Kontena Jenazah Ditempatkan Di 3 Lagi Hospital


Oleh Luqman Arif Abdul Karim Sebanyak 471 kematian berlaku pada 2020, manakala 2,179 kematian setakat ini tahun 2021. Dalam tempoh 1 hingga 29 Mei lalu sahaja, sebanyak 1,144 kematian dilaporkan, iaitu jumlah kes kematian bulanan yang tertinggi setakat ini. - Twitter Dr Noor Hisham Abdullah KUALA LUMPUR: Kontena bagi menyimpan mayat individu yang meninggal dunia disebabkan COVID-19 kini ditempatkan di tiga lagi hospital, kata Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah.
Mengumumkan perkata itu, beliau berkata pendekatan sedemikian terpaksa digunakan, susulan peningkatan angka korban akibat wabak itu di seluruh negara.
Tiga lagi hospital yang turut mempunyai kontena jenazah, dengan setiap satunya mampu menampung 20 mayat ialah Hospital Serdang (Selangor), Hospital Sultanah Aminah (Johor Bharu) dan Hospital Queen Elizabeth I (Sabah).
"Bilik simpanan mayat di hospital-hospital Kementerian Kesihatan (KKM) kini mula penuh dan semakin sukar untuk menampung jumlah jenazah atau mayat susulan peningkatan kematian akibat COVID-19.
"Sehubungan itu, pihak perkhidmatan perubatan forensik menyediakan kontena khas khusus, sama ada untuk jenazah (Islam) atau mayat (bukan Islam).
"Satu 'fleximort' khusus untuk jenazah COVID-19 juga ditempatkan di Hospital Tengku Ampuan Rahimah (Klang, Selangor), dengan kapasiti maksimum 12 jenazah," katanya dalam kenyataan di Twitter, hari ini.

Tiga lagi hospital yang turut mempunyai kontena jenazah, dengan setiap satunya mampu menampung 20 mayat ialah Hospital Serdang (Selangor), Hospital Sultanah Aminah (Johor Bharu) dan Hospital Queen Elizabeth I (Sabah). - Twitter Dr Noor Hisham Abdullah
  Tiga lagi hospital yang turut mempunyai kontena jenazah, dengan setiap satunya mampu menampung 20 mayat ialah Hospital Serdang (Selangor), Hospital Sultanah Aminah (Johor Bharu) dan Hospital Queen Elizabeth I (Sabah). - Twitter Dr Noor Hisham Abdullah
Tiga lagi hospital yang turut mempunyai kontena jenazah, dengan setiap satunya mampu menampung 20 mayat ialah Hospital Serdang (Selangor), Hospital Sultanah Aminah (Johor Bharu) dan Hospital Queen Elizabeth I (Sabah). - Twitter Dr Noor Hisham Abdullah Kontena bersuhu rendah bagi menempatkan individu yang meninggal dunia disebabkan COVID-19 pada awalnya digunakan di Hospital Sungai Buloh, Selangor sebelum disusuli Hospital Selayang.
Angka kematian ekoran penularan jangkitan COVID-19 sejak kebelakangan ini dilihat terus meruncing, dengan rekod tertinggi dicatatkan hari ini iaitu 98 kes.
Statistik dalam kenyataan KKM turut mengundang kebimbangan pelbagai pihak apabila kes 'brought in dead' (BID) atau meninggal ketika ketibaaan terus bertambah.
Dr Noor Hisham berkata 98 kes kematian hari ini menjadikan jumlah keseluruhan angka korban berikutan COVID-19 melonjak kepada 2,650 kes.
Risau dengan perkembangan sedemikian, beliau berkata kadar kematian dicatatkan setakat ini meningkat lebih tiga kali ganda, berbanding jumlah angka korban yang direkodkan sepanjang tahun lalu.
"Sebanyak 471 kematian berlaku pada 2020, manakala 2,179 kematian setakat ini. Dalam tempoh 1 hingga 29 Mei lalu sahaja, sebanyak 1,144 kematian dilaporkan, iaitu jumlah kes kematian bulanan yang tertinggi setakat ini.

Apabila kes aktif COVID-19 melebihi kemampuan KKM untuk merawat, maka para doktor terpaksa membuat pilihan sukar utk utamakan katil ICU bagi pesakit yg berpotensi sembuh yg tinggi berbanding pesakit yang potensi sembuh rendah (poor prognosis). Terkini inilah hakikat sebenar. - Twitter Dr Noor Hisham Abdullah "Apabila kes aktif COVID-19 melebihi kemampuan kami untuk merawat, maka doktor terpaksa membuat pilihan sukar.
"Mereka perlu utamakan katil unit rawatan rapi (ICU) bagi pesakit berpotensi sembuh yang tinggi berbanding, pesakit yang potensi sembuh rendah. Terkini, inilah hakikat sebenar.
"Ini adalah implikasi yang tidak diingini oleh setiap petugas kesihatan namun pilihan sukar ini akan terpaksa dilakukan apabila sistem kesihatan mencapai kapasiti maksimum. Bantulah kami agar sistem kesihatan negara tidak lumpuh sama sekali," katanya.
Beliau berkata semua pihak daripada peringkat tertinggi hinggalah ke rakyat jelata perlu membantu memutuskan rantaian jangkitan virus COVID-19.
"Buatlah keputusan dan pilihan terbaik demi rakyat dan negara," katanya.
Dr Noor Hisham juga berkata dalam mengimbangi nyawa serta kehidupan, adalah penting untuk semua pihak sentiasa meneliti semula keutamaan mereka mengikut keadaan semasa namun bagi KKM dan petugas kesihatan di seluruh negara, keutamaan mereka adalah kesihatan awam dan menyelamatkan nyawa.
"Marilah kita kekal duduk di rumah dan jika anda mempunyai urusan penting di luar, pastikan anda mematuhi SOP agar diri dan ahli keluarga dilindungi.
"Kita jaga kita. Pastikan tiada pergerakan dan tiada perhimpunan. #LockdownKendiri #BantuSistemKesihatanNegara," katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/05/kontena-jenazah-ditempatkan-di-3-lagi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hospital Sungai Buloh Terpaksa Sediakan Kontena Khas Simpan Jenazah Pesakit Covid 19

Hospital Sungai Buloh Terpaksa Sediakan Kontena Khas Simpan Jenazah Pesakit Covid 19

papar berkaitan - pada 18/5/2021 - jumlah : 224 hits
Melihatkan kes Covid 19 berada dalam keadaan membimbangkan kerajaan kembali melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan di seluruh negara sehingga 7 Jun depan Terbaru Kementerian Kesihatan Malaysia memaklumkan Jabatan Perubatan Forensik Hos
Takutnya Tengok Berita Rtm Papar Kontena Hsb Simpan Jenazah Pesakit Covid 19 Buat Ramai Gerun

Takutnya Tengok Berita Rtm Papar Kontena Hsb Simpan Jenazah Pesakit Covid 19 Buat Ramai Gerun

papar berkaitan - pada 21/5/2021 - jumlah : 240 hits
Umum mengetahui negara kita ketika ini sedang berdepan dengan gelombang keempat Covid 19 Angka harian juga kekal melebihi 3000 buat beberapa hari berturut turut Terpaksa guna kontena khas Malah kes yang melibatkan kematian akibat Covid 19 j...
Jumlah Kematian Meningkat Hospital Sg Buloh Sediakan Kontena Khas Untuk Simpan Mayat

Jumlah Kematian Meningkat Hospital Sg Buloh Sediakan Kontena Khas Untuk Simpan Mayat

papar berkaitan - pada 17/5/2021 - jumlah : 242 hits
830 total views 830 views today Angka korban akibat COVID 19 terus meningkat dengan pertambahan 3 780 kes lagi semalam dengan 3 778 kes tempatan manakala 2 lagi kes import Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi hantaran di Facebook memaklu...
Pakar Hospital Putrajaya Suruh Media Tak Payah Cerita Artis Langgar Sop Tumpu Kebaikan Vaksin Kkm Mahu Penjelasan

Pakar Hospital Putrajaya Suruh Media Tak Payah Cerita Artis Langgar Sop Tumpu Kebaikan Vaksin Kkm Mahu Penjelasan

papar berkaitan - pada 26/5/2021 - jumlah : 176 hits
FMT Reporters May 25 2021 Kenyataan Dr Rafidah mendapat kritikan pengamal media yang menegaskan mereka tidak meminggirkan laporan mengenai program pemberian vaksin kerajaan PETALING JAYA Kementerian Kesihatan tampil menegur kenyataan Pakar ...
Kepala Batas Field Hospital Icu On Hold

Kepala Batas Field Hospital Icu On Hold

papar berkaitan - pada 26/5/2021 - jumlah : 383 hits
The canopies outside the Hospital Kepala Batas grounds which will serve as the field hospital ICU KEPALA BATAS The operation of the intensive care unit of the field hospital at the Kepala Batas Hospital grounds scheduled to start today had ...
Use Of Malacca Hospital Icu Beds At Warning Level

Use Of Malacca Hospital Icu Beds At Warning Level

papar berkaitan - pada 25/5/2021 - jumlah : 249 hits
The use of Covid 19 intensive care unit beds at Malacca Hospital is nearing the warning level after 51 out of the 72 beds allocated have been occupied as of yesterday State Health and Anti Drug Committee chairperson Rahmad Mariman said the ...
Petugas Hospital Besar Sengkang Antara 18 Kes Dalam Masyarakat Kelompok Baru Dikesan Di Dormitori

Petugas Hospital Besar Sengkang Antara 18 Kes Dalam Masyarakat Kelompok Baru Dikesan Di Dormitori

papar berkaitan - pada 26/5/2021 - jumlah : 182 hits
SINGAPURA Singapura melaporkan 21 kes baru COVID 19 dalam kalangan masyarakat hari ini yang terdiri daripada 18 kes dalam masyarakat dan tiga di dormitori pekerja hijrahan Jumlah itu adalah yang tertinggi dalam kes kes yang dikesan di dormi
Hiburan Eina Azman Didakwa Potong Barisan Untuk Vaksin Pengarah Hospital Beri Penjelasan

Hiburan Eina Azman Didakwa Potong Barisan Untuk Vaksin Pengarah Hospital Beri Penjelasan

papar berkaitan - pada 28/5/2021 - jumlah : 169 hits
Semalam kecoh di laman sosial apabila seorang selebriti bersama pasangannya didakwa memotong barisan untuk mendapatkan suntikan vaksin Covid 19 BACA AdvertisementPerkara tersebut mula menjadi perdebatan apabila selebriti itu memuat naik dua...
Now Hospital Selayang Forced To Use Container As Morgue

Now Hospital Selayang Forced To Use Container As Morgue

papar berkaitan - pada 28/5/2021 - jumlah : 162 hits
The health ministry said the container was prepared by the hospital s forensic unit to place an additional 20 bodies as the morgue was full PETALING JAYA Hospital Selayang is the second government hospital to have brought in a special shipp...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Bila Duit Nak Masuk

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Vanny Vabiola Sudahi Saja Chord

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Faisal Halim Alami Kecederaan Disimbah Asid

Lemas Tiga Beranak Ditemukan Tidak Lagi Bernyawa Selepas Mandi Manda Di Sungai Balak

Peminat Tempatan Puas Oneus Gegar Kuala Lumpur Di Konsert Jelajah Ke 2 La Dolce Vita