Mengapakah Wanita Dilarang Menghantar Jen4zah Suaminya Ke Kubvr Rupa Rupanya Ini Sebabnya Rileks Media


BOLEHKAH WANITA MENGHANTAR JEN4ZAH SUAMINYA KE KUBVR?
Habib Ali Zaenal Abidin Bin Abu Bakar AlHamid
Jawapan:
TIDAK BOLEH!!
khususnya bagi isteri yg suaminya yg men1nggal, kerana iddahnya telah bermula, dan isteri tidak blh keluar men1nggalkan rumah suami kecuali darurat.
Darurat ini bukan mengikut persepsi kita, tapi mengikut apa yg ditetapkan oleh syarak. Antara sebab yg dibenarkan utk meninggalkan rumah suami adalah jika keselamatannya terancam. Sebab2 seperti ingin menziarahi kubvr, atau menghadiri majlis ilmu tidaklah termasuk sebab yg darurat.
Ibadah mesti mengikut cara yg diatur oleh Allah, bukannya mengikut hawa nafsu. Jadi, kalau ingin suami yg men1nggal mendpt redha Allah Ta’ala, isteri tidak boleh keluar drpd rumah suaminya selama 4 bulan 10 hari.
Yang beri suami dan yg tak izinkan keluar ialah Allah SWT, jadi kita kena patuhi arahan Allah dan bukan dgr apa masyarakat kata.
Ambil iktibar drpd kisah Ummu Salamah yg pd asalnya ingin menunjukkan cara ratapan luar biasa ketika suaminya men1nggal. Tetapi setelah dilarang oleh Nabi SAW, dia akur dan menurut apa yg diajar Rasulullah ﷺ, dan akhirnya diganjar Allah dgn dia akhirnya diperisterikan oleh lelaki terbaik, iaitu baginda RasuluLlah ﷺ sendiri.
Iktibarnya – bilamana mendahulukan Allah, pasti ada ganjaran tak kira sama ada akan diberikan ketika di dunia ataupun disimpan utk akhirat.
Isteri tidak perlu merasa bersalah dgn anggapan masyarakat yg mungkin mengatakan –“Isterinya tak hantar suaminya ke kubvrlah.” Dan isteri juga tak perlu rasa bersalah dan membuat helah seperti isteri ikut tapi duduk dlm kereta saja, atau duduk jauh sikit drpd tmpt dikebumikan.
Perasaan bersalah itu perlu diambil kira berdasarkan hukum Allah, dan bukan hukum budaya masyarakat. Jgn takut apa org cakap.
Pada zaman RasuluLlah ﷺ sudah ada golongan wanita yg nak ikut ke kubvr, lalu Nabi ﷺ bertanya kpd mereka, “Kamu nak pergi kubvr, adakah kamu pikul jen4zah itu? Jawab mereka, “Tidak.”
Baginda RasuluLlah ﷺ bertanya lagi, “Adakah kamu akan masuk ke dlm kubvr utk menguburkan jen4zah?” Jawab mereka, “Tidak.” Lalu Rasulullah ﷺ berkata, “Kamu balik kamu dpt ganjaran, lebih baik drpd kamu ikut dan kamu dapat d0sa.”
Ini bukan menunjukkan yg agama ini tiada perasaan kpd kaum wanita. Hari ini org akan mengatakan seorg isteri tak penuhi hak suami jika isteri tak hantar jen4zah ke kubvr.
Lama-kelamaan org akan kata tak penuhi hak suami jika tak semua ahli keluarga hadir di kubvr. Generasi akan datang pula akan kata tak penuhi hak suami jika tak masuk dlm kubvr.
Perubahan demi perubahan akan berlaku jika ianya dicipta mengikut akal fikiran manusia atau budaya tempatan yg sumbernya tak tetap. Tapi jika ikut hukum Allah, ia sama saja tak kira di mana berada – Malaysia, Indonesia atau Yaman dll.
Jika ada yg kata, “Eh awak tak penuhi hak suami awaklah.
Jawab padanya, “Eh, ALlah yg suruh saya tak ikut.” Oleh itu, pastikan apa yg kita buat itu adalah sesuai mengikut apa yg ALlah Ta’ala suruh.
Jika ikut cakap org kita dpt d0sa, tapi ikut cakap Nabi ﷺ, yg tak pernah bercakap kecuali ianya wahyu drpd Allah Ta’ala, kita akan dpt pahala. Maka, rugi jika seseorg itu ikut cakap org !
Di akhirat nanti bukan kwn itu yg akan membela kita di hadapan ALlah, bahkan dia akan menjauh drpd kita.
Jika isteri ingin melihat suami buat kali terakhir atau ingin solatkan, bawa jen4zah pulang ke rumah seblm dikebumikan. Siapa kata jen4zah tak boleh dibawa pulang ke rumah jika telah dimandi (dan disolatkan) di masjid?
Jika ingin solatkan, baca Quran atau apa saja – buat di rumah agar isteri tak perlu keluar. Kalau boleh mandikan di rumah lebih baik, tapi kalau tak boleh, bawa ke masjid, dan kemudian bawa balik ke rumah. Nak buat tahlil di masjid boleh, tapi isteri buat di rumah saja.
Isteri tak boleh keluar menunggu suami dimandikan di masjid atau seumpamanya, kerana iddah bermula setelah suami men1nggal.
Perempuan, kalau nak pergi ke kubvr, pergi pada hari selain drpd hari pengkembumian. Kecuali, jika satu Kg. itu tiada lelaki, semuanya perempuan. Maka, dlm hal ini – perempuan yg bawa jen4zah, yg gali kubvr, yg kebumikan, yg uruskan semuanya.
Perempuan bukan dilarang pergi ke kubvr, tapi risau berlaku perkara yg tidak sesuai dgn syarak jika ikut bersama lelaki yg menguruskan jen4zah.
Kita pun lihat sendiri byk berlaku, perempuan ahli keluarga duduk di hadapan kubvr, dan sekelilingnya semuanya lelaki. Batasan antara lelaki dan perempuan tak lagi diperhatikan.
Tambahan pula kalau perempuannya tidak menjaga cara berpakaian yg sopan dan menurut syarak.
Biarkan org lelaki siap menguruskan. Esok pagi2, baru anak dan ahli keluarga pergi utk bacakan Yasin ke… dan akan dpt baca dlm keadaan tenang dan tak bercampur dgn lelaki.
Ambil iktibar drpd kisah anak perempuan Nabi Syuaib, yg ketika ingin mengambil air drpd perigi. Walaupun memerlukan, mereka tidak beratur bersama lelaki, tetapi mereka tunggu jauh drpd perigi sehingga lelaki selesai, baru mereka akan ambil air. Sama juga kalau nak ziarah kubvr, tunggu org lelaki selesai dulu, pergi keesokan harinya.
Terdpt byk perbahasan ulama dlm kes isteri yg kem4tian suami dan perlu keluar bekerja, kerana memang sukar mendapatkan cuti selama 4 bulan 10 hari.
Dlm keadaan darurat, seseorg dibenarkan melakukan sesuatu yg haram sekalipun. Dlm hal ini, kalau isteri bekerja, perlu dilihat adakah pekerjaan itu keperluan darurat atau tidak.
Kalau dgn dia tidak bekerja, tapi keperluan asasnya dpt dipenuhi, maka itu bukan darurat yg membolehkan dia utk keluar bekerja.
Tapi, kalau dgn dia tak bekerja, dia tak blh makan, atau anak2nya tiada yg menanggung, atau keluarga suaminya tidak mampu menanggungnya, walhasil, dia ada sebab yg menyebabkan dia tidak boleh berhenti kerja, tapi sebab dan daruratnya itu perlu diambil kira oleh syarak dan bukan oleh diri sendiri.
Jadi, dlm hal ini, dia boleh keluar bekerja tetapi tetap tidak blh men1nggalkan tuntutan lain seperti berhias, dan melakukan hanya yg diperlukan sahaja dan keluar dari rumah pergi kerja, dan kemudian pulang ke rumah, dan tidak pula singgah di tmpt2 yg tak berkaitan. Kalau nak pergi kedai, cuma utk keperluan beli makanan dan minuman sahaja.
Jika anda suka dengan kisah ini. Sila berikan sokongan dengan KONGSI bersama rakan anda supaya kami dapat terus berusaha menyediakan kandungan berkualiti buat tatapan komuniti semua. Ribuan Terima Kasih.
Source link
The post Mengapakah Wanita Dilarang Menghantar “JEN4ZAH” Suaminya Ke Kubvr? Rupa-rupanya Ini Sebabnya!! – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/mengapakah-wanita-dilarang-menghantar-jen4zah-suaminya-ke-kubvr-rupa-rupanya-ini-sebabnya-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rupa Rupanya Ramai Yang Salah Mandi Wajib Inilah Cara Mandi Wajib Yang Betul Kongsikan Rileks Media

Rupa Rupanya Ramai Yang Salah Mandi Wajib Inilah Cara Mandi Wajib Yang Betul Kongsikan Rileks Media

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 557 hits
Mandi wajib atau juga dipanggil mandi junub tidak boleh dipandang ringan Samada terkelur air mani selepas berset ubuh atau selepas haid atau nifas cara mandi wajib yang betul adalah sangat penting Ini kerana jika mandi wajib tidak betul iba...
Wanita Seperti Ini Akan Dipakaikan 2 Gelang Api Dari Ner4ka Saat Ki4mat Rileks Media

Wanita Seperti Ini Akan Dipakaikan 2 Gelang Api Dari Ner4ka Saat Ki4mat Rileks Media

papar berkaitan - pada 6/12/2018 - jumlah : 395 hits
Rasulullah SAW dalam sabdanya bahkan mengatakan jika mayoritas penduduk neraka adalah wanita Di sana kaum hawa didera dengan beragam siksa Bukan tanpa alasan siksaan ini merupakan balasan atas tindakan di dunia yang bertentangan dengan ajar...
Kisah Tiga Wanita Ini Sebelum Mereka Jadi Jutawan Dan Usahawan Berjaya Di Malaysia Rileks Media

Kisah Tiga Wanita Ini Sebelum Mereka Jadi Jutawan Dan Usahawan Berjaya Di Malaysia Rileks Media

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 693 hits
Bersusah susah dahulu bersenang senang kemudian Itulah yang mungkin sesuai dengan 4 orang usahawanita yang hebat ini Mereka adalah antara ikon bisnes yang dikagumi di Malaysia kerana kejayaan dan kelainan yang dibawakan oleh mereka mencetus...
Maksud Tersirat Sebalik Ayat Seorang Wanita Rileks Media

Maksud Tersirat Sebalik Ayat Seorang Wanita Rileks Media

papar berkaitan - pada 16/12/2018 - jumlah : 434 hits
Apabila sudah berumah tangga ramai pasangan mengalami masalah komunikasi disebabkan kerana salah faham Ini berlaku kerana biasanya lelaki tidak faham double meaning ayat yang digunakan oleh wanita Kadang kala perkara kecil boleh jadi gaduh ...
Tak Sangka Ini Rupanya 11 Golongan Yang Dijanjikan Allah Masuk Syurga Tanpa Hisab Rileks Media

Tak Sangka Ini Rupanya 11 Golongan Yang Dijanjikan Allah Masuk Syurga Tanpa Hisab Rileks Media

papar berkaitan - pada 30/11/2018 - jumlah : 673 hits
Semua orang ingin memasuki syurga sebagai matlamat destinasi yang terakhir Bertuahnya kita jika termasuk didalam 11 golongan yang dijanjikan masuk Syurga ini malah dibangkitkan dengan muka penuh bercahaya seperti bulan purnama Allahu Rabbi ...
10 Perkara Yang Dilarang Ketika Berada Di Bilik Mandi Atau Bilik Air Rileks Media

10 Perkara Yang Dilarang Ketika Berada Di Bilik Mandi Atau Bilik Air Rileks Media

papar berkaitan - pada 2/12/2018 - jumlah : 641 hits
Pasti ramai di antara kita suka mandi sambil menyanyi tetapi tidak tahu apa kesan buruk jika melakukannya Terdapat 10 perkara yang kita tidak boleh lakukan yang dlm tidak sedar kita telah melahirkan anak Iblis laknatullah Dalam satu hadis R...
Cara Wanita Mencabar N4fsu Lelaki Rileks Media

Cara Wanita Mencabar N4fsu Lelaki Rileks Media

papar berkaitan - pada 17/12/2018 - jumlah : 510 hits
Zaman sekarang ni macam macam benda yang tak pernah kita terfikir akan berlaku dah pun berlaku Bukan sekali tapi berkali kali Siapa sangka zaman sekarang datuk boleh tergo da dengan cucu sendiri Bapa boleh ter kam anak yang lahir dari rahim...
Video Allahu Akbar Hari Yang Dijanjikan Semakin Mendekati Kita Rileks Media

Video Allahu Akbar Hari Yang Dijanjikan Semakin Mendekati Kita Rileks Media

papar berkaitan - pada 6/12/2018 - jumlah : 241 hits
Allahu Akbar Hari yang dijanjikan semakin mendekati kita sudah bersediakah kita menghadapi hari kemusnahan segala langit dan bumi hari yang mema tikan semua makhluk hari di mana kita akan dibangkitkan semula untuk mengadap Allah di Padang M...
Boleh Menjadi Ubat 99 Penyakit Inilah Kedahsyatan Dzikir Laa Haula Wala Quwwata Illa Billah Rileks Media

Boleh Menjadi Ubat 99 Penyakit Inilah Kedahsyatan Dzikir Laa Haula Wala Quwwata Illa Billah Rileks Media

papar berkaitan - pada 7/12/2018 - jumlah : 303 hits
Inilah kisah luar biasa terkait dahsyatnya dzikir Laa Haula Wala Quwwata Illa Billah Sahabat Nabi yang bernama Auf bin Malik Al Asyja i pergi menemui Rasulullah Shallalahu alaihi wa sallam dan berkata Ya Rasulullah sesungguhnya anakku Malik...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Kkb Polls Respect Mca S Decision To Boycott Campaign



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Update Daftar Link 50 Anggota Aktif Komunitas Blogger Pontianak

Time Crunched Car Care How Mobile Washes Save The Day

Semakin Ramai Kanak Kanak Masuk Hospital Akibat Vape E Rokok

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Mainkan Peranan Anda Dan Gunakan Semangat Pasukan Untuk Menaikkan Piala Thomas