Koleksi Resipi Sarapan Sedap Boleh Masak Sepanjang Minggu


Saban hari, pasti ramai yang mengalami masalah yang sama, terfikir apakah hidangan yang hendak dimasak sebagai sarapan untuk sekeluarga. Tidak kira sama ada suri rumah tangga, mahu pun ibu bekerja. Inilah dilema yang sering dihadapi. Berikut adalah resipi sarapan yang mudah disediakan. Selamat mencuba!
 1. BAKED BREAKFAST OMELETTE

BAHAN-BAHAN:
4 biji telur gred A½ cawan susu segar¼ cawan cincangan sosej/pepperoni1 biji tomato | cincang2 sudu makan parutan keju – Mozarela/Romano/Parmesan1 sudu makan cincangan daun basilGaram, lada hitam dan lada sulah secukupnyaMentega secukupnyaCARA MEMASAK:
Di dalam satu mangkuk, pukul telur bersama susu segar hingga sedikit kembang (jangan pukul berlebihan).Kemudian masukkan cincangan sosej/pepperoni. Tambah tomato, garam, serbuk lada hitam dan lada putih secukup rasa. Ketepikan.Sediakan loyang/bekas pembakar yang telah disapu sedikit mentega di sekelilingnya.Tuang bancuhan telur tadi ke dalam bekas tersebut.Tabur cincangan daun basil dan parutan keju.Bakar di dalam ketuhar yang telah dipanaskan pada suhu 190-200C selama 15-20 minit atau hingga telur masak.Angkat dan sedia dihidangkan.2. BUBUR NASI AYAM

BAHAN-BAHAN:
1 cawan beras wangi1 keping dada ayam | dadu kecil½ batang lobak merah | dadu kecil2cm halia muda |mayang halusAir secukupnyaCincangan daun bawang secukupnyaGaram dan lada sulah secukupnyaCARA MEMASAK:
Rebus beras dengan air yang banyak sehingga beras hancur.Dada ayam dan lobak merah didadu kecil dan masukkan ke dalam bubur ayam. Masukkan hirisan halia. Gaul sekata.Didihkan bubur ayam beberapa minit lagi hingga semua bahan masak sepenuhnya. Tambah garam dan lada sulah secukup rasa.Tutup api dan angkat.Tabur cincangan daun bawang ketika menghidang.3. NASI GORENG PEDAS SOSEJ

BAHAN-BAHAN:
2 cawan nasi sejuk2 batang sosej | bulat nipis2 sudu makan cincangan daun bawang3 ulas bawang putih8-10 biji cili padi2cm belacanGaram dan lada sulah secukup rasaMinyak masak secukupnyaCARA MEMASAK:
Cili padi, bawang putih dan belacan ditumbuk lumat. Ketepikan.Sosej dihiris nipis dan goreng garing. Ketepikan.Di dalam kuali, panaskan sesudu makan minyak. Tumis bahan-bahan tumbuk hingga wangi.Masukkan nasi, sosej goreng dan daun bawang. Goreng sebati.Tambah garam dan lada sulah secukup rasa.Jika suka hidangkan bersama telur goreng, cincangan daun bawang atau hirisan timun.4. BURITOS CHICKEN AND MUSHROOMS

BAHAN-BAHAN:
2 keping tortilla2 keping dada ayam10 biji cendawan butang |hiris nipis150gm1/2 cawan hirisan cili benggala merah & kuning2 sudu makan mayones1 sudu teh oregano keringDaun salad secukupnyaGaram, lada hitam dan lada sulah secukup rasaMinyak zaitun secukupnyaCARA MEMASAK:
Tabur dan lumur sedikit garam, lada hitam, lada sulah dan oregano kering pada kepingan ayam lalu dipanggang dengan sedikit minyak zaitun hingga perang. Kemudian hiris memanjang. Ketepikan.Cendawan dan cili benggala dilayurkan sedikit di dalam kuali bersama sedikit minyak zaitun. Tambah garam dan lada sulah secukup rasa. Angkat dan ketepikan.Tortilla dipanaskan sedikit di dalam kuali leper. Angkat dan ketepikan.Untuk menghidang, letakkan sekeping daun salad pada tortilla, beberapa keping hirisan ayam dan cendawan.Paipkan mayones secukupnya ke atas campuran ayam dan cendawan tadi.  Gulung tortilla rapi dan hidangkan.5. EGG PRATA ROLL

BAHAN-BAHAN:
2-3 keping roti prata segera | nyah bekukan1 labu bawang besar | cincang halus3 biji telur1 sudu makan cincangan daun bawangGaram dan lada sulah secukup rasaMinyak zaitun secukupnyaCARA MEMASAK:
Di dalam mangkuk, pukul telur bersama garam dan lada sulah secukup rasa.Masukkan cincangan bawang besar dan cincangan daun bawang lalu gaul rata. Ketepikan.Panaskan sedikit minyak zaitun di dalam kuali leper.  Panaskan roti prata di kedua-dua bahagian hingga agak perang. Angkat. Ketepikan. Ulangi langkah hingga selesai.Menggunakan kuali yang sama, tambah sedikit minyak zaitun lalu tuang bancuhan telur ke dalam kuali.  Biar telur masak di kedua-dua bahagian.Letak telur ke dalam prata dan gulung kemas. Potong mengikut cita rasa masing-masing dan sedia dihidangkan.6. ROTI GULUNG BERINTI TUNA

BAHAN-BAHAN:
2-4 keping roti3 biji telur |pukul sedikit dengan garpu1 cawan tuna flakes (dalam tin) | toskan1 labu bawang besar |cincang halus1 biji cili merah |cincang halus1 biji cili hijau | cincang halus1 sudu teh paprikaGaram dan lada sulah secukup rasaCARA MEMASAK:
Di dalam mangkuk, satukan tuna flakes, bawang, cili merah, cili hijau, paprika, garam dan lada sulah secukup rasa.  Gaul sebati. Ketepikan.Roti dibuang tepinya dan dileperkan.Ambil sesudu campuran tuna dan letakkan di atas roti yang telah dileperkan.  Sapu sekeliling roti dengan sedikit telur.  Gulung dan kemaskan.Celup roti ke dalam bancuhan telur.Panaskan minyak di dalam kuali dan goreng gulungan roti hingga keperang-perangan.  Toskan dan sedia hidangkan.7. PANKEK MINI GULA MERAH KELAPA

BAHAN-BAHAN:
100gm tepung gandum280ml susu segar30gm gula halus50gm kelapa parut | putihnya sahaja1 biji telur | pukul sedikit dengan garpu2 sudu makan mentega | cairkan1 sudu teh serbuk penaikAir gula merah secukupnyaCARA MEMASAK:
Di dalam mangkuk besar, satukan tepung, kelapa parut, serbuk penaik dan gula. Gaul rata.Tuang susu segar, telur dan mentega cair lalu kacau rata hingga menjadi adunan yang likat dan tidak terlalu cair.Panaskan kuali leper (non stick).  Ambil sesenduk adunan dan letakkan di dalam kuali.Biarkan beberapa minit hingga pankek kekuningan. Terbalikkan dan masak bahagian yang satu lagi hingga kekuningan. Ulangi langkah hingga selesai.Hidangkan pankek bersama air gula merah dan lebihan kelapa parut.8. LEMPENG SAMBAL HIJAU TAHAI

BAHAN-BAHAN A:
1 cawan tepung gandum¾ cawan air1 biji telurSecubit garamBAHAN-BAHAN B (SAMBAL):
15 biji cili padi hijau4 biji cili hijau5 ulas bawang merah1 labu bawang besar | potong bulat100gm ikan tahai | bersihkan3cm belacan1 sudu teh air asam jawaGaram dan gula secukup rasaMinyak masak secukupnyaAir secukupnyaCARA MEMASAK:
Satukan semua bahan A dan kacau rata. Jika bancuhan terlalu pekat tambah sedikit air dan jika terlalu cair tambah sedikit lagi tepung. Jika suka boleh dikisar supaya bancuhan tidak berketul.Sapu sedikit minyak pada kuali leper (non-stick). Tuang sesenduk kecil bancuhan tepung dan masak hingga lempeng keperang-perangan di kedua-dua bahagian. Ketepikan. Ulangi langkah hingga selesai.Untuk membuat sambal; cili padi, cili hijau, bawang merah dan belacan dikisar halus.Panaskan dua sudu makan minyak di dalam kuali. Tumis bahan-bahan kisar hingga naik bau dan cili masak sepenuhnya. Masukkan ikan tahai yang telah dibersihkan dan didihkan hingga beberapa minit.Masukkan bawang besar, jus asam jawa, gula dan garam secukup rasa.  Didihkan sambal seminit dua lagi dan hidangkan bersama lempeng.Info chef: Jika tiada ikan tahai, boleh ganti dengan ikan tamban atau ikan bilis.
9. WESTERN EGG SKILLET

BAHAN-BAHAN:
½ cawan susu segar + krim masakan¼ cawan air2 sudu makan minyak zaitun2-3  biji telur3 batang sosej |hiris nipis4 keping roti (sourdough bread) |potong dadu1 labu bawang besar | mayang halus1 biji cili benggala |hiris nipis10 bij tomato ceri |belah dua2 sudu makan cincangan parsli¼ sudu teh serbuk cayenne¼ sudu teh serbuk lada hitamGaram dan lada sulah secukup rasaCARA MEMASAK:
Panaskan ketuhar pada suhu 200C.Tuang minyak zaitun dalam kuali tahan panas (skillet) dan panaskan di dalam ketuhar.Masukkan sosej, cili benggala, bawang dan tomato.  Masak dalam ketuhar selama 5-6 minit atau hingga semua bahan lembut.Masukkan roti dan ¼ cawan air. Tambah serbuk cayenne, serbuk lada hitam, garam dan lada sulah secukup rasa dan gaul sebati.  Masak selama tiga minit lagi. Keluarkan dari ketuhar.Lubangkan 2-3 bahagian roti dalam kuali tadi dan pecahkan telur di dalamnya. Perlahan-lahan tuang campuran susu dan krim ke dalam kuali.  Masukkan kembali dalam ketuhar dan bakar selama 15 minit. Tabur cincangan parsli dan hidangkan.10. NASI GORENG MENTEGA TELUR

BAHAN-BAHAN:
1 mangkuk nasi sejuk2 sudu makan mentega2 biji telur10 ekor udang segar |bersihkan2-3 ulas bawang putih |cincang halusSedikit cincangan daun bawang |hiasanGaram, lada sulah dan lada hitam secukupnyaCARA MEMASAK:
Panaskan/cairkan satu sudu mentega di dalam kuali. Masukkan telur dan goreng hancur hingga masak. Angkat dan ketepikan.Menggunakan kuali yang sama, panaskan sesudu lagi mentega. Masukkan cincangan bawang putih dan tumis hingga wangi.  Masukkan udang dan goreng hingga separuh masak.Masukkan nasi sejuk dan gaul rata.Sesuaikan rasanya dengan menambah garam, lada sulah dan serbuk lada hitam secukupnya.Masukkan telur goreng hancur dan gaul rata. Tabur cincangan daun bawang. 
Komen anda

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://rasanakmasak.blogspot.com/2019/02/koleksi-resipi-sarapan-sedap-boleh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Koleksi 12 Resipi Daging Sedap Mantap Tak Rugi Masak Ni

Koleksi 12 Resipi Daging Sedap Mantap Tak Rugi Masak Ni

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 732 hits
Bila sebut nak masak daging ramai beranggapan ia agak rumit dan perlu masak lama Sebenarnya daging boleh je masak dengan cara ekspres tak liat dan sedap Yang penting korang tahu nak masak menu apa dan dan macam mana nak menolah daging supay...
4 Cara Masakan Thai Gerenti Sedap Resipi Hebat Restoran Jemari

4 Cara Masakan Thai Gerenti Sedap Resipi Hebat Restoran Jemari

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 647 hits
Sajian Thai memang cukup popular di benua Asia dan seluruh dunia Kalau asyik makan juadah yang sama pun boring gak Jom kita try lauk Thai pula Tak payah pergi jauh di Restoran Jemari macam macam menu Thai ada Campuran rempah dan pelbagai he...
Resipi 5kg Kentang Untuk Begedil Ayam Sedap Buat Lebih Jadikan Stok

Resipi 5kg Kentang Untuk Begedil Ayam Sedap Buat Lebih Jadikan Stok

papar berkaitan - pada 24/2/2019 - jumlah : 820 hits
Buat dulu stok begedil dan disimpan dalam freezer dan digoreng bila hendak makan Begedil sesuai makan dengan soto atau bihun dan boleh juga makan sebagai lauk Sedap juga makan begitu sahaja dicicah dengan sambal kicap 1 Goreng kentang agak ...
Aneka Resipi Sayur Masak Bening Yang Ringkas Mudah Masak

Aneka Resipi Sayur Masak Bening Yang Ringkas Mudah Masak

papar berkaitan - pada 9/2/2019 - jumlah : 1112 hits
Ada kalanya kita rasa nak makan dengan lauk pauk ringkas sahaja seperti sayur yang dimasak bening Ia ringkas mudah disediakan serta enak dinikmati bersama lauk pauk yang lain Nak cuba Rasa tampilkan resipi resipi sayur bening yang boleh and...
Masak Memasak Minggu Lepas Potong Kek Birthday Mak

Masak Memasak Minggu Lepas Potong Kek Birthday Mak

papar berkaitan - pada 14/2/2019 - jumlah : 978 hits
Hi korang Hari ni SA bz sangat dengan kerja hajat hati nak update task review yang seterusnya tapi kena ambil masa untuk update apapun SA up jugak la entry yang ni dah ada draft kan kalau tak up xde plak entry untuk hari ni sebenarnya SA ba...
Menu Dari Tembikai Susu Dahlah Sedap Boleh Sihat Cantik Pulak Tu

Menu Dari Tembikai Susu Dahlah Sedap Boleh Sihat Cantik Pulak Tu

papar berkaitan - pada 24/2/2019 - jumlah : 1070 hits
Tembikai susu oh tembikai susu Kalau dipotong dan dikeluarkan dari peti sejuk memang syok dan segar dimakan Lebih lebih lagi di hari panas terik perrggh Kredit foto newquayfruitsales co ukTembikai susu ni ada 2 jenis ada yang warnanya kunin...
Cara Cara Masak Dadih Secara Homemade Pencuci Mulut Yang Mudah Sedap

Cara Cara Masak Dadih Secara Homemade Pencuci Mulut Yang Mudah Sedap

papar berkaitan - pada 21/2/2019 - jumlah : 463 hits
Protein dadih susu mempunyai nilai biologi yang tinggi iaitu sama dengan telur susu dan daging Protein juga boleh didapati daripada sumber tumbuhan seperti kekacang bijirin dan legum Bagaimanapun secara amnya protein protein ini adalah tida...
Sarapan Dihujung Minggu

Sarapan Dihujung Minggu

papar berkaitan - pada 17/2/2019 - jumlah : 313 hits
jom la bermalas2an di hujung minggu macam ni breakfast dengan roti boom frozen dan cicah dengan kuah kari left over jugak just reheat both of them and the breakfast is ready untuk kami berdua lepas ni boleh lah mengadap pc dengan aman nya l...
6 Idea Masak Ikan Siakap Yang Senang Sedap Setanding Chef

6 Idea Masak Ikan Siakap Yang Senang Sedap Setanding Chef

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 1096 hits
Ikan siakap macam macam boleh masak goreng bercili stim atau bakar ia memang sedap dan ramai menggemari ikan ini Malah di kebanyakan restoran ternama banyak yang menyajikan ikan ini dalam pelbagai menu yang sedap Tapi makan di restoran agak...
Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Tinta Bernoktah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Drama My Stolen First Kiss

Emy Yusuf Feat Driant Kenyang Beraya Chord

Dani Kurama Sumpah Kali Ini Chord

Kedai Mamak Sorok Minyak Masak And Then

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Aafiyah Minta Datuk Siti Nurhaliza Doa Supaya Dapat Adik Perempuan Di Makkah Curi Perhatian Warga Maya