Pakar Kongsikan Mainan Ini Patut Wajib Ada Di Rumah Untuk Anak Main


Ramai orang tahu yang bermain adalah waktu belajar bagi kanak-kanak. Tapi adakah kita betul-betul tahu mainan yang macam mana yang sesuai untuk anak-anak untuk meningkatkan pembelajaran mereka.
Bagi membantu ibu bapa, Patologis Pertuturan Bahasa, Aishah Kassim menyenaraikan beberapa jenis mainan yang perlu ada di atas rak di rumah anda, terutamanya bagi kanak-kanak yang kebanyakan masa berada di dalam bangunan /rumah.

Ianya penting supaya kanak-kanak mendapat rangsangan yang secukupnya untuk perkembangan mereka.
Mainan ‘cause & effect’

Mainan macam ni sesuai untuk kanak-kanak berusia 6 bulan – 2 tahun kerana mainan sebegini banyak memberikan input sensori pada kanak-kanak. Mainan sebegini biasanya perlu ditekan, dipusing, dipicit, digoncang dll lagi untuk menghasilkan effect. Memahami cause & effect adalah kemahiran kognitif (berfikir) yang biasanya terbentuk pada usia 3-6 bulan lagi.
Kemahiran paling awal adalah bayi 0 dan kesannya, ibu datang memberi susu, menukar lampin dll respon yang diperolehi hasil dari tangisan tadi. Apabila usia mereka meningkat, mereka akan belajar kemahiran cause & effect yang lebih kompleks seperti menggoncang rattles, menekan butang, dan lain-lain. Sebab tu kalau kita tengok, kanak-kanak suka main suis lampu, sebab bila di tekan, lampu menyala. Bagi kanak-kanak ianya adalah mainan cause & effect.
Jadi apa kaitan mainan cause & effect dengan pembelajaran kanak-kanak?
Kaitannya, permainan cause & effect akan meningkatkan kemahiran kognitif kanak-kanak iaitu kemahiran berfikir & menyelesaikan masalah. Bila kanak-kanak boleh berfikir dengan baik, sudah semestinya boleh belajar dengan baik, lebih fokus dan lebih kritikal pemikiran mereka. Mudah untuk mereka memahami apa yang terjadi di sekeliling mereka.
Mainan Konstruktif (boleh dibina dan disusun)

Apabila mencecah usia 18 bulan, kanak-kanak suka pada sesuatu yang membina dan menyusun. Jadi kita akan lihat kanak-kanak akan menyusun objek samaada menyusun secara berderet atau meninggi. Jadi pada ketika ini anda boleh dedahkan kanak-kanak dengan permainan2 yang membolehkan mereka menyusun dan berfikir pada masa yang sama. Selain itu, menyusun, memasang, memanipulasi objek dengan tangan membolehkan kanak-kanak meningkatkan kemahiran motor halus mereka.
Pada peringkat awal, mungkin anda boleh membina sesuatu yang mudah-mudah dulu, tapi makin meningkat usia kanak-kanak, anda boleh tingkatkan kesukaran untuk menyusun dan membina sesuatu yang lebih kompleks. Dengan cara ini boleh tingkatkan imaginasi kanak-kanak juga.
Mainan ‘messy’

Mainan ‘messy’ adalah mainan yang melibatkan sesuatu yang comot. Mungkin kurang menyenangkan bagi sesetangah orang, tapi bagi kanak-kanak permainan sebegini adalah menyeronokkan. Tapi ada juga kanak-kanak yang sukar untuk tolerate dengan mainan ‘messy’ ni.
Mainan messy ni sebenarnya banyak memberi manfaat pada kanak-kanak. Bukan sahaja boleh enjoy bermain malah banyak rangsangan yang boleh diperolehi bergantung kepada jenis messy play. Antaranya adalah dapat tingkatkan kepekaan deria (sensory), meningkatkan kemahiran motor halus dan kasar, manipulasi tangan dan anggota badan, belajar berfikir & menyelesaikan masalah dan macam-macam lagi.
Dengan adanya kepekaan deria yang baik dan stabil, kanak-kanak akan lebih fokus untuk belajar. Jadi pembelajaran akan terjadi dengan lebih cepat dan berkesan. Jadi banyak-banyakkanlah messy play di rumah ya.
Pelbagai stage umur boleh main mainan sebegini. Untuk kanak-kanak yang kecil seperti 1 tahun ke atas anda mungkin boleh main menggunakan bahan-bahan simple je seperti buih sabun, makanan melekit.. nak main pasir ke playdough pun boleh cuma kena perhatikan lah.. takut masuk mulut pula nanti. Bila makin besar boleh je main bahan yang sama, cuma tingkatkan kesukaran dan imaginasi je lah.
Mainan untuk berpura-pura/berlakon

Sebenarnya setiap peringkat dan cara kanak-kanak bermain menggambarkan tahap perkembangan mental (kognitif) mereka. Antaranya adalah permainan pura-pura atau ‘pretend play’.
Melalui permainan sebegini, kanak-kanak banyak belajar berimaginasi, mencipta idea dan kreativiti mereka tersendiri dan sudah semestinya mereka belajar berfikir semasa bermain tersebut. Dan biasanya pretend play ini dimainkan bersama orang lain, jadi skill sosial akan ditingkatkan seperti adab berkawan, berkongsi, memberi dan menerima arahan, menetapkan gol untuk dicapai semasa bermain, handle conflict, gaduh, baik balik. Biasa la kan budak-budak macam tu dan mereka akan belajar banyak perkara dari situasi yang berlaku semasa bermain.
Contoh pretend play ni seperti main masak-masak, makan-makan, kemudian bagi orang lain makan, berlakon jadi ibu, beri baby minum susu, bila dah besar sikit berlakon jadi cikgu, jadi polis, bomba, doktor dan lain-lain. Lagi besar berlakon kahwin-kahwin, kita pun main kan masa kecil-kecil dulu. Jadi apa salahnya ajar anak-anak untuk main juga.
Mainan untuk pergerakan fizikal

Biasa tak dengar orang tua-tua cakap “budak aktif tu budak cerdik”.. dan saya memang setuju.. aktif ya bukan hiperaktif..ada beza tu..
Kanak-kanak aktif sebenarnya mereka tengah explore, try & error, alami macam-macam experience dan sudah semestinya mereka belajar banyak perkara dari experience tersebut.
Tambah pula, aktiviti fizikal akan meningkatkan banyak skill pada badan seperti, body awarness & control, pergerakan bilateral badan, koordinasi badan, menguatkan otot dan menyihatkan badan juga. Jadi aktiviti fizikal ni bukan saja utk badan..tapi ianya juga untuk perkembangan otak kanak-kanak. Makin sihat otak, makin cerdik lah mereka dan makin mudahlah mereka belajar..
Jadi kalau anak suka main, explore sana sini dan buat macam-macam permainan pelik, jangan risau… tapi kalau anak dok diam, tak bergerak seharian, asyik duduk main gajet dan tegok TV..yang ni perlu dirisaukan.

Pensil & kertas
Ini adalah mainan yang paling mudah untuk di bawa kemana-mana sahaja. Macam-macam boleh dibuat dengan kertas, pensil, warna dan lain-lain. Main lukis-lukis, main conteng-conteng, main teka-teka.
Boleh buat anak leka masa dalam kereta, masa makan, masa anda nak buat kerja dan dalam macam-macam situasi. Bukan sahaja boleh mengajar anak memanipulasi tangan, meningkatkan imaginasi dan kreativiti, boleh belajar mengenal objek, gambar dan macam-macam lagi.
Jangan kita tak tau yang menconteng adalah latihan awal tangan kanak-kanak untuk mereka belajar menulis nanti.

Tapi kita perlu ingat ya.. bukan mainan itu yang mengajarkan skill pada kanak-kanak. Mainan tersebut hanya bahan sahaja untuk anda tarik perhatian dan memudahkan kerja anda. Jika nak buat sendiri pun boleh atau boleh guna je barang-barang lain yang ada di rumah mengikut kreativiti anda.
Yang paling penting sekali adalah ANDA.. orang yang akan menunjukkan jalan pada kanak-kanak untuk belajar. Jangan ingat dengan hanya membeli dan mmberi anak main mainan tersebut dapat membentuk skill-skill yang saya senaraikan di atas ya.. Kalau macam tu senang la kerja.
Memang kanak-kanak belajar dari pengalaman mereka bermain tapi mereka perlukan panduan dan tunjuk ajar untuk mendapat pengalaman tersebut. Dan lagi pula, bila nak belajar berkomunikasi dan bersosial, kenalah ada orang lain kan.. kalau main seorang, macam mana nak belajar berkomunikasi.
Selamat bermain dan menjadi penunjuk arah.
Kredit: Aishah Kassim

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!)
The post Pakar Kongsikan Mainan Ini Patut & Wajib Ada Di Rumah Untuk Anak Main! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/pakar-kongsikan-mainan-ini-patut-wajib-ada-di-rumah-untuk-anak-main/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sebenarnya Mak Mak Yang Excited Sambut Birthday Anak Meriah Majlis Raissa Walaupun Di Rumah

