Tak Senang Nak Jaga Anak Perempuan Elaklah 6 Perkara Ni Biar Membesar Ada Sikap Yang Baik


Tidak sama caranya untuk kita membesarkan serta mendidik anak perempuan dan anak lelaki. Ada pendekatan tertentu yang perlu kita lakukan bagi memastikan anak-anak membesar sebagai individu terbaik. Benarlah kata orang, nak besarkan anak perempuan ni banyak cabarannya.
Artikel Menarik: [“Satu Jam Pam, Satu Jug. Guna Tangan Pun Susu Macam Air Paip. Lambat Terus Bengkak”]
Ketika mendidik anak perempuan sepanjang proses tumbesaran mereka, perlulah dielakkan enam perkara ini. Jadikan perkongsian dari Ustazah Aminah Mat Yusoff ini sebagai panduan untuk kita semua.

 
Pesan Imam Al-Ghazali.. Jauhilah 6 perkara ini daripada anak perempuan
Beberapa orang sahabat tanya saya, apakah bekal yang terbaik untuk seorang anak perempuan agar mereka beroleh kebahagiaan, pandai bawa diri, menyejukkan hati dan menjadi bakal isteri yang dicari-cari?
Perkara yang paling penting dalam hidup seorang anak perempuan ialah persekitaran yang baik, selamat, mawaddah dan penuh dengan mahabbah.
Pesan Nabi SAW :
عن أبي سعيد الخدري ، أن النبي صلى الله عليه وسلم قال : « إياكم وخضراء الدمن » ، فقيل : يا رسول الله ، وما خضراء الدمن ؟ قال : « المرأة الحسناء في المنبت السوء »
Dari Abu Sa’id al Khudry radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
“Jauhilah khadhraaad diman.”
Mereka berkata, “Apakah khadhraaad diman wahai Rasulullah?”
Baginda bersabda, “Wanita cantik yang tumbuh dalam lingkungan buruk.”
Dalam hadith ini Rasulullah SAW menyatakan pentingnya background family seorang perempuan. Anak yang didik dengan kasar, bebas, persekitaran yang tidak sihat sangat memberi pengaruh kepada pembentukan karekter dan sifatnya.
Ingat baik-baik pesan Imam Al-Ghazali di dalam kitabnya Ihya’ Ulumuddin (kitab Tassawuf yang terkenal):

Jauhi anak perempuan dari 6 sifat ini:
1. Al-Annanah : Suka mengeluh dan malas.
Anak perempuan yang dimanjakan, banyak mengeluh dan suka mengadu. Buat-buat sakit, penat dan rasa terbeban dengan tugasan hariannya. Berpura-pura sakit kerana malas, banyak tidur dan menghabiskan masanya dengan hiburan semata-mata.
Bekalkan anak-anak dengan ilmu agama, ilmu keduniaan, ilmu kehidupan, skill penting seperti masak, kemas rumah, menjaga kebersihan diri dan keluarga.
Ajari mereka cara hidup yang susah dan berdikari. Hadiahkan mereka dengan kata-kata semangat dan pujian bukan dalam bentuk meterial semata-mata. Sentiasalah berdoa, sedekahkah al-Fatihah untuk roh mereka setiap malam dan ajari mereka lazimi surah al-Qadr untuk selamat dari maksiat.
Artikel Menarik: [Jalan Dah Buka 5cm Pun, Tetap Kena Solat. Sebelum ‘Berjuang’ Doa Banyak-Banyak]

2. Al-Mananah: Suka mengungkit-ngungkit
Setiap kebaikan yang dilakukan lalu disusuli dengan sikap mengungkit-ngungkit, akan menghilangkan pahala kebaikan. Ajar anak untuk jadi seorang yang ikhlas dan redha dengan setiap usaha yang dilakukan. Terapkan nilai afektif, nilai murni dalam kehidupan seharian. Ia melatih anak-anak melakukan rutin harian dengan penuh rasa tanggungjawab dan tidak rasa terbeban. Disiplinkan mereka dengan jadual kehidupan yang teratur dari awal, jika sudah terlambat anak-anak akan mengatur kehidupannya dengan cara yang salah.

3. Al-Hananah : Merindui orang yang tidak sepatutnya.
Bahaya jika anak perempuan mula menaruh minat dan merindui seorang lelaki yang bukan pasangannya. Ia sedang menghampiri fitnah dan kerosakan. Rasa cinta, rindu dan suka itu tidak salah tapi mesti berada pada landasan yang betul. Penting ibu ayah terapkan rasa malu pada anak-anak perempuan agar peribadi dan akhlaknya sentiasa terjaga.
4. Al-Haddaqah : Boros dan suka berbelanja.
Habit ini boleh mengundang kecenderungan lain yang lebih bahaya. Jika tidak dapat penuhi keinginannya kerana tidak mampu dan keluarga tidak berduit mungkin anak ini akan sanggup berhutang, mencuri dan meminta-minta. Ajari anak cara berjimat cermat, membeli apa yang perlu dan tidak mengikut nafsu. Menjadi bebanan yang sangat berat pada ibu ayah dan juga suaminya jika sifat boros ini tidak dikawal dengan baik.

5. Al-Barraqah : Imam Al-Ghazali mentafsirkan perkataan ini dengan dua makna,
a) Melampau dalam berhias semata-mata untuk mendapat perhatian orang ramai. Perbuatan ini mempunyai unsur maksiat dan mendatangkan dosa. Sebaik-baik perhiasan ialah wanita solehah. Didik anak dengan sifat wasatiyyah iaitu bersederhana dari segala sudut. Sederhana ketika berhias dan berpakaian adalah lambang keindahan peribadi.
b) Bersifat selfish, pentingkan diri. Perumpamaan yang diberikan ialah menyembunyikan makanan yang sedap untuk dirinya dan tidak mahu berkongsi dengan orang lain termasuk ahli keluarga atau suaminya.

6. Al-Syaddaqah : Banyak bercakap perkara yang sia-sia.
Lidah punca ke Neraka, juga punca ke syurga. Latih anak-anak menggunakan bahasa yang sopan dan sedap didengar. Ibu ayah yang suka bergaduh depan anak-anak akan mempengaruhi perwatakan dan pemikiran anak. Anak berubah menjadi ganas, menggunakan bahasa yang kasar dan melawan cakap kerana ia diserap melalui persekitaran dan cara didikannya.
Jangan tunggu anak-anak dah jauh tersasar kerana kita tidak mampu lagi berhadapan dengan mereka. Pastikan kawannya adalah orang yang baik dan boleh dipercayai, pastikan juga bahan bacaan anak-anak, web yang dilayari, idola anak-anak dan minat anak-anak. Semua itu akan mempengaruhi pemikiran dan karekter mereka.
Moga perkongsian ini bermanfaat untuk sahabat semua.
-Aminah Mat Yusoff –
#BicarakuKeranaAllah
#AllahSentiasaDhati
Anak perempuan suka suprise, belikan hadiah istimewa ini untuk mereka. Klik SINI
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Tak Senang Nak Jaga Anak Perempuan, Elaklah 6 Perkara Ni. Biar Membesar Ada Sikap Yang Baik appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tak-senang-nak-jaga-anak-perempuan-elaklah-6-perkara-ni-biar-membesar-ada-sikap-yang-baik/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Biar Anak Terperap Dalam Rumah Biar Cergas Lasak Baik Untuk Perkembangan Otaknya

Jangan Biar Anak Terperap Dalam Rumah Biar Cergas Lasak Baik Untuk Perkembangan Otaknya

papar berkaitan - pada 20/4/2021 - jumlah : 246 hits
Pendedahan cahaya matahari dan aktiviti luar sememangnya diakui dapat membentuk perkembangan minda yang baik buat anak anak kecil kita yang sedang membesar Bukan hanya kemahirannya diasah dari pelbagai segi bahkan juga imun tubuhnya juga me...
Nak Anak Petah Berbahasa Inggeris Lakukan Perkara Ini Di Rumah Pun Boleh Belajar

Nak Anak Petah Berbahasa Inggeris Lakukan Perkara Ini Di Rumah Pun Boleh Belajar

papar berkaitan - pada 30/4/2021 - jumlah : 299 hits
What is your name Berkerut dahi si kecil Biarpun pertanyaan ini adalah biasa ditanya namun jika anda tidak pernah mempraktikkan kepadanya ia dianggap asing buat dirinya Cadangan beberapa tips ini mungkin boleh dijadikan panduan untuk mengaj...
Rasa Nak Cubit Je Lesung Pipit Tu Dah 5 Bulan Warganet Teruja Anak Zahirah Aiman Buat Muka Nakal

Rasa Nak Cubit Je Lesung Pipit Tu Dah 5 Bulan Warganet Teruja Anak Zahirah Aiman Buat Muka Nakal

papar berkaitan - pada 9/5/2021 - jumlah : 697 hits
Diam tak diam anak pasangan pelakon Aiman Hakim Redza dan Zahirah Macwilson kini sudah pun berusia empat bulan Si comel Isaac Raees yang dilahirkan pada 5 Januari lalu baru sahaja menyambut hari lahir ke empat bulannya pada 5 Mei lalu Saban...
Aku Tak Nak Anak Kembar Ni Aku Dah Tak Tahan Ibu Tikam Anak Kembar Dengan Pisau

Aku Tak Nak Anak Kembar Ni Aku Dah Tak Tahan Ibu Tikam Anak Kembar Dengan Pisau

papar berkaitan - pada 24/4/2021 - jumlah : 470 hits
Aku tak nak anak kembar ni aku dah tak tahan Ibu tikam anak kembar dengan pisauSeorang wanita di New York didakwa di mahkamah atas pertuduhan menikam dua anak kembarnya sehingga mati Danezja Kilpatrick 23 didakwa membunuh Dakota yang ditemu...
Masa Nak Sujud Tu Rasa Gelap Dunia Anak Berebut Chopstick Tercucuk Mata Ibu Tengah Solat

Masa Nak Sujud Tu Rasa Gelap Dunia Anak Berebut Chopstick Tercucuk Mata Ibu Tengah Solat

papar berkaitan - pada 24/4/2021 - jumlah : 521 hits
Malang tak berbau Itu yang berlaku pada seorang ibu apabila matanya mengalami kecederaan yang agak serius gara gara anak berebut chopstick dan tercucuk ke dalam matanya ketika sedang solat berjemaah dengan suami Menerusi perkongsian oleh Um...
Nak Beri Arahan Elak Guna Ayat Ugutan Guna Ayat Mesra Baru Anak Dengar Kata

Nak Beri Arahan Elak Guna Ayat Ugutan Guna Ayat Mesra Baru Anak Dengar Kata

papar berkaitan - pada 29/4/2021 - jumlah : 223 hits
Ramai ibu dan guru guru yang selalu mengeluh kerana anak anak kecil sukar untuk memberi fokus kepada apa yang sedang dilakukan Daya fokus kanak kanak sebenarnya adalah agak singkat iaitu antara 10 hingga 15 minit sahaja Artikel Menarik Jadi...
Jaga Anak 30 Minit Macam 3 Jam Dr Say Kagum Dengan Mak Ayah Ada Anak Ramai

Jaga Anak 30 Minit Macam 3 Jam Dr Say Kagum Dengan Mak Ayah Ada Anak Ramai

papar berkaitan - pada 5/5/2021 - jumlah : 330 hits
Bukan mudah untuk menjaga dan mendidik anak yang ramai Ilmu keibubapaan haruslah kuat Malah kesabaran harus juga tinggi bagi membolehkan anak anak terjaga dengan baik malah diberikan perhatian sama adil Pengacara Tanya Doktor Dr Say Shazril...
Anak Perempuan The Rock Jujur Berpendapat Aquaman Lebih Hebat Daripada Bapanya Sendiri

Anak Perempuan The Rock Jujur Berpendapat Aquaman Lebih Hebat Daripada Bapanya Sendiri

papar berkaitan - pada 1/5/2021 - jumlah : 236 hits
Ketika hero hebat itu sendiri The Rock bertanya kepada anak perempuannya Tiana Siapa yang lebih hebat ayah kamu atau Aquaman Spontan Tiana menjawab Aquaman menunjukkan betapa obses dan agak gemarnya dia dengan Jason Aquaman Momoa FacebookLa...
Tak Suka Jangan Tengok Dikritik Kenapa Tidak Ajar Anak Berpuasa Zarina Zainudin Perjelas Perkara Sebenar

Tak Suka Jangan Tengok Dikritik Kenapa Tidak Ajar Anak Berpuasa Zarina Zainudin Perjelas Perkara Sebenar

papar berkaitan - pada 4/5/2021 - jumlah : 279 hits
Pelakon Zarina Zainuddin mengakui agak sukar untuk menjelaskan kepada orang ramai apabila muncul kritikan daripada warga maya mengenai soal ibadah puasa terhadap kedua anak kembarnya Azil dan Azal Ujar Zarina bukannya dia tidak mahu mengaja...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Fostering Critical Thinking In Our Children

Pantang Larang Berbincang Buat Tafsiran Sendiri Ayat Ayat Al Quran Yang Dipegang Kuat

Golden Lounge International Kuala Lumpur International Airport An Overview

Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan