Kisah Pulau Besar Melaka Pulau Hajat Tempat Amalan Khurafat Syirik


Kisah Pulau Besar Melaka "pulau hajat" tempat amalan khurafat, syirikDitulis oleh: Aaus(twitter yourbuffbuffboi)
Hallu sayang-sayang sekalian. Pernah tak korang dengar pasal Pulau Besar kat Melaka? Ramai datang sini semata-mata untuk buat benda khurafat & syirik.kisah pulau besar melaka pulau hajatSo harini aku nak share sikit antara amalan khurafat yang diamalkan kat tempat ni. happy reading beautiful people!
Pulau besar terletak kira-kira 15 km dari Tanah Besar Melaka dan mempunyai banyak aktiviti aktiviti khurafat dan syirik yang dilakukan oleh masyarakat yang terdiri dari pelbagai latar belakang yang berkunjung kat sana.
Jadi, apa sejarah awal pulau besar ni terkenal dengan tempat perkembangan ilmu sufi. Banyak ulama-ulama yang terkenal kat sini dulu. Orang yang datang ke Pulau Besar ni dulu adalah mereka yang nak mendalami ilmu agama, ilmu silat dan lain-lain.kisah pulau besar melaka pulau hajatmakin lama, nama Pulau Besar semakin terkenal dan mendapat gelaran “pulau hajat” sebab ada yang mendakwa hajat akan termakbul selepas berdoa di pulau ni.
Perkembangan ni berakhir apabila Melaka dijajah dan ramai alim ulama meninggal dunia pada masa tu. Maka tinggal la Pulau besar sebagai pulau tak bertuan. Kemudian masuk orang luar yang akhirnya menjurus kepada perbuatan syirik di Pulau besar tu.
Sebelum aku start bercerita lagi dalam, aku nak share satu pandangan ni. 
“apabila kita melakukan perkara-perkara yang menduakan Allah. dalam keadaan waras dan sedar, maka perbuatan tu samalah macam kita dah mensyirikkan Allah”
So back to the story, apabila ulama-ulama ni meninggal dunia, tapi nama “pulau hajat” tu masih menjadi popular.
Bila ada orang masuk, maka dipersembahkan pulak dengan perbuatan-perbuatan syirik yang membuatkan ramai orang terpengaruh dengan “kekeramatan” pulau besar ni.
Lets go through one by one apa yang dorang buat kat sini.
1. Datang Sebab Air Penawar Dari kubur yang dikatakan keturunan Rasulullahkisah pulau besar melaka pulau hajatSo orang orang ni percaya yang ada salah satu keturunan Rasulullah (generasi ke 18). orang ni dikenali sebagai Sultan al-Ariffin atau As Sayyid Ismail.
jadi dikatakan Keturunan Rasulullah ni berdakwah dan meninggal di Pulau Besar dan dikebumikan di sana. 
maka ramai lah yang datang nak dapat air penawar dan sebagainya kat sini.kisah pulau besar melaka pulau hajatkisah pulau besar melaka pulau hajat2. Yang Minta hajat di kubur nenek kebayan
okay, ni memang “kubur nenek” kebayan ye anak anak. tapi ada beberapa versi lain yang mengatakan ni kubur Dang Wangi iaitu isteri hang jebat atau nama sebenarnya Inang Sih.kisah pulau besar melaka pulau hajatkepercayaan yang ni pulak dikatakan. kalau pusing kubur tu dan siram kubur tu sebanyak 7 kali sambil berhajat dalam hati, maka hajat tu akan termakbul.
3. Kepercayaan orang bunian
kat sini, dikatakan ada 146 buah kampung bunian. Antara kampung bunian yang ada di kampung tersebut ialah di tapak Marina Resort yang sekarang ni terbengkalai macam hati kau yang tengah single tu. 
katanya, pemaju tak dapat persetujuan dengan “penduduk asal”.kisah pulau besar melaka pulau hajatSo pasal kes bunian bunian ni kat pulau besar ni ada satu perigi yang dinamakan perigi bunian.kisah pulau besar melaka pulau hajatOkay kenapa namanya perigi bunian?
sebab ada yang mendakwa “kononnya” terdengar suara puteri puteri bunian tengah berseronok seronok kat perigi tu.
berdekatan dengan perigi ni, ada pulak tasik yang diberi gelaran tasik bunian. Kenapa? sebab ada yang mendakwa “ternampak” Puteri Nilam Mayang Sari tengah tabur bunga kat tasik tu.kisah pulau besar melaka pulau hajat4. Bertapa di Gua Yunus nak dapatkan batu azimat
Kenapa nama dia gua Yunus?
sebab orang yang jumpa gua ni nama dia Yunus.  kalau yang jumpa tu nama dia Aaus, nama gua tu dah jadi “the cave of the buff buff boi”.
so si Yunus ni pun bertapa kat situ. Nak masuk gua ni pun kena tunggu masa Air pasang. kena menyelam sebab pintu masuk katanya dalam air. Jadi, Yunus ni hanya keluar seminggu sekali untuk dapatkan bekalan. selebihnya dia akan bertapa dalam gua tu.
kau janganlah tanya kenapa dia boleh duduk lama-lama dalam gua tu. zaman tu takde maybank2u dengan CIMB clicks. Taraf bumiputera dengan ASB pun tak wujud lagi time tu. so takde benda sangat nak settle -.-
so sampailah satu masa ni Yunus tak keluar keluar dari gua. Orang kampung pun ramai-ramai datang nak tengok keadaan dia. tapi dia dah takde. hilang. they try to find him but they couldn’t.
pastu katanya, batu yang asalnya hitam jadi putih lepas Yunus ni hilang.kisah pulau besar melaka pulau hajatada yang duduk sini sampai 2-3 hari bertapa nak dapatkan batu azimat. katanya puteri yang bagi. batu azimat tu untuk dihormati berilmu semua.
Dah kalau perangai kau macam Diva AA kau buat apa pun takde siapa nak hormat bahenol -.-
5. Kubur 7 beradik
Cerita dia macam ni,  ada 7 beradik dari palembang datang menyerang melaka. Tapi akhirnya kalah. mayat masing-masing dikebumikan kat sini. 
orang percaya yang 7 beradik ni ada ilmu tinggi. tak kira la melayu, cina ke india, ramai yang bertafakur & berhajat kat sini.kisah pulau besar melaka pulau hajatkatanya, kubur ni keramat dan akan makbulkan apa je yang orang tu mintak.
dah takyah percaya benda-benda ni. ini semuanya Syikin (syirik).
bukan apa, kau mintak kaya tapi tak berusaha. kau ingat ada menteri datang tadah duit kat kau ke? menteri pun sangkak nak kekalkan tempat dalam parlimen. pfft.
sampai sini jela eh.
Till next time, daa~ wassalam! :)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sayidahnapisah.com/2020/02/kisah-pulau-besar-melaka-pulau-hajat-tempat-amalan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
8 Amalan Yang Amat Besar Ganjaran Pahala Dibuat Dalam Masa Seminit Saja

8 Amalan Yang Amat Besar Ganjaran Pahala Dibuat Dalam Masa Seminit Saja

papar berkaitan - pada 16/2/2020 - jumlah : 491 hits
Semakin masa berlalu semakin umur kita meningkat dan setiap masa yang berjalan saat demi saat sangat pantas pergi begitu saja Pasti walau sedikit ada penyesalan dalam diri kita kerana gagal mencari masa dan waktu untuk membuat ibadat kepada...
Unik Ini 3 Tempat Di Pantai Parangtritis Yang Punya Mitos Kisah Cinta

Unik Ini 3 Tempat Di Pantai Parangtritis Yang Punya Mitos Kisah Cinta

papar berkaitan - pada 16/2/2020 - jumlah : 218 hits
Pantai Parangtritis selain dikenal sebagai kawasan wisata juga punya banyak kisah yang ada di tiap tempatnya Salah satu kisah itu adalah kisah cinta Apa saja tempat yang menyimpan kisah cinta di Pantai Parangtritis berikut ulasannya
Menikmati Permandangan Di Atas Skydeck Hatten City Tempat Paling Tinggi Di Melaka

Menikmati Permandangan Di Atas Skydeck Hatten City Tempat Paling Tinggi Di Melaka

papar berkaitan - pada 12/2/2020 - jumlah : 522 hits
Permandangan di atas Skydeck Hatten City MelakaSkydeck ni sebenarnya terletak di atas bangunan berkembar hotel Hatten City Beberapa tingkat yang pertama adalah pasaraya Tingkat seterusnya adalah hotel Kenapa dipanggil Skydeck Sebabnya kalau...
Tempat Yang Wajib Dikunjungi Jika Ke Melaka

Tempat Yang Wajib Dikunjungi Jika Ke Melaka

papar berkaitan - pada 7/2/2020 - jumlah : 438 hits
AssalamuailaikumSapa pembaca pembaca di sini orang Melaka hahh ngapaaa haha bukan nya apa apapun cuma nak mengabo yang kita memang kenan sangat sangat dengan Negeri Melaka ni ehhh tapi bukannya kita khianat negeri sendiri tau tempat jatuh l...
Perhentian Kuih Kampong Tempat Famous Yang Korang Patut Singgah Di Melaka

Perhentian Kuih Kampong Tempat Famous Yang Korang Patut Singgah Di Melaka

papar berkaitan - pada 9/2/2020 - jumlah : 1081 hits
Warung Perhentian Kuih Kampong Ujung Pasir Melaka Perhentian Kuih Kampung yang terletak di jln Ujung Pasir di Bdr Melaka Jumpa info tentang warung ini masa goggle di internet tentang tempat makan di Melaka Dalam Pakcik google tempat tempat ...
Kisah Dan Sejarah Mereka Berura Ura Memerdekakan Pulau Pinang Dari Malaysia 9744

Kisah Dan Sejarah Mereka Berura Ura Memerdekakan Pulau Pinang Dari Malaysia 9744

papar berkaitan - pada 16/2/2020 - jumlah : 569 hits
REMEMBER KALABAKAN JUNE 8 2009 BY PERISTIWA KALABAKAN Satu peristiwa yang tidak mungkin dapat dilupakan sekaligus menjadi satu titik hitam dalam lipatan sejarah 3 RAMD ialah Peristiwa Kalabakan Dalam tragedi berdarah ini seorang pegawai dan...
Makan Nasi Beriani Di Restoran Nasi Beriani Haji Tamby Taman Pertam Jaya Melaka

Makan Nasi Beriani Di Restoran Nasi Beriani Haji Tamby Taman Pertam Jaya Melaka

papar berkaitan - pada 9/2/2020 - jumlah : 899 hits
Restoran Nasi Beriani Haji TambyRestoran Nasi Beriani haji Tamby ni terletak di Taman Pertam Jaya Melaka Nampak macam biasa biasa kan Tapi restoran ni pernah di terjah oleh team Jalan Jalan Cari Makan TV3 Jadi tak hairanlah kalau restoran n...
Makan Malam Asam Pedas Di Restoran Asam Pedas Claypot Taman Kota Laksamana Melaka

Makan Malam Asam Pedas Di Restoran Asam Pedas Claypot Taman Kota Laksamana Melaka

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 1298 hits
restoran Asam Pedas Claypotramainya orang makan di Asam Pedas ClaypotMelaka memang terkenal dengan masakan asam pedas Di merata rata tempat diseluruh Melaka kebanyakannya menyediakan masakan asam pedas Macam di Kedah la gulai tu memang maka...
Operasi Pembenihan Awan Di Melaka Bermula Hari Ini

Operasi Pembenihan Awan Di Melaka Bermula Hari Ini

papar berkaitan - pada 9/2/2020 - jumlah : 325 hits
MELAKA 9 Feb Kerajaan negeri melalui Badan Kawal Selia Air hari ini memulakan Operasi Pembenihan Awan bagi mengatasi masalah bekalan air sehingga menyebabkan catuan terpaksa dilakukan berikutan penerimaan hujan yang kurang di negeri ini Exc...
Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Adab Tu Kena Ada Walaun Tak Dak Adab Ke Tak Sekolah

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


7 2567 1 Top 100 By Darlene Ssru Ac Th

Slotxo 3 2567 Xo Slot 24 Top 75 By Tonja Slotxo24hr Win

Rajabhat University 1 Top 73 By Shawnee Ssru Ac Th 8 67

Turning Raw Data Into Stunning Presentations With One Click

Kurangkan Saiz Produk Tanpa Maklum Pembeli Boleh Kena Denda Rm35 000

Kes Pemerasan Rm1 25 Juta 3 Pegawai Kanan Polis Ditahan