6 Idea Masak Ikan Siakap Yang Senang Sedap Setanding Chef


Ikan siakap, macam-macam boleh masak, goreng bercili,  stim atau bakar ia memang sedap dan ramai menggemari ikan ini.  Malah di kebanyakan restoran ternama banyak yang menyajikan ikan ini dalam pelbagai menu yang sedap. Tapi makan di restoran agak mahal dan tak puas makan, jadi apa kata  korang buat sendiri di rumah dengan mencuba beberapa idea menu yang RASA kongsikan ini.

IKAN SIAKAP GORENG SOS THAI
BAHAN IKAN:
1 ekor ikan siakap | saiz sederhanaSedikit tepung1 biji telurSedikit garam & lada sulahBAHAN SOS:
1 biji bawang besar | dadu kasar2 ulas bawang putih | cincang kasar3cm halia | hiris halus2 pokok daun bawang | hiris 3cm½ biji cili bengala | hiris memanjangSedikit brokoli | dadu kecil5 biji cili padi merah | hiris5 biji cili padi hijau | hiris1 batang serai | hiris halus2 sudu besar sos cili Thai1 biji limau kasturi | ambil jusnya sahajaGaram, gula dan perasa secukupnyaMinyak masak secukupnyaCARA MEMASAK:
Bersikan ikan dan toskannya.Pecahkan telur dan kacau rata, celupkan ikan dalam telur. Sementara itu panaskan minyak.Apabila minyak panas, balik-balikkan ikan yang dicelup telur di atas tepung yang dicampur sedikit garam dan lada sulah.Goreng ikan hingga garing kemudian ketepikan.Menggunakan kuali lain, masukkan sedikit minyak, tumis bawang merah, bawang putih, halia, serai dan cili padi merah dan hijau. Kacau hingga wangi.Seketika kemudian masukkan hirisan cili bengala, hirisan daun bawang dan brokoli, sos cili Thai dan perahkan jus limau. Kacau lagi.Akhir sekali lengkapkan rasa dengan garam, gula dan perasa secukupnya.Kemudian tuangkan sos ke atas ikan siakap yang telah digoreng tadi.Sedia dihidangkan.
SIAKAP  KUKUS LIMAU NIPIS
BAHAN-BAHAN:
1 ekor ikan siakap | bersih dan toskan1 biji bawang besar | cincang halus1 ulas bawang putih | cincang halus3cm halia muda | hiris halus15 biji cili padi hijau | cincang halus2 biji limau nipis | perah2 biji limau nipis | hiris nipis untuk hiasanGaram dan gula secukupnyaCARA MEMASAK:
Panaskan pengukus.Sementara itu masukkan ikan dalam pinggan dan ketepikan.Campurkan hirisan bawang putih, bawang besar, halia dan cili dalam mangkuk.Kemudian tambahkan garam, gula dan perahan jus limau nipis.Tuangkan bahan ini ke atas ikan dan kukus hingga masak lebih kurang 15 minit.Angkat dan hiaskan dengan hirisan limau nipis ditepi mangkuk hidangan.Ikan kukus sedia dihidangkan. 
IKAN KUKUS SOS LIMAU NIPIS NYONYA VALLEY
BAHAN-BAHAN:
1 ekor ikan Siakap4cm halia muda | hiris memanjang3 ulas bawang putih | hiris nipis1 tangkai daun bawang | potong memanjangSedikit daun ketumbar | hirisBeberapa biji cili padi | hiris2 sudu makan minyak masakBahan Sos:
4 sudu makan jus limau nipis5 sudu makan stok ayam1/4 sudu teh minyak bijanSedikit lada sulahCARA MEMASA
Bersihkan ikan dan keringkan. Kelar dan lumur dengan lada sulah serta garam di bahagian dalam dan luar ikan.Masukkan dalam pinggang, taburkan dengan hirisan bawang putih dan halia.Panaskan pengukus, kukus ikan lebih kurang lapan minit.Sementara itu, panaskan kuali dan panaskan sedikit minyak masak.Tuang minyak panas ke atas ikan kukus tadi.Kemudian tutup pengukus semula.Setelah ikan masak, curahkan bahan sos tadi.Akhir sekali taburkan di atas ikan dengan hirisan daun bawang, ketumbar dan cili.Ikan sedia dihidangkan.
 IKAN ASAM SOS NYONYA VALLEY
BAHAN-BAHAN:
1 ekor ikan Siakap20 tangkai cili kering | rebus untuk lembutkannya5 ulas bawang merah2 ulas bawang putih3 batang serai3cm kunyit hidup2cm lengkuas2.5cm belacan1 ketul kiub pati ikan bilisAir asam jawa secukupnya5 batang kacang bendi2 biji tomato | belah empatDaun kesum secukupnya1 kuntum bunga kantanGaram dan gula secukupnyaCARA MEMASAK:
Kisar halus cili kering, bawang merah, bawang putih, serai, buah keras, kunyit hidup, lengkuas dan belacan.Panaskan minyak, tumis semua bahan kisar hingga wangi dan pecah minyak.Masukkan daun kesum. Bunga kantan dan kiub pati ikan bilis, diikuti sediki air asam jawa.Perasakan dengan garam dan gula secukupnya.Masukkan ikan, kemudian biarkan mendidih baru masukkan kacang bendi dan tomato.Seketika kemudian angkat dan hidangkan.
BAHAN-BAHAN:
1 ekor ikan siakap | bersihkan100gm cendawan tiram | carik kasar100gm lada benggala | potong40gm bawang besar | belah enam5 ulas bawang putih | belah dua2 inci halia | hiris halus50ml sos ikan5gm serbuk perasaBAHAN SOS:
100ml kicap cair10gm cili padi | hiris halus5gm air perahan limau kasturiCARA MEMASAK:
Letakkan ikan ke dalam loyang/aluminium foil. Taburkan kesemua bahan di atas ikan. Balut ikan tersebut.Kemudian kukus ikan tadi selama 15 minit atau bergantung pada saiz ikan.Sementara itu, untuk membuat sos; Satukan kedua bahan sos dan tuang ke atas ikan ketika menghidang.
IKAN SOS SOYA SUPERIOR
BAHAN-BAHAN:
1 ekor ikan Siakap4cm halia muda | kisar3 ulas bawang putih | kisar1 tangkai daun bawang  | potong 3cmSedikit daun ketumbar | kisarSedikit cili padi | hiris2 sudu makan minyak masak4 sudu makan kicap cair5 sudu makan stok ayam1/4 sudu teh minyak bijanSedikit lada sulah CARA MEMASAK:
Bersihkan ikan, kemudian kelar dan lumurkan lada sulah berserta garam di bahagian luar dan dalam ikan.Letakkan halia dan bawang putih yang dikisar.Panaskan pengukus dan kukus ikan selama lapanPanaskan minyak masak dalam kuali, kemudian tuangkan minyak panas ke atas ikan tadi diikuti cili hiris, kicap caiar, stok ayam, minyak bikan dan lada sulah.Tutup semula pengukus dan kukus semula.Setelah ikan masak tuangkan masukkan hirisan daun bawang.Ikan sedia dihidangkan panas:Komen anda

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://rasanakmasak.blogspot.com/2019/02/6-idea-masak-ikan-siakap-yang-senang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini Cara Simpan Masak Ikan Salmon Super Senang 10 Siap

Ini Cara Simpan Masak Ikan Salmon Super Senang 10 Siap

papar berkaitan - pada 16/2/2019 - jumlah : 494 hits
Ikan Salmon kaya dengan Omega 3 yang sangat baik untuk kesihatan Kini semakin ramai orang menggemari menu salmon yang sedap dan dianggap mewah ini Kepada anda yang ingin membeli dan memasak salmon secara homemade jangan risau berikut RASA k...
Siakap Senohong Gelama Ikan Duri Suka Bercakap Bohong Lama Lama Jadi Menteri

Siakap Senohong Gelama Ikan Duri Suka Bercakap Bohong Lama Lama Jadi Menteri

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 609 hits
oleh Ab Jalil Backer Siakap Senohong Gelama Ikan Duri Suka bercakap bohong Lama lama jadi Menteri Bukan hendak pertahankan sesiapa Ini semua pergaduhan orang orang kaya buang masa kita gaduh banyak banyak Isu penting Menteri mungkir janji A...
Sardin Tin Masak Lemak Cili Padi Memang Pedas Sedap

Sardin Tin Masak Lemak Cili Padi Memang Pedas Sedap

papar berkaitan - pada 10/2/2019 - jumlah : 283 hits
Emm enaknya sardin Lebih enak jika ia dipelbagaikan cara masakannya Lazimnya ia dimasak sambal Apa kata kali ini sardin ini dimasak ala nogori iaitu masak lemak cili padi Tambahkan dengan sayuran kegemaran anda seperti tomato kentang dan ju...
Koleksi 12 Resipi Daging Sedap Mantap Tak Rugi Masak Ni

Koleksi 12 Resipi Daging Sedap Mantap Tak Rugi Masak Ni

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 731 hits
Bila sebut nak masak daging ramai beranggapan ia agak rumit dan perlu masak lama Sebenarnya daging boleh je masak dengan cara ekspres tak liat dan sedap Yang penting korang tahu nak masak menu apa dan dan macam mana nak menolah daging supay...
Kerabu Ikan Bilis Limau Kasturi Sedap Makan Dengan Nasi Panas Panas

Kerabu Ikan Bilis Limau Kasturi Sedap Makan Dengan Nasi Panas Panas

papar berkaitan - pada 4/2/2019 - jumlah : 571 hits
Korang kalau tak tahu nak makan lauk apa dah silalah cuba buat lauk yang simple je Kena ada rasa masin dan pedas sikit Tentu berselera Misalnya kerabu ikan bilis yang dicampur limau kasturi Selain itu boleh juga limau kasturi dalam kerabu i...
Gemar Berus Gigi Ikan Sebelum Masak Emak Memang Seorang Yang Teliti Dan Pentingkan Kebersihan

Gemar Berus Gigi Ikan Sebelum Masak Emak Memang Seorang Yang Teliti Dan Pentingkan Kebersihan

papar berkaitan - pada 9/2/2019 - jumlah : 478 hits
Gemar Berus gigi ikan sebelum masak Emak Memang Seorang Yang Teliti Dan Pentingkan Kebersihan Bagi menjamin kebersihan dan keenakan setiap makanan yang dimasak Tok Besah atau nama penuhnya Bashah Othman 82 akan membersihkan bahan masakannya...
Resepi Mudah Sup Ikan Merah Simple Tapi Sedap

Resepi Mudah Sup Ikan Merah Simple Tapi Sedap

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 661 hits
Untuk kesekian kalinya masak sup ikan merah lagi Tah kali keberapa tak tahulah ni hehe Mula mula masak hari tu saje try and error Nak tahu mana lagi sedap diantara buat kari dengan sup Tapi kari tu my sis dekat Penang tu memang terer la Per...
Cara Buat Ayam Goreng Berempah Yang Confirm Sedap Senang Je

Cara Buat Ayam Goreng Berempah Yang Confirm Sedap Senang Je

papar berkaitan - pada 15/2/2019 - jumlah : 778 hits
Ayam goreng adalah antara makanan yang paling mudah nak dibuat Orang ramai pun suka Tapi macam mana nak buat ayam goreng yang sedap Lagi lagi ayam berempah Nah kami kongsikan resipinya AYAM GORENG BEREMPAHBahan bahan1 2 ekor ayam Bahan kisa...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan