Kipas Dibuka Sepanjang Masa Jururawat Dedahkan Keadaan Sebenar Dalam Wad Kuarantin


Baru-baru ini telah tular isu yang menyatakan bahawa kipas serta aircond tidak boleh dipasang kerana virus Covid-19 akan menjadi lemah kerana persekitaran yang panas.
Sungguhpun begitu, seorang jururawat KKM yang bertugas di salah satu hospital yang merawat pesakit-pesakit Covid-19 ini bertindak membidas kenyataan itu.
Menurut Rabiatul Adawiyah, kenyataan itu adalah tidak benar. Ini kerana virus tersebut tidak terjejas dengan suhu sejuk mahu pun suhu tinggi. Untuk mengetahui dengan lebih lanjut, ikuti perkongsiannya seperti berikut:
DIKUARANTIN KIPAS DAN AIRCOND TAK BOLEH DIBUKA? BERJEMUR PANAS UNTUK TAKNAK BAGI VIRUS SELESA? Terpanggil dengan isu yang viral dari pengalaman pesakit di mana telah diviralkan oleh page-page di muka buku.
Betul perasaan pesakit semasa dalam kuarantin amat sensitif. Pesakit dijauhkan dari family. Terkurung dalam 1 ward. Emosi sedih sakit semua di tanggung seorang diri. Tiada siapa boleh menemani mereka.
Kebanyakkan hospital kerajaan tiada ward yang tertutup yang boleh menempatkan 2 pesakit 1 bilik untuk isolate pesakit. Kecuali jika ada ward yang pesakit tibi or isolation ward ada, tapi bed yang hanya muat kan pesakit 2, 4 pesakit untuk kes-kes tertentu sahaja.
Disebabkan kes yang bertambah. Ward-ward biasa general ward dibuka untuk menempatkan pesakit Covid-19. Termasuk ward b. Yang dahulu yer wad patah or orthopaedic. Ward yang dulu pernah ada untuk isolation pesakit tibi sahaja yang ade partition wall.
Sepanjang pesakit ada di dalam ward Kipas dibuka sepanjang masa. Malah ward yang tertutup diventilasi dengan aircond. Ada sumbangan aircond untuk staff frontliner dan diletakkan di dalam ward pesakit Covid-19. Bukan semua ward mengunakan kipas ade ward yang juga mengunakan aircond.
Tiada istilah kipas dan aircond tak boleh bukak terpaksa berjemur kerana taknak virus selesa? Virus tak terjejas suhu sejuk atau suhu tinggi.
Soal barangan keperluan yang keluarga hendak kirim untuk pesakit alhamdulillah setakat kami menjaga pesakit tak putus kiriman family untuk diberi kepada ahli keluarga yang sedang dikuarantin. Kami sendiri yang akan berikan kepada pesakit dan menjadi runner untuk pesakit.
Maybe luahan bekas pesakit Covid untuk menyedarkan dan memberi awareness dekat semua rakyat Malaysia derita terkena penyakit ini hanya mereka sahaja yang tahu.
Bukan semua pesakit Covid-19 menunjukkan simptom Bukan semua pesakit mengalami symptom yang teruk. Ramai yang tiada simptom dan sihat seperti biasa. Sebab tu ade pesakit yang boleh bergambar. Pesakit Covid-19 untuk kes yang kronik ade penyakit lain yang biasa akan mengalami simptom kronik, dan perlu dimonitor kan di icu.
Kami nurses, doktor frontliner yang menjaga pesakit Covid-19 mencuba untuk merawat dan selesakan pesakit dalam keadaan mereka dikuarantin jauh dari keluarga. Dalam keadaan kami berpakaian berlapis lapis berpeluh dari kepala hingga ke kaki kami mampu tersenyum dan berbual dengan pesakit kami. We treat patient like family.
Setiap kali terpandang wajah pakcik pakcik yang berada dalam ward tersebut b terbayang muka ayah b. Kalau ayah b berada dalam ward tu akan b cuba ceriakan dia bagi kata kata semangat dekat dia. Walaupun b tahu raut wajah mereka sedih mereka tertekan dengan isu ujian penyakit yang di alami.
Pesakit stress sebab berada di tempat yang sama terkurung. Jauh dari family. “Dalam hati mahu berlari keluar balik ke pangkuan keluarga. Ini yang diluahkan oleh salah seorang pesakit kami”. Mereka di uji dengan keadaaan begini. Tapi kami di uji dengan berjihad ke jalan mu ya ALLAH. Maafkan kami jika kami tidak cukup untuk memberi keselesaan di saat bencana ni.
Mungkin kami bukan terbaik tapi kami mencuba untuk berikan yang terbaik.
Jihad kami tak pernah berhenti. Doakan diberi kekuatan untuk semua frontliner diluar sana. Kami kuat untuk anda semua.
Sembuhkanlah mereka pesakit Covid-19. Semoga hilang virus Covid-19 ini di muka bumi Mu- Ya Allah.
Amin ya rabbal alamin.
Sumber: Rabiatul Adawiyah
The post “Kipas Dibuka Sepanjang Masa,” Jururawat Dedahkan Keadaan Sebenar Dalam Wad Kuarantin appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2020/04/04/kipas-dibuka-sepanjang-masa-jururawat-dedahkan-keadaan-sebenar-dalam-wad-kuarantin/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bekas Pesakit Covid 19 Kongsikan Pengalaman Dan Keadaan Di Dalam Wad Kuarantin

Bekas Pesakit Covid 19 Kongsikan Pengalaman Dan Keadaan Di Dalam Wad Kuarantin

papar berkaitan - pada 5/4/2020 - jumlah : 299 hits
Umum telah mengetahui bahawa dunia kini sedang dilanda dengan wabak pandemik Covid 19 Tiap tiap hari ada saja kes serta angka kematian yang dicatatkan di seluruh dunia meningkat Virus ini bukanlah sesuatu yang perlu dipandang ringan kerana ...
Ronaldo Habiskan Masa Kuarantin Untuk Beli Bugatti Rm46 Juta

Ronaldo Habiskan Masa Kuarantin Untuk Beli Bugatti Rm46 Juta

papar berkaitan - pada 30/3/2020 - jumlah : 109 hits
Saingan liga bola sepak dunia kini ditangguhkan akibat COVID 19 Boleh dikatakan kesemua pemain bola sepak sedang menjalani kuarantin serta melakukan latihan kecergasan di rumah masing masing Ini termasuk pemain bintang dunia Cristiano Ronal...
Tiada Kedai Gunting Rambut Dibuka Sepanjang Tempoh Pkp Tok Ram Kongsi Video Hasil Potong Rambut Sendiri

Tiada Kedai Gunting Rambut Dibuka Sepanjang Tempoh Pkp Tok Ram Kongsi Video Hasil Potong Rambut Sendiri

papar berkaitan - pada 2/4/2020 - jumlah : 633 hits
Baru baru ini seorang maestro muzik tersohor dan juga suami kepada Alyah iaitu Datuk Ramli MS memuatnaik satu posting di Instagramnya tokram ramlims menunjukkan hasil potong rambut sendiri Sebelah tinggi sebelah rendah gais A post shared by...
Film Animasi Kartun Terbaik Terpopuler Sepanjang Masa

Film Animasi Kartun Terbaik Terpopuler Sepanjang Masa

papar berkaitan - pada 7/4/2020 - jumlah : 298 hits
Film animasi atau kartun merupakan salah satu genre film paling disukai dan digemari oleh semua orang didunia mulai dari anak anak remaja hingga dewasa pun juga suka Banyak juga yang tidak pernah bosan untuk menontonnya walaupun sudah berul...
Dakwaan Pusat Kuarantin Yang Disediakan Oleh Kerajaan Negeri Sabah Di Dalam Keadaan Daif Adalah Tidak Benar

Dakwaan Pusat Kuarantin Yang Disediakan Oleh Kerajaan Negeri Sabah Di Dalam Keadaan Daif Adalah Tidak Benar

papar berkaitan - pada 5/4/2020 - jumlah : 203 hits
SEBENARNYA Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menafikan kebenaran video memaparkan keadaan di sebuah pusat kuarantin dalam keadaan daif yang disediakan oleh Kerajaan Negeri Sabah SUMBER Berita Harian MAINKAN P
Subhanallah Nurse Menitik Air Mata Dedah Keadaan Mengejutkan Di Wad Pesakit Tabligh

Subhanallah Nurse Menitik Air Mata Dedah Keadaan Mengejutkan Di Wad Pesakit Tabligh

papar berkaitan - pada 26/3/2020 - jumlah : 1001 hits
Nurse menitik air mata Dedah keadaan mengejutkan di wad pesakit tabligh tersentak dengar soalan mereka Tahu tak dalam tu semua ilmu agama tinggi Sekumpulan pesakit Covid 19 solat berjemaah dalam tempoh menjalani rawatan Gambar sekadar hiasa...
Tips Untuk Kelihatan Cantik Sepanjang Masa

Tips Untuk Kelihatan Cantik Sepanjang Masa

papar berkaitan - pada 11/4/2020 - jumlah : 191 hits
1 Bina Keyakinan Cara Untuk Kelihatan CantikDengan membina keyakinan diri ini akan membantu anda untuk memahami kecantikan semula jadi diri anda Berdiri tegak Senyum pada diri anda Perhatikan perkara perkara yang positif Jika anda perasan a...
Masa Ni Paip Nak Pecah Ketua Rumah Bersuara Cadang Kedai Hardware Dibuka Ketika Pkp

Masa Ni Paip Nak Pecah Ketua Rumah Bersuara Cadang Kedai Hardware Dibuka Ketika Pkp

papar berkaitan - pada 4/4/2020 - jumlah : 743 hits
Perintah Kawalan Pergerakan yang sedang dilaksanakan ketika ini diketahui bertujuan untuk memutuskan rantaian penyakit wabak Covid 19 Dalam tempoh PKP yang dilaksanakan sejak dari 18 Mac hingga 14 April depan pergerakan setiap individu tela...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah

Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Panduan Produk Kesihatan

Grab Nanyang Siang Pau 27 04 2024