Kubur Wang Kelian Suhakam Persoal Polis Tangguh Gali 4 Bulan


B Nantha Kumar  | 
    Polis telah menghantar pasukan forensiknya untuk menggali semula mayat di kubur di tapak perkhemahan pemerdagangan manusia di Wang Kelian pada Mei 2015, empat bulan selepas perkuburan beramai-ramai itu ditemui

Ini merupakan antara penemuan laporan setebal 121 halaman yang disediakan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) dan NGO Fortify Rights berjudul "Dijual seperti Ikan", yang dilancarkan di Kuala Lumpur petang tadi.

Suhakam, dalam satu kenyataan pula berkata kelewatan tersebut boleh memberi kesan terhadap bukti yang dapat membantu siasatan polis.

“ Kelewatan menggali selama empat bulan melambatkan proses bedah siasat mengecewakan pakar forensik untuk mengenal pasti punca kematian,” kata suruhanjaya itu.

Laporan itu juga menggesa pihak berkuasa Malaysia supaya memastikan pihak yang bertanggungjawab supaya dijadapkan ke pengadilan selaras dengan undang-undang hak asasi manusia antarabangsa.

"Kalau mampu, Suhakam dan Fortify Rights juga mencadangkan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) untuk mengenalpasti individu-individu yang melakukan jenayah dan membawa mereka menghadapi tuduhan jenayah di Malaysia,” katanya lagi.

Pembunuhan beramai-ramai
RCI terhadap Wang Kelian diketuai bekas ketua hakim negara Arifin Zakaria, yang dijangka mendedahkan dapatannya pada Jun ini.

Pembunuhan beramai-ramai itu mendapat sorotan utama media pada tahun 2015 apabila polis menemukan 139 kubur, 106 mayat, dipercayai orang Rohingya, dan 29 kem tahanan pendatang haram di dalam hutan di Bukit Genting Perah dan Bukit Wang Burma, beberapa ratus meter dari sempadan Malaysia-Thailand di Wang Kelian.

Pihak berkuasa Malaysia hanya mendakwa empat orang asing yang dikaitkan dengan sindiket pemerdagangan manusia, manakala pihak berkuasa Thailand mendakwa 62 orang, termasuk sembilan penjawat awam.

"Pihak penguatkuasa Malaysia musnahkan kem pemerdagangan manusia selepas ia ditemui mengakibatkan kekurangan bukti membantu siasatan polis.

“Pihak penguatkuasa Malaysia juga mengarahkan pasukan forensik menggali kubur pemerdagangan manusia ini pada Mei 2015 hanya selepas empat bulan ia ditemui tanpa memberi sebab bagi kelewatan,” kata Suhakam.
Tambah suruhanjaya itu, pihak penguatkuasa juga tidak mendedahkan sebarang maklumat mengenai penemuan tapak perkuburan massa itu sehingga 25 Mei 2015.

"Kelewatan menggali selama empat bulan melambatkan proses bedah siasat mengecewakan pakat forensik untuk mengenal pasti punca kematian,” kata Suhakam.

Menurut laporan Suhakam setebal 121-halaman itu, kira-kira 170,000 Rohingya dan Bangladesh diseludupkan melalui sempadan Malaysia-Thailand, antara 2012 dan 2015

Laporan itu berkata dalam tempoh itu, pemerdagang manusia berjaya meraih antara RM175 juta dan RM349 juta daripada aktiviti itu.

Ia juga mengandungi temuduga dengan lebih daripada 270 saksi, termasuk mangsa yang terselamat dari kem, pemerdagang manusia, penjawat awam dan lain-lain.

Hamba, pemuas nafsu
"Pedagang-pedagang haram ini terdiri daripada warga Myanmar, Thailand dan Malaysia mendera mangsa menggunakan paip, kayu besbol, tali pinggang, wayar, paku, diugut dan intimidasi. Setiap mangsa dipaksa bayar USD2,000 untuk dibebaskan.

“Kepada yang tidak mampu bayar tidak diberi makanan,minuman dan tempat berteduh mengakibatkan kematian, sakit dan kecederaan termasuk mangsa yang kurang upaya. Mangsa perempuan termasuk kanak-kanak perempuan juga secara sistematik dijual di Malaysia untuk niat kahwin dan selebihnya dijadikan hamba.

“Mungkin satu banyak, mungkin satu hari kurang. Tapi, setiap hari ada yang mati. Ada juga membunuh diri seperti terjun daripada bot selepas tidak tahan dengan seksaan, “ catat Suhakam.

Suruhanjaya itu juga berharap kerajaan baru akan dapat memberikan keadilan kepada mangsa orang Rohingya dan semua yang "terjejas dengan jenayah ini."

"Mangsa pemerdagangan manusia memberitahu cerita yang sama, pemerdagang manusia menemui mereka di kampung, menjanjikan peluang pekerjaan di Malaysia dan apabila mereka sampai ke atas bot, mangsa diseksa untuk diperas ugut.

“Adakalanya, mangsa dijual sebagai hamba dan juga hamba seks. Manakala, mangsa perempuan pula disimpan di bot mahupun kem pemerdagangan untuk dijadikan (pemuas) nafsu pedagang haram ini.

"Kami harap kerajaan baru Malaysia memperbetulkan yang salah dengan memberi keadilan dan kebertanggungjawaban kepada Rohingya dan semua mangsa yang terjejas dengan jenayah ini," kata laporan Suhakam itu lagi.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/03/kubur-wang-kelian-suhakam-persoal-polis.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Authorities Destroyed Wang Kelian Campsite Claims Suhakam Report

Authorities Destroyed Wang Kelian Campsite Claims Suhakam Report

papar berkaitan - pada 27/3/2019 - jumlah : 180 hits
The Suhakam and Fortify Rights representatives at the release of their report Sold Like Fish in Kuala Lumpur today KUALA LUMPUR The Malaysian authorities ordered a human trafficking campsite at Wang Kelian Perlis destroyed a day after its d...
Muhyiddin Suhakam Report Could Aid Rci Probe On Wang Kelian

Muhyiddin Suhakam Report Could Aid Rci Probe On Wang Kelian

papar berkaitan - pada 28/3/2019 - jumlah : 195 hits
Home Minister Muhyiddin Yassin said a report on the Wang Kelian mass graves by the Human Rights Commission could be useful in facilitating the Royal Commission of Inquiry s ongoing investigations into the case Muhyiddin said this after decl...
Suhakam Perlu Tunjuk Bukti Polis Culik Paderi Raymond Dan Amri Che Mat

Suhakam Perlu Tunjuk Bukti Polis Culik Paderi Raymond Dan Amri Che Mat

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 253 hits
Perdana Menteri Tun Mahathir Mohamad meminta Suruhanjaya Hak Asasi Manusia memberikan bukti yang menunjukkan Cawangan Khas terlibat dalam kehilangan paderi Raymond Koh Keng Joo dan aktivis Amri Che Mat Dr Mahathir berkata dakwaan SUHAKAM ak...
Ibu Ini Kubur Hidup Hidup Bayi 5 Bulan Pelaku Nangis Dan Teriak Ke Warga Ngaku Anaknya Hilang

Ibu Ini Kubur Hidup Hidup Bayi 5 Bulan Pelaku Nangis Dan Teriak Ke Warga Ngaku Anaknya Hilang

papar berkaitan - pada 30/3/2019 - jumlah : 271 hits
Wartini warga Desa Pusakamulya Kiarapedes Purwakarta mengubur hidup hidup bayinya yang masih berusia 5 bulan Untuk menutupi aksinya itu pelaku berteriak dan mengaku pada keluarganya bahwa sang bayi telah hilang Dikutip dari TribunJabar com ...
Hamil Enam Bulan Anzalna Nasir Suka Pakai Bulu Mata Palsu

Hamil Enam Bulan Anzalna Nasir Suka Pakai Bulu Mata Palsu

papar berkaitan - pada 2/4/2019 - jumlah : 520 hits
Sejak hamil Anzalna suka memakai bulu mata palsu dan kanta lekap terutama ketika keluar rumah Pelakon Anzalna Nasir mendedahkan dia memiliki tabiat pelik sejak hamil iaitu suka berdandan Anzalna atau nama sebenarnya Nur Anzalna Md Nasir yan...
Persembahan Speaker S Corner Smkpz Sepanjang Bulan Mac 2019

Persembahan Speaker S Corner Smkpz Sepanjang Bulan Mac 2019

papar berkaitan - pada 2/4/2019 - jumlah : 320 hits
PERSEMBAHAN SPEAKER S CORNER SMKPZ SEPANJANG BULAN MAC 2019SMK Pendeta Za ba telah menyahut seruan KPM untuk mewujudkan Speaker s corner Aktiviti yang berlangsung di Sudut Speaker s corner SMK Pendeta Za ba melibatkan semua guru Jadual tuga...
Bayi 3 Bulan Maut Terjatuh Dari Eskalator Netizen Dakwa Si Ibu Sengaja Berbuat Demikian

Bayi 3 Bulan Maut Terjatuh Dari Eskalator Netizen Dakwa Si Ibu Sengaja Berbuat Demikian

papar berkaitan - pada 1/4/2019 - jumlah : 331 hits
The ReporterKetika mengunjungi sebuah pusat beli belah di Dongguan China pada Sabtu 30 Mac seorang ibu mendukung bayi lelakinya berusia tiga bulan ketika menuruni eskalator Namun secara tiba tiba bayinya terlepas dari dukungannya dan terjat...
10 Jenis Karakter Istimewa Individu Yang Dilahirkan Pada Bulan April

10 Jenis Karakter Istimewa Individu Yang Dilahirkan Pada Bulan April

papar berkaitan - pada 1/4/2019 - jumlah : 292 hits
Biasanya nak celebrate birthday la yang orang paling excited kan Walaupun umur makin meningkat tapi setiap kali tiba hari ulangtahun kelahiran je semuanya mesti tak sabar nak tunggu Happy birthday April Antara selebriti yang celebrate birth...
Baru 10 Bulan Jadi Kerajaan Tak Sepatutnya Malaysia Baru Sudah Terpalit Rasuah

Baru 10 Bulan Jadi Kerajaan Tak Sepatutnya Malaysia Baru Sudah Terpalit Rasuah

papar berkaitan - pada 2/4/2019 - jumlah : 318 hits
Sebagaimana yang diakui sendiri oleh Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Salahuddin Ayub Setiausaha Politiknya kini telah ditahan SPRM berhudung dakwaan menerima rasuah seutas jam tangan berharga RM28 ribu Siasatan mendapati beliau did...
Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Siri Iqoo Z9 Yang Dikuasakan Oleh Snapdragon 7 Gen 3 Kini Dilancarkan Di Malaysia

Uitm Ijn Gave Assurance On Surgery Course S Diversity Say Foreign Advisers

Hantar Anak Ke Sekolah Tidak Pakai Topi Keledar

Projek Perumahan Lumira Di Eka Heights Menawarkan Sentuhan Moden Dan Tema Reka Bentuk Avant Garde

Shanghai Dim Sum Dan Big Bowl Noodles Di Dorsett Grand Subang

Lirik Lagu Mati Matian Mahalini

Zim Zim Ala Kazim



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Suburban Villa By Nach Zel Architekti In Prague Czech Republic

14 Tahun Solo Raja Azura Kembali Bersuami

Cops To Release Photofit Of Suspect Who Splashed Footballer With Acid

Kkb Result Shows More Malays Backing Govt Says Selangor Mb

Japan Crowned Champions In Sultan Azlan Shah Cup For First Time

Jangan Salah Ambil Vitamin C Ini Yang Terjadi Nanti