Peguam Mahathir Bidas Peguam Negara Bebas 12 Individu Terlibat Ltte Merbahaya Kepada Negara


Tindakan Peguam Negara, Tan Sri Tommy Thomas untuk menghentikan prosiding undang-undang terhadap 12 individu yang didakwa terlibat dengan aktiviti Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE) sangat berbahaya untuk masa akan datang.

Peguam, Haniff Khatri Abdulla berkata, alasan yang dikemukakan oleh Tommy yang mengatakan perbuatan yang dilakukan tertuduh itu sudah berlaku melebihi enam tahun adalah tidak adil kerana tiada tempoh masa dalam undang-undang melibatkan perbuatan jenayah.

"Kenyataan ini sangat berbahaya kerana memang terdapat aktiviti jenayah dan jika dilihat terdapat pertuduhan yang melibatkan ahli politik yang melakukan jenayah pada era Barisan Nasional pada tahun 2013 dan 2014. Jadi tidak boleh guna tempoh masa sebagai ukuran untuk perbuatan jenayah.

"Jenayah tetap jenayah, jika tidak salah saya bekas Ketua Penolong Pengarah Bahagian Anti Pengganas Cawangan Khas Bukit Aman, Datuk Ayob Khan pernah mengatakan terdapat sasaran untuk mengebom atau mengancam keselamatan kedutaan Sri Lanka. Ini bermakna ia berada dalam pengetahuan pihak polis.

"Secara keseluruhan, saya percaya kenyataan ini bukan sahaja mengejutkan saya malah meletakkan contoh-contoh yang membahayakan pada masa akan datang

"Saya harap perkara ini dilihat semula dan serah kepada budi bicara pendakwa raya yang memulakan pertuduhan tersebut," katanya menerusi satu kenyataan semalam.

Dalam pada itu, Haniff Khatri turut membidas tindakan Tommy yang telah memalukan pegawai-pegawai di jabatan tersebut yang telah membuat keputusan untuk mendakwa kesemua individu terbabit pada Oktober tahun lalu.

"Ini tidak adil untuk Peguam Negara meletakkan pegawai-pegawai beliau dalam keadaan memalukan dengan kenyataan yang dikeluarkan," ujarnya.

Selain itu, Haniff Khatri berkata, tindakan Tommy juga didapati telah membelakangi kuasa Menteri Dalam Negeri kerana LTTE masih dianggap sebagai sebuah organisasi pengganas di negara ini.

"Peguam Negara telah menidakkan bahawa LTTE masih dalam senarai pengganas seolah-olah beliau ambil tugasan Menteri Dalam Negeri dan ini salah.

"Sepatutnya apa yang patut dilakukan bagi saya, Peguam Negara sepatutnya menasihati Menteri Dalam Negeri sekiranya beliau berpendapat LTTE bukan lagi suatu organisasi pengganas," katanya.

Tambah beliau, walaupun LTTE tidak lagi dianggap sebagai sebuah pertubuhan pengganas oleh pemerintah Sri Lanka dan juga Kesatuan Eropah namun itu tidak bermakna ia tidak boleh dihidupkan semula oleh pihak yang simpati dengan perjuangan mereka.

"Kalau macam itu, perjuangan Nazi di Jerman yang telah dibubarkan selepas kalah perang menyebabkan seluruh dunia tidak perlu lagi sensitif kepada lambang swastika dan slogan 'Hail Hitler'.

"Keganasan sebenarnya lebih kompleks kerana ia boleh dihidupkan semula jadi biarlah pihak berkuasa yang menentukan perkara ini dan Peguam Negara tidak sepatutnya membuat kesimpulan awal tentang perkara ini," ujar beliau.

SinarHarian

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bankami.blogspot.com/2020/02/peguam-mahathir-bidas-peguam-negara.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ltte Tindakan Peguam Negara Ancam Keselamatan Negara

Ltte Tindakan Peguam Negara Ancam Keselamatan Negara

papar berkaitan - pada 22/2/2020 - jumlah : 247 hits
1 Dewan Ulamak PAS Pusat memandang serius isu berhubung Peguam Negara Tommy Thomas yang melaksanakan kuasa budi bicaranya untuk memberhentikan prosiding terhadap 12 individu dalam perbicaraan kerana didakwa terlibat dengan kumpulan Harimau ...
Apakah Peguam Negara Boleh Disabit Bersekongkol Dengan Ltte

Apakah Peguam Negara Boleh Disabit Bersekongkol Dengan Ltte

papar berkaitan - pada 23/2/2020 - jumlah : 264 hits
Menteri Dalam Negeri Muhyiddin Mohd Yassin berkata kumpulan militan Harimau Pembebasan Tamil Eelam masih dikategorikan sebagai kumpulan pengganas dan kerajaan tidak berhasrat untuk mengugurkan kedudukan kumpulan itu Muhyiddin berkata Peguam...
Ltte Parti Putra Akan Cabar Kuasa Budi Bicara Peguam Negara

Ltte Parti Putra Akan Cabar Kuasa Budi Bicara Peguam Negara

papar berkaitan - pada 22/2/2020 - jumlah : 217 hits
Naib Presiden Parti Bumiputera Perkasa Malaysia Mohd Khairul Azam Abdul Aziz bercakap pada sidang media di Ibu Pejabat Perkasa Kompleks Damai Kuala Lumpur foto SYAFIQ AMBAK PARTI Bumiputera Perkasa Malaysia dijangka akan mencabar kuasa budi...
12 Orang Dituduh Sokong Ltte Dibebaskan Prosiding Dihentikan Terhadap Mereka Peguam Negara

12 Orang Dituduh Sokong Ltte Dibebaskan Prosiding Dihentikan Terhadap Mereka Peguam Negara

papar berkaitan - pada 21/2/2020 - jumlah : 264 hits
Peguam Negara Tommy Thomas menyatakan bahawa 12 orang yang dituduh menyokong LTTE akan dibebaskan selepas Jabatan Peguam Negara memutuskan untuk memberhentikan prosiding terhadap mereka Berita lanjut akan menyusul Sumber The post appeared f...
Tamatkan Prosiding Keatas 12 Penyokong Ltte Kredibilti Peguam Negara Dipersoal

Tamatkan Prosiding Keatas 12 Penyokong Ltte Kredibilti Peguam Negara Dipersoal

papar berkaitan - pada 22/2/2020 - jumlah : 312 hits
Sumber gambar dari MalaysiaKiniSemalam kecoh didada akhbar mengenai tindakan peguam negara yang bertindak menamatkan prosiding keatas 12 tertuduh yang menyokong LTTE sekaligus membebaskan penyokong dari 34 pertuduhan di mahkamah Bagi yang t...
Ltte Peguam Negara Tiada Kuasa Muhyiddin

Ltte Peguam Negara Tiada Kuasa Muhyiddin

papar berkaitan - pada 23/2/2020 - jumlah : 261 hits
Muhyiddin Yassin KUALA LUMPUR Penyenaraian Harimau Pembebasan Tamil Eelam sebagai kumpulan pengganas adalah tertakluk kepada kuasa Menteri Dalam Negeri yang diperuntukkan undang undang Lantaran itu kata Menteri Dalam Negeri Tan Sri Muhyiddi...
Pengganas Ltte Katadua Patuh Atau Lepas Jawatan Peguam Negara

Pengganas Ltte Katadua Patuh Atau Lepas Jawatan Peguam Negara

papar berkaitan - pada 23/2/2020 - jumlah : 280 hits
Tommy memberhentikan prosiding undang undang terhadap 12 lelaki warga tempatan yang berdepan tuduhan menyokong kumpulan pengganas Astro AWANI Shahir Omar Peguam Negara lepas jawatan atau patuh dasar kerajaan Maszlee MalikKL Bekas Menteri Pe...
Kes Ltte Patuh Arahan Kerajaan Atau Letak Jawatan Peguam Negara Maszlee Beritahu Tommy Thomas

Kes Ltte Patuh Arahan Kerajaan Atau Letak Jawatan Peguam Negara Maszlee Beritahu Tommy Thomas

papar berkaitan - pada 23/2/2020 - jumlah : 401 hits
Ahli Parlimen Simpang Renggam Maszlee Malik memberi kata dua kepada Peguam Negara Tommy Thomas berikutan tindakannya memberhentikan pertuduhan terhadap 12 individu dikaitkan dengan kumpulan militan Harimau Pembebasan Tamil Eelam Maszlee ber...
Peguam Negara Membuat Kita Bimbang Kepada Keselamatan Negara Dr Maza

Peguam Negara Membuat Kita Bimbang Kepada Keselamatan Negara Dr Maza

papar berkaitan - pada 21/2/2020 - jumlah : 269 hits
Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin atau lebih dikenali sebagai Dr Maza membuat satu kenyataan ringkas di laman facebook dengan meluahkan kebimbangan beliau terhadap keselamatan negara Kenyataan Dr Maza itu dibuat selepas keputusan yang dilaku...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Olah Tkp Pembunuhan Wanita Open Bo Polisi Temukan Tisu Magic Hingga Minyak Lintah Papua

Berbuka Puasa Dengan Geng Jdt Blogger Di Nippon Sushi

Ketika Orang Lain Sedang Bergembira

Unveiling The Convenience Of Online Bookstore In Malaysia

Pilihan Allah Pasti Terbaik Kita Tidak Bisa Memaksa Pilihan Kita Kepada Allah

True Wallet Live22 Top 53 By Nellie Live22slot Fun 29 Jun 2024