Ketahui 7 Sebab Orang Perempuan Rasa Sunyi Bila Dah Jadi Ibu


Ketahui 7 Sebab Orang Perempuan Rasa ‘Sunyi’ Bila Dah Jadi Ibu. Pada hari pertama bayi dilahirkan, tentulah kebanyakan kita berasa teruja dan begitu gembira dengan kehadiran mereka. Mungkin tak ramai yang menyangka bahawa memikul tanggungjawab sebagai seorang ibu boleh menjadi sebuah pengalaman yang memenatkan.
Setelah beberapa ketika, kita mula berasa ‘sunyi’ dan seolah-olah keseorangan, sedangkan kita sentiasa didampingi oleh anak-anak dan pasangan.
Perasaan ini sebenarnya boleh berlaku pada sesiapa saja. “Ada masanya seorang ibu akan berasa ‘terasing’ daripada dunia luar. Tetapi keadaan ini adalah normal dan hampir semua wanita akan merasakannya setelah menjadi ibu,” ujar Kate Middleton, yang turut mengalaminya semasa membesarkan anak-anak.
Berikut adalah antara beberapa sebab mengapa kehadiran anak boleh menjadikan anda dilanda kesunyian.

1. BERPANTANG ADALAH TEMPOH YANG MENCABAR Cuti bersalin sebenarnya bukan sebuah ‘percutian’. Ia adalah tempoh pemulihan. Mungkin sesetengah ibu bertuah apabila dapat berpantang dalam keadaan yang serba lengkap. Tapi, ramai juga ibu yang terpaksa menguruskan diri sendiri di rumah.
Dengan badan yang sakit-sakit, dengar bayi menangis setiap hari, letih menyusukan bayi, emosi tak stabil dan pilihan makanan pula lebih terhad. Memang boleh terasa sunyi bila duduk di rumah sendirian selama tempoh tersebut.
2. SERING DILANDA KESIBUKAN Masa seolah-olah bergerak begitu pantas tanpa kita sedari. Ibulah yang sentiasa berada di sisi bayi sepanjang masa, menyusukan mereka, menjaga keperluan mereka sehinggakan ada yang lupa untuk memenuhi keperluan diri sendiri.
Percaya atau tidak, nak buat perkara harian; makan, buang air, mandi pun terpaksa ditahan-tahan. Belum lagi nak uruskan keperluan rumah tangga; memasak, basuh baju, kemas rumah, dan sebagainya.
3. KURANG BERSOSIAL Orang kata, perempuan bila dah berkahwin dah tak ada kawan lagi – suami itu sajalah peneman susah senang. Mungkin disebabkan faktor kesibukan atau perubahan gaya hidup, hal ini sedikit sebanyak memang ada benarnya. Ia lebih-lebih lagi dirasakan bila dah ada anak.
Mereka yang bekerja pun kini tidak lagi berpeluang bersosial dengan rakan sekerja selepas waktu kerja ataupun hujung minggu. Tepat pukul 6, kalau boleh terus nak punch card dan balik jumpa anak.
Kita selalu sibuk di rumah sampai lupa ada kawan kita berkahwin, kita tak tahu ada jiran baru berpindah, kita tak tahu apa drama terbaru di TV. Bila dah terlepas perkara-perkara ini, ia akan membuatkan kita rasa semakin terasing.
4. TIADA ME TIME Seorang wanita, lebih-lebih lagi seorang surirumah kini menghabiskan kebanyakan masa mereka di rumah. Tiada lagi gurauan dengan rakan-rakan, jarang makan di luar, apatah lagi membeli-belah dengan tenang di pasaraya. Nak buat hobi lain di rumah? Jangan haraplah. Baru nak duduk saja, anak-anak dah datang menerpa.
Kurangnya ‘me time’ ini menjadi punca seseorang berasa letih, tertekan, dan sunyi. Dengan meluangkan sedikit masa bersendirian melakukan apa yang anda suka, sebenarnya ibu akan berasa lebih gembira dan bersemangat apabila bersama dengan anak-anak.
5. JEALOUS DENGAN PASANGAN Paling jealous bila anak asyik nak ‘melekat’ dengan ibu, suami pula beri alasan yang dia ‘tak ada susu’ untuk diberi. Tidur malam tak pernah cukup kerana kita terpaksa berjaga untuk menyusukan bayi atau mengepam. Suami pula tidur lena tanpa sedikitpun rasa prihatin. Sedih pun ada bila rasa macam ia tugas kita seorang saja. Bukan nak berharap macam-macam, tapi kalau mereka sekadar temankan kita di sisi – inipun dah lebih daripada cukup.
Tempoh 2 tahun ini tak patut dipandang ringan kerana menyusu badan adalah tugas 24/7 yang tiada langsung hari cuti. Bukan itu saja, ibu juga perlu menahan nafsu daripada makanan / minuman tertentu (bimbang bayi kembung / alahan bila menyusu). Encik Suami, silalah bagi sokongan lebih sikit ya!
 
6. ANDA BUAT LEBIH BANYAK KEPUTUSAN SENDIRI Barangkali sesetengah lelaki kurang memahami perkara yang bersangkut-paut dengan bayi kerana biasanya ibu akan menghabiskan lebih banyak masa bersama si kecil. Oleh itu, ibu terbiasa membuat banyak keputusan sendiri tanpa melibatkan suami.
Walaupun nampak remeh, tentulah kita akan rasa terbeban bila semua urusan ditetapkan sendiri. Lebih menyedihkan, bila keputusan yang dibuat kurang tepat, kita pula yang akan rasa bersalah tak sudah!

7. SINDROM SUPERMOM Ini pula satu ‘penyakit’ yang kurang percaya pada orang lain untuk memudahkan urusan mereka, termasuklah pasangan sendiri. Bila pasangan dah bagi peluang kita berehat, kita pula yang tak senang duduk dek kerana risau memikirkan bayi atau kerja-kerja lain yang tergendala.
Kalau boleh, janganlah asyik nak buat semuanya sendiri. Sebenarnya, anda tak perlu buktikan apa-apa untuk menjadi seorang ‘supermom’ kerana setiap ibu adalah istimewa dengan cara mereka yang tersendiri.
JANGAN RISAU, IA ADALAH SEMENTARA SAJA Dalam tempoh kehadiran bayi, pelbagai perkara dalam hidup kita boleh berubah. Ada yang bertukar kerja, berpindah rumah, bertukar gaya hidup, dan sebagainya. Semua ini berlaku kerana anda berdua telah memiliki prioriti terhadap anak.
Apapun jangan risau kerana semua ini adalah sementara saja. Kita pasti akan merindui zaman ini bila tiba masa anak-anak semakin besar nanti!
Sumber: Sirap Limau
The post Ketahui 7 Sebab Orang Perempuan Rasa ‘Sunyi’ Bila Dah Jadi Ibu. appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/ketahui-7-sebab-orang-perempuan-rasa-sunyi-bila-dah-jadi-ibu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Minggu Ke 15 18 Ibu Mula Rasa Gerakan Bayi Jangan Lengah Bila Tiba Tiba Pergerakannya Kurang

Minggu Ke 15 18 Ibu Mula Rasa Gerakan Bayi Jangan Lengah Bila Tiba Tiba Pergerakannya Kurang

papar berkaitan - pada 22/2/2019 - jumlah : 401 hits
Pergerakan bayi menandakan keadaannya sama ada baik atau sebaliknya Justeru ia perlu sentiasa dipantau dan para ibu perlu peka Doktor terangkan kepentingannya Tendangan bayi comel dirasakan oleh bakal ibu Adakalanya dia aktif namun ada masa...
Kami Redha Kamu Pergi Anak Dirempuh Kawan Sendiri Ibu Luah Rasa Sebak Di Fb

Kami Redha Kamu Pergi Anak Dirempuh Kawan Sendiri Ibu Luah Rasa Sebak Di Fb

papar berkaitan - pada 21/2/2019 - jumlah : 279 hits
Semalam seorang kanak kanak perempuan Annur Sumayyah meninggal dunia setelah dilanggar sebuah kereta yang merempuh kediamannya di Georgetown Pulau Pinang Ibu kepada kanak kanak berusia tiga tahun itu Nur Daliia Yusoff ada memuat naik sebuah...
Berkhitan Bagi Bayi Perempuan Perlu Atau Tidak Ini Perkara Yang Ibu Bapa Perlu Tahu

Berkhitan Bagi Bayi Perempuan Perlu Atau Tidak Ini Perkara Yang Ibu Bapa Perlu Tahu

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 246 hits
Saya bakal melahirkan bayi perempuan dan merancang untuk melakukan khitan pada bayi saya beberapa hari selepas bersalin Saya ingin memohon pandangan dan pendapat doktor tentang cara berkhitan untuk bayi perempuan Bagaimana cara ia dilakukan...
Perbuatan Terkutuk Anak Perempuan Terbongkar Apabila Ibu Melihat Kesan Lebam

Perbuatan Terkutuk Anak Perempuan Terbongkar Apabila Ibu Melihat Kesan Lebam

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 305 hits
Hancur hati seorang ibu apabila mengetahui anak perempuan tunggalnya telah melakukan perbuatan terkutuk Ini berlaku apabila seorang ibu terkejut melihat kesan lebam pada leher anaknya dan mengetahui bahawa remaja terbabit telah melakukan hu...
Lahirkan Anak Lelaki Lebih Mencabar Berbanding Anak Perempuan Benarkah Anak Lelaki Boleh Memendekkan Usia Ibu

Lahirkan Anak Lelaki Lebih Mencabar Berbanding Anak Perempuan Benarkah Anak Lelaki Boleh Memendekkan Usia Ibu

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 868 hits
Melahirkan cahaya mata lelaki atau perempuan ada cabarannya tersendiri Namun perkongsian daripada perunding keibubapaan ini mendedahkan hasil dua kajian dari luar negara ini agak mengejutkan Kajian menunjukkan ibu melahirkan anak lelaki ber...
Relawan Pepes Bantah Perintahkan 3 Ibu Ibu Sebar Kampanye Hitam Ke Jokowi

Relawan Pepes Bantah Perintahkan 3 Ibu Ibu Sebar Kampanye Hitam Ke Jokowi

papar berkaitan - pada 26/2/2019 - jumlah : 219 hits
Namun Pepes membantah telah menginstruksikan ketiga ibu ibu itu melakukan kampanye hitam
Ibu Ibu Sebar Kampanye Hitam Ke Jokowi Bpn Prabowo Minta Hukum Ditegakkan

Ibu Ibu Sebar Kampanye Hitam Ke Jokowi Bpn Prabowo Minta Hukum Ditegakkan

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 217 hits
Namun Kubu Prabowo mengingatkan polisi tidak tebang pilih dalam menegakkan hukum terutama ke pihak yang berseberangan dengan pemerintah
Moeldoko Yakin Aksi Kampanye Hitam 3 Ibu Ibu Ke Jokowi Terstruktur

Moeldoko Yakin Aksi Kampanye Hitam 3 Ibu Ibu Ke Jokowi Terstruktur

papar berkaitan - pada 26/2/2019 - jumlah : 196 hits
Wakil Ketua Tim Kampanye Nasional Joko Widodo Ma ruf Amin Moeldoko menduga tiga orang emak emak yang melakukan kampanye hitam terhadap capres petahana Joko Widodo atas perintah pihak tertentu Dia menyebut aksi kampanye hitam itu sudah terst...
Sering Kena Body Shaming Karena Terlalu Kurus Sabrina Bungkam Ibu Ini Dengan Tubuh Berototnya

Sering Kena Body Shaming Karena Terlalu Kurus Sabrina Bungkam Ibu Ini Dengan Tubuh Berototnya

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 186 hits
Siapa kemarin yang bilang tunangan Deddy Corbuzier ini kurus kerempeng Liat tuh otot ototnya
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered