Lagenda Malaysia Mahu Sabah Fc Dirombak Habis Habisan


James Wong & Burhan Ajui
KOTA KINABALU: Datuk James Wong mendesak perubahan besar dalam skuad Sabah FC setelah aksi buruk mereka dalam kempen Liga Super yang baru berakhir.


Legenda bola sepak Sabah dan Malaysia itu membuat kenyataan itu setelah Sabah FC musim ini hanya menduduki tempat ke-9 daripada 12 pasukan, tanpa berterima kasih kepada catatan 10 perlawanan tanpa kemenangan setelah mengakhiri kempen liga Super dengan kekalahan 1-2 kepada Perak FC pada hari Ahad.


James mengatakan bahawa dia telah menyaksikan Badak secara berkala musim ini dan memperhatikan pemain yang digunakan di setiap sudut lapangan, sehingga menimbulkan pertanyaan apakah Sabah memiliki pemain yang tepat dalam pasukan.


Dia mendakwa bahawa skuad senior ketika ini hanya sederhana dan tidak memiliki kedalaman untuk bersaing dengan pasukan lain di liga.

“Pada separuh pertama musim ini, Sabah cukup baik tetapi mereka tewas pada kempen separuh kedua dengan lebih kurang pemain yang sama.


"Itulah sebab utama saya meminta (Kelab Bola Sepak Sabah) untuk perubahan besar musim depan," katanya dalam satu kenyataan pada Isnin.


Menurutnya, Kelab mesti memanfaatkan pelantikan Datuk Ong Kim Swee sebagai ketua jurulatih untuk permulaan yang baru.


Dia mengatakan itu adalah pilihan yang tepat untuk melantik Kim Swee terutama dengan rekod prestasi yang terbukti dalam peranannya sebagai jurulatih masa lalu, walaupun dia mengakui dia mesti diberi masa untuk membina skuad Sabah FC.


“Presiden Persatuan Bola Sepak Sabah(SAFA), Datuk Seri Bung Moktar (Radin) dan pengarah Sabah FC, Datuk Jelani Hamdan telah melakukan pekerjaan yang luar biasa dalam mendapatkan khidmat Datuk Ong.


"Dia telah bersama FAM (Persatuan Bola Sepak Malaysia) selama lebih dari satu dekad dan saya yakin dia telah melihat sisi buruk dan baik bola sepak Malaysia. Oleh itu, saya tidak ragu bahawa dia akan bernilai untuk kelab.

"Oleh itu, kita tidak boleh mengharapkan dia menghasilkan hasilnya dalam semalam. Dia mesti diberi masa… mungkin memerlukan 2 hingga 3 tahun untuk membina semula pasukan, ”tambah James.


Sementara itu, James mengatakan perombakan utama juga mesti termasuk di peringkat pengurusan, selain dari keseluruhan pasukan.

Walaupun mengakui komennya mungkin tidak sesuai dengan beberapa pihak, dia mengatakan bahawa adalah perkara yang tepat untuk dilakukan sekiranya bola sepak Sabah bergerak maju.


"Walaupun Datuk Jelani lewat dilantik sebagai pengarah tetapi saya harap dia dapat membuat kehadirannya terasa dan memimpin kelab kehadapan.


"Dia mesti Tegas dalam keputusannya. Di era profesional ini, setiap pemain mesti mempunyai sikap yang betul tetapi menurut pemerhatian saya sesetengah daripada mereka tidak kelaparan (merujuk kepada dahagakan kemenangan) , ”katanya sambil memberikan contoh seperti Johor Darul Ta’zim (JDT) yang menjadi kuasa besar bola sepak di negara ini sejak TMJ mengambil alih selepas sekian lama pasukan di negeri itu kurang berprestasi di kancah domestik.


"Kami mungkin tidak mempunyai kekuatan kewangan JDT tetapi itu tidak bermaksud kami tidak dapat membina pasukan dengan dana yang ada.

"Yang penting kita mesti mulakan dengan membuat keputusan yang tepat untuk mencuba dan menjadikan Sabah menjadi pesaing utama dalam 2 hingga 3 tahun ke depan," tambah James yang juga presiden Persatuan Bola Sepak bekas Pemain Negeri (Ex-State).

Penyerang Perak FC, Nana Poku (tengah) meraikan garingan gol dalam perlawanan Liga Super 2021 antara Perak FC dengan Sabah Fc di Stadium Perak, Ipoh malam ahad. Sabah FC mengakhiri kempen Liga Super dengan kekalahan 2-1 kepada Perak FC di Ipoh pada hari Ahad.

20' Gol | Nana Poku membuka tirai jaringan di Ipoh!@peraktbgmy 1-0 @SabahFCofficial #LigaSuper2021 pic.twitter.com/kmxjArkg00
— Malaysian Football League (@MFL_MY) September 12, 2021 Penyerang Ghana Nana Poku menjaringkan gol pada setiap separuh masa untuk mendapatkan 3 mata penuh untuk pasukan tuan rumah sementara Park Tae Su memperoleh saguhati pada minit akhir untuk kelab Badak.

20' Gol | Nana Poku membuka tirai jaringan di Ipoh!@peraktbgmy 1-0 @SabahFCofficial #LigaSuper2021 pic.twitter.com/kmxjArkg00
— Malaysian Football League (@MFL_MY) September 12, 2021 70' Gol | Nana Poku menjaringkan gol kedua Perak!@peraktbgmy 2-0 @SabahFCofficial #LigaSuper2021 pic.twitter.com/MClyN9AjVe
— Malaysian Football League (@MFL_MY) September 12, 2021 Sabah mengalami masalah kerana kecederaan dan penggantungan seterusnya menafikan mereka kepada beberapa pemain utama. Hakikatnya, skuad matchday yang dianggotai oleh 18 orang terdiri daripada 7 Skuad pemain Presidenn Cup di mana 3 daripadanya bermain sebagai kesebelasan utama.


Badak bagaimanapun memberikan pertarungan kepada tuan rumah, walaupun Perak yang sudah diturunkan mendahului menerusi usaha Poku pada minit ke-19.

Poku menggandakan keunggulan Perak pada minit ke-70 sebelum Park mengurangkan defisit pada minit ke-85 tetapi agak terlambat untuk sekurang-kurangnya meraih keputusan seri.

📊 KEDUDUKAN LIGA SUPER - LS22 #LigaSuper2021 Keputusan pada malam itu merekodkan permainan tanpa kemenangan Sabah kepada 10 perlawanan, walaupun mereka berjaya mendapat tempat ke-9 di liga dengan 19 mata dari 4 kemenangan, 7 seri dan 11 kekalahan.

"Tujuan kami tetap sama iaitu untuk mencuba dan memperoleh kemenangan. Namun, pada masa yang sama, kita bersikap realistik.

"Kami pergi ke Ipoh dengan pasukan yang lemah dan terdapat 7 pemain muda dalam skuad. 3 daripadanya sering mempunyai minit perlawanan dan sementara pemain yang lain mempunyai waktu permainan yang terhad.

"Walaupun begitu, kami masih bangga dengan pemain ... mereka memberikan yang terbaik," kata penolong ketua jurulatih Burhan Ajui setelah perlawanan berakhir.

"Situasi (dengan banyak pemain muda) mungkin menjadi faktor kekalahan tetapi kami percaya pada pemain yang kami miliki untuk permainan ini.

"Kami berusaha membangun skuad, bukan pasukan," tambahnya.

Sementara itu, Burhan mengatakan Badak sekarang akan mengalihkan fokus mereka ke kempen Piala Malaysia, di mana skuad akan diperkuat oleh pelantikan Datuk Ong Kim Swee baru-baru ini sebagai ketua jurulatih.

Menurut Burhan, bekas rakan sepasukannya di Sabah percaya skuad itu akan dapat bangkit dari persembahan lemah di liga Super.


“Dia menyaksikan pasukan bermain (menentang Perak FC) dan berdasarkan apa yang dia katakan di bilik persalinan, dia merasakan kebangkitan… semoga dia dapat mengubah nasib pasukan setelah dia mengambil alih.

"Dengan pasukan yang ada sekarang dan berdasarkan prestasi masa lalu kami, sasarannya adalah untuk maju dari peringkat kumpulan dan dari sana, kami akan mengambil satu pertandingan pada satu masa," kata Burhan.

Untuk rekod, Piala Malaysia ditandingi oleh 11 pasukan teratas di Liga Super dan 5 pasukan teratas di Liga Perdana, di mana pusingan awal akan menyaksikan pasukan itu dibahagikan kepada 4 kumpulan.

SOURCE: Borneo Post

Kongsikan artikel ini: ***Jangan lupa like dan follow facebook kami di Saya Orang Sabah dan langgan saluran Telegram SabahUp2Date untuk kemas kini berita terkini.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2021/09/lagenda-malaysia-mahu-sabah-fc-dirombak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Malaysia Day Time For Sabah Sarawak To Rise

Malaysia Day Time For Sabah Sarawak To Rise

papar berkaitan - pada 15/9/2021 - jumlah : 323 hits
As we celebrate the 58th anniversary of Malaysia Day it is time to holistically address the frustrations of the people of Sabah and Sarawak and allow them to play a larger role at the national level Even today there isn t much representatio...
Low Awareness On Malaysia Day Even After 58 Years Says Sabah Mp

Low Awareness On Malaysia Day Even After 58 Years Says Sabah Mp

papar berkaitan - pada 17/9/2021 - jumlah : 246 hits
Children waving flags of Sabah Sarawak and the Jalur Gemilang at a Malaysia Day celebration in Kuching last year KOTA KINABALU Malaysians might be celebrating the 58th birthday of the nation today but actually how far do they value its impo...
Gazette Sabah Day To Recognise The State As Co Founder Of Malaysia Says Star

Gazette Sabah Day To Recognise The State As Co Founder Of Malaysia Says Star

papar berkaitan - pada 9/9/2021 - jumlah : 236 hits
Sabah Star deputy president Jalumin Bayogoh Pic courtesy of Sabah StarKOTA KINABALU It is time for Sabah to be given due recognition as a co partner in the formation of Malaysia This could be done through gazetting Sabah Day to mark the day...
Sabah Sarawak Lebih Kaya Sejak Pembentukan Malaysia Penganalisis Persoal Kenyataan Dr M

Sabah Sarawak Lebih Kaya Sejak Pembentukan Malaysia Penganalisis Persoal Kenyataan Dr M

papar berkaitan - pada 9/9/2021 - jumlah : 448 hits
Dr Mahathir Mohamad berkata keadaan di Sabah dan Sarawak adalah lebih baik sejak pembentukan Malaysia KOTA KINABALU Kenyataan Dr Mahathir Mohamad yang mengatakan keadaan di Sabah dan Sarawak lebih baik sejak pembentukan Malaysia adalah kura...
Sabah Masih Termiskin Di Malaysia Walaupun Sudah 58 Tahun Kebangsaan Kata Jeffrey

Sabah Masih Termiskin Di Malaysia Walaupun Sudah 58 Tahun Kebangsaan Kata Jeffrey

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 255 hits
Jeffrey Kitingan meratapi bagaimana walaupun memiliki banyak sumber alam Sabah bergantung secara kewangan ekonomi politik dan ketenteraan di Putrajaya KOTA KINABALU Timbalan ketua menteri Sabah Jeffrey Kitingan mengatakan rakyat Sabah terus...
Pm Dijadual Hadir Sambutan Hari Malaysia Ke 58 Di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah

Pm Dijadual Hadir Sambutan Hari Malaysia Ke 58 Di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah

papar berkaitan - pada 14/9/2021 - jumlah : 238 hits
Sambutan dengan kehadiran terhad yang akan berlangsung di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah KOTA KINABALU Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dijadual hadir pada sambutan Hari Malaysia Ke 58 yang diadakan secara sederhana mengi...
Sabah Poorest In Malaysia Despite 58 Years Of Nationhood Says Jeffrey

Sabah Poorest In Malaysia Despite 58 Years Of Nationhood Says Jeffrey

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 260 hits
Jeffrey Kitingan laments how despite having abundant resources Sabah is financially economically politically and militarily dependent on Putrajaya KOTA KINABALU Sabah deputy chief minister Jeffrey Kitingan says Sabahans are continuously met...
Sabah Sarawak Lebih Baik Selepas Sertai Malaysia Kata Tun M

Sabah Sarawak Lebih Baik Selepas Sertai Malaysia Kata Tun M

papar berkaitan - pada 8/9/2021 - jumlah : 205 hits
Dr Mahathir kecewa terhadap sikap segelintir pihak yang membangkitkan idea Sarawak hanya untuk orang Sarawak dan Sabah hanya untuk orang Sabah KUALA LUMPUR Keadaan di negeri Sabah dan Sarawak lebih baik selepas ia menjadi sebahagian daripad...
Kes Baru Covid 19 Di Malaysia Menurun Kepada 18 762 Hari Ini Tetapi Sabah Sarawak Menghampiri Selangor

Kes Baru Covid 19 Di Malaysia Menurun Kepada 18 762 Hari Ini Tetapi Sabah Sarawak Menghampiri Selangor

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 193 hits
18 762 Kes Positif Baharu COVID 19 PETALING JAYA Kementerian Kesihatan melaporkan 18 762 kes baharu Covid 19 menjadikan keseluruhan jangkitan meningkat kepada 1 765 016 kes setakat ini Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah berkat...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City