada yang membuat landak sebagai bahan makanan.

Sate landak adalah salah satu menu khas yang terkenal di Kebupaten Karanganyar, Indonesia. Daging landak mempunyai tekstur yang sangat lembut dan tidak mencurigakan. Di samping itu, salah satu sebab mengapa ramai yang berburu landak di sana adalah kerana manfaat untuk daya hidup lelaki. Yang 'lembek tertidur boleh bangun mencabar'.

Dalam daging landak juga diketahui mengandungi kandungan protein, besi, lemak tepu yang tinggi tidak berlebihan, omega-3, dan yang paling penting tidak mengandungi kolesterol sama sekali, berbanding daging lain secara amnya tinggi kandungan kolesterol.

Jadi, tidak hairan bila banyak permintaan. Antara khasiatnya..

1. Pengambilan daging bebas kolesterol
Daging telah menjadi pengambilan penting dan mesti dimakan untuk memenuhi keperluan pemakanan badan. Walau bagaimanapun, selalunya orang mengelakkan penggunaan daging kerana ia mempunyai kandungan kolesterol yang tinggi.

Walau bagaimanapun, tidak dengan yng disebut 'daging pelindung.' Daging pelindung adalah daging yang tidak mempunyai kandungan kolesterol. Jadi ini boleh menjadi penyelesaian pengambilan daging terbaik untuk orang yang mempunyai kolesterol tinggi.
2. Protein penaik
Dalam setiap 100 gram daging landak mengandungi 13.3 gram protein haiwan. Jumlah ini dapat memenuhi 29% keperluan protein harian wanita dan 24% keperluan protein lelaki. Protein itu sendiri diperlukan untuk meningkatkan tenaga tubuh dan mengekalkan fungsi organ. Oleh itu, secara tidak langsung makan daging landak juga boleh membantu tubuh mengekalkan fungsi organ. 3. Menguatkan sistem imun
Sebatian kitotefin yang terdapat dalam daging landak boleh merangsang pembentukan antibodi. Oleh itu, makan daging kantung ini juga dapat menguatkan sistem kekebalan tubuh. 4. Menghidu badan.
Sama seperti daging ekstrim yang lain, daging landak juga mempunyai kesan pemanasan. Sebenarnya, sesetengah percaya bahawa tulang dubur landak boleh merawat selesema dan kembung. 5. Mempercepatkan penyembuhan luka.
Bukan sahaja lazat, daging ini juga mengandungi gen yang dapat mempercepat penyembuhan luka. Kandungan protein tinggi di dalamnya juga dapat mempercepat pertumbuhan semula sel.

6. Meningkatkan daya hidup lelaki.
Bagi yang mempunyai masalah vitalitas, daging landak di ekor jadi rawatan alternatif yang berkesan. Daging berhampiran ekor dipercayai membantu mengatasi impotensi dan ejakulasi dini. 7. Meningkatkan fungsi organ-organ pembiakan.
Tidak ramai yang tahu jika daging landak dapat memperbaiki fungsi organ-organ pembiakan. Ini kerana daging landak mengandungi zink yang cukup tinggi untuk merangsang organ-organ pembiakan.

Jadi jangan terkejut jika ramai yang percaya bahawa daging landak, terutamanya landak laut dapat mengatasi masalah kesuburan.

8. Menguatkan stamina.
Bukan sahaja ia boleh mengukuhkan stamina lelaki, landak juga mempunyai sifat untuk meningkatkan stamina atau tenaga. Oleh itu, makanan yang diproses landak sangat disyorkan untuk kamu yang mempunyai aktiviti padat. 9. Mengurangkan risiko penyakit jantung
Ciri-ciri lain dari daging landak ialah yang boleh dapat mengurangkan risiko penyakit jantung. Kandungan omega 3 di dalamnya mampu menyuburkan hati dan mengurangkan risiko penyakit kardio.

10. Rawat asmaDaging dan juga hati landak, telah lama dipercayai mampu merawat penyakit asma oleh bakaran sehingga ia mengeluarkan minyak. Di samping itu, daging dan hati landak juga berkesan dalam mengubati pelbagai penyakit yang berkaitan dengan pernafasan, kerana kandungan chitotefin di dalamnya.

Kompaun ini akan meningkatkan pengecutan otot licin di saluran pernafasan supaya saluran udara dapat lebih luas. 11. Rawat diabetesMakan daging landak dipercayai mengurangkan paras gula darah secara beransur-ansur. Di samping itu, bahan-bahan di dalamnya juga dapat mempercepat penyembuhan luka dan mengatasi jangkitan pada penderaan kencing basah. Di samping itu, selain mengurangkan kadar gula dalam darah, kandungan protein dalam daging ini juga dapat memperbaiki organ pankreas. Jika pankreas dapat berfungsi dengan baik, maka pengeluaran insulin juga akan meningkat sehingga kadar gula darah tidak akan meningkat lagi. 12. Kurangkan berat badanCiri-ciri lain daging landak sebagai menu utama untuk penurunan berat badan. Walaupun protein tinggi, tetapi sebenarnya daging landak tidak mempunyai kandungan kolesterol. Oleh itu, makan daging landak dapat membantu anda menurunkan berat badan dengan cepat dan tidak membuat tubuh merasa lemah.
(Dikutip dari pelbagai sumber)

Ibnu Hasyim
Alamat: [email protected]        
27/1/2020 KL.


Video:LUAR BIASA!! 13 Manfaat dan Khasiat Daging Landak Untuk KesehatanSIMAKLAH!! Inilah Dia 8 Manfaat Bulu Landak Bagi Kesehatan dan Gaib

IKLAN LANDAK
Biakkan Landak Komersial..
(Membeli dan Menjual)
Sila hubungi..
Pak Zuu
Tel 011 33111321 (KL)



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2020/01/landak-2-khasiatlembek-tertidur-boleh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wikipedia Kembali Boleh Diakses Di Turki Selepas Dihalang Hampir Tiga Tahun

Wikipedia Kembali Boleh Diakses Di Turki Selepas Dihalang Hampir Tiga Tahun

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 284 hits
Laman Wikipedia kini kembali boleh diakses di Turki selepas diharamkan sejak April 2017 Akses kepada laman ini dikembalikan selepas mahkamah perlembagaan Turki mendapati halangan yang dikenakan melanggar hak kebebasan bersuara rakyat negara...
Dicaj 20 Sen Tapi Orang Boleh Beli 10 Beg Plastik

Dicaj 20 Sen Tapi Orang Boleh Beli 10 Beg Plastik

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 343 hits
Kehidupan seharian kita dikelilingi plastik Bayangkan hampir semua barang kegunaan harian diperbuat daripada plastik dan kebanyakannya hanya digunakan sekali Dicaj 20 sen tapi orang boleh beli 10 beg plastik
Kepal Kepal Jadikan Bebola Nasi Carbonara Anak Tolak Nasi Boleh Makan Bertambah Awesome

Kepal Kepal Jadikan Bebola Nasi Carbonara Anak Tolak Nasi Boleh Makan Bertambah Awesome

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 598 hits
Anak tidak mahu makan nasi sememangnya buat ibu mula rasa rungsing Selain menyediakan pilihan seperti roti atau aneka pasta dan mi menyediakan menu kreatif sambil menyorokkan nasi atau sumber karbohidrat lain di dalam makanan anak patut mam...
Isu Peralihan Kuasa Boleh Ganggu Tugas K Jaan Mat Sabu

Isu Peralihan Kuasa Boleh Ganggu Tugas K Jaan Mat Sabu

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 309 hits
BERITAPresiden Amanah Mohamad Sabu menggesa supaya isu peralihan tampuk kepimpinan negara daripada Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad kepada Presiden PKR Anwar Ibrahim tidak terus dimainkan Mohamad berkata isu ini boleh mengganggu tugas ke...
Buasir Otak Tv Boyfriend Tak Boleh Ada Bestfriend Perempuan

Buasir Otak Tv Boyfriend Tak Boleh Ada Bestfriend Perempuan

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 317 hits
Girls jangan biarkan boyfriend uolls ada bestfriend girl because lambat laun boyfriend uolls tinggal you and pergi dekat bestfriend girl dia because he s more comfortable with his bestfriend girl more than you Ketahui kisahnya dengan tonton...
Bila Kawin Suruh Jadi Kelakar Bila Buat Lawak Abang Ni Tak Boleh Serius Ke Ustaz Syamsul Debat

Bila Kawin Suruh Jadi Kelakar Bila Buat Lawak Abang Ni Tak Boleh Serius Ke Ustaz Syamsul Debat

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 517 hits
Bila Kawin Suruh Jadi Kelakar Bila Buat Lawak Abang Ni Tak Boleh Serius Ke Ustaz Syamsul Debat Daripada Abdullah bin Amr r a bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda Maksudnya SAMPAIKANLAH DARIKU WALAU HANYA SATU AYAT
Kerajaan Kelantan Boleh Kot Bantu Beli Kerusi Roda Kan

Kerajaan Kelantan Boleh Kot Bantu Beli Kerusi Roda Kan

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 258 hits
Nur Amni Zahra Khairul Azmi murid Tahun Satu Sekolah Kebangsaan Jeram adalah normal cuma mengalami masalah ukuran kaki tidak seimbang yang menyebabkannya kadang kala terpaksa merangkak untuk bergerak Saya terpaksa mendukungnya setiap hari u...
Boleh Pakai Kasut Warna Apa Saja Ke Sekolah Mahathir

Boleh Pakai Kasut Warna Apa Saja Ke Sekolah Mahathir

papar berkaitan - pada 18/1/2020 - jumlah : 592 hits
PM bayangkan dasar kasut hitam pelajar diubah Dr Mahathir Mohamad berkata masih banyak maklumat yang sedang dihadam beliau di Kementerian Pendidikan Malaysia selepas memangku jawatan menteri berkenaan baru baru ini Bagaimanapun perdana ment...
Gaji Rm1 000 Tanpa Slip Gaji Pun Boleh Beli Rumah Skim Jaminan Kredit Perumahan Sjkp 2020

Gaji Rm1 000 Tanpa Slip Gaji Pun Boleh Beli Rumah Skim Jaminan Kredit Perumahan Sjkp 2020

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 588 hits
Gaji RM1 000 Tanpa Slip Gaji Pun Boleh Beli Rumah Skim Jaminan Kredit Perumahan SJKP 2020 Tahukah anda walaupun anda bergaji bersih RM1 000 sebulan anda mampu membeli rumah sendiri di bawah Skim Jaminan Kredit Perumahan atau SJKP Menarik ka...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Doa Doa Dalam Bulan Ramadan Yang Boleh Kita Amalkan

Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air