Kesian Dekat Anak Kurangkan Beban Beg Sekolah Anak Cikgu Ni Kongsikan Cadangan Bernas


Isu beg sekolah anak yang berat dan membebankan anak kita sememangnya menjadi isu hangat yang dibincangkan oleh semua ibu bapa. Masing-masing tidak tahan melihat kepayahan anak membawa beg yang berat setiap hari.
Cikgu Mohd Fadli Salleh, guru yang begitu dikenali di media sosial berkongsi cadangan bernas agar dapat membantu anak-anak kecil kita ke sekolah dengan lebih baik.

Seorang ibu hantarkan aku video ni. Video anak dia sendiri ni, bukan main cedok ikut suka. Ibu dia cakap,
“Cikgu tolong share dengan orang atasan hal ni. Share sampai kat Yang Dipertuan Agong pun tak apa. Biar ada tindakan. Kesian anak saya, dah la perempuan, badan kecik lagi”.
Okey kawan-kawan. Jom share biar sampai Agong pun tahu hal ni. Biar ada tindakan segera.
Ni bukan isu kecil. Ini melibatkan kesihatan anak-anak kita. Ada kajian sains mengatakan ia boleh menyebabkan kerosakan kekal tulang belakang akibat pikul bebanan berterusan setiap hari. Bahkan dah ada beberapa bukti dari kawan-kawan tentang masalah anak belakang mereka dipercayai pikul beg berat.

Sebenarnya senang je nak settlekan masalah beg berat ni.
1. BUKU TEKS TINGGALKAN DI SEKOLAH
Tu ja cara paling cepat, paling pantas, paling berkesan. Banyak sekolah wujudkan locker dan almari di kelas untuk murid tinggalkan buku teks. Awal-awal ja berkesan cara tu, kemudian semua tak nak letak sebab buku anak mereka hilang, rosak koyak, dan seumpamanya. Itu punca locker atau almari kat sekolah tak berjaya.
Kerana setiap buku ada pemilik berdaftar dan perlu pulangkan setiap tahun. Bila rosak, mereka yang kena ganti.
Pemilikan buku ini punca orang tak nak tinggalkan buku di sekolah. Mereka tak nak buku anak mereka hilang dan rosak, seterusnya mereka pula kena beli lain dan ganti. Dah beli lain dan ganti, hilang lagi dan lagi. Penat weh main gini. Sebab tu tak berjaya sebelum ni.

Apa kata lepas ni semua sekolah di Malaysia BUANG HAK PEMILIKAN itu. Makna kata, semua buku teks adalah milik sekolah, bukan milik mana-mana murid/pelajar.
Jadi tak ada isu buku hilang, rosak dan sebagainya. Sebab tiada hak pemilikan. Jika rosak, hilang itu hak sekolah dan sekolah je yang ganti lain.
Macam program tasmik, Al Quran elok je tinggal dalam kelas. Tak ada hilang, tak jadi isu murid kena pikul ke sekolah.
Bahkan banyak sekolah swasta buat hal serupa. Buku teks milik sekolah dan ditinggalkan dalam kelas. So murid bawa buku latihan sahaja setiap hari. Ringan lebih dari 60% tau. Settle masalah.

Simple sangat penyelesaiannya jika mereka serius nak atasi masalah ni. Cuma mungkin anak-anak orang kayangan semua sekolah swasta, so mereka tak nampak isu ni melanda anak mereka. Sebab tu mereka biarkan isu beg berat tanpa solusi tuntas. Mungkin je lah. Bukan tuduhan okeh.
Dan tolong la letak kelas murid tahun 1 dan tahun 2 di aras bawah. Kenapa kelas murid tahun satu pun ada yang ditingkat 3? Common sense kot. Budak tu kecik, beg berat. Macamana mereka nak pikul naik atas?
Isu silibus berat, subjek banyak pun satu hal juga. Takkan nak suruh kami netizen fikirkan cara penyelesaian juga? Haishhh.

Okey, jom share sampai ke istana hal ini. Rakyat jelata dah perlu campur tangan istana nampak gaya kalau orang politik dan mereka yang berkuasa kat atas sana terus menerus memandang sepi isu beg ini.
Ini isu kesihatan anak-anak kami! Bukan isu picisan. Tolong sesiapa yang ada kuasa perjuangkan.
Menarik: Beg Sekolah Berat Tak Bagus Untuk Kesihatan Anak, Beli Beg Jenis Paling Ringan/

Tak sabar tunggu baby lahir, nak persiapkan mental dan fizikal sebelum si manja lahir nanti. Mahu belajar segalanya tentang ilmu persediaan urus bayi selepas lahir? Jom sertai E-Workshop Pa&Ma: Misi Mama Sambut Baby! Daftar sekarang di https://toko.ideaktiv.com/product/pama-e-workshop-misi-mama-cantik-sihat/

Kalau musim buah-buahan, ramai yang tahu makan je tapi nama buah apa pun tak tahu. Kali ini kita cabar adik-adik BK, agaknya diorang tahu tak nama-nama buah yang ada dalam dunia.
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post “Kesian Dekat Anak” Kurangkan Beban Beg Sekolah Anak, Cikgu Ni Kongsikan Cadangan Bernas! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/kesian-dekat-anak-kurangkan-beban-beg-sekolah-anak-cikgu-ni-kongsikan-cadangan-bernas/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Beg Sekolah Berat Tak Bagus Untuk Kesihatan Anak Beli Beg Jenis Paling Ringan

Beg Sekolah Berat Tak Bagus Untuk Kesihatan Anak Beli Beg Jenis Paling Ringan

papar berkaitan - pada 21/1/2022 - jumlah : 224 hits
Tidak dinafikan pelbagai gaya dan ragam anak ke sekolah dengan beg masing masing Kita nampak anak selesa rupanya anak menanggung bebanan yang banyak disebalik beg sekolahnya Sudahlah buku teks berlambak dengan jadual yang padat setiap hari ...
Cikgu Dikec4m Kahwin Dgn Anak Murid Sekolah Cikgu Akhrnya Buka Kisah Sbenar Rupanya Ini Beza Umur Mereka

Cikgu Dikec4m Kahwin Dgn Anak Murid Sekolah Cikgu Akhrnya Buka Kisah Sbenar Rupanya Ini Beza Umur Mereka

papar berkaitan - pada 10/1/2022 - jumlah : 213 hits
Sebelum ini tuIar di TlkT0k mengenai seorang guru wanita berkahwin dengan bekas pelajarnya Walaupun jarak umur berbeza 11 tahun namun ia bukan menjadi penghaIang untuk pasangan merpati dua sejoli ini
Raudhah Islamic School Sekolah Baru Anak Anak 2022

Raudhah Islamic School Sekolah Baru Anak Anak 2022

papar berkaitan - pada 13/1/2022 - jumlah : 741 hits
Allah Allah tak tahu nak luahkan rasa macamna Ada hikmah sebalik duka Sejak sessi persekolahan buka anak anak p sekolah balik dengan keceriaan 4 orang sekolah sama berebut nak cerita hari hari yang depa lalui By turn nak cakap semua excited...
Beg Sekolah Berat Apa Solusinya

Beg Sekolah Berat Apa Solusinya

papar berkaitan - pada 22/1/2022 - jumlah : 238 hits
Sebut pasal beg sekolah teringat kat anak saya yang baru tahun 1 Dia punye beg dah macam Datuk Kame pikul cengkerang penyu Berat jugak Kesian pun ada Tapi nak buat macam mana terpaksa angkut jugak segala mak nenek buku teks buku aktiviti bu...
Nak Juga Beg Gucci Macam Papa Murid Bergaya Bawa Beg Mahal Ke Sekolah Selepas Alasan Diterima Mak Ayah

Nak Juga Beg Gucci Macam Papa Murid Bergaya Bawa Beg Mahal Ke Sekolah Selepas Alasan Diterima Mak Ayah

papar berkaitan - pada 11/1/2022 - jumlah : 309 hits
KETIKA kanak kanak seusianya berusaha memujuk ibu bapa membelikan beg jenama Smiggle Muhammad Qalish Muhammad Zaki pula tampil lebih bergaya ke sekolah dengan beg Guccinya Bila anak hang darjah tiga dah minta beg Gucci tulis ibu kanak kanak...
Sahabat Sejati Video Netizen Puji Budak Sekolah Bantu Kawan Angkut Beg Berat Turun Tangga

Sahabat Sejati Video Netizen Puji Budak Sekolah Bantu Kawan Angkut Beg Berat Turun Tangga

papar berkaitan - pada 29/1/2022 - jumlah : 340 hits
Kata orang nilai persahabatan ni kalau dijaga baik sampai ke besar ia akan berkekalan Korang ingat lagi tak siapa kawan baik korang masa sekolah rendah dulu Baru baru ini tular di laman Tiktok video seorang kanak kanak membantu rakannya mem...
Pakar Kongsikan Mainan Ini Patut Wajib Ada Di Rumah Untuk Anak Main

Pakar Kongsikan Mainan Ini Patut Wajib Ada Di Rumah Untuk Anak Main

papar berkaitan - pada 14/1/2022 - jumlah : 201 hits
Ramai orang tahu yang bermain adalah waktu belajar bagi kanak kanak Tapi adakah kita betul betul tahu mainan yang macam mana yang sesuai untuk anak anak untuk meningkatkan pembelajaran mereka Bagi membantu ibu bapa Patologis Pertuturan Baha...
Tak Perlu Hantar Anak Ke Sekolah Kalau Demam Batuk Sesak Nafas Norma Baharu Yang Ibu Bapa Perlu Cakna

Tak Perlu Hantar Anak Ke Sekolah Kalau Demam Batuk Sesak Nafas Norma Baharu Yang Ibu Bapa Perlu Cakna

papar berkaitan - pada 14/1/2022 - jumlah : 171 hits
Dalam memastikan sesi pembelajaran dan pengajaran secara FIZIKAL di institusi pendidikan yang selamat ibu bapa juga turut memainkan peranan yang penting Pematuhan norma baharu dan pembudayaan hidup sihat amat penting bagi meningkatkan daya ...
Cikgu Kongsi Ini Situasi Anak Tahun 1 Masuk Tandas Nak Mudah Ajarlah Awal

Cikgu Kongsi Ini Situasi Anak Tahun 1 Masuk Tandas Nak Mudah Ajarlah Awal

papar berkaitan - pada 22/1/2022 - jumlah : 168 hits
Ibu bapa yang ada anak bakal masuk Tahun 1 tak lama lagi dah boleh mula ajar beberapa perkara penting terutama aspek pengurusan diri ketika berada di sekolah Ini untuk pastikan anak dah bersedia berdepan cabaran ketika di alam persekolahan ...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


Effective Market Research On A Budget

Lirik Lagu Sulit Betrand Putra Onsu

Buah Tin 10 Khasiat Kepada Kesihatan Lelaki Wanita

Waktu Solat Aidil Adha Bila Waktu Sesuai Untuk Bertakbir

Himpunan Resepi Ayam Masak Black Pepper Yang Simple Dan Sedap

Easter Egg Mayat Ant Man Di Paparkan Dalam Trailer Terbaru Deadpool Wolverine