Khatijah Sidek Srikandi Bangsa Yang Radikal Menuntut Kemerdekaan Tanah Melayu



1 Jun 1982, sebuah rencana khas dari majalah Nadi Insan

IBU KHATIJAH SIDEK DALAM KENANGAN (1982)
Pada awal pagi 1 Jun 1982, seorang pejuang nasionalis telah dengan penuh tenangnya menghembuskann nafasnya yang terakhir setelah lama mengidap penyakit lumpuh dan lemah paru-paru.
Pejuang yang dimaksudkan itu ialah Ibu Khatijah Sidek, 62 tahun, seorang sri kandi negara yang pernah dengan gigihnya, dan tanpa mengenal penat lelah, memperjuangkan kemerdekaan Tanah Melayu dan menegakkan keadilan. Pemergiannya ke alam fana merupakan kehilangan seorang tokoh wanita yang banyak berjasa ke arah kemerdekaan negeri ini — seorang tokoh yang rela berkorban apa saja dan sanggup meninggalkan tanah tumpah darahnya, Sumatra, untuk berganding bahu dengan wanita Malaya untuk mencapai kemerdekaan Tanah Melayu.
Ibu Khatijah telah dilahirkan pada tahun 1918 di Padang Tinggi, Sumatra. Allahyarhamah mula bersekolah di sekolah Belanda pada waktu pagi dan sekolah agama di sebelah petang. Semasa di sekolah menengah Belanda, Ibu Khatijah telah bergiat dalam persatuan pelajar seperti keputerian Indonesia Muda dan Kepanduan Bangsa Indonesia, yang kedua-duanya mempunyai matlamat memperjuangkan kemerdekaan Indonesia.
Di sinilah mula timbul semangat dan minatnya untuk bergiat dalam bidang politik. Malah, pada ketika itu, Ibu Khatijah telahpun melibatkan dirinya dalam kegiatan menentang penjajahan Belanda sehingga ia dibuang sekolah pada umur 15 dalam tahun 1933.
Setelah itu, Ibu Khatijah telah mengajar di sekolah swasta di Sumatra. Ia enggan mengajar di sekolah kerajaan kerana kebenciannya yang mendalam terhadap penjajah Belanda. Tetapi, oleh kerana kekurangan guru, beliau telah dipaksa juga mengajar di sekolah Kerajaan. Semua tindakan ini telah terus membakar hatinya dan membuat ia lebih benci terhadap penjajah Belanda dan seterusnya menukar pandangannya untuk menjadi lebih militan.
Pada tahun 1944, Ibu Khatijah telah mengepalai Badan Sukarela Tentera Wanita yang digelar Puteri Kesatria, dan seterusnya Taman Didikan Puteri Kesatria, di Bukit Tinggi, Sumatra. Tugas Ibu Khatijah ialah untuk membangkitkan semangat perwira-perwira Indonesia yang akan pergi berjuang melalui ucapan-ucapannya yang bersemangat.
Sifat kepahlawanannya yang bersemangat itu telah mendorong beberapa orang pejuang kemerdekaan di Tanah Melayu memujuknya untuk melawat Malaya demi memberi bantuan dalam melatih dan meninggikan kesedaran politik wanita di Tanah Melayu.
Walaupun pada mulanya beliau agak keberatan menerima undangan tersebut, tetapi pada bulan Julai 1947, ia telah meninggalkan tanahairnya untuk memberi syarahan bersemangat di Singapura dan Malaya.
Oleh kerana jodohnya di sini, dan juga atas faktor keselamatan, beliau akhirnya terus menetap di sini setelah berkahwin dengan seorang doktor persendirian, Dr. Hamzah Taib, dan seterusnya bergiat dengan aktif dalam perjuangan ke arah memerdekakan Tanah Melayu.
Sepanjang hayatnya, Allahyarham pernah dilantik sebagai Ketua Kaum Ibu UMNO, Malaya dan juga pernah menjadi Ketua Dewan Musiimat PAS yang pertama setelah memasuki PAS pada tahun 1958. Ibu Khatijah juga merupakan ahli Parlimen wanita yang pertama bagi kawasan Dungun, Terengganu, setelah beliau memenangi kerusi kawasan itu dalam pilihanraya umum tahun 1959 sebagai calon PAS.
Ibu Khatijah juga merupakan seorang pejuang untuk keadilan, terutama demi memperbaiki taraf kedudukan kaum wanita. Semasa beliau bergiat dalam UMNO, pergerakan Kaum Ibu belum maju lagi. Tetapi, dengan usahanya yang gigih, Kaum Ibu telah dapat dimajukan menjadi sayap penting UMNO.
Dalam mesyuarat-mesyuarat agong UMNO, Ibu Khatijah selalu dengan lantangnya memperjuangkan hak Kaum Ibu dan menuntut supaya ia diberi layanan yang sewajarnya dan tidak hanya sebagai perkakas menjadi "tukang kutip yuran dan tukang kutip suara (undi)."
Dalam kegigihannya memperjuangkan kemerdekaan dan keadilan, Ibu Khatijah telah menghadapi berbagai cabaran yang memerlukan pengorbanan besar daripadanya. Beliau pernah melahirkan anak sulungnya semasa menjadi tahanan politik penjajah Inggeris di Singapura pada tahun 1948-50.
Tetapi, apa yang amat menyedihkan hati beliau sehingga akhir hayatnya ialah tindakan orang-orang tertentu dalam UMNO yang telah memecatnya dari Jawatan Ketua Kaum Ibu pada tahun 1956. Pada masa itu, suaminya baru saja meninggal dunia dan anaknya sakit teruk.
Untuk menyara hidup dirinya serta lima orang anaknya, beliau telah membuka kedai menjahit pakaian. Tetapi, alangkah hancur hatinya apabila beliau mendapati Kaum Ibu UMNO memulaukan kedainya. Namun demikian, beliau tetap tabah hati dan terus berjuang dalam PAS bersama-sama Dr. Burhanuddin Al-Helmy dan Ustaz Zulkifli Ahmad.
Pemergian Ibu Khatijah buat selama-lamanya amat merugikan tanahair kita. Walaupun berasal dari Indonesia, namun kesetiaannya menabur bakti menuntut kemerdekaan Tanah Melayu memang tidak berbelah bagi. Pengorbannya itu tetap akan dikenang oleh rakyat negeri ini.
Moga-moga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya dan ditempatkan bersama-sama orang-orang yang saleh.
Nadi Insan, Julai 1982
--------------------------------------------------------------------
Sumber gambar: Memoir Khatijah Sidek: Puteri Kesateria Bangsa (Penerbit UKM, 1995)



