Najib Mahu Tabung Haji Dibenarkan Berniaga Jana Lebih Keuntungan


Oleh Nurul Aisyah

TABUNG Haji(TH) antara institusi yang menjadi sasaran Pakatan Harapan (PH) untuk dijahanamkan. Entah kenapa PH dan Perikatan Nasional(PN) terlalu sakit hati dengan TH yang menjaga kepentingan umat Islam dalam negara kita.
Sememangnya ramai orang Islam memilih untuk menyimpan dalam TH memandangkan simpanan mereka “bersih” kerana setiap tahun zakat dikeluarkan dan simpanan bebas dari “riba”. Namun yang paling mengjengkelkan PH dan PN apabila hibah TH seringkali lebih tinggi dari simpanan di Bank-bank komersial yang lain ketika pemerintahan Barisan Nasional(BN).
Manurut Datuk Seri Najib, beliau pernah meramalkan pada permulaan tahun 2019 ketika zaman PH bahawa Hibah dan pendapatan Tabung Haji tidak akan tinggi lagi seperti masa BN pada tahun-tahun mendatang apabila PH serta CEO lantikan mereka mengeluarkan kenyataan bahawa tugas TH hanya untuk kerja mengendalikan jemaah Umrah menunaikan ibadah Haji kali pertama dan TH tidak perlu untuk berniaga atau melabur lagi.
Oleh itu, pendapatan dan Hibah TH untuk tahun-tahun mendatang akan konsisten pada tahap 3% setiap tahun sebab pulangan dari aset simpanan tetap cuma antara 4% hingga 5%.
Ditambah pula oleh kerugian TH sebanyak RM19.8 bilion yang disebabkan oleh propaganda memakan diri kerajaan PH dahulu (termasuk PPBM) hanya sebab mahu menyerang kerajaan BN sehingga TH perlu di “bail-out” kerajaan PH melalui syarikat milik Kementerian Kewangan dimana TH terpaksa menjual aset-aset seperti TH Hotels.
Akibatnya, TH tidak mampu lagi menampung penuh subsidi bagi kos Haji dan terpaksa menaikkan harga kepada jemaah bagi tahun ini. Ini jauh berbeza dengan sepanjang tempoh Datuk Seri Najib sebagai PM di mana kos haji pada jemaah tidak pernah naik.
Dengan ini, buat kali ke-5 Datuk Seri Najib menyeru kerajaan untuk mengkaji semula keputusan kerajaan PH dan PN dahulu bahawa TH tidak akan meniaga lagi tetapi hanya akan labur dalam aset-aset simpanan tetap. Dasar ini akan menghadkan jumlah pendapatan TH dan kadar Hibah setiap tahun.
Beliau bimbang jika dasar ini tidak dikaji semula, maka harga pakej Haji kepada Jemaah akan terus naik pada tahun-tahun mendatang. Akibatnya matlamat utama TH iaitu untuk memperkasakan ekonomi Ummah tidak akan tercapai.
Kerajaan sebenarnya banyak kuasa untuk memberi peluang yang baik kepada TH untuk menjana lebih keuntungan.
Datuk Seri Najib memberi contoh pembelian tanah TRX oleh TH dari 1MDB. Biarpun ianya telah dijadikan propaganda menipu oleh PH masa itu kononnya TH terpaksa membayar harga yang tinggi bagi tanah tersebut untuk bail-out 1MDB tetapi hakikatnya ialah tanah tersebut sebenarnya dijual dengan harga lebih murah kepada TH.
Akhirnya tanah yang dibeli dengan harga RM188 juta pada tahun 2015 telah dijual TH dengan harga lebih tinggi (sekitar RM400 juta) pada tahun 2019 zaman PH.
Memandangkan projek serta infrastruktur di TRX semakin siap dan semakin menarik, harga tanah serta potensi projek pembangunan atas tanah tersebut juga semakin tinggi.
Jika ia tidak dijual pada tahun 2019, keuntungan yang mampu dijana sekiranya TH membangunkan projek atas tanah tersebut adalah jauh lebih tinggi.
Namun potensi ini tidak lagi kesampaian sebab PH telah merosakkannya dengan propaganda menghasut dan menipu mereka.
Rakyat Malaysia juga turut berharap agar TH dibenarkan berniaga bagi menjana pendapatan yang lebih besar. Kenapa PH dan PN perlu mengacau TH yang menjaga ekonomi orang Islam? Apa agenda mereka sebenarnya?
The post Najib Mahu Tabung Haji Dibenarkan Berniaga Jana Lebih Keuntungan appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/04/25/najib-mahu-tabung-haji-dibenarkan-berniaga-jana-lebih-keuntungan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Najib Saran Kerajaan Batal Dasar Ph Perkasakan Semula Tabung Haji Demi Ekonomi Ummah

Najib Saran Kerajaan Batal Dasar Ph Perkasakan Semula Tabung Haji Demi Ekonomi Ummah

papar berkaitan - pada 24/4/2022 - jumlah : 153 hits
Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengulangi desakannya agar kerajaan mengkaji semula keputusan yang dibuat kerajaan terdahulu iaitu Pakatan Harapan dan Perikatan Nasional bahawa Lembaga Tabung Haji tidak akan meniaga dan han...
Pm Launches Lembaga Tabung Haji S Hijrah24 Strategic Plan

Pm Launches Lembaga Tabung Haji S Hijrah24 Strategic Plan

papar berkaitan - pada 21/4/2022 - jumlah : 560 hits
Prime Minister Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob said it will ensure continuity and excellence of the pilgrim s fund on an ongoing basis NSTP ASYRAF HAMZAHKUALA LUMPUR A three year strategic plan Hijrah24 is expected to revive Lembaga Tabung H...
Haj Cost Tabung Haji Announces 2 Rates For Pilgrims

Haj Cost Tabung Haji Announces 2 Rates For Pilgrims

papar berkaitan - pada 23/4/2022 - jumlah : 130 hits
Lembaga Tabung Haji today announced the cost to perform haj for muassasah pilgrims this year with different rates for those in the B40 group and non B40 group involving an increase of between RM1 000 and RM3 000 per person Tabung Haji group...
Cara Buka Akaun Tabung Haji Dewasa Kanak Kanak Online 2022

Cara Buka Akaun Tabung Haji Dewasa Kanak Kanak Online 2022

papar berkaitan - pada 28/4/2022 - jumlah : 163 hits
Anda ingin buka akaun Tabung Haji untuk diri sendiri atau untuk anak anda secara online Caranya cukup mudah Jadi nanti korang bolehlah simpan duit raya anak korang di Tabung Haji Korang boleh daftar secara online melalui Virtual Account Ope...
Cara Link Tabung Haji Dengan Maybank

Cara Link Tabung Haji Dengan Maybank

papar berkaitan - pada 15/4/2022 - jumlah : 274 hits
Untuk anda yang ingin menghubungkan Tabung Haji dengan akaun atau kad ATM Maybank anda boleh ikuti perkogsian kami disini Selepas berjaya menghubungkan akaun dan anda boleh melakukan pelbagai transaksi sama ada menggunaakn perkhidmatan mela...
Tabung Haji Haj Pilgrims Must Reply To Offer Letter Within Seven Days

Tabung Haji Haj Pilgrims Must Reply To Offer Letter Within Seven Days

papar berkaitan - pada 26/4/2022 - jumlah : 140 hits
TH Haj executive director Datuk Seri Syed Saleh Syed Abdul Rahman said due to time constraints TH is appealing to the cooperation of prospective Haj pilgrims to reply affirmative to the offer or otherwise Picture by Yusof Mat IsaKUALA LUMPU...
Shorts Subsidi Bersasar Tabung Haji Adil Pada Semua

Shorts Subsidi Bersasar Tabung Haji Adil Pada Semua

papar berkaitan - pada 26/4/2022 - jumlah : 130 hits
SHORTS Subsidi bersasar Tabung Haji adil pada semua WACANA SINAR 341 26 APRIL 2022 Berikut merupakan petikan Wacana Sinar Siri 341 bertajuk Kos haji meningkat masih ada subsidi bersama Penganalisis Ekonomi Putra Business School Prof Madya D...
Masa Ph Dulu Kemain Kutuk Mujahid Kenapa Sampai Hari Ini Tak Jelaskan Kos Terperinci Sebenar Tabung Haji

Masa Ph Dulu Kemain Kutuk Mujahid Kenapa Sampai Hari Ini Tak Jelaskan Kos Terperinci Sebenar Tabung Haji

papar berkaitan - pada 12/4/2022 - jumlah : 118 hits
MOHD AFFENDI ABASHingga kini kenapa pihak TH kerajaan tak pernah berani nak dedahkan kos terperinci sebenar bagi setiap kos pengangkutan penginapan makanan dll bagi seorang jemaah haji sehingga boleh cecah melebihi RM25k tu terhadap rakyat ...
Sentra Gakkumdu Bawaslu Jakarta Selatan Akan Lebih Solid Untuk Pemilu 2024

Sentra Gakkumdu Bawaslu Jakarta Selatan Akan Lebih Solid Untuk Pemilu 2024

papar berkaitan - pada 29/4/2022 - jumlah : 264 hits
Maka itu untuk menangani dugaan pelanggaran pemilu Bawaslu Kota Jakarta Selatan kembali menyiapkan Sentra Penegakan Hukum Terpadu Sentra ini terdapat unsur Bawaslu selaku pengawas unsur kepolisian selaku penyidik dan unsur kejaksaan selaku ...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Sakit Hati Suami Bagi Mas Kahwin Palsu Wanita Nekad Tuntut Cerai



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Finding Your Inner Peace Buddha Statues And The Path To Mindfulness

Bayi Meninggal Dunia Selepas Diberi Makan Cahaya Matahari

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur

Top Commentators March 2024 Tahniah Blogger Na