Isu Peralihan Kuasa Boleh Ganggu Tugas K Jaan Mat Sabu


BERITA

Presiden Amanah, Mohamad Sabu menggesa supaya isu peralihan tampuk kepimpinan negara daripada Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad kepada Presiden PKR Anwar Ibrahim tidak terus dimainkan.

Mohamad berkata isu ini boleh mengganggu tugas kerajaan.

"Isu peralihan kuasa juga tidak harus terus-menerus dibangkitkan kerana ia akan mengganggu tugas kerajaan untuk memulihkan ekonomi negara.

"Biarlah Majlis Presiden PH yang menentukannya," katanya dalam suatu kenyataan malam ini.

Mohamad yang juga menteri pertahanan berkata laporan yang menyebut pelaburan asing ke Malaysia meningkat pada tahun lalu, "membuktikan bahawa reformasi yang dilakukan PH dalam pentadbiran kerajaan berjaya menggembalikan kepercayaan pelabur."

"Tahun 2020 ini, kerajaan akan bekerja dengan lebih keras lagi untuk memulihkan ekonomi negara agar rakyat dapat menikmati kehidupan yang lebih baik.

"Fokus ini tidak harus terganggu dengan isu-isu lain termasuk isu-isu perkauman dan agama yang sengaja dimainkan," katanya lagi.
Pada 14 Januari lalu, Dr Mahathir berkata beliau bersedia untuk melepaskan jawatannya serta-merta sekiranya Majlis Presiden PH mengkehendakinya.

"Saya fikir ini akan diputuskan oleh empat parti (PH) bersama. Sama ada mereka mahu saya pergi atau tidak pergi.

"Jika mereka mahu saya berundur sekarang, saya akan berundur," katanya.

Mahathir berkata demikian sebagai respons terhadap beberapa ahli parlimen PKR yang mencadangkan agar beliau menyerahkan jawatan perdana menteri kepada Presiden PKR Anwar Ibrahim pada Mei tahun ini.

Pada 15 Januari, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng pula berpendapat tiada keperluan untuk Majlis Presiden PH bermesyuarat bagi menetapkan penyerahan kuasa kepada Anwar Ibrahim.

Menurutnya, Dr Mahathir sudah menyatakan akan berundur daripada jawatan perdana menteri selepas berakhirnya Sidang Kemuncak Kerjasama Ekonomi Asia-Pasifik (Apec) di Kuala Lumpur pada Nov nanti.

"Tentang apa yang disebut oleh Tun Mahathir, maksud Tun - saya percaya - sekiranya majlis presiden PH tidak berpuas hati prestasi beliau hendak beliau letak jawatan atau minta beliau berundur, ia boleh diputuskan di Majlis Presiden PH

"Beliau pun pernah menyebut tentang perkara tersebut dalam majlis presiden, tetapi sehingga sekarang saya tidak lihat ada apa-apa sebab untuk perlukan satu (mesyuarat) majlis presiden khusus untuk bincang perkara ini kerana PM pun telah sebut bahawa beliau akan tinggalkan jawatan selepas bulan Nov.

"Ini akhir tahun tinggal tidak beberapa lama, biar kita ikut jadual yang beliau telah syorkan saya rasa haruskan ia harus jalan dengan teratur, tersusun dan tanpa sebarang kekecohan," katanya kepada pemberita tengah hari ini di Punchong, Selangor.

Lim yang juga menteri kewangan berkata ini akan memastikan peralihan kuasa berjalan lancar yang akan memelihara kestabilan dan memacu pertumbuhan ekonomi.

'Tak salah jika jadi agenda mesyuarat'

Timbalan Ketua Pemuda Amanah Shazni Munir Mohd Ithnin berkata sebarang isu, termasuk peralihan kuasa, perlu diurus dengan baik dan tidak dibiarkan sehingga mengalihkan fokus daripada tugas sebenar.
Shazni MunirKatanya, Amanah sejak awal mahu PH terus kukuh dan gagah dan akan terus konsisten memainkan peranan sebagai penyatu.

Tetapi pada masa sama, katanya lagi, pandangan pemimpin dan penyokong PH agar tarikh peralihan kuasa ditetapkan perlu dihormati.

"Tiada salahnya jika ia dimasukkan sebagai salah satu agenda mesyuarat (Majlis Presiden).

"Suka atau tidak, ketidaktentuan politik ketika ini memberi lebih banyak kesan negatif berbanding positif. Semua orang perlu meilihat proses musyawarah itu penting bagi mewujudkan kestabilan politik," katanya lagi.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2020/01/isu-peralihan-kuasa-boleh-ganggu-tugas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hanya Anwar Boleh Kembalikan Keyakinan Rakyat Kepada Kerajaan Ronnie Liu Mahu Peralihan Kuasa Pm Pada Mei

Hanya Anwar Boleh Kembalikan Keyakinan Rakyat Kepada Kerajaan Ronnie Liu Mahu Peralihan Kuasa Pm Pada Mei

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 254 hits
Ahli Dewan Undangan Negeri Sungai Pelek Ronnie Liu mahu peralihan kuasa Perdana Menteri antara Tun Dr Mahathir dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim berlangsung pada Mei ini Menurutnya beliau berharap Dr Mahathir menghormati tempoh masa yang tela...
Peralihan Kuasa Mahathir Anwar Boleh Dipaksakan

Peralihan Kuasa Mahathir Anwar Boleh Dipaksakan

papar berkaitan - pada 10/1/2020 - jumlah : 280 hits
Menjelang tarikh peralihan kuasa PM Mahathir kepada Anwar Ibrahim yang dibayangkan akan berlaku hujung tahun ini pelbagai teori mula timbul jika tempoh itu cuba dipanjangkan lagi Salah satu teori didedahkan oleh Naib Presiden PKR Rafizi Ram...
Terkini Isu Peralihan Kuasa Pm Secara Terbuka Hanya Untung Pihak Lawan Lim Guan Eng

Terkini Isu Peralihan Kuasa Pm Secara Terbuka Hanya Untung Pihak Lawan Lim Guan Eng

papar berkaitan - pada 23/1/2020 - jumlah : 280 hits
PUTRAJAYA Soal peralihan kuasa Perdana Menteri yang dibicarakan secara terbuka ketika ini hanya menguntungkan pihak lawan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng berpendapat isu sepatutnya dibincangkan secara dalaman walaupun Pakatan Harapan meng...
Atas Isu Rakyatlah Maka Isu Peralihan Kuasa Diperkatakan Jawapan Kepada Rais Yatim Dan Dr Afiff

Atas Isu Rakyatlah Maka Isu Peralihan Kuasa Diperkatakan Jawapan Kepada Rais Yatim Dan Dr Afiff

papar berkaitan - pada 6/1/2020 - jumlah : 193 hits
Membaca kenyataan yang dikeluarkan oleh Dr Rais Yatim orang baru di dalam Bersatu dan PH serta kenyataan Dr Afiff Exco P Pinang tentang isu peralihan kuasa jawatan PM saya melihat kedua duanya meletakkan asas tentang menangani masalah rakya...
Kalau Peralihan Kuasa Mahu Dianjak Kepada November Ia Mesti Disetujui Anwar Terlebih Dulu

Kalau Peralihan Kuasa Mahu Dianjak Kepada November Ia Mesti Disetujui Anwar Terlebih Dulu

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 220 hits
Pada November 2018 setelah sebelum itu berkali kali mengatakan hanya mahu memegang jawatan Perdana Menteri selama dua tahun Tun Mahathir Mohamad berkata beliau tidak berhasrat melebihi tempoh yang sudah dijanjinya itu Kata Tun Mahathir beli...
Peralihan Kuasa Harus Aman Anwar

Peralihan Kuasa Harus Aman Anwar

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 194 hits
Presiden parti Keadilan Rakyat Anwar Ibrahim sekali lagi membuat pendirian agar proses peralihan kuasa dibincangkan secara baik Bercakap semasa kempen untuk calon Warisan Datuk Karim Bujang di Kampung Pimping dekat Kimanis semalam Anwar men...
Perlu Ada Tarikh Peralihan Kuasa Pemuda Pkr Selangor

Perlu Ada Tarikh Peralihan Kuasa Pemuda Pkr Selangor

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 297 hits
Tiada sebab Majlis Presiden PH tak boleh tetapkan tarikh peralihan PM Tidak ada sebab untuk Majlis Presiden PH tidak menetapkan tarikh penyerah kuasa daripada Dr Mahathir Mohamad kepada Anwar Ibrahim kata pemimpin pemuda PKR hari ini Menuru...
Guan Eng Beri Gambaran Peralihan Kuasa Lancar Hujung Tahun

Guan Eng Beri Gambaran Peralihan Kuasa Lancar Hujung Tahun

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 256 hits
Menteri Kewangan Lim Guan Eng menyuarakan rasa yakin bahawa proses peralihan kuasa antara Tun Dr Mahathir Mohamad dan Datuk Seri Anwar Ibrahim akan berlaku secara baik Dipetik laporan FMT Lim berkata perdana menteri sendiri telah mengulangi...
Tiada Sebab Majlis Presiden Ph Tak Boleh Tetapkan Tarikh Peralihan Pm

Tiada Sebab Majlis Presiden Ph Tak Boleh Tetapkan Tarikh Peralihan Pm

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 185 hits
BERITATidak ada sebab untuk Majlis Presiden PH tidak menetapkan tarikh penyerah kuasa daripada Dr Mahathir Mohamad kepada Anwar Ibrahim kata pemimpin pemuda PKR hari ini Menurut Najwan Halimi berkata hal yang sama pernah berlaku pada 2002 K...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Cari Makan Lepas Berbuka

Spontaneous Thursday

Building Trust In The Digital Age The Rise Of Fraud Verification Services

Kelantan Polis Tahan Empat Penjawat Awam

Dibelasah Kerana Keluar Dating Dengan Isteri Orang

New Twist In Najib S Bid To Serve Jail Term At Home As Two Ministers Dispute Claims Over Supposed Royal Order