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.krissmerah.com/2018/11/khatijah-sidek-srikandi-bangsa-yang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bangsa Melayu Berperang Gadai Nyawa Pertahan Tanah Air

Bangsa Melayu Berperang Gadai Nyawa Pertahan Tanah Air

papar berkaitan - pada 6/11/2018 - jumlah : 622 hits
Orang orang Melayu adalah pelayar ulung yang telah mengembangkan pengaruh mereka di Nusantara menerusi beberapa empayar maritim yang pernah diterajui mereka Kedatangan penjajah Barat bermula kurun ke 16 telah secara perlahan menghakis kegem...
Liciknya Singapura Mengabaikan Hak Perlembagaan Bangsa Melayu

Liciknya Singapura Mengabaikan Hak Perlembagaan Bangsa Melayu

papar berkaitan - pada 14/11/2018 - jumlah : 282 hits
Orang Melayu ni paranoid Kalau kita ratifikasi ICERD pun hak hak istimewa Bumiputera masih terjamin Nak batalkan Perkara 153 bukan saja perlu 2 3 majoriti tetapi perlu kelulusan Raja Raja Melayu Jangan bimbang tak bertempatlah Perkara 152 P...
Sejarah Pendatang Cina India Di Tanah Melayu

Sejarah Pendatang Cina India Di Tanah Melayu

papar berkaitan - pada 17/11/2018 - jumlah : 1062 hits
Cukuplah selama ini satu demi satu perkara yang melibatkan sensitiviti Melayu dan Islam diusik hak keistimewaan Melayu yang dijamin perlembagaan mahu dihapuskan hukum hudud dipermainkan kedaulatan Islam dipertikai kini asal usul orang Melay...
Kelantan Direkodkan Negeri Paling Tinggi Punyai Tanah Rezab Melayu

Kelantan Direkodkan Negeri Paling Tinggi Punyai Tanah Rezab Melayu

papar berkaitan - pada 1/11/2018 - jumlah : 848 hits
Tanah rizab Melayu antara salah satu perkara yang sangat sensitif dan jarang jarang disebut dalam mana mana laporan berita Mengikut wasiat ditulis oleh Raja Raja Melayu salah satu daripada 7 perkara yang disebut adalah mengenai tanah rizab ...
Bangsa Melayu Mencanai Minda Membentuk Sikap

Bangsa Melayu Mencanai Minda Membentuk Sikap

papar berkaitan - pada 3/11/2018 - jumlah : 422 hits
Assalamualaikum Warahmatullahi WabarakatuhBismillahi Rahmani RahimMUKADIMAHSegala puji milik Allah Subhanahu Wa Ta ala yang telah menentukan tugas dan tanggung jawab di kalangan makhluk Nya Ya Allah Tuhan yang menguasai semesta alam hamba M...
Kisah Tiga Perang Bangsa Melayu Melawan Penjajah

Kisah Tiga Perang Bangsa Melayu Melawan Penjajah

papar berkaitan - pada 6/11/2018 - jumlah : 526 hits
Orang orang Melayu adalah pelayar ulung yang telah mengembangkan pengaruh mereka di Nusantara menerusi beberapa empayar maritim yang pernah diterajui mereka Kedatangan penjajah Barat bermula kurun ke 16 telah secara perlahan menghakis kegem...
Jika Ada 10 Orang Leftenan Adnan Saidi Nescaya Tanah Melayu Tak Akan Jatuh Pada Jepun

Jika Ada 10 Orang Leftenan Adnan Saidi Nescaya Tanah Melayu Tak Akan Jatuh Pada Jepun

papar berkaitan - pada 14/11/2018 - jumlah : 315 hits
Peristiwa 14 februari 1942Agaknya generasi muda sekarang faham tak kenapa seorang Pegawai Tentera berpangkat Leftenan ini sanggup bermati matian bertahan di Bukit Candu Mati ditikam dalam keadaan mayat digantung disebatang Pokok Ceri Dimasu...
Ucapan Tun Sambanthan Tiada Bangsa Seperti Orang Melayu

Ucapan Tun Sambanthan Tiada Bangsa Seperti Orang Melayu

papar berkaitan - pada 11/11/2018 - jumlah : 511 hits
Ucapan Tun Sambanthan pada 1965 Apa yang kita boleh belajar Nak jadi cerita tadi den ada ternampak ada orang share pautan hansad parlimen yang mengandungi quote kata kata Tun Sambanthan yang memuji dan mengangkat kepimpinan kesudian pemurah...
Kependekaan Akal Politik Bangsa Melayu

Kependekaan Akal Politik Bangsa Melayu

papar berkaitan - pada 18/11/2018 - jumlah : 283 hits
SUSUPAN PAGIMALAM tadi telah berlangsung himpunan menentang ICERD di Kampung Gajah Perak Himpunan itu membawa makna besar kepada bangsa Melayu dalam kerangka politiknya Ia menjadi tapak kepada penyatuan Melayu dua parti terbesar Melayu Pas ...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Kkb Polls Respect Mca S Decision To Boycott Campaign



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Mood Blogging On

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Update Daftar Link 50 Anggota Aktif Komunitas Blogger Pontianak

Time Crunched Car Care How Mobile Washes Save The Day