Kontroversi Salib Jagalah Hati Melayu Mereka Terlalu Banyak Diguris Dan Terguris Dr Ridhuan Tee



Pendakwah bebas, Prof Dr Ridhuan Tee Abdullah mengingatkan masyarakat Cina supaya menjaga sensitiviti dan menghormati budaya masyarakat majoriti Islam di negara ini.

Peringatan beliau sebagai menempelak kenyataan pemaju Grace Residence di Jelutong, Pulau Pinang berhubung pandaran cahaya lampu dari bangunan berkenaan yang kelihatan seperti salib.

Memetik laporan sebuah portal berita, jurucakap Nova Mulia Development Sdn Bhd menjelaskan bahawa gambar itu diambil ketika bangunan berkenaan masih belum siap sepenuhnya, dan kebetulan ia kelihatan seperti salib.

Syarikat berkenaan dilaporkan mendakwa, cahaya pada bangunan itu sepatutnya menunjukkan abjad Cina (王), bermaksud wang (raja) atau ‘ong’ (nasib baik).

“Kalau nak buat ‘Ong’ pun jagalah sensitiviti Melayu. Inilah akibatnya bila tak faham cara hidup budaya Melayu. Jika mahu ambil kira ‘ong’ tak ‘ong’ bukan di Malaysia, tetapi di negara China.

“Selaku orang Cina, saya ingatkan orang Cina bahawa kita hidup dalam masyarakat majoriti Melayu Islam,” katanya ketika dihubungi Ismaweb.net, bagi mengulas isu itu, hari ini.



Ridhuan Tee berkata, orang Melayu sudah lama menjaga hati kaum Cina sehingga mereka boleh membina empayar dan menjadi kaya di negara ini.

“Setelah tinggal di sini bergenerasi, takkan tak faham lagi cara hidup pribumi. Kita asalnya imigran. Kita telah diterima baik oleh Melayu, kenapa tidak jaga hati Melayu?

“Bukan itu saja, pribumi telah jaga hati kita dengan beri kita amalkan cara hidup kita sepenuhnya. Tidak cukup lagi, ditambah dengan beri sekolah Cina beroperasi ‘secina cinanya’,” katanya.

Beliau mengulangi gesaannya supaya rakyat Malaysia yang tidak memahami sensitiviti bangsa majoriti diberikan kursus, bagi menangani kewujudan lebih ramai puak ultra kiasu pada masa depan.

“Saya tidak boleh bayangkan bagaimana boleh wujud tanah perkuburan Cina dalam skala yang amat besar di kawasan majoriti Melayu di Semenyih.

“Pergilah ke Semenyih, terdapat lebih daripada tiga tanah kubur berskala besar ribuan ekar kepunyaan syarikat berlainan. Yang hairannya, masalah ‘ong’ hanya berlaku di kawasan majoriti Melayu, kenapa tidak ada ‘ong’ di kawasan majoriti Cina.

“Saya kira pihak berkuasa yang meluluskan kawasan perkuburan ‘ong’ di kawasan majoriti Melayu amat berlaku tidak adil kepada orang Melayu,” katanya.

Mengenai pancaran lampu di bangunan itu, Ridhuan Tee berkata, iman beliau langsung tidak tergugat melihat lambang salib itu, malah tidak kisah jika mahu ditunjukkan, tetapi biarlah bertempat.

“Ingat! Negara ini berasaskan kepada sistem kenegaraan Melayu Islam, bukan Kristian atau salib. Kenapa bila buat rumah hanya kira ‘ong tak ong’.

“Jagalah hati Melayu, sebab mereka terlalu banyak diguris dan terguris,” katanya.

Sumber: https://www.ismaweb.net © copyright 2018 – All rights reserved
BLOGMAZEER.COM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.blogmazeer.com/2019/01/kontroversi-salib-jagalah-hati-melayu_18.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mereka Lebih Mementingkan Bangsa Daripada Negara Ridhuan Tee

Mereka Lebih Mementingkan Bangsa Daripada Negara Ridhuan Tee

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 394 hits
Proses pencinaan teramat ketara dalam sekolah Cina sehinggakan menjadikan ia lebih Cina daripada sekolah Cina di negara komunis CinaMINGGU lalu saya dipanggil oleh Pasukan Petugas Dasar UEC Kementerian Pendidikan Malaysia dalam sesi sumbang...
Lelaki Meninggal Dunia Kerana Makan Terlalu Banyak Buah Durian

Lelaki Meninggal Dunia Kerana Makan Terlalu Banyak Buah Durian

papar berkaitan - pada 23/1/2019 - jumlah : 471 hits
Lelaki meninggal dunia kerana makan terlalu banyak buah durianSeorang pemandu angkot di Indonesia ditemui mati dalam keadaan darah keluar dari hidungnya dalam kejadian pada Sabtu 19 Januari 2019 di Kampung Kolek Kabupaten Tangerang Mangsa A...
Jangan Pernah Pandang Rendah Pada Mereka Anak Sulong Banyak Bekorban

Jangan Pernah Pandang Rendah Pada Mereka Anak Sulong Banyak Bekorban

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 486 hits
Jangan Pernah Pandang Rendah Pada Mereka Anak Sulong Banyak Bekorban Kasih sayang adik beradik sama ada anak sulung sehinggalah anak bongsu sememangnya pasti ada dalam sesebuah keluarga dan rasa kasih itu telah dipupuk oleh ibu bapa semenja...
10 Gambar Ini Menunjukkan Laut Sememangnya Menyimpan Terlalu Banyak Rahsia Dan Misteri

10 Gambar Ini Menunjukkan Laut Sememangnya Menyimpan Terlalu Banyak Rahsia Dan Misteri

papar berkaitan - pada 23/1/2019 - jumlah : 474 hits
Apa yang mula mula kali terlintas di fikiran anda apabila bercakap tentang lautan Mungkin anda akan terbayangkan laut itu ciptaan yang sangat cantik dan pelbagai jenis hidupan laut yang tinggal Namun dari sudut lain laut juga tersimpan bany...
Berhati Hati Anda Mungkin Tak Sedar Inilah 12 Tanda Tanda Anda Mengambil Banyak Gula Dalam Sehari

Berhati Hati Anda Mungkin Tak Sedar Inilah 12 Tanda Tanda Anda Mengambil Banyak Gula Dalam Sehari

papar berkaitan - pada 16/1/2019 - jumlah : 320 hits
Kebanyakan orang berfikir hanya pesakit kencing manis mempunyai kadar gula yang tinggi dan perlu mengawal dan berhati hati dengan jenis makanan yang diambil Namun tidaklah sebegitu Setiap orang boleh mengalami ini dan mungkin tidak melihat ...
Kenali Bangsa Dap Apa Kata Mereka Terhadap Melayu Islam

Kenali Bangsa Dap Apa Kata Mereka Terhadap Melayu Islam

papar berkaitan - pada 23/1/2019 - jumlah : 602 hits
Nga Kor Ming DApig hasil pilihan Melayu Taiping merangkap pemilik Old Town White Coffee Background Pemilik Oldtown Ngeh Koo Ham MP DAP hasil pilihan Melayu Beruas Nga Kor Ming MP DAP hasil pilihan Melayu Taiping Oldtown adalah salah satu su...
Kipsydc Graphic Tee Online Ada Banyak Design Cantik

Kipsydc Graphic Tee Online Ada Banyak Design Cantik

papar berkaitan - pada 24/1/2019 - jumlah : 255 hits
Hits 5Mereka yang sukakan rekaan yang menarik unik dan cantik untuk graphic tee korang pasti akan teruja melihat pelbagai koleksi di Kipsydc KIPSYDC Graphic Tee Online Ada Banyak Design Cantik dengan harga mampu milik Mereka antara penjual ...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Iced Butterscotch Latte Zus Coffee

Deko Raya Yang Simple Je Alhamdulillah Tahun Pertama Raya Di Rumah Baru Ni

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Abyad Sofi



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Pengalaman Pertama Alami Kesesakan Di Lebuhraya Hingga 10 Jam

Bila Ada Ahli Keluarga Dan Kawan Jadi Influencer

Subkontrator Gagal Siapkan

15 Breathtaking Diy Outdoor Furniture Ideas For Your Garden

Innovative Painting Techniques For Modern Homes

Limited Kelana Jaya Lrt Service Due To Lightning Strike