Koleksi Resipi Bubur Pengat Tradisional Untuk Minum Petang


Petang begini memang sedap kalau dapat menikmati pelbagai bubur dan pengat tradisional yang enak ni. Nak masaknya tidaklah susah mana. Sesuai dijadikan sajian istimewa buat keluarga. Malah kalau nak bersedekah dekat jiran tetangga pun sesuai. Puas hati. Cukup santan dan manisnya. Malah tentunya lebih jimat dan dijamin bersih. Jom cuba!
1. BUBUR BARLI DAN KELEDEK
BAHAN-BAHAN:
100gm barli200gm keledek yang dipotong dadu250gm gula pasir atau secukup rasa250gm santan600gm air1 helai daun pandan1/2 sudu teh garamCARA MEMASAK:
Rebus barli dan keledek hingga kembang dan empuk. Setelah empuk masukkan gula, garam dan daun pandan. Kacau sebentar kemudian masukkan santan pekat.Apabila kuah telah menggeleggak dan agak pekat, tutup api dan sedia untuk dihidang.
2. BUBUR ANEKA UBI
BAHAN-BAHAN:
50gm keledek berwarna oren yang dipotong dadu50gm ubi keledek kuning yang dipotong dadu50gm ubi kayu yang dipotong dadu50gm ubi keladi yang dipotong dadu250gm gula pasir atau secukup rasa250gm santan650gm air1 helai daun pandan | simpul1/2 sudu teh garamCARA MEMASAK:
Rebus keledek, ubi kayu dan keladi hingga kembang dan empuk.Setelah empuk masukkan gula, garam dan daun pandan. Kacau sebentar, kemudian masukkan santan pekat.Apabila kuah telah menggelegak dan agak pekat, tutup api dan sedia untuk dihidang.
3. BUBUR BUTIR NANGKA
BAHAN-BAHAN:
100gm tepung pulut1-2 titis pewarna merah1-2 titis pewarna hijau1-2 titis pewarna kuning250gm gula pasir atau secukup rasa250gm santan400gm air | kuah santan600gm air | untuk rebus butir nangka1 helai daun pandan |simpul1/2 sudu teh garamCARA MEMASAK:
Jerang air di dalam periuk hingga menggelegak.Untuk membuat butir nangka; gaulkan tepung pulut bersama garam dan sedikit air. Gaul hingga menjadi seperti doh. Bahagikan kepada tiga bahagian dan titiskan pewarna kepada setiap bahagian. Gaul hingga warna sekata dan bentuk seperti butir nangka.Masukkan butir-butir nangka tadi ke dalam air yg telah menggelegak. Tunggu sehingga butir nangka itu timbul barulah diangkat. Redam butir nangka yang telah masak di dalam air sejuk supaya tidak melekat. Ketepikan.Untuk kuahnya pula; rebus air sebanyak 400gm hingga menggelegak. Kemudian masukkan butir nangka, gula, garam dan daun pandan. Kacau sebentar kemudian masukkan santan pekat.Apabila kuah telah menggeleggak dan agak pekat, tutup api dan sedia untuk dihidang.
4. PENGAT PISANG CAMPUR MI SIPUT
BAHAN-BAHAN:
2 biji pisang nangka | bentuk bunga1 keping mi siput100gm gula pasir atau secukup rasa50gm gula merah/melaka250gm santan650gm air1 helai daun pandan1/2 sudu teh garamCARA MEMASAK:
Rebus mi siput sehingga agak kembang, kemudian masukkan pisang.Biar ia mereneh sebentar kemudian masukkan gula, gula merah/Melaka, garam dan daun pandan. Kacau sebentar kemudian masukkan santan pekat.Apabila kuah telah menggelegak dan agak pekat, tutup api dan sedia untuk dihidang.5. PENGAT KELADI, PISANG & KELEDEK
BAHAN-BAHAN:
2 biji pisang nangka | dibentuk bunga100gm keladi |potong dadu sebesar lebih kurang 2cm x 2cm100gm keledek |potong dadu lebih kurang 2cm x 2cm100gm gula pasir atau secukup rasa50gm gula merah/melaka250gm santan650gm air1 helai daun pandan |simpul1/2 sudu teh garamCARA MEMASAK:
Rebus keladi dan keledek sehingga empuk, kemudian masukkan pisang.Masaklah sebentar kemudian masukkan gula, gula merah/Melaka, garam dan daun pandan.Kacau sebentar kemudian masukkan santan pekat. Apabila kuah telah menggelegak dan agak pekat, tutup api dan sedia untuk dihidang.
6. BUBUR ANAK LEBAH
BAHAN-BAHAN:
100gm tepung gandum100gm pulut | rendam selama 1 jam, tos airnya1-2 titis pewarna hijau1-2 titis pewarna merah100gm gula pasir atau secukup rasa250gm santan600gm air1 helai daun pandan | simpul1 sudu sudu teh garamCARA MEMASAK:
Jerang air di dalam periuk hingga menggelegak.Sementara itu, untuk membuat anak lebah; gaulkan tepung gandum bersama garam dan sedikit air. Gaul hingga menjadi seperti doh.Cubit sedikit doh tadi dan gentel-gentel masukkan ke dalam air yang telah menggelegak. Buatlah sehingga habis.Tunggu sehingga tepung itu timbul dan terapung di permukaan air. Setelah itu masukkan gula, 1/2 sudu teh garam dan daun pandan. Kacau sebentar kemudian masukkan santan pekat. Apabila kuah telah menggeleggak dan agak pekat, tutup api. Ketepikan.Gaulkan garam pada pulut kemudian bahagikan kepada dua bahagian.Titiskan pewarna merah dan hijau. Gaulkan rata dan kukus sehinga pulut masak. Apabila sejuk bolehlah dibentuk dan dicurahkkan sekali bersama kuah santan yang telah dimasak tadi.Sedia untuk dihidangkan.7. BUBUR SOM-SOM
BAHAN-BAHAN:
100gm tepung beras1/2 sudu teh garam1 cawan santan pekat1 1/2 cawan air50gm gula merah/melaka50gm gula pasirCARA MEMASAK:
Di dalam periuk, renehkan air bersama gula melaka dan gula pasir sehingga agak pekat. Ketepikan.Di dalam kuali kacau tepung beras, santan, air dan garam. Kacau hingga sebati dan beras tidak berketul.Kemudian hidupkan api, kacau hingga tepung menjadi kental. Masukkan ke dalam acuan yang sesuai untuk membentuknya, apabila sejuk bolehlah dihidangkan bersama air gula.8. PENGAT KELEDEK UNGU
BAHAN-BAHAN:
400gm keledek ungu |potong dadu lebih kurang 2cm x 2cm100gm gula pasir atau secukup rasa50gm gula merah/melaka250gm santan600gm air1 helai daun pandan | simpul1/2 sudu teh garamCARA MEMASAK:
Rebus keledek sehingga empuk, kemudian masukkan gula, gula merah/melaka, garam dan daun pandan.Kacau sebentar kemudian masukkan santan pekat. Apabila kuah telah menggelegak dan agak pekat, tutup api dan sedia untuk dihidang.9. BUBUR JAGUNG DAN KACANG MERAH
BAHAN-BAHAN:
1 tongkol jagung manis | dihiris100gm kacangf merah @ kidney beans |rebus hingga empuk100gm gula pasir atau secukup rasa250gm santan400gm air1 helai daun pandan | simpul1/2 sudu teh garamCARA MEMASAK:
Rebus rebus biji jagung lebih kurang 15 minit untuk mengeluarkan rasa jagung, kemudian masukkan kidney beans yang telah direbus sebentar.Setelah itu masukkan gula, garam dan daun pandan. Kacau sebentar kemudian masukkan santan pekat.Apabila kuah telah menggeleggak dan agak pekat, tutup api dan sedia untuk dihidangkan.10. BUBUR BEBOLA PULUT BERSAGU BERSAMA KELADI
BAHAN BEBOLA PULUT:
100gm tepung pulut50gm kelapa parut30gm gula merah/melakaSedikit airGaram secukup rasa1 sudu makan minyak masak1 sudu teh tepung jagungBAHAN UNTUK DOH:
1 helai daun pandan100gm keladi yang dipotong dadu serta direbus1/2 sudu teh garamUNTUK KUAH:
250gm santan pekat100gm gula pasir50gm sagu mata ikan yang telah dibasuh dan ditoskan airnya650ml air untuk merebusCARA MEMASAK:
Untuk membuat inti kelapa; Campurkan kelapa parut, minyak masak, air sebanyak satu cawan, gula merah/melaka, daun pandan dan tepung jagung di dalam kuali dan kacau. Kemudian hidupkan api masaklah sehingga kering. Sejukkan dan ketepikan.Untuk membuat doh; Di dalam periuk, jerang air bersama daun pandan sehingga mendidih. Kemudian gaulkan tepung pulut bersama 1/2 sudu teh garam dan sedikit air. Bancuh sehingga tidak melekat pada tangan dan boleh membentuk doh.Ambil secubit tepung pulut sebesar duit syiling 0.50 sen, bentukkan bulat dan leperkan. Masukkan inti kelapa yang telah disejukkan tadi, bentukkan bulat semula.Didihkan air di dalam periuk, kemudian masukkan bebola pulut tersebut ke dalam air yang mendidih. Masak sehingga bebola pulut timbul di permukaan. Buatlah sehingga habis ke semua adunan tadi.Untuk membuat kuah; Satukan keladi, gula, garam, santan pekat dan sagu mata ikan dalam satu periuk. Masaklah sehingga kuah agak memekat.Siap untuk dihidangkan.11. BUBUR LABU DAN CHA-CHA
BAHAN-BAHAN:
100gm cha-cha100gm labu yang telah dipotong100gm gula pasir atau secukup rasa50gm gula merah/melaka250gm santan600am air1 helai daun pandan2 sudu makan sagu mata ikan | basuh dan toskan air1/2 sudu teh garamCARA MEMASAK:
Rebus cha-cha sehingga agak kembang, kemudian masukkan labu. Masaklah sehingga empuk.Setelah empuk masukkan sagu, gula, gula merah, garam dan daun pandan. Kacau sebentar kemudian masukkan santan pekat.Apabila kuah telah menggelegak dan agak pekat, tutup api dan sedia untuk dihidangkan.12. BUBUR CANDIL
BAHAN-BAHAN:
UNTUK DOH:
100gm tepung ubi kayu |untuk doh1 cawan air |untuk doh1-2 titis pewarna merah1-2 titis pewarna hijau1-2 titis pewarna ungu1 sudu teh air kapur1 1/2 sudu teh garamUNTUK KUAH:
250gm santan pekat100gm gula pasir50gm gula merah/melaka1 sudu makan tepung ubi |untuk kuah1 helai daun pandan |simpulSedikit garam600ml air untuk merebusCARA MEMASAK:
Di dalam periuk, jerang air bersama daun pandan sehingga mendidih. Ketepikan.Untuk membentuk doh; gaulkan tepung ubi bersama 1/2 teh garam, air kapur dan sedikit air sehingga membentuk doh.Bahagikan kepada tiga bahagian dan titiskan pewarna uli sehingga warna sekata, bentukkan bulat-bulat.Kemudian masukkan ke dalam air yang mendidih. Masak sehingga doh timbul di permukaan. Tutupkan api. Ketepikan.Untuk membuat kuah; Gaulkan gula merah/melaka, tepung ubi bersama 1 cawan air sehingga sekata, kemudian masukkan ke dalam periuk candil tadi. Masaklah sehingga kuah agak pekat.Untuk menghidang, curahkan santan pekat yang telah digaulkan bersama garam.13. ASAM GUMPAL
BAHAN INTI ASAM GUMPAL:
100gm kacang hijau1 keping gula melaka1 liter airBAHAN SAGU MATA IKAN:
100gm biji sagu2 1/2 cawan air suamBAHAN UNTUK KUAH:
250gm santan pekat2 cm halia yang dihiris halus1/2 sudu teh halba1/2 sudu teh garam1 biji bawang merah yang dihirisCARA MEMASAK:
Untuk membuat inti; Rebus kacang hijau hingga empuk masukkan gula melaka masaklah sehingga menjadi pes kacang hijau. Ketepikan.Seterusnya gaulkan sagu mata ikan bersama 1/2 cawan air suam, bentukkan sagu mata ikan di tapak tangan. Masukkan inti dan bentukkan bulat. Buatlah sehingga selesai. Kukus selama 20-30 minit atau sehingga masak.Untuk kuahnya; Di dalam periuk masaklah santan bersama dua cawan air, halba, halia, bawang merah dan garam. Apabila mendidih masukkan asam gumpal yang telah dikukus tadi. Masaklah sehingga kuah agak memekat.Angkat dan sedia untuk dihidangkan.14. BUBUR NANGKA BERSAGU DAN KELADI
BAHAN-BAHAN:
200gm keledek |potong dadu200gm keladi |potong dadu4-5 biji isi nangka |carik kasar50gm sagu mata ikan |basuh dan ditoskan airnya250gm gula pasir atau secukup rasa250gm santan600gm air1 helai daun pandan1/2 sudu teh garamCARA MEMASAK:
Rebus keladi hingga empuk. Setelah empuk masukkan gula, garam dan daun pandan. Kacau sebentar kemudian masukkan santan pekat.Apabila kuah telah menggelegak dan agak pekat, masukkan isi nangka dan kacau perlahan. Biar mereneh seketika dan tutup api.Angkat dan sedia untuk dihidangkan.Dapatkan lebih banyak resipi yang mudah, sedap & cepat masak di laman web RASA:
Tonton lebih banyak video masakan mudah & sedap di Youtube @Majalah Rasa Official


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://rasanakmasak.blogspot.com/2020/12/koleksi-resipi-bubur-pengat-tradisional.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Goreng Nipis Nipis Baru Sedap Ini Petua Buat Bakwan Rangup Untuk Minum Petang

Goreng Nipis Nipis Baru Sedap Ini Petua Buat Bakwan Rangup Untuk Minum Petang

papar berkaitan - pada 27/11/2020 - jumlah : 273 hits
Sedapnya kalau dapat makan Bakwan panas panas Cicah pula dengan sos memang tak toleh kiri kanan Selain disajikan ketika sarapan Bakwan ni juga boleh dinikmati tatkala minum petang Nak cuba masak hari ni Saudari Siti Khajar ada kongsikan res...
Koleksi Resipi Agar Agar Yang Mudah Tapi Sedap

Koleksi Resipi Agar Agar Yang Mudah Tapi Sedap

papar berkaitan - pada 24/11/2020 - jumlah : 168 hits
Mencari menu untuk minum petang Apa kata buat agar agar yang mudah dan ringkas ini Walaupun ringkas tetapi rasanya sangat sedap Sesuai sungguh untuk dimakan seisi keluarga Kami kongsikan beberapa resipi agar agar yang boleh anda cuba buat d...
Macam2 Ade Untuk Minum Petang

Macam2 Ade Untuk Minum Petang

papar berkaitan - pada 29/11/2020 - jumlah : 377 hits
semua beli frozen tolong kawan2 yang buat jualan kan semuga mereka semua dimurahkan rezekikuih bom dan cucur badak yang pedassss buang inti baru boleh makan lah kalau kak rose ni beli jer jugaknya kawan yang dulu agent hartanah sekarang jad...
Jadi Pelajaran Akibat Terlalu Sering Minum Kopi Pemuda Ini Dilarikan Ke Ugd

Jadi Pelajaran Akibat Terlalu Sering Minum Kopi Pemuda Ini Dilarikan Ke Ugd

papar berkaitan - pada 8/12/2020 - jumlah : 208 hits
Seorang pengguna Twitter bernama Ilham R Putera harus mengalami hal yang tidak ia sangka sebelumnya Pasalnya ia harus mendapatkan perawatan dirumah sakit lantaran kegemarannya meminum kopi Dilansir Kabarmakkah com dari akun Twitter RachmatP...
Anjing Enggan Makan Minum Setia Menunggu Kepulangan Tuannya Yang Dah Meninggal Dunia

Anjing Enggan Makan Minum Setia Menunggu Kepulangan Tuannya Yang Dah Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 9/12/2020 - jumlah : 246 hits
Seekor anjing di China enggan makan dan minum kerana menunggu mendiang tuannya kembali menurut laporan media tempatan Video rakaman orang awam di Guiyang wilkayah Guizhou selatan China menunjukkan haiwan itu terbaring di lantai di timbunan ...
Sarapan Kuih Muih Tradisional Untuk Si Bujang

Sarapan Kuih Muih Tradisional Untuk Si Bujang

papar berkaitan - pada 21/11/2020 - jumlah : 420 hits
Sarapan Kuih Muih Tradisional Untuk Si Bujang Waktu PKPB dan sekolah dicutikan awal memang waktu yang mencabar buat saya kerana kena standby makanan setiap masa Pastikan sebelum keluar bekerja saya akan standby stok makanan yang boleh tahan...
Bantah Roboh Kuil Jangan Minum Sebotol Mabuk Dua Tiga Botol Sanusi

Bantah Roboh Kuil Jangan Minum Sebotol Mabuk Dua Tiga Botol Sanusi

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 167 hits
Menteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor menegaskan isu perobohan kuil hindu pada 1 Dis lalu adalah isu undang undang bukan isu perkauman agama atau diskriminasi Sanusi juga membidas pihak berkepentingan yang mengapi apikan kekecohan berh...
Arak Bukan Kebudayaan Masyarakat Nak Minum Tak Apa Tapi Jangan Bawa Kerosakan Kepada Orang Lain

Arak Bukan Kebudayaan Masyarakat Nak Minum Tak Apa Tapi Jangan Bawa Kerosakan Kepada Orang Lain

papar berkaitan - pada 2/12/2020 - jumlah : 263 hits
Saya dijemput oleh Pemuda PAS Perak untuk forum mengenai arak malam Sabtu ini secara online Pandangan saya mengenai arak adalah sebegini Ada sekali Januari tahun Ini Saya melawat rakan Saya yang Baru dikurniai seorang cahaya Mata di sebuah ...
Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Tinta Bernoktah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Drama My Stolen First Kiss

Emy Yusuf Feat Driant Kenyang Beraya Chord

Dani Kurama Sumpah Kali Ini Chord

Kedai Mamak Sorok Minyak Masak And Then

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Aafiyah Minta Datuk Siti Nurhaliza Doa Supaya Dapat Adik Perempuan Di Makkah Curi Perhatian Warga Maya