Sabah Masih Termiskin Di Malaysia Walaupun Sudah 58 Tahun Kebangsaan Kata Jeffrey


Jeffrey Kitingan meratapi bagaimana walaupun memiliki banyak sumber alam, Sabah 'bergantung secara kewangan, ekonomi, politik dan ketenteraan' di Putrajaya.
KOTA KINABALU: Timbalan ketua menteri Sabah, Jeffrey Kitingan mengatakan rakyat Sabah terus-menerus menghadapi "kekecewaan dan bahkan kesedihan" walaupun 58 tahun berlalu sejak pembentukan Malaysia.

"Setelah permulaan yang menjanjikan kepada persekutuan, rakyat Sabah semakin menyedari bahawa mereka telah diganti dalam perkongsian ini," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Presiden Parti Solidariti Tanah Airku (STAR) mengunjungi Batu Sumpah, yang merupakan batu sumpah memperingati pembentukan negara itu, pada malam Hari Malaysia.


Ia terletak di kawasan Parlimen Keningau dalamannya.


"Diakui, kita telah melihat beberapa kemajuan tetapi jika dibandingkan dengan Singapura dan Brunei, yang keduanya memilih untuk tidak memilih persekutuan ini, pembangunan Sabah telah terbantut."

Jeffrey Kitingan. Kitingan mengatakan terdapat banyak faktor untuk kekurangan pembangunan ini, dengan salah satunya adalah 40% daripada pendapatan bersih yang diperoleh oleh kerajaan persekutuan di negeri ini yang masih terhutang kepada Sabah.

"Eksport 10% kami untuk duti petroleum sebagai pengganti royalti juga tidak pernah dibayar.

Pada masa yang sama, duti import 10% kami terhadap produk petroleum belum dibayar sepenuhnya tetapi diganti dengan jumlah tetap RM120 juta sejak 2007.

"Dari segi sumber hasil bumi, minyak dan gas kita diambil alih oleh Petronas secara tidak konstitusional yang 100% dimiliki oleh kerajaan pusat.

“Ini ketika anak-anak kita berjuang untuk mencari pekerjaan di jabatan persekutuan di Sabah.

Sebilangan besar barisan dikuasai oleh orang Melaya. "

Selain itu, Kitingan berpendapat bahawa keselamatan Sabah juga sengaja terganggu oleh import buruh asing Muslim dari negara-negara jiran, iaitu Indonesia dan Filipina.

"Mereka kemudian diberi kewarganegaraan belakang dan digerakkan sebagai pemilih untuk mengubah demografi Sabah dan landskap politik melalui Project IC, yang juga dikenal sebagai 'Projek Mahathir'," katanya. Dia menambahkan bahawa walaupun Sabah memiliki sumber yang banyak, negeri ini telah "bergantung secara kewangan, ekonomi, politik dan ketenteraan" di Putrajaya.

"Bahkan kekuatan politiknya sengaja dilemahkan oleh perwakilan parlimen yang tidak memadai yang tidak menggambarkan statusnya sebagai rakan setara dalam persekutuan," katanya, merujuk kepada Sabah dan Sarawak yang tidak memiliki perwakilan sekurang-kurangnya satu pertiga di Parlimen.

"Kesan dari semua pelanggaran ini jelas - Sabah telah menjadi negeri termiskin di Malaysia."


Ketika negara memperingati Hari Malaysia, Kitingan percaya bahawa penting untuk merenungkan apa yang ditandakan oleh persekutuan, serta sejarah dan matlamatnya.

"Proklamasi Malaysia pada 16 September 1963 mengakui status kebangsaan Sabah, Sarawak dan Singapura dan ini mencerminkan aspirasi mereka pada awal proses pembentukan Malaysia.


"Namun, Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) tidak mencerminkan pengisytiharan ini kerana ditandatangani pada 9 Julai 1963, bahkan sebelum proses itu selesai dan pada masa ketika Sabah dan Sarawak masih menjadi jajahan," katanya.

Akibatnya, dia percaya adalah wajar untuk mempersoalkan mengapa MA63 ditandatangani sebelum prosesnya selesai, mengapa tidak pernah dipinda dan adakah Sabah dan Sarawak disatukan dengan Tanah Melayu secara keseluruhan atau dengan negeri-negeri individu di Tanah Melayu, seperti yang didakwa oleh beberapa pihak.

"Jika kita ingin maju sebagai negara bersekutu, sangat penting agar masalah atau anomali ini dapat diselesaikan kerana kita tidak mahu menjadi jajahan Tanah Melayu," kata Kitingan.

Atas sebab ini, dia telah menegaskan bahawa kemerdekaan Sabah dan Sarawak, yang hilang dalam pembentukan Malaysia, dikembalikan ke halaman sejarah persekutuan ini agar ia lengkap.

Sarawak memperoleh pemerintahan sendiri pada 22 Julai 1963, sementara Sabah mengisytiharkan kemerdekaan pada 31 Ogos 1963.

"16 Sept adalah perayaan perkongsian, bukan pengambilalihan kolonial. Sabah dan Sarawak tidak menjadi sebahagian daripada Malaysia. Sebaliknya, kami mengasaskan Malaysia dengan persekutuan Tanah Melayu.


“Lebih penting lagi, kita tidak boleh mengelirukan Tanah Melayu dengan Malaysia. Malaysia adalah sebuah persekutuan baru yang ditubuhkan pada tahun 1963, bukan pada tahun 1957.

"Sudah tiba masanya untuk memenuhi perkongsian ini dan syarat-syarat hubungan ini," kata Kitingan.

SOURCE: FMT

Kongsikan artikel ini: ***Jangan lupa like dan follow facebook kami di Saya Orang Sabah dan langgan saluran Telegram SabahUp2Date untuk kemas kini berita terkini.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2021/09/sabah-masih-termiskin-di-malaysia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sabah Sarawak Lebih Baik Selepas Sertai Malaysia Kata Tun M

Sabah Sarawak Lebih Baik Selepas Sertai Malaysia Kata Tun M

papar berkaitan - pada 8/9/2021 - jumlah : 203 hits
Dr Mahathir kecewa terhadap sikap segelintir pihak yang membangkitkan idea Sarawak hanya untuk orang Sarawak dan Sabah hanya untuk orang Sabah KUALA LUMPUR Keadaan di negeri Sabah dan Sarawak lebih baik selepas ia menjadi sebahagian daripad...
Sabah Poorest In Malaysia Despite 58 Years Of Nationhood Says Jeffrey

Sabah Poorest In Malaysia Despite 58 Years Of Nationhood Says Jeffrey

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 255 hits
Jeffrey Kitingan laments how despite having abundant resources Sabah is financially economically politically and militarily dependent on Putrajaya KOTA KINABALU Sabah deputy chief minister Jeffrey Kitingan says Sabahans are continuously met...
Ph Kekal Jadi Pembangkang Walaupun Sain Mou Dengan Kerajaan Kata Fahmi

Ph Kekal Jadi Pembangkang Walaupun Sain Mou Dengan Kerajaan Kata Fahmi

papar berkaitan - pada 14/9/2021 - jumlah : 400 hits
September 14 2021 Antara perkara disepakati kerajaan dan Pakatan Harapan dalam memorandum persefahaman termasuk tidak membubarkan Parlimen hingga 31 Julai tahun depan menurut Pengarah Komunikasi PKR Fahmi Fadzil Dalam catatan di Twitter Ahl...
20 Tahun Akan Datang Sabah Sarawak Pusat Ekonomi

20 Tahun Akan Datang Sabah Sarawak Pusat Ekonomi

papar berkaitan - pada 12/9/2021 - jumlah : 168 hits
Bekas wakil rakyat UMNO Mohamed Tawfik Ismail Dalam 20 tahun yang akan datang bekas wakil rakyat UMNO Mohamed Tawfik Ismail meramalkan politik di negara ini akan berpusat di Malaysia Timur bukan lagi di Semenanjung Malaysia Menurut anak bek...
Tiada Kroni Malaysia Tak Terlebih Bayar Untuk Vaksin Kata Penasihat Kj

Tiada Kroni Malaysia Tak Terlebih Bayar Untuk Vaksin Kata Penasihat Kj

papar berkaitan - pada 18/9/2021 - jumlah : 219 hits
Ahli Parlimen Permatang Pauh Nurul Izzah Anwar yang juga ahli PAC mempertahankan Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin dengan mengesahkan kenyataan penasihatnya tiada amalan kronisme dalam proses pembelian vaksin PETALING JAYA Penasihat kepad...
Gazette Sabah Day To Recognise The State As Co Founder Of Malaysia Says Star

Gazette Sabah Day To Recognise The State As Co Founder Of Malaysia Says Star

papar berkaitan - pada 9/9/2021 - jumlah : 231 hits
Sabah Star deputy president Jalumin Bayogoh Pic courtesy of Sabah StarKOTA KINABALU It is time for Sabah to be given due recognition as a co partner in the formation of Malaysia This could be done through gazetting Sabah Day to mark the day...
Kj Perlu Segera Tangani Bid Tinggi Icu Penuh Di Sabah Kata Adun

Kj Perlu Segera Tangani Bid Tinggi Icu Penuh Di Sabah Kata Adun

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 214 hits
Peperangan menghadapi Covid 19 tidak akan dapat mencapai kemenangannya jika sumber sumber yang sepatutnya ada tidak dimiliki kata ADUN Sri Tanjung Justin Wong KOTA KINABALU Peningkatan kes kematian luar hospital termasuk penggunaan unit raw...
Penurunan Signifikan Kes Covid 19 Di Beberapa Daerah Sabah Kata Masidi

Penurunan Signifikan Kes Covid 19 Di Beberapa Daerah Sabah Kata Masidi

papar berkaitan - pada 13/9/2021 - jumlah : 224 hits
Masidi Manjun berkata 658 kes atau 38 3 yang dicatatkan hari ini adalah kes lewat daftar antara dua hingga tiga hari KOTA KINABALU Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Sabah Masidi Manjun berkata walaupun beberapa daerah di negeri itu me...
Sabah Sarawak Lebih Kaya Sejak Pembentukan Malaysia Penganalisis Persoal Kenyataan Dr M

Sabah Sarawak Lebih Kaya Sejak Pembentukan Malaysia Penganalisis Persoal Kenyataan Dr M

papar berkaitan - pada 9/9/2021 - jumlah : 448 hits
Dr Mahathir Mohamad berkata keadaan di Sabah dan Sarawak adalah lebih baik sejak pembentukan Malaysia KOTA KINABALU Kenyataan Dr Mahathir Mohamad yang mengatakan keadaan di Sabah dan Sarawak lebih baik sejak pembentukan Malaysia adalah kura...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats