Jangan Pernah Pandang Rendah Pada Mereka Anak Sulong Banyak Bekorban


Jangan Pernah Pandang Rendah Pada Mereka, Anak Sulong Banyak Bekorban! Kasih sayang adik beradik sama ada anak sulung sehinggalah anak bongsu sememangnya pasti ada dalam sesebuah keluarga dan rasa kasih itu telah dipupuk oleh ibu bapa semenjak mereka masih kecil sehinggalah dewasa. Semua ibu bapa mengharapkan semua anakya berkasih sayang dan mengharapkan anak mereka akan kekal sayang sampai bila-bila.
Anak Sulung Paling Disayangi
Anak sulung adalah anak yang paling disayangi pada awalnya. Ada yang direzekikan awal, ada yang direzekikan setelah bertahun. Jadi, kecintaan pada anak pertama itu melebihi. Namun, kasih terbahagi bila dapat adik. Berkurang lagi bila bertambah bilangan adik-beradik. Semakin hujung anak itu, makin disayangi. Signifikan, yang bongsu lebih dimanjakan. Yang awal-awal sudah semakin dewasa, kasih beralih pada yang lebih kecil.
Anak sulung
Masa kecil, biasa saja abang atau kakak menyakat adik-adiknya. Itulah gurauan berkasih dalam keluarga. Kadang-kadang, bergaduh, kata-mengata, bertegang leher, tu lumrah dalam pertalian keluarga. Orang kata, lepas bergaduh, makin erat. Itu kasar pada kita. Tidak pada mereka.
Lain orang lain ragam, ada bahasakan “aku-kau”, ada bahasakan nama, ada panggil along angah. Bergaduh macam mana pun, biasanya anak sulung dan kedua lebih mengalah pada adik-adiknya. Awal-awal saja seperti rimau, sebenarnya di dalam kiut seperti kucing. Marahnya ada sebab kerana daya fikirnya lebih dulu matang dari adik-adik.
Pengorbanan
Yang sulung-sulung abang kakak ni, nampak saja buat dono tak peduli. Tapi sebenarnya, adik-adik jadi prioriti. Ada abang kakak yang korbankan pengajiannya demi menyara adik-adik. Ada yang sanggup berlapar demi adik. Ada yang rela adik hidup senang, dia sendiri kais pagi makan pagi. Ada yang korbankan usia mudanya hingga tak berumahtangga demi adik-adik. Ada yang menjamin gadai nama demi adindanya. Pengorbanan ikhlas. Tiada mengungkit. Jika diungkit sekalipun, demi menyedarkan, bukan meminta jasa dibalas semula.
Pelindung
Setelah ayah dan ibu, pelindung adik-adik adalah anak sulung abang dan kakak. Kata buruk pada adik-adik, merekalah yang dulu membela. Terjadi apa-apa musibah, merekalah yang tampil menjaga. Kadang-kadang, bila sakit pening adik-adik, yang duduk berteleku di samping adalah abang kakak picitkan kepala, tadah muntah dan tahan segala ragam adik-adiknya.
Terima kasih kerana bersusah payah menjaga dan bersabar. Andai ikut turutan umur, logiknya yang tua-lah akan pergi.
Hargailah abang dan kakak kita. Merekalah yang tempuh fasa jatuh bangun bersama ayah ibu di awal membina kehidupan berkeluarga. Biarlah adik-adik nikmati dan kecapi era senang selesa.
Rahsia Perangai Anak Sulung, Tengah, Bongsu & Tunggal. Anda Yang Mana Satu?
Setiap orang pasti ada perangai dan sikapnya yang tersendiri, sama ada negatif atau positif. Yang pastinya apabila mempunyai anak yang ramai, bermacam-macam perangai dan ragam dapat dilihat dari setiap anak.
Anak Sulung
Anak sulung merupakan cahaya mata pertama di dalam keluarga dan menjadi tumpuan kasih sayang dan perhatian ibu bapa sampailah dia dapat adik baru. Namun apabila mereka meningkat remaja, mereka lebih pandai membawa diri masing-masing dan sanggup berkorban demi demi adik-adik.
Ciri-ciri yang ada pada anak sulung:
Dikaitkan dengan sikap pelindung, suka bertolak ansur, serta ego.sering berjaya dalam hidup.lebih pandai mengambil hati orang tua. mempunyai nilai tanggung jawab yang tinggi.
Anak Tengah
Biasanya anak tengah punya perangai lebih pelik sedikit dari anak-anak yang lain. Tak suka dihalang tapi suka berdikari dan membuat hal sendiri. Golongan anak tengah selalunya banyak mengalah kepada si sulung atas arahan atau dengan si bongsu sebab tak nak keruhkan keadaan. Sebab itu di kalangan mereka juga kadangkala mudah dilanda tekanan. Jadi anak tengah suka cuba untuk melakukan yang terbaik bagi diri mereka tanpa mengharapkan bantuan orang lain.
Ciri-ciri yang ada pada anak tengah:
Lebih berdikari berbanding dengan si sulung atau adik beradik yang lain. lebih percaya dengan keyakinan sendiri.suka mencuri perhatian dengan cara tersendiri. sering merasakan diri mereka terpinggir. terlalu mengalah
Anak Bongsu
Golongan anak bongsu perlukan orang lain untuk melakukan apa saja dalam hidup. Dikatakan mereka kurang berjaya dalam hidup memandangkan sikap ketidakpercaya ibu bapa terhadap mereka. Biarpun mereka berjaya namun sikap ibu bapa sendiri membuatkan hidup mereka terbatas. Mungkin ibu bapa sentiasa berasakan anak bongsu memerlukan perlindungan mereka buat selama-lamanya. Itu yang jadi nampak manja dan dapat apa saja yang dia sebut!
Ciri-ciri yang ada pada anak bongsu:
Happy go-lucky dan yakin diri. manja. berkeinginan dan bercita-cita tinggi. sukar membuat keputusan sendiri.
Anak Tunggal
Dalam banyak kategori, mungkin ramai nak menjadi anak tunggal dan anggap seronok memandangkan hanya mereka satu-satunya anak dalam keluarga. Tak perlu berebut malah mereka akan menjadi tempat sepenuh tumpuan, perhatian dan curahan kasih sayang ibu bapa.
Ciri-ciri yang ada pada anak tungga:
sering merasakan diri mereka kesunyian.lebih berkeyakinan kerana sudah terbiasa segala yang dihajati tercapai. lebih bijak bergaul. Lebih cepat matang. terlalu rapat dengan ibu bapa walau usia makin meningkat. sukar nak bertolak ansur dengan orang lain.
The post Jangan Pernah Pandang Rendah Pada Mereka, Anak Sulong Banyak Bekorban! appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/jangan-pernah-pandang-rendah-pada-mereka-anak-sulong-banyak-bekorban/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cirit Birit Banyak Muntah Kerap Demam Suhu Tinggi Jangan Pandang Ringan Si Kecil Mungkin Diserang Virus Ini

Cirit Birit Banyak Muntah Kerap Demam Suhu Tinggi Jangan Pandang Ringan Si Kecil Mungkin Diserang Virus Ini

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 472 hits
Cirit birit muntah muntah dan demam suhu tinggi mungkin pernah dialami si manja Tahukah anda ia adalah serangan sejenis virus yang dinamakan rotavirus Bagi kanak kanak keadaan ini tentunya menyebabkan dehidrasi atau kekurangan air dalam bad...
Idris Sembunyikan Pekerjaan Sebagai Tukang Cuci Daripada Anak Anak Berusaha Keras Untuk Memasukkan Mereka Ke Universiti

Idris Sembunyikan Pekerjaan Sebagai Tukang Cuci Daripada Anak Anak Berusaha Keras Untuk Memasukkan Mereka Ke Universiti

papar berkaitan - pada 15/1/2019 - jumlah : 264 hits
Ibu bapa sanggup berkorban apa sahaja bagi merealisasikan impian anak anak mereka Inilah apa yang telah dilakukan oleh Idris seorang bapa yang penyayang untuk anak anaknya Kisah Idris mula tular selepas seorang jurugambar bernama GMB Akash ...
Mereka Memakai Topi Keledar Berpenutup Penuh Berwarna Hitam Syam Sado Dihormati Dan Banyak Membantu

Mereka Memakai Topi Keledar Berpenutup Penuh Berwarna Hitam Syam Sado Dihormati Dan Banyak Membantu

papar berkaitan - pada 15/1/2019 - jumlah : 303 hits
Mereka Memakai topi keledar berpenutup penuh berwarna hitam Syam Sado Dihormati dan Banyak Membantu Mohammad Nazrulhisyam Mohamed Meera atau Syam Sado yang dibunuh ala mafia selepas ditembak dengan lima das di Jalan Patani di sini sangat di...
Lahir Anak 25 Minggu 700 Gram Ibu Ini Pesan Wanita Hamil Jangan Stres Terlalu Aktif

Lahir Anak 25 Minggu 700 Gram Ibu Ini Pesan Wanita Hamil Jangan Stres Terlalu Aktif

papar berkaitan - pada 14/1/2019 - jumlah : 689 hits
Pengalaman ibu ini yang melahirkan anak pramatang pada usia kandungan 25 minggu dengan berat badan semasa lahir hanya 700gram Puan berkongsi mengenai perjalanan hamil dan melahirkan permata hatinya Muhammad Akid bin Mohd Fazli yang genap be...
Pernah Terfikir Nak Terjatuhkan Anak Dari Tingkat 6 Ibu Kongsi Pengalaman Teruk Kemurungan Sehingga Pulih

Pernah Terfikir Nak Terjatuhkan Anak Dari Tingkat 6 Ibu Kongsi Pengalaman Teruk Kemurungan Sehingga Pulih

papar berkaitan - pada 23/1/2019 - jumlah : 384 hits
Kemurungan jangan dipandang remeh kesannya boleh menggugat emosi Kaum ibu sering kami menjadi mangsa rentan emosi ini Ikuti perkongsian ibu ini tentang pengalamannya pernah mengalami fasa kemurungan serta cara mengatasinya Kesihatan mental ...
Ibu Bapa Nor Izati Tidak Begitu Menghiraukan Anak Mereka Ketika Itu Cari Waris Urus Dokumen

Ibu Bapa Nor Izati Tidak Begitu Menghiraukan Anak Mereka Ketika Itu Cari Waris Urus Dokumen

papar berkaitan - pada 14/1/2019 - jumlah : 362 hits
Ibu bapa Nor Izati tidak begitu menghiraukan anak mereka ketika itu Cari Waris urus dokumen Waris kepada kanak kanak berusia lima tahun yang dipelihara sebuah keluarga di Kampung Tengah Dalam Kluang diminta tampil membantu menyelesaikan mas...
Jangan Biarkan Anak Terlalu Leka Dengan Youtube

Jangan Biarkan Anak Terlalu Leka Dengan Youtube

papar berkaitan - pada 13/1/2019 - jumlah : 355 hits
Dua tiga hari lepas aku ada terbaca status Rakan Blogger The post appeared first on
8 Anak Gadis Dan Lelaki Artis Malaysia Yang Lawa Dan Cun Seiras Ibu Bapa Mereka Ketika Muda Dulu

8 Anak Gadis Dan Lelaki Artis Malaysia Yang Lawa Dan Cun Seiras Ibu Bapa Mereka Ketika Muda Dulu

papar berkaitan - pada 16/1/2019 - jumlah : 777 hits
Kita pastinya kenal dan dah biasa tengok artis Malaysia di kaca TV Kadang kita tak teringat yang artis artis tu dah mendirikan rumah tangga dan ada anak sendiri Korang tau tak ada diantara artis artis Malaysia ni yang mempunyai anak gadis c...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih