Kpm Keluar Arahan Larang Aktiviti Luar Bilik Darjah



KPM KELUAR ARAHAN LARANG AKTIVITI LUAR BILIK DARJAH.Kementerian Pendidikan (KPM) telah mengeluarkan pekeliling yang melarang segala aktiviti luar termasuk kokurikulum bagi murid dan pelajar sekolah, bagi mengelakkan serangan strok haba. Menteri Pendidikan, Fadhlina Sidek, menyatakan bahawa pekeliling ini berkuat kuasa pada Rabu, dan ia wajib dipatuhi oleh semua guru besar dan pengetua di seluruh negara.
Keputusan mengenai larangan ini meliputi semua kegiatan luar seperti sukan, perkhemahan, dan merentas desa. Bagi mematuhi pekeliling ini, sesi persekolahan pada waktu pagi atau petang akan dijalankan sepenuhnya dalam kelas atau bilik darjah, dan pembelajaran hanya akan dijalankan di situ sahaja.
Jom dapatkan informasi terkini Dan semasa di dalam negara dan luar negara mengenai pengumuman kerajaan dan makluman penting yang dah boleh dapatkan secara pantas melalui telegram di bawah:

KPM KELUAR ARAHAN LARANG AKTIVITI LUAR BILIK DARJAH Faktor Cuaca Panas Melampau Halang Aktiviti Luar Beliau memberikan kenyataan tersebut selepas Program Ziarah Selamat Hari Raya Cikgu di Tanjong Karang pada Khamis. Fadhlina menjelaskan bahawa larangan terkini itu termasuk garis panduan baharu yang telah ditetapkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) selepas memberikan kelonggaran pemakaian pakaian sukan berikutan cuaca panas semasa ini. Beliau menegaskan bahawa pihak KPM sentiasa memantau keadaan cuaca dan suhu semasa dengan bantuan Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia).
Cuti Diberikan Kepada Sekolah Jika Amaran Dua/Tiga Fadhlina menambahkan bahawa pada masa ini, suhu masih tidak menentu dan berada pada tahap amaran satu. Walau bagaimanapun, jika suhu berada pada amaran dua atau tiga selama tiga hari berturut-turut, pihak KPM akan memberikan kelonggaran untuk sekolah dicutikan. Beliau menekankan bahawa KPM sentiasa mengikuti saranan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dan mematuhi semua garis panduan yang ditetapkan. Sumber : Sinar Harian
Baca juga:
Garis Panduan KPM Yang Rasmi Bagi Penutupan Sekolah dan Institusi Pendidikan Lain KPM Benarkan Pakai Baju Sukan Di Sekolah Bermula Hari Ini Cuaca Panas Melampau : Elakkan Anak-Anak Jauh Daripada Strok Haba Cuaca panas semakin melampau di negara ini, dengan suhu meningkat hingga melebihi tahap yang biasa. Suhu yang tinggi boleh memberi kesan buruk kepada kesihatan manusia, terutamanya kanak-kanak. Oleh itu, adalah penting untuk mengambil langkah-langkah pencegahan untuk melindungi mereka daripada strok haba yang berbahaya.
Menurut Kementerian Kesihatan Malaysia, strok haba adalah satu keadaan yang terjadi apabila suhu badan meningkat secara drastik dan suhu dalaman meningkat melebihi paras yang normal. Keadaan ini boleh berlaku apabila tubuh terdedah kepada suhu yang sangat tinggi terlalu lama atau apabila tubuh tidak dapat menyesuaikan diri dengan suhu yang tinggi. Kanak-kanak, terutamanya bayi dan kanak-kanak yang berusia di bawah lima tahun, lebih mudah terdedah kepada strok haba kerana sistem pengawal suhu badan mereka masih belum matang.
Bagaimana kita boleh melindungi anak-anak kita daripada strok haba? Berikut adalah beberapa tips untuk diikuti: Pastikan anak-anak anda minum banyak air: Satu cara untuk membantu tubuh mengatasi suhu panas adalah dengan memastikan anak-anak anda minum banyak air. Air membantu menghidratkan tubuh dan menjaga suhu badan tetap stabil. Berikan air secukupnya pada kanak-kanak dan elakkan memberi minuman yang mengandungi kafein atau alkohol. Berikan makanan yang seimbang dan sihat: Makanan yang seimbang dan sihat dapat membantu tubuh mendapatkan nutrien yang diperlukan untuk menyesuaikan diri dengan suhu panas. Elakkan memberikan makanan berat dan berlemak, dan berikan makanan yang kaya dengan buah-buahan dan sayur-sayuran. Elakkan aktiviti luar pada waktu siang: Apabila suhu panas melampau, elakkan melakukan aktiviti luar pada waktu siang ketika suhu paling tinggi. Elakkan juga berada di tempat yang terdedah kepada sinar matahari secara langsung. Berikan pakaian yang sesuai: Berikan pakaian yang longgar dan selesa pada anak-anak anda, dan pastikan mereka memakai topi dan kacamata hitam untuk melindungi muka dan mata dari sinar matahari. Elakkan meninggalkan kanak-kanak dalam kenderaan yang terlalu panas: Jangan meninggalkan kanak-kanak dalam kenderaan yang terlalu panas, terutamanya ketika suhu panas melampau. Ketahui tanda-tanda strok haba: Ketahui tanda-tanda strok haba dan bawa kanak-kanak ke hospital dengan segera jika mereka menunjukkan tanda-tanda tersebut, seperti sakit kepala, loya, muntah, keletihan dan kehausan yang teruk. KPM Perlu Bertindak Pantas Tangani Masalah Cuaca Panas Cuaca panas melampau semakin menjadi isu yang serius dan memerlukan tindakan segera dari Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). Serangan strok haba boleh membahayakan kesihatan dan keselamatan pelajar dan guru, oleh itu langkah perlu diambil untuk mengurangkan risiko ini.
Pada awal Mei tahun ini, KPM telah mengeluarkan pekeliling baharu yang membenarkan sekolah di seluruh negara untuk ditutup jika suhu dan cuaca panas melampau. Keputusan ini merupakan langkah yang tepat bagi melindungi kesihatan pelajar dan guru, namun tindakan lebih lanjut perlu diambil untuk mengurangkan risiko strok haba.
Satu cara untuk mengatasi masalah ini ialah dengan meningkatkan kesedaran tentang kesan cuaca panas terhadap kesihatan. KPM perlu mengambil inisiatif untuk mengedarkan maklumat tentang gejala strok haba dan cara untuk mengelakkan risiko ini kepada ibu bapa, penjaga dan pelajar. Ibu bapa dan penjaga perlu diingatkan bahawa kekurangan air dan suhu panas yang terlalu tinggi boleh menyebabkan dehidrasi, keletihan, dan kelesuan.
Selain itu, KPM juga perlu meningkatkan kemudahan dalam sekolah untuk membantu mengurangkan kesan cuaca panas. Satu cara yang mudah ialah dengan menyediakan minuman dan makanan yang sejuk dan menyegarkan bagi pelajar dan guru. Selain itu, KPM juga boleh mempertimbangkan untuk mengadakan program pengurangan haba seperti penggunaan kipas, penghawa dingin, dan pengurangan aktiviti fizikal yang terlalu berat pada waktu cuaca panas.
Akhir sekali, KPM perlu bekerjasama dengan pihak berkuasa tempatan dan agensi berkaitan untuk mengurangkan kesan cuaca panas di luar kawasan sekolah. Pihak berkuasa tempatan boleh mempertimbangkan untuk menyediakan tempat berlindung bagi orang awam dan menambahkan pokok-pokok atau kawasan hijau untuk mengurangkan kesan panas di kawasan rekreasi awam.
KPM perlu mengambil tindakan segera bagi menangani isu cuaca panas melampau dengan serius. Ibu bapa, penjaga, dan guru perlu diberikan jaminan bahawa kesihatan dan keselamatan pelajar diutamakan dalam semua keputusan dan langkah yang diambil oleh KPM. Dengan inisiatif yang betul, KPM boleh memastikan bahawa risiko strok haba dapat dikurangkan dan pelajar dan guru dapat terus belajar dengan selamat dan selesa.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2023/05/kpm-keluar-arahan-larang-aktiviti-luar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cuaca Panas Kurangkan Aktiviti Luar Bilik Darjah Tidak Perlu Tutup Sekolah Pensyarah

Cuaca Panas Kurangkan Aktiviti Luar Bilik Darjah Tidak Perlu Tutup Sekolah Pensyarah

papar berkaitan - pada 1/5/2023 - jumlah : 145 hits
Inej hiasa KUALA LUMPUR Ahli akademik menyifatkan tiada keperluan mendesak ketika ini untuk melanjutkan cuti persekolahan akibat cuaca panas melampau sebaliknya beberapa langkah dicadangkan supaya pelajar tidak terdedah dengan risiko strok ...
Ingin Fokus Aktiviti Solo Agensi Umum Lucas Akan Keluar Dari Nct Wayv

Ingin Fokus Aktiviti Solo Agensi Umum Lucas Akan Keluar Dari Nct Wayv

papar berkaitan - pada 10/5/2023 - jumlah : 167 hits
Setelah lama tiada khabar berita Lucas dari kumpulan NCT dan WayV nampaknya ada pengumuman baru buat peminat ARTIKEL BERKAITAN Terbaru pada 10 Mei agensi telah mengumumkan bahawa Lucas akan keluar dari agensi SM Entertainment dan bukan lagi...
Sekolah Dibenar Tutup Jika Suhu Melebiji 37 Darjah Celsius Tiga Hari Berturut Kpm

Sekolah Dibenar Tutup Jika Suhu Melebiji 37 Darjah Celsius Tiga Hari Berturut Kpm

papar berkaitan - pada 1/5/2023 - jumlah : 246 hits
Imej hiasanSHAH ALAM Kementerian Pelajaran Malaysia membenarkan pentadbir untuk menutup sekolah sekiranya cuaca panas berada pada tahap amaran dua dengan suhu tertinggi melebihi 37 darjah Celsius selama tiga hari berturut turut Menerusi sur...
Kpm Arah Tutup Sekolah Jika Suhu Lebih Melebihi 37 Darjah Celcius

Kpm Arah Tutup Sekolah Jika Suhu Lebih Melebihi 37 Darjah Celcius

papar berkaitan - pada 1/5/2023 - jumlah : 618 hits
Ni KPM Arah Tutup Sekolah Jika Suhu Lebih Melebihi 37 darjah Celcius Kementerian Pendidikan Malaysia telah menetapkan garis panduan berkaitan dengan penutupan sekolah semasa cuaca panas yang berlaku di beberapa lokasi di seluruh negara Menu...
Bingka Ubi Garing Di Luar Lembut Di Dalam

Bingka Ubi Garing Di Luar Lembut Di Dalam

papar berkaitan - pada 11/5/2023 - jumlah : 258 hits
Bingka ubi garing di luar dan lembut di dalam Yang bestnya bingka arau bengkang ubi ini bukan saja senang nak buat rasa pun bukan main sedap lagi Dengan tekstur yang garing di luar lembut di dalam Rasanya pun manis sedang elok lemak berkrim...
Menaker Yakin Peserta Pemagangan Luar Negeri Bisa Jadi Pemimpin Masa Depan

Menaker Yakin Peserta Pemagangan Luar Negeri Bisa Jadi Pemimpin Masa Depan

papar berkaitan - pada 4/5/2023 - jumlah : 103 hits
Ida Fauziyah menyatakan bahwa banyak alumni pemagangan ke Jepang yang sukses menjadi pengusaha sekembalinya ke Indonesia
Membuat Blog Bule Dan Menjangkau Kunjungan Luar Negeri

Membuat Blog Bule Dan Menjangkau Kunjungan Luar Negeri

papar berkaitan - pada 10/5/2023 - jumlah : 229 hits
Blog Orang IT Pembuatan blog bule sama dengan blog pada umumnya hanya beda bahasa dan target promosinya Biasanya kita membuat blog berbahasa Indonesia kali ini berbahasa Inggris Sudah banyak orang tau nilai bayaran per klik dari kunjungan n...
Resipi Cekodok Pisang Rangup Luar Lembut Dalam Rahsianya Tambah Marjerin

Resipi Cekodok Pisang Rangup Luar Lembut Dalam Rahsianya Tambah Marjerin

papar berkaitan - pada 11/5/2023 - jumlah : 190 hits
Resipi cekodok pisang rangup luar dan lembut di dalam ini ada rahsianya Nak tahu Dengan menambah marjerin di dalam adunan Pernah cuba Semestinya ramai suka cekodok pisang Tak kira untuk sarapan minum petang atau untuk dimakan waktu malam sa...
Apa Itu Wang What Is Money

Transit Aliran Automatik Di Putrajaya Percuma Selama Tiga Bulan

Rumah Terbuka Wld Raya 2024

Doubletree By Hilton Presents Signatures Across The State A Makan Kitchen Showcase

Beyond Lettuce Wraps Unleash The Power Of Low Carb Bread

Buasir Otak Tv Telefon Apa Kuat Mencarut Be Like

Combine Best Of Both Worlds To Train Cardiothoracic Surgeons

Masa Depan Pas Bukan Dalam Pn



10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria


Mixue Boba Sundae

Bimbang Tentang Keselamatan Anak Anda Ketika Naik Motorsikal Dapatkan Helmet Ltd J

Penjawat Awam Cuba Bersama Remaja Bawah Umur Ditahan

Dr Mahathir Tidak Diberi Notis Prosiding Rci Batu Puteh Hari Ini

Pahang Antara Negeri Pertama Salurkan Sumbangan Secara Konsisten Hantar 30 Tan Barangan Keperluan Ke Gaza

Tebu Telur Setahun Di Raised Beds