Kpm Janganlah Jadi Dayus Sangat


KPM digesa tukar status SJKC Too Joon Hing kepada sekolah kebangsaan
Persatuan Pesara Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Malaysia (PPPPPM) menggesa Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) segera bertindak dalam isu kontroversi membabitkan pembinaan SJKC Too Joon Hing dan menukarkan statusnya kepada sekolah kebangsaan (SK).

Presiden PPPPPM, Datuk Abdul Raof Hussin berkata, penambahan sebuah lagi SJKC di kawasan Bandar Kinrara dianggap sangat tidak munasabah, apatah lagi penduduk majoritinya adalah orang Melayu.

Jelas beliau, mengikut dasar KPM, untuk setiap kawasan perumahan atau taman baharu di kawasan yang penduduknya melebihi 2,500 hingga 3,000, pemaju diwajibkan memperuntukkan dua tapak ataupun sekurang-kurangnya satu tapak untuk dibina sekolah kebangsaan.

Tetapi, pemaju tidak diwajibkan untuk membina atau mengkhaskan tapak untuk Sekolah Jenis Kebangsaan Cina atau Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil, katanya.

“Bererti apabila terbinanya kawasan baharu, KPM mesti membina sekolah SK. Sebab itu diwajibkan dua tapak untuk pembinaan SK, atau sekurang-kurangnya satu.

“Selain kawasan baharu, kawasan yang padat dengan penduduk contoh Bandar Kinrara, memang amat memerlukan SK.

“Tetapi di sana kita difahamkan SK ada tiga sahaja, sedangkan dalam radius 5km sudah ada lima SJKC. Mana logiknya? Di mana nilai tanggungjawab KPM?,” katanya ketika dihubungi Ismaweb.net, hari ini.

Beliau berkata, dasar yang telah ditetapkan KPM sejak dahulu lagi itu adalah satu peraturan yang tidak boleh ditolak ansur sama sekali.

“Seeloknya, kita sasar satu kelas 25 orang, paling tinggi 35. Kalau ikut kenyataan ibu bapa, ada SK di kawasan Bandar Kinrara darjah satu sehingga 17 kelas. Andainya betul, ini dah sampai tahap gila. Ada ke satu darjah sampai 17 kelas?

“Bayangkan bagaimana sekolah itu jika murid-murid naik ke darjah 2. Berapa kelas lagi nak ada? Tak logik akal, perkara ini tak sepatutnya berlaku,” katanya lagi.

Sehubungan itu, Abdul Raof mendesak Perdana Menteri dan KPM supaya menukarkan status SJKC Too Joon Hing ini kepada sekolah kebangsaan.

“Kalau beri alasan dah diluluskan dan ada mengikut spesifikasi sekian-sekian, masih boleh kita ubah suai, tapi bukan meneruskan pembinaan SJKC.

“Ambil balik jadi SK, dan seterusnya boleh menjadikan sekolah ini, sebagai sekolah contoh. Sekolah di mana boleh memperkenalkan pengajaran bahasa Mandarin sebagai satu subjek tambahan. Boleh diajar dalam waktu sekolah.

“Sebagai contoh, sekolah wawasan pertama, Kompleks Sekolah Telok Se­ngat (KSTS), Kota Tinggi, Johor yang telah dilancarkan pada 16 Jun 1997.

“Saya cadangkan, tak apa, ubah status SJKC Too Joon Hing itu. Tak rugi. Kita pun nak galakkan murid Cina masuk SK,” katanya.

Sebelum ini, penduduk Bandar Kinrara berhimpun membantah sekeras-kerasnya pembinaan SJKC yang kelima dalam kawasan majoriti Melayu.

Bagaimanapun, bantahan itu mendapat tentangan apabila Gabungan Badan Bertindak Seni Khat (Sekat) dan Majlis Bahasa Cina Malaysia membuat laporan polis berhubung himpunan berkenaan. - ismaweb.net

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2021/04/kpm-janganlah-jadi-dayus-sangat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lelaki Ini Kongsi Suasana Bazaar Ramadhan Di Brunei Memang Sangat Berbeza Dengan Kita

Lelaki Ini Kongsi Suasana Bazaar Ramadhan Di Brunei Memang Sangat Berbeza Dengan Kita

papar berkaitan - pada 20/4/2021 - jumlah : 192 hits
Bazar Ramadan boleh dikatakan sebagai lubuk makanan yang paling dinantikan kebanyakan orang lebih lebih lagi jika di bulan puasa Semua makanan yang enak enak boleh didapati dengan mudah di sana Sebut saja makanan apa nasi ayam martabak roti...
Saya Menyesal Sebab Tak Tarik Diri Tapi Kami Sangat Profesional Takkan Nak Minta Produksi Hentikan

Saya Menyesal Sebab Tak Tarik Diri Tapi Kami Sangat Profesional Takkan Nak Minta Produksi Hentikan

papar berkaitan - pada 20/4/2021 - jumlah : 251 hits
230 total views 230 views today Setakat ini seramai 18 individu termasuk pengarah penyanyi dan komposer yang terbabit dalam video raya mempromosikan judi online telah ditahan untuk membantu siasatan Suspek utama Loh Kee Hoe 35 yang dipercay...
Apa Benda Yang Marah Sangat Tu Bang Tular Video Pemandu Myvi Diserang Sebuah Kereta

Apa Benda Yang Marah Sangat Tu Bang Tular Video Pemandu Myvi Diserang Sebuah Kereta

papar berkaitan - pada 19/4/2021 - jumlah : 280 hits
800 total views 553 views today Tular di media sosial ketika ini sebuah klip video di mana seorang pemandu Perodua Myvi telah diserang oleh sekumpulan lelaki yang menaiki kereta Honda berwarna putih di bahu jalan Video tersebut bagaimanapun...
Syukur Sangat Ada Suami Sporting Kadang Kadang Isa Yang Masak Dan Cuci Pinggan Kata Risteena Munim

Syukur Sangat Ada Suami Sporting Kadang Kadang Isa Yang Masak Dan Cuci Pinggan Kata Risteena Munim

papar berkaitan - pada 19/4/2021 - jumlah : 346 hits
nbsp Selepas lebih sebulan menjadi isteri kepada Isa Khan Pelakon cantik Risteena Munim mengakui kehidupan rumah tangga antara mereka semakin bahagia Tambah Risteena lagi dia sangat bertuah kerana dikurniakan suami yang memahami dan sportin...
Bung Mokhtar Sangat Gembira Melihat Sabah Fc Membelasah Pasukan Lawan

Bung Mokhtar Sangat Gembira Melihat Sabah Fc Membelasah Pasukan Lawan

papar berkaitan - pada 19/4/2021 - jumlah : 136 hits
Bung Mokhtar gesa Sabah FC Teruskan momentum kemenangan Teruskan momentum kemenangan Bung Mokhtar Pemangku Presiden Persatuan Bola Sepak Sabah Datuk Seri Bung Moktar Radin mahu skuad Sabah Football Club meneruskan momentum kemenangan mereka...
Apa Yg Kau Sawan Nak Sangat Umno Perintah Semula

Apa Yg Kau Sawan Nak Sangat Umno Perintah Semula

papar berkaitan - pada 21/4/2021 - jumlah : 248 hits
Kerajaan PN minoriti jadi PM tetapi kerajaan sekarang didominasi umno Maksudnya kalau umno tarik sokongan kerajaan PN runtuh Tetapi mereka sokong Muhyiddin ERTINYA baik atau buruk nya kerajaan sekarang boleh tuding kepada umno Ni depan mata...
Cha Bang Ang Yang Sangat Sedap Berkaramel

Cha Bang Ang Yang Sangat Sedap Berkaramel

papar berkaitan - pada 21/4/2021 - jumlah : 258 hits
Assalamualaikum TERJEBAK jugak dengan dessert viral Thailand Cha Bang Ang ini ketika berbuka pada 3 Ramadhan lepas Kebetulan cincau dan biji selasih memang ada stok begitu juga air gula melaka ready made yang Sk beli di Melaka lama sudah Te...
Resepi Kerepek Kulit Popia Sira Cheese Membuatnya Sangat Mudah Nescaya Tak Berhenti Mengunyah

Resepi Kerepek Kulit Popia Sira Cheese Membuatnya Sangat Mudah Nescaya Tak Berhenti Mengunyah

papar berkaitan - pada 22/4/2021 - jumlah : 852 hits
Kalau ada kerepek kulit popia sira cheese ni terhidang atas meja di Hari Raya nescaya tak berhentilah tetamu mengunyah sampai nak habis sebalang Begitulah penangan kerepek kulit popia sira cheese Nak membuatnya pun mudah ya amat Bahannya pu...
Garci Pro Gel Sangat Membantu Mengurangkan Rasa Lenguh Dan Kebas

Garci Pro Gel Sangat Membantu Mengurangkan Rasa Lenguh Dan Kebas

papar berkaitan - pada 22/4/2021 - jumlah : 409 hits
Hi Korang Sejak pindah office ke KL ni masalah lenguh lenguh dan sakit belakang mula menjelma Maybe lama sangat duduk dalam kereta jem agaknya Yelah lepas Subuh dah keluar duduk dalam sejam cam tuh untuk sampai ke office kemudian balik ruma...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih

Tinggi Protein Dan Mikronutrien Ini Manfaat Ikan Susu Untuk Kesihatan

Upiak Hari Raya Duit Tak Ada Chord