Kesangsian Di Sebalik Usul Percaya Ismail


 

Ikut jadual asal, Mesyuarat Pertama Penggal Keempat Parlimen ke-14 bermula Isnin ini iaitu 6 September dan akan berlangsung hingga Khamis 30 September 2021. Ringkasnya sidang Parlimen bermula Isnin ini.
Pada sidang ini dipercayai satu usul undi percaya terhadap Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob akan dibentang. Untuk mengabsahkan sokongan majoriti yang dimilikinya. Dalam lain perkataan, ini bagi membuktikan Perdana Menteri ada sokongan majoriti di Parlimen. Ini penting untuk mengelakkan keraguan yang akan mencetus krisis politik.
Undi percaya boleh diminta oleh Perdana Menteri sendiri secara umum berkaitan jawatannya tanpa merujuk Rang Undang-undang atau dasar. Begitu kata pakar Perlembagaan.
Di Malaysia amalan mendapatkan undi percaya dibuat ketika Perdana Menteri baharu mengambil jawatan tanpa melalui pilihan raya.
Pada 1976, undi percaya diminta untuk mengetahui Hussein Onn mendapat sokongan sebagai Perdana Menteri baharu selepas menggantikan Abdul Razak Hussein yang meninggal dunia.
Undi percaya juga diperolehi pada 2003 untuk Abdullah Ahmad Badawi selaku Perdana Menteri ke-5 yang menggantikan Mahathir Mohamad. Hussein dan Abdullah kedua-dua mendapat undi percaya masing-masing.
Namun usul undi percaya tidak dibentang untuk membuktikan sokongan kepada Muhyiddin Yassin ketika beliau mengambil alih jawatan Perdana Menteri melalui Langkah Sheraton Februari 2020. Lantas pemerintahan beliau dilanda kontroversi berterusan sehingga detik beliau meletak jawatan 16 Ogos lalu.
Pada 20 Disember 2020, Menteri Besar Perak ketika itu, Ahmad Faizal Azumu, gagal memperolehi sokongan majoriti dalam usul undi percaya terhadapnya pada sidang Dewan Undangan Negeri Perak.
Seperti kita tahu, Faizal terpaksa melepaskan jawatan dan pentadbirannya turut tumbang. Namun yang ‘menarik’ (jika ini perkataan yang sesuai untuk digunakan) ialah usul percaya itu dikemukakan oleh ADUN dari BN – lebih tepat Umno yang ketika itu duduk dalam kerajaan Perikatan Nasional pimpinan Faizal.
Ketika itu, Umno sedang ‘bersengketa’ dengan Bersatu, parti Faizal. Pemerhati, penganalis, malah orang politik menyifatkan usul undi percaya berkenaan taktik Umno jatuhkan Faizal.
Yang jelas, undi percaya sama dengan undi tidak percaya. Hakikatnya, kedua-dua usul menguji keabsahan seseorang Perdana Menteri, Menteri Besar, atau Ketua Menteri. Kedua-duanya boleh menyaksikan mereka terpaksa meletak jawatan.
Dalam undi percaya yang diuji perlu memenangi usul itu. Menang bermakna kekal jawatan. Kalah, letak jawatan. Dalam usul undi tidak percaya yang diuji mesti menewaskan usul berkenaan. Tewaskan usul bererti kekal jawatan. Gagal tewaskan lepaskan jawatan.
Usul undi tidak percaya lazimnya dibawa oleh pembangkang. Tidak apa yang memeranjatkan. Tentulah pembangkang tidak percaya ketua kerajaan.
Takrif undi tidak percaya menurut Wikipedia ialah: satu penyataan atau undi yang menyatakan bahawa seseorang dalam kedudukan tanggungjawab yakni kerajaan, pengurusan, atau lain-lain tidak lagi dianggap sesuai untuk memegang jawatan tersebut, termasuk disebabkan tidak layak dalam hal tertentu, gagal melaksanakan kewajiban atau membuat keputusan yang merugikan.
Dalam Parlimen ia merujuk kepada kehilangan keyakinan (satu atau lebih anggota) terhadap ketua negara yang dilantik. Cukup jelas.
Tetapi bagi usul percaya – ia boleh atau biasanya dibawa oleh kawan. Mungkin kerana benar-benar mahu membuktikan ketua mereka punya sokongan. Namun mungkin juga untuk “membuktikan” sebaliknya. Sokong bawa rebah. Atau ada niat menjatuhkan berselindung di sebalik “sokong”. Seperti yang berlaku ke atas Faizal di Perak pada 2020.
Semasa Yang di-Pertuan Agong memberi perkenan Ismail dilantik sebagai Perdana Menteri ke-9, baginda yakin Ismail mendapat sokongan 114 Ahli Parlimen. Pun begitu baginda menitahkan supaya undi percaya dibuat di Parlimen.
Lalu pelbagai pihak (termasuk saya) percaya usul undi percaya terhadap Perdana Menteri akan dibentangkan pada sidang Parlimen yang dijadual bermula Isnin ini. Kepercayaan kami timbul berdasarkan titah Agong.
Namun seperti yang kita tahu sidang Parlimen sudah ditunda. Penangguhan dimaklumkan kepada semua Ahli Parlimen menerusi surat makluman Setiausaha Dewan Rakyat Nizam Mydin Bacha Mydin.
Menurut surat itu sidang Parlimen akan diadakan pada Isnin 13 September hingga Khamis 12 Oktober 2021. Sebab penangguhan tidak diberitahu.
Bagaimana pun menurut Ahli Parlimen DAP, Lim Kit Siang, berdasarkan surat makluman itu, tidak dinyatakan aturan mesyuarat berhubung undi percaya “yang sepatutnya dibawa semasa persidangan kali ini”. Maksudnya usul undi percaya tidak ada dalam aturan persidangan.
Kalau apa yang tidak terkandung dalam surat itu boleh dipercayai, usul percaya terhadap Perdana Menteri tidak akan dibentang pada sidang Parlimen akan datang, walaupun ramai percaya usul percaya itu akan dibentang.
Sehingga artikel ini ditulis, belum ada sebarang penjelasan daripada Pejabat Perdana Menteri mahupun pejabat Yang Di-Pertua Dewan Rakyat mengenai ‘nasib’ usul percaya yang dimaksudkan.
Sebaliknya, ada perbezaan pendirian mengenai keperluan usul itu sendiri. Pemimpin Pakatan Harapan termasuk Kit Siang mahukan undi percaya kepada Ismail dijadikan aturcara pertama Dewan Rakyat pada 14 Sept. Pemimpin DAP itu berkata usul itu amat penting apabila mengambil kira situasi politik yang menyelubungi perlantikan Ismail sebagai perdana menteri.
Namun pembangkang lain, seperti Dr Mahathir Mohamad, tidak mahu usul itu dibentangkan kerana, menurut beliau, “kita tak nak tukar sekali lagi Perdana Menteri”.
“Kalau ke Parlimen, dia (Ismail) tak dapat majoriti, (Perdana Menteri) kena tukar lain dan dunia ketawakan kita,” katanya.
Bermakna bekas perdana menteri itu bimbang ada risiko Ismail tidak dapat sokongan mencukupi untuk memperoleh undi percaya terhadapnya.
Soal menang kalah undi percaya itu penting tetapi bukan pokok. Paling penting ialah usul undi percaya itu dititah oleh Yang Di-Pertuan Agong, Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah.
Baginda mahukan Ismail “secepat mungkin” mengemukakan usul undi percaya di Dewan Rakyat bagi mengabsahkan jawatan beliau. Tidak ada kekeliruan dalam titah baginda 18 Ogos lalu. Titah Tuanku jelas, sejelas, jelasnya. - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2021/09/kesangsian-di-sebalik-usul-percaya.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+Must+

