Cuaca Panas Kurangkan Aktiviti Luar Bilik Darjah Tidak Perlu Tutup Sekolah Pensyarah


Inej hiasa 

KUALA LUMPUR: Ahli akademik menyifatkan, tiada keperluan mendesak ketika ini untuk melanjutkan cuti persekolahan akibat cuaca panas melampau, sebaliknya beberapa langkah dicadangkan supaya pelajar tidak terdedah dengan risiko strok haba.

Pensyarah Kanan Pusat Kajian Kepelbagaian Pendidikan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Dr Anuar Ahmad, berkata ketika sesi persekolahan berlangsung Kementerian Pendidikan (KPM) perlu memastikan pihak sekolah mengurangkan aktiviti luar bilik darjah buat sementara waktu.

Katanya, aktiviti kokurikulum yang dilaksanakan selepas sesi persekolahan juga perlu ditangguhkan atau hanya dilaksanakan di kawasan teduh seperti dalam bangunan.

"Ibu bapa juga perlu memainkan peranan mereka dengan menggalakkan anak masing-masing membawa air minuman ke sekolah bagi memastikan kanak-kanak ini mendapat air yang mencukupi.

"Manakala guru pula boleh mengingatkan murid ini untuk minum air yang mencukupi sebelum sesi pembelajaran bermula," katanya kepada BH, hari ini.

Beliau berkata demikian bagi mengulas mengenai keperluan untuk melanjutkan cuti sekolah sempena Aidilfitri berikutan cuaca panas melampau yang melanda negara ini.

Semalam, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Dr Ahmad Zahid Hamidi, berkata Jemaah Menteri akan berbincang keperluan untuk melanjutkan cuti persekolahan.

Katanya, selain cadangan itu, kerajaan juga sudah mengkoordinasikan kerjasama dengan kerajaan negeri dan kementerian berkaitan bagi membantu rakyat menghadapi fenomena ini.

Ahmad Zahid yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negara berkata, laporan berhubung mesyuarat berkaitan serangan strok haba sudah diserahkan kepadanya serta usaha penyelarasan antara kementerian dan jabatan yang terbabit dalam soal ini juga sedang dijalankan.

Baru-baru ini negara dikejutkan dengan dua kematian yang disahkan akibat strok haba membabitkan seorang bayi perempuan berusia 19 bulan dan kanak-kanak lelaki berusia 11 tahun di Kelantan.

Selasa lalu, mangsa pertama Muhamad Syamil Aqil dilaporkan menghembuskan nafas terakhir di Klinik Kesihatan Balai dekat Bachok pada 9.27 pagi dipercayai akibat strok haba dan dehidrasi, ia diikuti laporan seorang kanak-kanak perempuan, Nur Imani dari Kampung Kota di Kota Bahru dilaporkan meninggal dunia pada jam 7.20 pagi pada hari yang sama.

Mengulas lanjut, Anuar berkata, berikutan cuaca panas yang melanda pihak sekolah boleh mengambil inisiatif dengan menyediakan lebih banyak kemudahan kiosk minuman untuk kegunaan murid.

"Selain itu, pihak sekolah juga perlu memastikan sistem pengudaraan bilik darjah serta kipas dapat berfungsi dengan baik," katanya.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.cikgushare.com/2023/04/cuaca-panas-kurangkan-aktiviti-luar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jerebu Batal Aktiviti Luar Kelas Tutup Sekolah Bila Perlu Timbalan Menteri

Jerebu Batal Aktiviti Luar Kelas Tutup Sekolah Bila Perlu Timbalan Menteri

papar berkaitan - pada 19/4/2023 - jumlah : 212 hits
Imej hiasanSEREMBAN Pihak sekolah perlu membatalkan semua aktiviti luar bilik darjah jika bacaan indeks pencemaran udara melebihi 101 kata Timbalan Menteri Pendidikan Lim Hui Ling Beliau berkata tindakan itu ialah prosedur operasi standard ...
Kpm Keluar Arahan Larang Aktiviti Luar Bilik Darjah

Kpm Keluar Arahan Larang Aktiviti Luar Bilik Darjah

papar berkaitan - pada 5/5/2023 - jumlah : 197 hits
KPM KELUAR ARAHAN LARANG AKTIVITI LUAR BILIK DARJAH Kementerian Pendidikan telah mengeluarkan pekeliling yang melarang segala aktiviti luar termasuk kokurikulum bagi murid dan pelajar sekolah bagi mengelakkan serangan strok haba Menteri Pen...
Cuaca Panas Tiada Permohonan Tutup Sekolah Setakat Ini Timb Menteri

Cuaca Panas Tiada Permohonan Tutup Sekolah Setakat Ini Timb Menteri

papar berkaitan - pada 5/5/2023 - jumlah : 94 hits
Hui Ying di SJKT Bharaty Alor Setar Kedah hari ini ALOR SETAR Kementerian Pendidikan setakat ini tidak menerima sebarang permohonan daripada Jabatan Pendidikan Negeri untuk menutup mana mana sekolah susulan keadaan cuaca panas pada ketika i...
Cadangan Cuti Sekolah Bersasar Laksana Pdpr Bagi Negeri Negeri Alami Cuaca Panas Melampau

Cadangan Cuti Sekolah Bersasar Laksana Pdpr Bagi Negeri Negeri Alami Cuaca Panas Melampau

papar berkaitan - pada 30/4/2023 - jumlah : 366 hits
KESATUAN Kebangsaan Guru Guru Dalam Perkhidmatan Pelajaran Malaysia mencadangkan lanjutan cuti persekolahan bersasar buat negeri yang benar benar terkesan dengan cuaca panas melampau Presidennya Jasni Md Kechik berkata pihaknya menyambut ba
Kpm Arah Tutup Sekolah Jika Suhu Lebih Melebihi 37 Darjah Celcius

Kpm Arah Tutup Sekolah Jika Suhu Lebih Melebihi 37 Darjah Celcius

papar berkaitan - pada 1/5/2023 - jumlah : 616 hits
Ni KPM Arah Tutup Sekolah Jika Suhu Lebih Melebihi 37 darjah Celcius Kementerian Pendidikan Malaysia telah menetapkan garis panduan berkaitan dengan penutupan sekolah semasa cuaca panas yang berlaku di beberapa lokasi di seluruh negara Menu...
Cuaca Panas Cadangan Lanjut Cuti Sekolah Perlu Dibincang Jemaah Menteri Tpm

Cuaca Panas Cadangan Lanjut Cuti Sekolah Perlu Dibincang Jemaah Menteri Tpm

papar berkaitan - pada 29/4/2023 - jumlah : 294 hits
Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata jemaah Menteri perlu berbincang untuk melanjutkan cuti sekolah berikutan fenomena gelombang haba Katanya perkara tersebut perlu dilakukan susulan fenomena haba panas yang mel...
Cuaca Panas Kabinet Sabah Bincang Lanjut Cuti Sekolah

Cuaca Panas Kabinet Sabah Bincang Lanjut Cuti Sekolah

papar berkaitan - pada 1/5/2023 - jumlah : 233 hits
Menteri Sains Teknologi dan Inovasi Sabah Datuk Dr Mohd Arifin Mohd Arif Gambar fail NSTPKOTA KINABALU Sebarang keputusan mengenai cadangan melanjutkan cuti persekolahan di Sabah berikutan cuaca panas ketika ini akan dibawa untuk perbincang...
Cuti Sekolah Mungkin Dilanjutkan Berikutan Cuaca Panas Melampau

Cuti Sekolah Mungkin Dilanjutkan Berikutan Cuaca Panas Melampau

papar berkaitan - pada 29/4/2023 - jumlah : 246 hits
JEMAAH Menteri akan berbincang keperluan untuk melanjutkan cuti sekolah sempena sambutan Aidilfitri atau sebaliknya berikutan fenomena cuaca panas melampau yang melanda negara ketika ini Memetik laporan Harian Metro Timbalan Perdana Menteri...
Cuaca Panas Murid Tak Perlu Uniform Baju T Sukan Memadai Pensyarah

Cuaca Panas Murid Tak Perlu Uniform Baju T Sukan Memadai Pensyarah

papar berkaitan - pada 1/5/2023 - jumlah : 670 hits
Imej hiasanKUALA LUMPUR Tidak perlu tangguh pembukaan sekolah atau lanjutkan cuti susulan keadaan cuaca panas di negara ini kata Pensyarah Pusat Kajian Pendidikan dan Kesejahteraan Universiti Kebangsaan Malaysia Anuar Ahmad Beliau sebalikny...
Falling Trees Reveal Nation S Rotting Roots

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Why The Us Can T Win The Trade War With China And Shouldn T Try

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Khai Bahar Bawa Hatiku Bersama Kamu Chord

Is Anwar Ever Going To Release Najib



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Gulai Udang Nenas

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Mitarashi Dango