Sebenarnya Mak Mak Yang Excited Sambut Birthday Anak Meriah Majlis Raissa Walaupun Di Rumah

papar berkaitan - pada 6/1/2022 - jumlah : 153 hits
Meriah sungguh majlis sambutan hari jadi anak kepada usahawan terkenal dan ahli politik Datin Vie Shantie Khan dan Datuk Seri Rahman Dahlan yang diadakan di kediaman mereka Kemeriahan majlis anak perempuanya iaitu Vie Raissa yang kini mence...
Labu Bagus Untuk Mata Anak Vitamin A Dalamnya Bantu Tajamkan Penglihatan

Labu Bagus Untuk Mata Anak Vitamin A Dalamnya Bantu Tajamkan Penglihatan

papar berkaitan - pada 7/1/2022 - jumlah : 491 hits
Labu bagus untuk mata dan penglihatan anak Sesuai sangat kalau kita dapat kenalkan labu sebagai salah satu makanan pertama anak anak Bila anak baru nak mula makan wajib tau kita cuba bagi anak rasa lemak manis labu Buat puree labu Kukus lab...
Anak Masuk 3 Tahun Elfira Kongsi Pengalaman Jaga Anak Tanpa Pembantu Rumah

Anak Masuk 3 Tahun Elfira Kongsi Pengalaman Jaga Anak Tanpa Pembantu Rumah

papar berkaitan - pada 11/1/2022 - jumlah : 244 hits
Pelakon Elfira Loy mengimbau kenangan membesarkan anak sulungnya Muhamad Rayyan Khalaf selama tiga tahun dan pengalaman tersebut di kongsi bersama peminat di laman Instagramnya Menurutnya dia seakan tidak percaya bahawa dia mampu menjaga se...
5 Potret Tasya Kamila Dan Keluarga Liburan Di Bali Sang Anak Tidur Saat Main Atv

5 Potret Tasya Kamila Dan Keluarga Liburan Di Bali Sang Anak Tidur Saat Main Atv

papar berkaitan - pada 8/1/2022 - jumlah : 170 hits
Tasya Kamila sedang menghabiskan liburan bersama keluarga di Bali Di momen liburan ini sang suami Randi Bachtiar yang sedang studi di Amerika Serikat pulang ke Indonesia Di momen liburan ini juga anak Tasya dan Randi Arrasya Wardhana Bachti...
Jom Ajak Anak Main Permainan Online Di Culinaryschools Org

Jom Ajak Anak Main Permainan Online Di Culinaryschools Org

papar berkaitan - pada 31/12/2021 - jumlah : 219 hits
Seperti yang kita sedia maklum KPM telah membuat pengumuman tentang pengangguhan sesi persekolahan Jadi ini bermakna cuti sekolah akan dilanjutkan lagi Sudah pasti anak anak anda akan berasa bosan Riss nak kongsi satu berita kepada ibubapa ...
Mainan Banyak Tapi Itu Juga Yang Direbut Anak Suka Bergaduh Mama Papa Cuba Cara Ini

Mainan Banyak Tapi Itu Juga Yang Direbut Anak Suka Bergaduh Mama Papa Cuba Cara Ini

papar berkaitan - pada 17/1/2022 - jumlah : 173 hits
Adik bak sini Abang punya tu Abang minta dari adik Tak boleh Ni adik punya juga Wekk Adik menjelir lidah Bak la sini Kalau tak tumbuk adik Abang berang Tumbukla kalau berani Adik mencabar sambil melarikan diri Bingitla rumah tu kejap bila s...
Banyak Mainan Mama Beli Yang Satu Tu Juga Anak Berebut Ini Cara Atasinya

Banyak Mainan Mama Beli Yang Satu Tu Juga Anak Berebut Ini Cara Atasinya

papar berkaitan - pada 7/1/2022 - jumlah : 154 hits
Pernah tak ibu ayah alami situasi anak berebut mainan Kadang mainan banyak pun yang satu tu juga anak nak Sampaikan ibu ayah naik pening nak melayan kerenah anak anak Kalau setakat berebut sekejap tak ada masalah tetapi jika sampai menangis...
Nak Bagi Anak Lupa Gajet Buat Busy Board Sambil Main Boleh Belajar

Nak Bagi Anak Lupa Gajet Buat Busy Board Sambil Main Boleh Belajar

papar berkaitan - pada 14/1/2022 - jumlah : 152 hits
Zaman sekarang aktiviti anak anak untuk bermain sangat terhad Biasanya bila duduk dalam rumah televisyen dan gajet yang akan jadi peneman anak untuk hilangkan rasa bosan Kalau dilihat kesan jangka panjang ini akan membantutkan perkembangan ...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang