Kita Tidak Akan Mampu Untuk Melawan Takdir Tapi Kita Mampu Ubah Takdir Melalui Doa Usaha Dan Tawakkal





Hati ini sering penuh tanda tanya,merungut, mempersoalkan soal itulah inilah,degil dan terus bertanya kenapa ALLAH tiada saat aku memerlukanNya ?Hakikatnya di mana kita saat dalam bahagia ? Hati itu penuh keraguan,Yakinkanlah bahawa Allah itu dekat dan ada dengan kita. Hanya kita perlu berusaha lebih dari orang lain.
Aku sampai sekarang masih teringat lagi perkataan-perkataan mereka yang pernah hina aku, bukan berdendam hanya tetapi perkataan itulah memberi aku kekuatan untuk bertahan. Bertahan untuk mengutip kekuatan mencari keyakinan diri.Berusaha untuk menjadi lebih baik.
Kau tahu berkali-kali aku jatuh, jatuh sehingga kelembah laut yang paling dalam.Menangis, merintih, Ya ALLAH susahnya aku, bantulah aku.
Setiap malam bangun sepertiga malam berdoa meminta bantuanNya.Baru aku tahu susahnya mak dan ayah aku dulu mencari rezeki, kadang tak ada duit, kita tahu meminta-minta , tak dapat merajuk dan marah.
Bertahun-tahun dan bukannya semua itu dimakbulkan. Malah kau akan rasa kenapa Allah tak tolong aku ? 
Itulah sering dikatakan di hati. 

Nauzubillah jangan biarkan hati berkata seperti itu, cepat-cepat mengucap dua kalimah syahadah. Allah itu ada ,kadang Dia tidak bantu terus dengan kita tetapi kadang-kadang dia hadirkan melalui orang sekeliling kita dan bermacam cara dalam kita tak sedar.
Jalani dengan kenyakinan hati bahawa ALLAH itu selalu bersama kita. 
Berusalah, berikhtiarlah..
Berikhtiar adalah wajib. Maka barangsiapa mau berikhtiar, ikhtiarnya akan dicatat sebagai ibadah. Jika ikhtiarnya membuahkan hasil, maka setidaknya ia akan mendapat 2 (dua) keuntungan. Pertama, ia akan memperoleh pahala dari Allah Subhanahu wa Ta’ala. Kedua, ia akan mendapat keberhasilan atau manfaat dari apa yang telah ia usahakan. Tetapi jika ikhtiarnya belum berhasil, maka setidaknya ia akan mendapat pahala dari Allah Subhanahu wa Ta’ala. Jika ia sabar, maka ia akan mendapatkan pahala yang berlipat.
Begitu juga soal jodoh, pertemuan ada, hati mula terpikat dan merancang membina mahligai indah.  Tetapi kerana kita tak terlepas dari ujianNya, pasangan kita kembali bertaut kekasih lama lah, pasangan kita meninggal dan pelbagai cara buat kita terpisah. Kita tak mampu melawan takdir tetapi kita boleh berdoa. Berdoa untuk kita dipertemukan dengan seseorang yang lebih baik yang boleh menjadi penenang untuk kita. 
Di Dalam Surat Al-Baqarah ayat 186 disebutkan,وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖفَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ“Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran.”
Yang ingin acik selalu tekankan adalah, “Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa.” Allah akan merespon. Tapi, ada syaratnya kalau ingin Allah menjawab doa kita, yaitu “Mereka juga harus merespon Aku.” Jadi kalau kamu meminta sesuatu pada Allah, Allah juga meminta sesuatu padamu.Jadi jangan pernah mengeluh, “Allah tidak menolongku”, tapi renungi dulu apa kamu sudah berusaha? Dan Allah bukan berkata, “fayyujibuuli”, tapi “falyastajibuli”. Tentang Allah, Allah berfirman, “ujibulli”, sedangkan menyangkut hamba-hamba-Nya, Allah berfirman, “Falyastajibuli”. Dua-duanya mengandung arti ‘merespon’, tapi ada perbexaan. Yang menyangkut Allah, bermakna ‘segera’ dan ‘sempurna’. Dan menyangkut kita, artinya bukan ‘segera merespon dengan sempurna’, kerana kita tak mungkin boleh. Jadi kita harus BERUSAHA untuk merespon Allah. Kita harus berusaha, berikhtiar, lalu barulah boleh mengharap balasan dari Allah Azza wa Jalla.
Si miskin tak kan terus miskin,Si kurang bijak tidak selama dia bergitu andai usaha satu hari nanti boleh jadi pandai,
Bagaimanapun, sebagai seorang muslim, kita perlu sedar yang mengatur segala kehidupan ini adalah ALLAH. Sehebat mana pun usaha yang dilakukan sekiranya tidak diizinkan ALLAH maka ianya tidak akan berlaku. Di sebab itu, islam mengajar kita konsep tawakal. Tawakal kepada ALLAH.

Tawakal adalam sikap seorang muslim yang ikhlas dan benar-benar berserah diri kepada Keagungan ALLAH dalam menghadapi atau menunggu hasil sesuatu usaha.

Imam Al Gahzali merumuskan definasi tawakal sebagai menyandarkan pada ALLAH tatkala menghadapi suatu kepentingan, bersadar padaNya dalam waktu kesukaran, teguh hati ketika ditimba bencana disertai dengan jiwa yang tenang dan hati yang tenteram. 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.akupenghibur.com/2019/05/kita-tidak-akan-mampu-untuk-melawan-takdir-tetapi-kita-mampu-ubah-takdir-melalui-doa-usaha-tawakal.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+J

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bukan Tak Boleh Puasa Tapi Ibu Hamil Jangan Paksa Jika Tak Mampu

Bukan Tak Boleh Puasa Tapi Ibu Hamil Jangan Paksa Jika Tak Mampu

papar berkaitan - pada 6/5/2019 - jumlah : 43 hits
Hari ini bermulanya ibadah puasa Mungkin ramai ibu hamil yang teruja untuk berpuasa penuh tapi jangan paksa diri jika tidak mampu Ada ibu yang mengadu ibu kurang bergerak apabila berpuasa Malah ada yang mengadu rasa nak pitam Yang pasti kes...
Idea Pdpc Belajar Menulis Huruf Melalui Aktiviti Mewarna Huruf Menggunakan Putik Kapas Atau Cotton Buds

Idea Pdpc Belajar Menulis Huruf Melalui Aktiviti Mewarna Huruf Menggunakan Putik Kapas Atau Cotton Buds

papar berkaitan - pada 20/5/2019 - jumlah : 80 hits
Mengajar murid atau kanak kanak menulis tidak semestinya menggunakan pensel atau alat tulis Salah satu cara belajar menulis huruf adalah dengan mewarnakan huruf menggunakan putik kapas atau cotton buds atau pun juga dipanggil cotton swab Pu...
Mudahnya Mendapatkan Berbagai Barang Melalui Platform Ecommerce

Mudahnya Mendapatkan Berbagai Barang Melalui Platform Ecommerce

papar berkaitan - pada 21/5/2019 - jumlah : 46 hits
Saat ini berbelanja terasa semakin mudah Berkat kehadiran teknologi internet dan semakin banyaknya platform ecommerce membuat pilihan untuk berbelanja jadi semakin mudah Karena kita hanya perlu menggunakan smartphone untuk memilih barang ya...
Berkenalan Melalui Laman Sosial

Berkenalan Melalui Laman Sosial

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 435 hits
KUALA LUMPUR Ketua Jururawat Hospital Serdang Siti Kharina Mohd Kamarudin 40 yang mayatnya ditemui dengan kesan kelar pada leher dan dada di rumah sewanya di sebuah kondominium di Cyberjaya Rabu lalu dikatakan mengenali seorang lelaki warga...
Rahsia Ebay Melalui Dropship

Rahsia Ebay Melalui Dropship

papar berkaitan - pada 17/5/2019 - jumlah : 61 hits
Bagaimana buat duit online tanpa modal Ramai yang tercari cari tapi masih tidak jumpa yang betul betul cara boleh buat duit Disini anda boleh buat duit tanpa mengeluarkan modal Tentu anda pernah dengar buat duit melalui eBay eBay ni biasala...
Ratusan Burung Seharga Rp 75 Juta Hendak Diselundupkan Ke Parepare Melalui Samarinda

Ratusan Burung Seharga Rp 75 Juta Hendak Diselundupkan Ke Parepare Melalui Samarinda

papar berkaitan - pada 14/5/2019 - jumlah : 31 hits
Stasiun Karantina Pertanian Kelas I Samarinda menggagalkan penyelundupan 511 ekor burung liar asal Kalimantan Timur tujuan Parepare Sulawesi Selatan Ratusan burung bernilai Rp 75 juta itu kini sementara diamankan di stasiun karantina
Google Trips Kini Hadir Dalam Bentuk Web Memudahkan Anda Membuat Perancangan Percutian Melalui Desktop

Google Trips Kini Hadir Dalam Bentuk Web Memudahkan Anda Membuat Perancangan Percutian Melalui Desktop

papar berkaitan - pada 16/5/2019 - jumlah : 42 hits
Google Trips merupakan sebuah perkhidmatan yang dapat memudahkan anda membuat perancangan untuk percutian Ia sebelum ini hanya ditawarkan dalam bentuk aplikasi dan kini ia telah ditawarkan dalam versi web Seperti versi aplikasi mudah alih i...
Jaga Anak Elok Elok Ye Pu Abu Masih Suami Ain Afini Mesej Cerai Melalui Whatsapp Tak Sah

Jaga Anak Elok Elok Ye Pu Abu Masih Suami Ain Afini Mesej Cerai Melalui Whatsapp Tak Sah

papar berkaitan - pada 16/5/2019 - jumlah : 64 hits
Jaga Anak Elok Elok Ye PU Abu masih suami Ain Afini mesej cerai melalui Whatsapp tak sah Status rumah tangga Pencetus Ummah Abu dan isteri iaitu Ain Afini Latif akhirnya terjawab apabila Mahkamah Rendah Syariah di Klang mengekalkan mereka s...
Niat Nak Bantu Gelandangan Rupanya Jadi Begini

Semperit Kastard Klasik Azlina Ina

Risiko Yang Anda Perlu Tahu Apabila Menjalankan Bisnes Restoran

Tips Memilih Dan Membeli Buah Tembikai Yang Terbaik

Budak 10 Tahun Dibunuh Kerana Menjerit Ketika Diliwat Suspek

Menonton Siaran Televisyen Singapura Menerusi Applikasi Toggle

Be Inspired To Explore With Summer Travel Inspiration From Small Luxury Hotels Of The World Latest Members

Puding Jahe Nikmat Dan Berkhasiat Untuk Tubuh



Senarai Individu Individu Terkenal yang Dikebumikan Secara Rahsia Kubur Tidak Bertanda

6 Dinding Terkenal Selain Tembok Besar China

Inilah Mesin Pertama Yang Mampu Menghasilkan Bunyi Manusia VODER

VODER Mesin Pertama Yang Mampu Menghasilkan Bunyi Sebutan Manusia

Solothurn Bandar yang Taksub Melampau Dengan Nombor 11


Produk Inovasi Utk Pengguna Awam

Artikel Sains Berkaitan Inovasi Kesedaran Leptospirosis

Homemade Milkbooster Untuk Breastfeeding Ketika Puasa

Ucapan Terakhir Ustad Arifin Ilham Kepada Yusuf Mansyur Abang Sudah Siap

Kini Siapa Jilat Kahak Najib Dan Blogger Bn

Cuti Sekolah Cuti Pertengahan Tahun 2019