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Usul Percaya Apa Yang Ismail Sabri Takutkan

Usul Percaya Apa Yang Ismail Sabri Takutkan

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 202 hits
Perdana Menteri ke 9 Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob diingatkan agar melaksanakan usul Undi Percaya pada sidang Parlimen sesi September ini atau menghadapi kehilangan keyakinan rakyat terhadap pentadbirannya seperti bekas PM Mahiaddin Yassin...
Usul Undi Percaya Pembangkang Tidak Mahu Sulitkan Sokong Ismail Sabri

Usul Undi Percaya Pembangkang Tidak Mahu Sulitkan Sokong Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 25/8/2021 - jumlah : 272 hits
agendadaily com25 8 2021Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim memberi isyarat mungkin tidak menentang Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob jika usul undi percaya dibentangkan di Parlimen ...
Pm Ismail Sabri Dikecam Rakyat Jika Lengah Usul Undi Percaya Pada Sidang Parlimen Sesi September

Pm Ismail Sabri Dikecam Rakyat Jika Lengah Usul Undi Percaya Pada Sidang Parlimen Sesi September

papar berkaitan - pada 5/9/2021 - jumlah : 222 hits
Perdana Menteri ke 9 Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob diingatkan agar melaksanakan usul Undi Percaya pada sidang Parlimen sesi September ini atau menghadapi kehilangan keyakinan rakyat terhadap pentadbirannya seperti bekas PM Mahiaddin Yassin...
Ismail Dilantik Agong Tak Perlu Undi Percaya Kata Peguam Negara

Ismail Dilantik Agong Tak Perlu Undi Percaya Kata Peguam Negara

papar berkaitan - pada 5/9/2021 - jumlah : 188 hits
Peguam Negara Idrus Harun berkata hari ini tidak perlu pengesahan terhadap pelantikan Ismail Sabri Yaakob sebagai perdana menteri atau kerajaan pimpinannya kerana ia ditubuhkan mengikut undang undang Idrus menambah sekiranya masih memerluka...
Bukti Keabsahan Ku Li Gesa Undi Percaya Segera Terhadap Ismail

Bukti Keabsahan Ku Li Gesa Undi Percaya Segera Terhadap Ismail

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 202 hits
Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah menggesa undi percaya terhadap Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob diadakan segera bagi menguji jumlah sebenar sokongan dimiliki Ahli Parlimen Bera itu Katanya walaupun surat cara pelantikan ...
Anwar Dakwa Belum Ada Petanda Usul Undi Percaya Akan Di Buat Di Parlimen Setakat Ini

Anwar Dakwa Belum Ada Petanda Usul Undi Percaya Akan Di Buat Di Parlimen Setakat Ini

papar berkaitan - pada 5/9/2021 - jumlah : 344 hits
KUALA LUMPUR Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata belum ada petanda usul undi percaya akan diadakan di Parlimen setakat ini walaupun Yang di Pertuan Agong menitahkan Perdana Menteri baharu perlu menunjukkan beliau mendapat sok...
Usul Undi Percaya Di Parlimen Tidak Perlu Dunia Akan Ketawakan Kita Kalau Tukar Pm Lagi Tun M

Usul Undi Percaya Di Parlimen Tidak Perlu Dunia Akan Ketawakan Kita Kalau Tukar Pm Lagi Tun M

papar berkaitan - pada 25/8/2021 - jumlah : 176 hits
Oleh Dr Mahathir Mohamad USUL undi percaya terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob di Parlimen tidak lagi perlu dilakukan kerana memberi risiko berulang pergolakan politik dalam negara kata bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahat...
Pm Ismail Sabri Pusing Pusing Isu Undi Percaya Takut Apa

Pm Ismail Sabri Pusing Pusing Isu Undi Percaya Takut Apa

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 246 hits
Kenyataan Peguam Negara bahawa usul Undi Percaya di Dewan Rakyat seolah olah mengurangkan kuasa Yang di Pertuan Agong dalam hal melantik Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menimbulkan banyak tanda tanya dalam kalangan ahli polit...
Tidak Perlu Undi Percaya Pm Ismail Tiada Majoritikah

Tidak Perlu Undi Percaya Pm Ismail Tiada Majoritikah

papar berkaitan - pada 5/9/2021 - jumlah : 337 hits
Pendapat Peguam Negara Tan Sri Idrus Harun berkenaan usul Undi Percaya di Dewan Rakyat ke atas Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebagai mengatasi kuasa mutlak Yang di Pertuan Agong dianggap tidak selari dengan Perlembagaan Per...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Clear Air Over Najib S Supplementary Order Anwar And Ag Told

De Fam S Popular Local Raya Tune Alamak Raya Lagi Finds Its Way To Nippon Via Social Media

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals

Gunung Ruang Meletus Ini Senarai Penerbangan Mas Airasia Yang Dibatalkan

The Spark Of Innovation