Kisah Manis Sugar Baby




Ainaa Aiman -February 24, 2021 Pengasas Sugarbook keluar dari mahkamah selepas direman. Dua bekas ‘sugar baby’ berkata, perdagangan akan diteruskan jika laman web itu diharamkan. (Gambar Bernama)PETALING JAYA: Platform laman sesawang dan mudah alih Sugarbook menjadi tumpuan minggu lalu, dengan pengasasnya mendakwa lebih ramai pelajar universiti terbabit dalam perdagangan “sugar baby-sugar daddy” akibat pandemik Covid-19.
Pengasasnya ditahan dan beberapa ahli politik tampil dengan gesaan supaya laman web itu diharamkan. Tetapi, ia akan menghentikan perdagangan itu?
Tidak, kata dua wanita yang pernah terbabit dalam industri itu. Mereka berkata, cabang industri bawah tanah itu panjang dan banyak, dengan jaringan mendalam di kalangan elit politik dan swasta.
“Pada pendapat saya, pengharaman Sugarbook tidak akan menjadi isu kepada mereka yang sudah biasa kepada keadaan itu atau ‘sugar daddy’ yang sebenarnya sangat kaya. ‘Sugar bowl’ itu sudah lama wujud sebelum era internet lagi,” kata seorang wanita itu.
“Sugar-bowl” merujuk bekalan dan permintaan dalam industri gelap itu.
Bekas “sugar baby” yang hanya mahu dikenali sebagai Alex berkata, beliau ditawarkan pekerjaan itu melalui Twitter. Terdapat juga senarai pekerjaan yang diiklankan dalam kumpulan WhatsApp tertentu.
Bagaimanapun, katanya, platform “sugar baby” jauh lebih selamat untuk gadis berbanding banyak saluran lain yang ada untuk mereka mendapatkan wang dengan mudah.
“Ia menjadi lebih berbahaya untuk kami, dan laman web (Sugarbaby) ini selalunya akan memeriksa latar belakang ‘sugar daddy’ (lelaki yang membayar perkhidmatan itu).
“Selalu terdapat bahaya dalam menjadi ‘sugar baby’. Bukan saja ‘sugar daddy’ mempunyai lebih banyak kuasa dengan wang, mereka juga cenderung lebih tua daripada kami.
“Kadangkala kami dipaksa melakukan sesuatu yang melebihi dari apa yang dipersetujui sebelumnya”.
“Ini biasanya membawa kepada paksaan dan tekanan untuk gadis melakukan lebih daripada apa yang dipersetujui terlebih dahulu. Saya pernah menghadiri pertemuan pertama untuk melihat sejauh mana keserasian kami dan mereka cuba memanipulasi saya atau menjerat saya melakukan lebih daripada apa yang dipersetujui.”
Selain masalah keselamatan dan potensi dieksploitasi, Alex berkata, ia turut disertakan kerahsiaan dalam industri itu.
Katanya, bukan hanya stigma masyarakat, yang cenderung menganggap semua “sugar baby” sebagai pelacur, tetapi juga pangkat lelaki dalam pekerjaan dan keluarga mereka.
Wanita itu berkata, ramai lelaki lebih tua itu mempunyai gelaran kehormat.
Beliau berkata, motif mereka mencari “sugar baby” juga berbeza, dengan ada yang hanya memerlukan teman, manakala yang lain mahukan lebih.
Alex tidak berasal dari keluarga kaya dan memerlukan wang untuk berbelanja ketika mula belajar di universiti.
“Saya hanya mahukan wang dan fikir boleh memanfaatkan kemahiran sosial saya. Saya tidak boleh mencari pekerjaan tetap kerana jadual saya sangat padat dan hanya boleh bekerja pada syif hujung minggu, jika saya bekerja sambilan.”
Kelebihan pekerjaan ini ialah menjalin hubungan dengan manfaat kewangan tambahan.
“Kadang-kadang ia boleh menjadi persabahatan yang baik.
“Anda tidak dipaksa untuk memberikan khidmat seks atau apa saja – itu semua bergantung kepada diri masing-masing. Mempunyai platform seperti Sugarbook hanya menghubungkan anda dengan orang yang mempunyai wang atau kedudukan.”
Beliau berkata, kritikan ke atas Sugarbook dan perkhidmatan “Sugar baby” disalahertikan kerana tumpuan sepatutnya diberikan kepada pengangguran belia.
“Yuran universiti dan buku sangat mahal, itu tidak termasuk sewa bilik jika anda tinggal di luar kampus dan kos pengangkutan.”
“Ada orang yang suruh kami cari kerja sambilan. ‘Sugar baby’ adalah kerja malas, tetapi kebiasaannya, jadual pelajar sepenuh masa padat dengan kelas, tugasan dan juga peperiksaan.”
Seorang lagi wanita yang hanya mahu dikenali sebagai Sarah berkata, ketika menjadi “sugar baby”, beliau tidak pernah menawarkan perkhidmatan seks.
“Apabila saya bercakap dengan lelaki, ia lebih kepada perbualan intelektual mengenai politik atau hal ehwal semasa. Saya merasakan seperti dibayar untuk duduk dan kelihatan cantik, tetapi juga menjadi kawan.”
Pendapatannya, beliau berkata, bergantung kepada kekerapan “sugar baby” mendapatkan “party job”.
“Party job” merujuk sekumpulan wanita perlu menemani lelaki tertentu menghadiri parti persendirian, biasanya di kelab atau “lounge”.
Namun, tugas ini sukar diperolehi kerana ia menjadi rebutan ramai wanita.
“Ramai wanita akan memohon satu pekerjaan yang diiklankan dan kemungkinan anda dipilih daripada kalangan ramai gadis, adalah tipis.
“Mungkin dalam seminggu, anda boleh mendapat satu tugasan setiap hari dan tiga minggu tanpa sebarang pekerjaan. Ada beberapa kali, saya dibayar RM800 untuk lima jam dan kemudian RM150 lagi untuk setiap jam berikutnya.”
Bagaimana dengan pelanggan dalam kalangan VIP? Sarah berkata, ia agak lazim untuk melihat orang terkenal ketika melakukan “party job”.
Katanya, mereka yang memilih untuk menjadi “sugar baby” bukan saja wanita yang memerlukan pendapatan tambahan – ada yang menceburi industri itu kerana dijanjikan kehidupan glamor dan mewah. Hasilnya, ramai gadis muda tempatan dan asing yang mampu menjalani kehidupan mewah.
Berdasarkan pemerhatiannya, “sugar baby” dari Ukraine dan Rusia menjalani “kehidupan baik”, dengan tinggal di pangsapuri dibayar sepenuhnya, mempunyai baju cantik dan makan malam di restoran mahal.
Sugarbook baru-baru ini mendedahkan terdapat peningkatan 40% daripada kalangan pelajar yang mendaftar sebagai “sugar baby” sejak Januari, dengan 12,705 pelajar dari 10 institusi pengajian tinggi di sekitar Lembah Klang menggunakan platform itu.
Sejak itu, Kementerian Pengajian Tinggi, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia serta polis menjalankan siasatan ke atas aplikasi Sugarbook dan universiti yang disenaraikan dalam laporan itu.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/02/kisah-manis-sugar-baby.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Universiti Buat Semakan Terperinci Laporan Pelajar Terlibat Kancah Sugar Baby

Universiti Buat Semakan Terperinci Laporan Pelajar Terlibat Kancah Sugar Baby

papar berkaitan - pada 14/2/2021 - jumlah : 202 hits
Ketua Pengarah KPT Husaini Omar berkata pihaknya menghubungi beberapa universiti yang disenaraikan dalam laporan itu bagi mendapatkan maklumat mengenai kesahihan data disiarkan dalam beberapa media PETALING JAYA Kementerian Pengajian Tinggi...
Sugar Baby Di Universiti Kita Sudah Hilang Deria Rasa

Sugar Baby Di Universiti Kita Sudah Hilang Deria Rasa

papar berkaitan - pada 14/2/2021 - jumlah : 261 hits
DR KAMARUL ZAMAN HAJI YUSOFF PADA 10 Februari lalu beberapa media melaporkan kenyataan Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif Sugarbook sebuah syarikat aplikasi ala pelacuran yang mempertemukan antara Sugar Daddy dan Sugar Baby Darren Chan ba...
Sugar Baby Rahsia Terbuka Bukan Benda Baru

Sugar Baby Rahsia Terbuka Bukan Benda Baru

papar berkaitan - pada 12/2/2021 - jumlah : 187 hits
BOB KELANANG Baru baru ini Malaysia dikejutkan dengan pendedahan yang dibuat oleh sebuah syarikat yang memaparkan statistik berkenaan Sugar Daddy dan Sugar Baby p33ada ramai orang pendedahan ini amat mengejutkan tapi bagi pihak keselamatan ...
Aplikasi Sugar Baby Dihapuskan Atau Dijenamakan Semula

Aplikasi Sugar Baby Dihapuskan Atau Dijenamakan Semula

papar berkaitan - pada 17/2/2021 - jumlah : 228 hits
Menurutnya pihaknya juga menggesa sindiket berkaitan dan amalan rasuah melibatkan pihak berkuasa seperti penjualan methamphetamine dan pemerdagangan kanak kanak atau wanita dihapuskan Kerajaan juga digesa menyediakan program pemulihan dan k...
Jumlah Sugar Baby Sangat Tidak Munasabah Kpt

Jumlah Sugar Baby Sangat Tidak Munasabah Kpt

papar berkaitan - pada 15/2/2021 - jumlah : 195 hits
Oleh Jumlah sugar baby dalam kalangan pelajar IPT jelas sangat meragukan Gambar hiasan media sosial Jumlah sugar baby yang dikaitkan dengan pelajar universiti tempatan seperti dakwaan beberapa portal berita sebenarnya sangat meragukan Sebag...
Pengasas Sugarbook Mengaku Tak Salah Atas Kenyataan Mengelirukan Berkait Sugar Baby

Pengasas Sugarbook Mengaku Tak Salah Atas Kenyataan Mengelirukan Berkait Sugar Baby

papar berkaitan - pada 24/2/2021 - jumlah : 245 hits
SHAH ALAM Pengasas Sugarbook Chan Eu Boon mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret atas dakwaan membuat kenyataan mengelirukan di platform media sosialnya berkait sugar baby Chan yang juga dikenali sebagai Darren Chan berdepan satu pert...
Memang Ramai Gadis Terjebak Jadi Baby Sugar Kata Zul Yahya

Memang Ramai Gadis Terjebak Jadi Baby Sugar Kata Zul Yahya

papar berkaitan - pada 17/2/2021 - jumlah : 362 hits
MALAYSIAKINI Zul Yahya berkata dia pernah bergelumang dengan baby sugar ketika bekerja sebagai pelayan bar suatu ketika dulu Berasa dia tidak lagi boleh terus mengunci mulutnya Zul Yahya tampil berkongsi pengalaman menelusuri lorong gelap b...
Saya Seorang Sugar Baby

Saya Seorang Sugar Baby

papar berkaitan - pada 17/2/2021 - jumlah : 180 hits
AnonymousPada usia 20 tahun saya merupakan seorang pelajar di sebuah universiti antarabangsa kelas atasan di Subang Jaya Hidup saya dikelilingi anak anak orang kaya dan pelajar antarabangsa yang hidup mewah Saya berasakan diri saya tidak se...
Isu Sugar Baby Selamatkah Malaysia Di Bawah Ulamak Pas

Isu Sugar Baby Selamatkah Malaysia Di Bawah Ulamak Pas

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 205 hits
Ketua Pegawai Eksekutif SeekingArrangement Brandon Wade berkata jurang antara kaya dan miskin di Asia yang semakin melebar dalam dua dekad terakhir mendorong lebih ramai wanita mencari lelaki yang lebih tua atas pelbagai alasan Pentas seper...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik