Saya Nasihat Kerajaan Ratifikasi Statut Rom Tommy Thomas


Mohammad Arif NizamPeguam Negara, Tommy Thomas bercakap pada Forum Malaysia dan Statut Rom di Auditorium Tun Suffian, Universiti Malaya (UM), Kuala Lumpur. foto AFFAN FAUZI, KUALA LUMPUR – Peguam Negara, Tommy Thomas mengakui beliau telah menasihati kerajaan untuk meratifasikan Statue Rom Statut Rom Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) yang ditandatangani pada 4 Mac lalu.

Beliau berkata, nasihat diberikan kerana Statue Rom memiliki banyak kelebihan buat Malaysia.

Jelas beliau, di bawah perjanjian itu senarai jenayah melibatkan kemanusiaan, peperangan dan pencerobohan serta pembunuhan etnik yang tiada di bawah undang-undang negara.

“Penggubal undang-undang dan ahli parlimen berpendapat tidak perlu meluluskan undang-undang bagi jenayah yang tidak (berlaku) di negara ini memandangkan Malaysia sentiasa menjadi negara yang aman.

“Namun ICC bertindak atas prinsip kesesuaian di mana pihak berkuasa nagara mempunyai tanggungjawab utama untuk mendakwa atau menyiasat penjenayah jenayah antarabangsa yang serius di bawah undang-undang Malaysia di mahkamah domestik.

“Dalam pengertian ini, ICC akan memberi tekanan kepada mahkamah Malaysia untuk menjalankan tugas mereka dengan baik.

“Ia akan meletakkan sedikit tekanan pada mereka yang mentadbir keadilan untuk melakukan perkara yang betul, kerana jika tidak, badan-badan antarabangsa akan masuk di sini,” katanya yang menyifatkan kekecohan mengenai ratifikasi Statue Rom tidak masuk akal.

Beliau berkata demikian pada ketika bercakap pada Forum Awam Malaysia & Statue Rom di Universiti Malaysia di sini hari ini.

Selain Tommy sebagai panel, forum itu turut menampilkan anggota G25 Datuk Noor Farida Ariffin, pakar perlembagaan undang-undang Professor Emeritus Datuk Dr Shad Saleem Faruqi dan peguam Lim Wei Jiet serta ahli politik veteran, Dr Syed Husin Ali.

Penganjur forum merupakan aktivis pelajar Asheeq Ali Sethi Alivi.

Tommy menjelaskan ratifikasi Statue Rom juga bermaksud Malaysia tidak akan menjadi tempat selamat bagi penyangak atau penjenayah bersalah atas mana-mana jenayah antarabangsa disenaraikan yang mungkin melihat negara sebagai tempat berlindung buat golongan itu.

Tegas beliau, dengan menandatangani perjanjian itu bermakna penjenayah tersebut akan diekstradisi dari Malaysia dengan segera.

“Atas sebab-sebab ini saya telah menasihatkan kerajaan untuk mengesahkan Statut Rom kerana dari perspektif undang-undang sukar untuk membantah,” katanya.

Statut Rom menubuhkan ICC untuk membenarkan pendakwaan terhadap mereka yang bertanggungjawab terhadap jenayah antarabangsa seperti pembunuhan etnik, jenayah terhadap kemanusiaan, jenayah perang dan jenayah pencerobohan.

Pada 5 April lalu, Malaysia memutuskan untuk menarik diri daripada menyertai Statut Rom yang telah ditandatangani pada 4 Mac lalu.

Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, keputusan itu dibuat dalam mesyuarat Kabinet setelah mengambil kira bantahan pelbagai pihak termasuk majlis raja-raja.

Jelas Perdana Menteri, bantahan itu berlaku kerana mereka tidak memahami isi kandungan statut berkenaan sehingga bertindak memburukkan kerajaan dan diri beliau. – MalaysiaGazette



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/04/saya-nasihat-kerajaan-ratifikasi-statut.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Najib Jawab Kenapa Kerajaan Bn Setuju Tapi Tak Ratifikasi Statut Rom

Najib Jawab Kenapa Kerajaan Bn Setuju Tapi Tak Ratifikasi Statut Rom

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 239 hits
April 27 2019 4 26 PMBekas perdana menteri Najib Razak PETALING JAYA Bekas perdana menteri Najib Razak membidas kenyataan Peguam Negara Tommy Thomas bahawa kerajaan Pakatan Harapan menyambung keputusan meratifikasi Statut Rom susulan perset...
Tunku Mahkota Johor Saddiq Tommy Thomas Statut Rom

Tunku Mahkota Johor Saddiq Tommy Thomas Statut Rom

papar berkaitan - pada 30/4/2019 - jumlah : 388 hits
Minggu ini kita melihat kerenah beberapa pemimpin PH apabila berdepan dengan isu yang dekat dengan hati rakyat 1 Kenyataan Syed Saddiq kepada Tunku Mahkota Johor Yang memalukan ialah Saddiq seolah olah kurang cerdik dan tidak faham sistem p...
Perlembagaan Negeri Tommy Thomas Tersilap Nasihat Mahathir

Perlembagaan Negeri Tommy Thomas Tersilap Nasihat Mahathir

papar berkaitan - pada 25/4/2019 - jumlah : 660 hits
Peguam Negara didakwa tersilap nasihat Dr Mahathir Peguam Negara Tommy Thomas didakwa gagal memberi nasihat yang betul kepada Perdana Menteri sehingga Tun Dr Mahathir Mohamad membuat kenyataan yang silap berhubung Perlembagaan Negeri Negeri...
Kerajaan Ph Menipu Tentang Statut Rom Lokman Nor Adam

Kerajaan Ph Menipu Tentang Statut Rom Lokman Nor Adam

papar berkaitan - pada 1/5/2019 - jumlah : 240 hits
Berita Dan Laporan Hal Ehwal Politik Semasa Dalam Malaysia Layari www umno online my Ikuti Facebook Twitter Instagram Telegram UMNO Online
Jabatan Peguam Negara Sebelum Ini Tidak Setuju Ratifikasi Statut Rom Anifah

Jabatan Peguam Negara Sebelum Ini Tidak Setuju Ratifikasi Statut Rom Anifah

papar berkaitan - pada 5/5/2019 - jumlah : 396 hits
KUALA LUMPUR 2 Mei Bekas Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman tidak menandatangani Statut Rom Mahkamah Jenayah Antarabangsa pada Mac 2011 berdasarkan nasihat Jabatan Peguam Negara yang pada masa itu tidak bersetuju dengan keputusan untuk Mal...
Statut Rom Raja Dan Kerajaan

Statut Rom Raja Dan Kerajaan

papar berkaitan - pada 29/4/2019 - jumlah : 364 hits
OLEH AB JALIL BACKER KERAJAAN kelihatan tidak dapat menerima hakikat diminta oleh Majlis Raja Raja Melayu agar menarik semula ratifikasi Statut Rom yang telah dibuat secara senyap dan tanpa perundingan awam yang mencukupi Perdana Menteri Tu...
Peguam Negara Kata Bn Hipokrit Dulu Setuju Statut Rom

Peguam Negara Kata Bn Hipokrit Dulu Setuju Statut Rom

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 351 hits
Peguam Negara hari ini menyifatkan kritikan terhadap Statut Rom adalah satu perbuatan hipokrit Loading Tommy Thomas berkata kerajaan Barisan Nasional dahulu sudah memutuskan untuk menerima statut berkenaan yang akan merujuk kes tertentu kep...
Pihak Anti Statut Rom Sebar Hujah Palsu Kedaulatan Negara Tergugat Kata Bekas Diplomat

Pihak Anti Statut Rom Sebar Hujah Palsu Kedaulatan Negara Tergugat Kata Bekas Diplomat

papar berkaitan - pada 28/4/2019 - jumlah : 409 hits
KUALA LUMPUR Seorang bekas diplomat yang mencadangkan supaya Malaysia meratifikasi Statut Rom mengkritik pihak anti statut itu yang menyebarkan sentimen perkauman dan keagamaan dengan menggunakan hujah palsu bagi menolaknya Bekas duta ke Be...
Ketua Pemuda Umno Buat Kecoh Di Forum Statut Rom

Ketua Pemuda Umno Buat Kecoh Di Forum Statut Rom

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 331 hits
Suasana di Auditorium Tun Mohamed Suffian Universiti Malaya Kuala Lumpur gamat seketika ketika sesi soal jawab dalam forum awam membincangkan Statut Rom Mahkamah Jenayah Antarabangsa Kekecohan berlaku apabila Ketua Pemuda Umno Wilayah Mohd ...
Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Nostalgia Bedak Sejuk

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Unveiling The Efficiency Of Delta 8 Gummies An Extensive Guideline

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Adira Suhaimi Kasih Chord

Bila Duit Nak Masuk

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats