Ketika Krisis Kepimpinan Negara Berlaku Penyokong Pengganas Lepas Bebas


Segera banteras LTTE!
BANGI, 2 Rejab 1441H, Rabu – Ideologi yang dibawa oleh kumpulan pengganas Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE) perlu disekat daripada terus menular dan hidup dengan subur di negara ini.

Pakar Kriminologi, Datuk Shahul Hamid Abdul Rahim berkata, ini kerana, budaya keganasan yang dibawa oleh kumpulan berkenaan tidak bersesuai dengan kehidupan masyarakat berbilang kaum di Malaysia.

“Kita tidak mengamalkan konsep keganasan, disebabkan itulah semua konsep keganasan di negara kita akan ditolak serta-merta dan tidak diterima.

“Jadi, apa pun ideologi yang nak masuk termasuklah LTTE, kita memang tidak benarkan kerana ia berbentuk keganasan dan ia bukan budaya kita,” katanya ketika di hubungi Ismaweb.net.

Terdahulu, Jabatan Peguam Negara membuat keputusan menghentikan prosiding undang-undang terhadap 12 lelaki warga tempatan yang berdepan tuduhan menyokong kumpulan pengganas LTTE.

Peguam Negara, Tan Sri Tommy Thomas menegaskan keputusan itu dibuat selepas mendapati tiada prospek jelas untuk sabitan terhadap semua tertuduh dengan mana-mana 34 pertuduhan yang sedang dihadapi mereka.

Bahkan katanya, keputusan itu mengikut Perkara 145 (3) Perlembagaan Persekutuan yang membenarkannya menjalankan kuasa budi bicara selepas menilai kes berkenaan mengikut undang-undang

Berhubung keputusan peguam negara mengugurkan kes LTTE, Shahul Hamid menegaskan bahawa tindakan sedemikian rupa tidak sewajarnya berlaku.

Sepatutnya, jelas beliau, peguam negara membiarkan mahkamah mengadili kes tersebut kerana siasatan, tangkapan dan tuduhan telah dibuat.

Katanya, ini kerana dibimbangi tindakan tersebut membuka ruang kepada masyarakat menganggotai kumpulan militan kelak kerana mengetahui perundangan negara tidak tegas.

“Memang peguam negara mempunyai kuasa untuk menarik balik kes tersebut tetapi bagi pandangan masyarakat, dunia serta pihak berkuasa menjadi resah dan timbul soalan apakah tindakan lanjut yang perlu diambil.

“Malah, Kementerian Dalam Negeri juga perlu memikirkan perkara tersebut kerana sebelum ini ada beberapa kes militan Daesh yang hanya simpan risalah sudah dikenakan 5 tahun penjara, sedangkan kes ini sudah berjalan kenapa perlu dibebaskan.

“Persoalan-persoalan seperti ini akan timbul oleh masyarakat dan ia akan menyebabkan masyarakat tidak yakin lagi dengan perundangan negara ini,” katanya - www.ismaweb.net
.................................................................................................................

LTTE: 8 lelaki termasuk ADUN Gadek dibebaskan
KUALA LUMPUR, 1 Rejab 1441H, Selasa – Lapan lelaki termasuk Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Gadek G. Saminathan, menarik nafas lega selepas empat Mahkamah Tinggi berasingan di sini hari ini melepas dan membebaskan mereka, daripada pertuduhan berkaitan kumpulan pengganas LTTE.

Hakim Datuk Muhammad Jamil Hussin dan Collin Lawrence Sequerah serta Pesuruhjaya Kehakiman Datuk Ahmad Shahrir Mohd Salleh dan Datuk Aslam Zainuddin memerintahkan kesemua mereka dibebaskan, selepas dimaklumkan timbalan pendakwa raya bahawa Peguam Negara telah mengeluarkan arahan untuk tidak meneruskan prosiding terhadap kesemua tertuduh, mengikut Seksyen 254(1) Kanun Tatacara Jenayah.

Selain Saminathan, 35, tujuh yang lain ialah juruteknik S. Arivainthan, 28; pengawal keselamatan, M. Pumugan, 30; ahli DAP, V. Suresh Kumar, 44; ketua pegawai eksekutif Perbadanan Teknologi Hijau Melaka, S. Chandru, 39; seorang guru, Sundram Renggan @ Rengasamy, 53; pengutip besi buruk, A. Kalaimughilan, 29 dan penghantar surat, S. Teeran, 39.

Terdahulu, Timbalan Pendakwa Raya Mohd Farhan Aliff Ahmad, Muhammad Asyraf Minhad, Mohd Izhanudin Alias dan Mohamad Nuzul Azuar Zulkifli memohon prosiding kes itu dihentikan dan memberitahu bahawa tiada prospek untuk kesemua tertuduh dituduh semula.

Peguam Ramkarpal Singh dan Harshaan Zamani mewakili Saminathan, Arivainthan, dan Suresh Kumar; peguam Dr N. Ahilan mewakili Pumugan dan peguam A. Mathan bertindak bagi pihak Chandru, Sundram, Kalaimughilan dan Teeran memohon mahkamah melepas dan membebaskan kesemua anak guam mereka, bukannya dilepas tanpa dibebaskan.

Hakim Muhammad Jamil berkata memandangkan pihak pendakwaan tidak meneruskan prosiding terhadap kedua-dua tertuduh (Saminathan dan Arivainthan) dan tiada prospek untuk menuduh semula mereka, mahkamah melepas dan membebaskan tertuduh daripada kesemua pertuduhan dihadapi.

Hakim-hakim lain juga membuat keputusan sama.

Kesemua mereka didakwa dengan pengetahuan memberi sokongan kepada kumpulan pengganas LTTE, menggunakan aplikasi media sosial Facebook dan Youtube di bawah nama iaitu ‘Gsami Nanthan Siva’, ‘Ariventhan Subramaniam’, ‘Pumugan Tamilan’, ‘Rocketsuresh Dap’, ‘Chandru Suparmaniam’,’Elilan Elilan’, ‘Kalai Mugilan’, dan ‘Tamil Kannamah’.

Mereka dituduh melakukan perbuatan itu di Pejabat Pegawai Penyiasat Bahagian E8(M) Counter Terrorism, Cawangan Bukit Aman, di sini, antara 5 Oktober dan 11 Oktober 2019.

Empat daripada mereka iaitu Saminathan, Arivainthan, Chandru dan Kalaimughilan turut didakwa bagi pertuduhan memberi sokongan dalam satu majlis berkaitan LTTE di beberapa negeri antaranya Melaka, Perak dan Kuala Lumpur pada 2014 dan 2018.

Bagi pertuduhan memberi sokongan di laman sosial dan majlis, mereka didakwa mengikut Seksyen 130J (1)(a) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sepanjang hayat atau maksimum 30 tahun atau denda dan boleh dirampas mana-mana harta yang digunakan atau diniat untuk digunakan bagi melakukan kesalahan itu, jika sabit kesalahan.

Saminathan, Pumugan, Chandru, Sundram, Kalaimughilan dan Teeran masing-masing turut didakwa memiliki item berkaitan kumpulan pengganas itu di beberapa lokasi termasuk di Rawang, Selangor; Kompleks Seri Negeri, Melaka dan Seberang Perai Tengah, Pulau Pinang antara 10 dan 12 Oktober 2019.

Pendakwaan dikemukakan mengikut Seksyen 130JB(1)(a) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga tujuh tahun atau denda dan dilucutkan mana-mana item itu, jika sabit kesalahan.

Ahli keluarga tertuduh turut hadir di mahkamah. – Bernama
.................................................................................................................

LTTE; ADUN Seremban Jaya, P Gunasekaren dibebaskan
KUALA LUMPUR, 30 Jamadilakhir 1441H, Isnin – Mahkamah Tinggi di sini hari ini melepas dan membebaskan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seremban Jaya P. Gunasekaren daripada dua pertuduhan memberi sokongan kepada kumpulan pengganas LTTE.

Hakim Datuk Muhammad Jamil Hussin dan Hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali mengeluarkan perintah pembebasan itu selepas Timbalan Pendakwa Raya Suffian Jaafar memaklumkan pihaknya mendapat arahan daripada pendakwa raya supaya tidak meneruskan prosiding terhadap Gunasekaren, 61.

Satu kes Gunasekaren didengar di hadapan Hakim Muhammad Jamil dan satu lagi di hadapan Hakim Mohd Nazlan.

Peguam Ramkarpal Singh yang mewakili Gunasekaren memberitahu mahkamah bahawa berikutan pendakwaan tidak meneruskan kes terhadap anak guamnya, beliau memohon supaya tertuduh dilepas dan dibebaskan daripada kedua-dua pertuduhan tersebut.

Mengikut pertuduhan, Gunasekaren didakwa dengan pengetahuan memberi sokongan kepada kumpulan pengganas LTTE dengan cara menggunakan aplikasi sosial Facebook atas nama ‘DAP Guna Palanisamy’ di Pejabat Pegawai Penyiasat Bahagian E8 (M) Counter Terrorism Cawangan Khas Bukit Aman, di sini, pada 2 petang, 7 Oktober 2019.

Dia juga dituduh memberi sokongan kepada kumpulan pengganas LTTE dalam satu majlis di Dewan Kasturi Ayer Keroh, Jalan Utama, Taman Ayer Keroh Heights, Melaka di antara 8.30 malam dengan 10.50 malam, pada 28 November 2018.

Pertuduhan mengikut Seksyen 130J (1)(a) Kanun Keseksaan, yang membawa hukuman penjara sepanjang hayat atau maksimum 30 tahun atau denda dan boleh dirampas mana-mana harta yang digunakan atau diniat untuk digunakan untuk melakukan kesalahan itu, jika sabit kesalahan.- Bernama

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2020/02/ketika-krisis-kepimpinan-negara-berlaku.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemerintahan Tanpa Memihak Parti Politik Mampu Redakan Krisis Kepimpinan Negara

Pemerintahan Tanpa Memihak Parti Politik Mampu Redakan Krisis Kepimpinan Negara

papar berkaitan - pada 27/2/2020 - jumlah : 292 hits
KUALA LUMPUR 26 Feb Pemerintahan yang tidak memihak kepada mana mana parti boleh menjadi satu penyelesaian yang baik dalam mengurangkan budaya politiking keterlaluan menurut beberapa penganalisis politik tempatan Penganalisis politik dan me...
Pengganas Ltte Katadua Patuh Atau Lepas Jawatan Peguam Negara

Pengganas Ltte Katadua Patuh Atau Lepas Jawatan Peguam Negara

papar berkaitan - pada 23/2/2020 - jumlah : 280 hits
Tommy memberhentikan prosiding undang undang terhadap 12 lelaki warga tempatan yang berdepan tuduhan menyokong kumpulan pengganas Astro AWANI Shahir Omar Peguam Negara lepas jawatan atau patuh dasar kerajaan Maszlee MalikKL Bekas Menteri Pe...
Tamatkan Prosiding Keatas 12 Penyokong Ltte Kredibilti Peguam Negara Dipersoal

Tamatkan Prosiding Keatas 12 Penyokong Ltte Kredibilti Peguam Negara Dipersoal

papar berkaitan - pada 22/2/2020 - jumlah : 312 hits
Sumber gambar dari MalaysiaKiniSemalam kecoh didada akhbar mengenai tindakan peguam negara yang bertindak menamatkan prosiding keatas 12 tertuduh yang menyokong LTTE sekaligus membebaskan penyokong dari 34 pertuduhan di mahkamah Bagi yang t...
Who Ingatkan Jangan Ada Negara Yang Kepedean Bisa Bebas Virus Corona

Who Ingatkan Jangan Ada Negara Yang Kepedean Bisa Bebas Virus Corona

papar berkaitan - pada 29/2/2020 - jumlah : 167 hits
Direktur Jenderal Organisasi Kesehatan Dunia Tedros Adhanom Ghebreyesus mengingatkan agar negara negara harus bersiap menghadapi virus corona Ia menyebut jangan ada negara yang terlalu percaya diri bisa bebas dari ancaman virus Jangan ada n...
Adun Dap Lepas Bebas Tuduhan Berkait Ltte

Adun Dap Lepas Bebas Tuduhan Berkait Ltte

papar berkaitan - pada 24/2/2020 - jumlah : 187 hits
KUALA LUMPUR Mahkamah Tinggi hari ini melepas dan membebaskan Adun Seremban Jaya P Gunasekaren daripada 2 pertuduhan memberi sokongan kepada kumpulan militan Harimau Pembebasan Tamil Eelam Hakim Muhammad Jamil Hussin dan Mohd Nazlan Mohd Gh...
Peguam Mahathir Bidas Peguam Negara Bebas 12 Individu Terlibat Ltte Merbahaya Kepada Negara

Peguam Mahathir Bidas Peguam Negara Bebas 12 Individu Terlibat Ltte Merbahaya Kepada Negara

papar berkaitan - pada 23/2/2020 - jumlah : 657 hits
Tindakan Peguam Negara Tan Sri Tommy Thomas untuk menghentikan prosiding undang undang terhadap 12 individu yang didakwa terlibat dengan aktiviti Harimau Pembebasan Tamil Eelam sangat berbahaya untuk masa akan datang Peguam Haniff Khatri Ab...
Jaga Tutur Kata Ketika Debat Situasi Politik Negara Di Laman Sosial Kpn

Jaga Tutur Kata Ketika Debat Situasi Politik Negara Di Laman Sosial Kpn

papar berkaitan - pada 27/2/2020 - jumlah : 308 hits
Kuala Lumpur Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador mengingatkan orang ramai untuk menjaga tutur kata ketika menyampaikan pandangan dan pendapat di laman sosial berhubung situasi politik negara pada masa ini Beliau berkata semua pihak...
Peguam Negara Lepas Jawatan Atau Patuh Dasar Kerajaan Maszlee Malik

Peguam Negara Lepas Jawatan Atau Patuh Dasar Kerajaan Maszlee Malik

papar berkaitan - pada 23/2/2020 - jumlah : 281 hits
Bekas Menteri Pendidikan Maszlee Malik memberi dua pilihan kepada Tan Sri Tommy Thomas sama ada mahu mematuhi dasar kerajaan atau melepaskan jawatannya sebagai Peguam Negara Ahli Parlimen Simpang Renggam itu berkata demikian susulan tindaka...
Raja Abdullah Penyokong Kuat Kepimpinan Najib Anifah

Raja Abdullah Penyokong Kuat Kepimpinan Najib Anifah

papar berkaitan - pada 13/2/2020 - jumlah : 136 hits
Saksi Datuk Seri Anifah Aman hadir pada perbicaraan kes SRC International Sdn Bhd melibatkan bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur foto IQBAL BASRI KUALA LUMPUR Bekas Menteri Luar Datuk Seri Anifah...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City