Kumpulan Penentang Zahid Berdepan Risiko Disingkir Jadi Calon Pru


agendadaily.com

Datuk Seri Nazri Aziz meneruskan tekanan terhadap Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

Kumpulan penentang dalam UMNO yang tidak sehaluan dengan Presiden, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkemungkinan berdepan risiko akan disingkir daripada menjadi calon pilihan raya umum (PRU) depan nanti.

Tindakan 25 Ahli Parlimen UMNO yang menandatangani akuan bersumpah (SD) bagi melantik bekas naib presiden, Datuk Seri Hishammuddin Hussein sebagai jurucakap mereka menimbulkan rasa tidak senang Zahid yang dikatakan sedang dalam usaha memuktamadkan kerjasama dengan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan DAP.

Menurut sumber, tindakan kumpulan tersebut yang bermula dengan mengumpul SD untuk menyekat kemaraan Zahid menimbulkan persepsi seolah-olah beliau sudah hilang kawalan terhadap parti dan tidak lagi dihormati dikalangan ahli parti.

“Pendedahan tindakan 25 Ahli Parlimen UMNO yang menandatangani SD itu amat mengecewakan Zahid dan ia menimbulkan rasa tidak puas hati terhadap mereka yang menentangnya secara terbuka.

“Ia juga secara tidak langsung memalukan Presiden walhal sepatutnya mereka menghormati beliau sebagai ketua parti, tindakan tersebut tidak sewajarnya berlaku pada ketika PRU berkemungkinan akan diadakan pada bila-bila masa sahaja sekarang,” kata sumber kepada Agenda Daily.

Menurut sumber, kenyataan bekas Presiden, Datuk Seri Najib Razak yang memberi bayangan supaya UMNO tidak meletak calon yang bertentangan dengan pendirian Zahid dan parti semasa PRU nanti adalah isyarat amaran jelas bahawa mereka yang tidak sehaluan akan berisiko disingkir.

“Bagi Zahid, kiblatnya adalah Najib dan apabila kenyataan sedemikian dikeluarkan ia bermakna Presiden akan juga menurutinya… Walaupun Najib bukan lagi Presiden, tetapi pengaruhnya terhadap Zahid masih kuat dan relevan.

“Jika Najib mahu mereka yang tidaks sehaluan ini disingkir, berkemungkinan juga Zahid akan mengambil langkah yang sama memandangkan kedua-duanya mempunyai matlamat yang sama,” katanya.

Sumber juga mendedahkan, Najib sebenarnya adalah pencatur utama dalam menjalinkan kerjasama dengan Anwar dan nama Zahid hanya muncul kemudiaan selepas berjaya ditarik untuk berkomplot bersama-sama dengan Presiden PKR itu.

Surat sokongan yang dihantar tahun lalu ke Istana Negara yang ditandatangani kedua-dua mereka juga adalah idea yang datang daripada Najib dan kemudiaan baharu lah disusuli persetujuan dengan Zahid.

Untuk rekod, kedua-dua mereka sehingga hari ini masih tidak menafikan kesahihan surat tersebut dan tiada sebarang laporan polis yang dibuat mereka berdua.

Sumber memberitahu, Zahid mempunyai kuasa mutlak dalam menentukan pemilihan calon yang akan bertanding dalam PRU nanti kerana watikah surat pencalonan hanya akan disahkan dan ditandatangani oleh beliau.

Sekiranya kumpulan tersebut masih berdegil dan tidak patuh dengan hala tuju yang sedang dirancang oleh Zahid, tindakan drastik dan keras dengan tidak mencalonkan mereka dalam PRU nanti pasti akan diambil, nasib sama seperti yang berlaku terhadap bekas setiausaha agung Barisan Nasional, Tan Sri Annuar Musa yang disingkir jawatannya.

Annuar antara yang terawal mengkritik Zahid berhubung surat sokongan tersebut dan diambil tindakan Zahid dengan memecatnya.

Terbaharu, muncul kumpulan penentang yang dirancang oleh seorang pemimpin senior parti, Datuk Seri Nazri Aziz yang mendedahkan beberapa isu yang terpalit dengan Zahid, terutamanya berhubung kerjasama dengan Anwar dan DAP.

Menurut sumber, Zahid amat bimbang dan tercabar kedudukannya apabila Nazri melemparkan tuduhan yang keras terhadapnya, daripada isu rancangan untuk menjatuhkan kerajaan Perikatan Nasional sehingga isu melibatkan peruntukan yang diambilnya.

“Nazri adalah pemimpin senior, sudah pasti kenyataan yang mengkritik Presiden secara terbukanya itu akan mencalarkan imej dan tipu lah jika mengatakan Zahid tidak tergugat dengan kemunculan kumpulan baharu ini.

“Berbeza dengan Annuar yang mungkin dilihat lebih bergerak solo dan kurang berpengaruh, Nazri adalah perancang yang lebih strategik dan kita lihat gerakan mengumpulkan SD yang diketuainya sudah berjaya mendapat sokongan 25 Ahli Parlimen… Jadi, ini adalah pencabar sebenar Zahid dan beliau sedar ia akan memberikan kesan kepada rancangannya untuk meneruskan kerjasama dengan Anwar,” kata sumber.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/07/kumpulan-penentang-zahid-berdepan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tajuddin Sahkan Kumpulan Penentang Mungkin Tidak Jadi Calon Pru

Tajuddin Sahkan Kumpulan Penentang Mungkin Tidak Jadi Calon Pru

papar berkaitan - pada 2/7/2021 - jumlah : 174 hits
agendadaily comPengarah Pilihan Raya UMNO Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman Kumpulan penentang yang dilihat tidak sehaluan dengan Presiden bakal berdepan laluan sukar untuk dicalonkan pada pilihan raya umum depan ia disahkan Pengarah Pilihan...
Zahid Hamidi Sudah Diberi Mandat Lebih Baik Penentang Penentangnya Lari Masuk Bersatu

Zahid Hamidi Sudah Diberi Mandat Lebih Baik Penentang Penentangnya Lari Masuk Bersatu

papar berkaitan - pada 4/7/2021 - jumlah : 295 hits
Di bawah ini ialah petikan berita daripada portal UMNO Online bertarikh 28 Mac 2021 berhubung ucapan Zahid Hamidi ketika menyampaikan penggulungan dalam penutup PAU2020 di Dewan Merdeka PWTC Perwakilan telah bersetuju untuk memberikan manda...
Pemilihan Umno Sah Ditunda Penentang Zahid Hendak Ke Mana

Pemilihan Umno Sah Ditunda Penentang Zahid Hendak Ke Mana

papar berkaitan - pada 1/7/2021 - jumlah : 229 hits
Pemilihan UMNO yang sepatutnya diadakan tahun ini kini sah ditangguhkan selama 18 bulan berikutan bahaya penularan Covid19 masih lagi belum reda Setiausaha Agung UMNO Ahmad Maslan mengesahkan pemilihan jawatan parti itu di semua peringkat a...
Zahid S Opinion Is Not Umno S Opinion

Zahid S Opinion Is Not Umno S Opinion

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 210 hits
The call to reconvene Parliament within 14 days was not made by the Umno Supreme Council but was the opinion of the party s political bureau Ismail Sabri Yaakob has said The senior minister for security said It is unanimous in Umno that Par...
Notis 14 Hari Gempar Zahid Hamidi Saja Tu

Notis 14 Hari Gempar Zahid Hamidi Saja Tu

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 204 hits
Dilihat tidak ada integriti mungkin punca banyak pandangan dan arahan Ahmad Zahid sudah tidak dipedulikan kata Penganalisis politik veteran Profesor Dr Ahmad Atory Hussain Barangkali kerana dia dilihat tidak ada integriti Semua orang tahu d...
Zahid Anwar Saksi Ahli Parlimen Umno Tandatangan Dokumen Sokong Anwar Sebagai Pm Dakwa Shahidan

Zahid Anwar Saksi Ahli Parlimen Umno Tandatangan Dokumen Sokong Anwar Sebagai Pm Dakwa Shahidan

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 234 hits
Ahli Parlimen Arau Shahidan Kassim hari ini mendedahkan seorang Ahli Parlimen daripada Umno mengaku beliau telah menandatangani dokumen sokongan untuk Anwar Ibrahim dilantik menjadi perdana menteri Shahidan berkata Ahli Parlimen itu memberi...
Nazri Kerana Isu Sokong Anwar 25 Ahli Parlimen Bn Tak Mahu Zahid Jadi Wakil Bertemu Agong

Nazri Kerana Isu Sokong Anwar 25 Ahli Parlimen Bn Tak Mahu Zahid Jadi Wakil Bertemu Agong

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 181 hits
June 23 2021 PETALING JAYA Ahli Parlimen Padang Rengas Mohamed Nazri Aziz mendakwa 25 Ahli Parlimen BN daripada 41 orang tidak yakin dengan ketelusan Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi sebagai wakil mereka untuk menghadap Yang di Pertuan Agon...
Hilang Keyakinan Terhadap Zahid Mana Ada Bung Jawab Nazri

Hilang Keyakinan Terhadap Zahid Mana Ada Bung Jawab Nazri

papar berkaitan - pada 24/6/2021 - jumlah : 160 hits
Durie Rainer FongKOTA KINABALU Ketua Barisan Nasional Sabah Bung Moktar Radin menolak dakwaan Ahli Parlimen Padang Rengas Nazri Aziz bahawa majoriti Ahli Parlimen BN telah hilang keyakinan terhadap kepemimpinan Presiden Umno Ahmad Zahid Ham...
Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Mahalini Dah Peluk Islam

Fiersa Besari April Chord

Repressive Laws Killing Press Freedom Say Activists

Tahap Empat Babitkan Keseluruhan Kulit Otot Dan Tulang Ini Gambaran Lecur Mengikut Tahap

Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Nak Beriadah Tapi Malas Hadap Jammed Ini 5 Taman Rekreasi Terletak Di Kl Selangor Boleh Diakses Guna Lrt Amp Mrt

Anniversary 4 Tahun Sebagai Ghostwriter



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


How To Choose The Right Color Bodysuit For Your Outfit

Lontong Azie Kitchen

Cara Ikhtiar Halang Penyakit Ain

918kiss 7 2567 918kiss 918kiss Top 61 By Autumn 918kissauto Io

Sbdj Siri 197 Rahsia 4 Peti Hitam

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat