Kl Banjir Kilat Sekali Lagi Kali Ini Lebih Teruk


 



April 26, 2022Hujan lebat yang berterusan, sejak jam 3.30 petang tadi, menyaksikan banyak laluan utama di sekitar ibu negara ditenggelami air.
Antara laluan itu adalah Jalan Segambut, Jalan Kuching, Jalan Pudu, Jalan Ampang, Jalan Genting Klang, Jalan Sungai Besi, Jalan Tun Razak dan Jalan Tuanku Abdul Halim.
Turut dilaporkan ditenggelami air adalah Jalan Sematan, Jalan Kinabalu, Jalan Changkat Thami Dollah dan lebuhraya Sultan Iskandar..
Dewan Bandaraya Kuala Lumpur tutut memaklumkan keadaan itu di laman sosialnya.

Akaun media sosial DBKL juga memamparkan gambar Dataran Merdeka yang sebahagiannya dinaiki air manakala laluan trafik terputus.
Pengguna Twitter @Ano_hidayah melaporkan banjir di Jalan Ampang berhampiran stesen LRT Masjid Jamek, yang terletak tidak jauh dari pertemuan sungai Gombak dan Klang.

Kesesakan teruk sedang berlaku ketika ini apabila orang ramai pulang dari tempat kerja.
Ahli Parlimen Lembah Pantai Fahmi Fadzil pula berkongsi klip video di akaun Twitternya, mengenai banjir di Jalan Maarof – berhampiran pusat membeli belah Midvalley – dengan sekurang-kurangnya tiga kenderaan sedang tenggelam.

Kali terakhir Kuala Lumpur berdepan banjir kilat seperti ini adalah pada Disember tahun lalu.
Sementara itu, Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Polis Trafik Kuala Lumpur dalam satu kenyataan, berkata susulan kenaikan air itu pihaknya terpaksa melakukan kawalan lalu lintas dan berikut adalah keadaan semasa jalan-jalan yang masih boleh dilalui:
Jalan Pahang, Bulatan Pahang air berada di paras buku lali dan aliran trafik ketika ini perlahan dan tiada kerosakan berlaku.Jalan Dewan Bahasa berhampiran kubur Cina, air ketika ini di paras buku lali dan aliran trafik juga perlahan namun masih boleh dilalui kenderaan.Jalan Sultan Ismail berdekatan Quill Mall City, air di paras kaki dan aliran trafik pula dilaporkan perlahan, namun masih boleh dialui.Bulatan Sultan Hishamuddin berdekatan KTM, air berada di paras buku lali dan aliran trafik juga turut dilaporkan perlahan serta masih boleh dilalui.Air di Jalan Pudu, berhampiran UTC Pudu pula dilaporkan berada di paras kaki dan aliran trafik turut perlahan di sekitar kawasan terbabit tetapi masih boleh dialui kenderaan.Jalan Segambut pula dilaporkan air berada di paras betis dan aliran trafik juga perlahan dan tiada kenderaan boleh dilalui.Jalan Parlimen berdekatan Bank rakyat dan Bulatan Dato Onn pula dilaporkan paras air berada di paras betis dan tiada kenderaan dibenarkan melaluinya.Jalan Mahameru berdekatan Wisma Tani menghala ke Jalan Parlimen pula air ketika ini di paras lutut, namun kenderaan masih boleh melaluinya.Jalan Kinabalu di Bulatan Sultan Mohammad paras air air dilaporkan di paras lutut hingga menyebabkan aliran trafik perlahan selain tiada kenderaan dibenarkan melaluinya.Jalan Sultan Abdul Halim berdekatan terowong Duta di laluan keluar, masuknya pula dilaporkan air berada di paras lutut dan tiada kenderaan dibenarkan melaluinya.Jalan Travers di Balai Polis Travers air berada di paras buku lutut, manakala aliran trafik juga perlahan dan tidak boleh dilalui, namun tiada kerosakan dilaporkan.Sementara itu, Bernama juga melaporkan bBanjir kilat melanda beberapa kawasan di sekitar Lembah Klang hari ini berikutan hujan berterusan sejak pukul 3 petang tadi.
Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Azmi Abu Kassim berkata sebanyak 11 laluan dinaiki air setakat 5 petang ini dengan enam laluan masih boleh dilalui iaitu Jalan Pahang, Jalan Dewan Bahasa, Jalan Sultan Ismail, Bulatan Sultan Hishamuddin, Jalan Pudu (berhampiran UTC Pudu) dan Jalan Mahameru.
Beliau berkata laluan trafik di enam laluan tersebut masih perlahan dan tiada kerosakan dilaporkan setakat ini, sementara lima laluan lain iaitu Jalan Segambut, Jalan Parlimen, Jalan Kinabalu, Jalan Sultan Abdul Halim dan Jalan Travers tidak boleh dilalui.
“Keadaan air banjir kilat sekarang semakin surut,” katanya ringkas.
Terdahulu, Polis Kuala Lumpur memuat naik beberapa keping gambar menerusi laman Facebooknya yang mempamerkan anggota pasukan itu sedang membersihkan saliran longkang yang tersumbat bagi memastikan air banjir dapat surut dengan segera.
Sementara itu, Pusat Gerakan Operasi Kuala Lumpur dalam kenyataan memaklumkan pihaknya menerima panggilan kecemasan berhubung kejadian banjir kilat pada 3.51 petang.
Menurutnya, jentera dari tujuh balai melibatkan 42 anggota bergegas ke lokasi kejadian iaitu di Jalan Segambut Dalam, Kampung Masjid; Jalan Sentul Pasar Dalam; Jalan Maarof, Bangsar; Lembah Pantai (Lebuhraya Sprint); Jalan Kuching; PSN Beruas, Bukit Damansara; Jalan Kasipillay dan Jalan Parlimen.
“Terdapat seorang wanita yang berjaya dibawa keluar oleh pasukan Balai Bomba dan Penyelamat Gombak kerana kereta mangsa berada dalam arus banjir, bagaimanapun tiada mangsa dilaporkan di lokasi lain.
“Keadaan air surut selepas 30 minit anggota berada di lokasi kejadian,” menurut kenyataan itu.
Hujan lebat berterusan sejak 3 petang tadi menyebabkan beberapa laluan di sekitar ibu negara dinaiki air dan menyebabkan kesesakan lalu lintas, namun tiada kerosakan dilaporkan setakat ini.
Jabatan Meteorologi Malaysia mengeluarkan amaran ribut petir dan hujan lebat di seluruh negara hingga 5 dan 6 petang hari ini.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/04/kl-banjir-kilat-sekali-lagi-kali-ini.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Banjir Kilat Kesesakan Trafik Di Kl Selepas Hujan Lebat

Banjir Kilat Kesesakan Trafik Di Kl Selepas Hujan Lebat

papar berkaitan - pada 26/4/2022 - jumlah : 166 hits
Ibu negara dilanda banjir kilat selepas hujan lebat petang ini yang menyebabkan kesesakan trafik teruk untuk warga kota yang dalam perjalanan pulang dari tempat kerja Dewan Bandaraya Kuala Lumpur menerusi Twitter memaklumkan beberapa jalan ...
Pentakrifan Semula Banjir Kilat Perlu Disegerakan

Pentakrifan Semula Banjir Kilat Perlu Disegerakan

papar berkaitan - pada 26/4/2022 - jumlah : 231 hits
SHAH ALAM Ahli Parlimen Pulai Datuk Seri Salahuddin Ayub mencadangkan agar pentakrifan semula terhadap banjir kilat perlu disegerakan selain menjadikan ia sebagai bencana alam kerana turut mendorong kepada situasi kemiskinan apabila berlaku...
Cirit Birit Lebih 30 Kali Ibu Kecewa Orang Luar Suap Bayi 4 Bulan Kurma Buah Pear

Cirit Birit Lebih 30 Kali Ibu Kecewa Orang Luar Suap Bayi 4 Bulan Kurma Buah Pear

papar berkaitan - pada 13/4/2022 - jumlah : 154 hits
Ibu mana yang tak sedih melihat anak dalam keadaan sakit akibat kecuaian orang lain Lebih menyedihkan bayi yang baru berusia 4 bulan tersebut mengalami cirit birit lebih 30 kali setelah disuap kurma dan buah pear Hanya bayi yang sudah berus...
Inflasi Melanda Uk Lebih Teruk Daripada Eu

Inflasi Melanda Uk Lebih Teruk Daripada Eu

papar berkaitan - pada 15/4/2022 - jumlah : 119 hits
Kenaikan harga di UK berkemungkinan besar akan memberi kesan yang besar ke atas pendapatan sebenar rakyat Britain Selain itu tekanan ini akan menjadi lebih kuat daripada di EU Ia dilaporkan oleh ketua ekonomi UK di Goldman Sachs Steffan Bal...
Jalur Tol Bsd Jakarta Terendam Banjir Pengendara Terjebak Macet Satu Jam Lebih

Jalur Tol Bsd Jakarta Terendam Banjir Pengendara Terjebak Macet Satu Jam Lebih

papar berkaitan - pada 1/5/2022 - jumlah : 141 hits
Macet sudah sampai Rest Area tapi saat ini sudah mulai terurai dan bisa dilintasi hanya pada lajur tiga di kedua arahnya jelas dia
Cari Wang Lebih Antara Alasan Penerima Bantuan Jkm Terus Mengemis

Cari Wang Lebih Antara Alasan Penerima Bantuan Jkm Terus Mengemis

papar berkaitan - pada 24/4/2022 - jumlah : 292 hits
Penolong Pengarah Kanan Bahagian Penguatkuasaan JKM Kelantan Mohamad Md Nor berkata pengemis dan peminta sedekah lebih aktif sepanjang Ramadan kerana lebih ramai yang menderma pada bulan mulia ini PETALING JAYA Mencari wang lebih dan mempun...
Ketupat Palas Daun Pisang Lebih Mudah Nak Sediakan

Ketupat Palas Daun Pisang Lebih Mudah Nak Sediakan

papar berkaitan - pada 23/4/2022 - jumlah : 140 hits
Berbeza sedikit cara penyediaan dan bahan bahan seperti ketupat nasi atau nasi impit ketupat palas menggunakan beras pulut dan rasanya lebih manis dan sedap Jadi untuk anda yang masih baru dalam penyediaan dan cara memasak ketupat palas ini...
Masa Mana Pulak Ph Berunding Biar Betoi Din Atau Parti Kau Yang Lebih Lebih Rasanya Prk Tak Terlibat Kot

Masa Mana Pulak Ph Berunding Biar Betoi Din Atau Parti Kau Yang Lebih Lebih Rasanya Prk Tak Terlibat Kot

papar berkaitan - pada 26/4/2022 - jumlah : 148 hits
PRU15 Kerjasama Pakatan Harapan dengan parti dalam kerajaan belum dimuktamadkan SalahuddinIrwan Muhammad ZainApril 25 2022Datuk Seri Salahuddin Ayub berkaa perbincangan dengan parti lain termasuk Bersatu tidak boleh dihalang kerana ia sebah...
Najib Mahu Tabung Haji Dibenarkan Berniaga Jana Lebih Keuntungan

Najib Mahu Tabung Haji Dibenarkan Berniaga Jana Lebih Keuntungan

papar berkaitan - pada 25/4/2022 - jumlah : 115 hits
Oleh Nurul Aisyah TABUNG Haji antara institusi yang menjadi sasaran Pakatan Harapan untuk dijahanamkan Entah kenapa PH dan Perikatan Nasional terlalu sakit hati dengan TH yang menjaga kepentingan umat Islam dalam negara kita Sememangnya ram...
Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Overcoming Funding Challenges

Semakan Subsidi Tiket Penerbangan Pelajar Ipt Flysiswa

Rukun Islam Jangan Ditambahkurangi Itu Namanya Dholalah Finnar

Analisis Teknikal Pergerakan Harga Intraday Mata Wang Kripto Doge Jumaat 3 Mei 2024

Singgah Solat Di Masjid Sri Sendayan

Chacarita Is Buenos Aires S Quirkiest Neighborhood Get There Soon