Kes Src Najib Bicara Hari Ke 4 Bermula


Wartawan Malaysiakini
Diterbitkan Hari ini 8:51 pagi 
LANGSUNG | Perbicaraan ke atas bekas perdana menteri Najib Razak masuk hari keempat di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

9.32 pagi: Najib Razak masuk ke bilik mahkamah dan duduk di tempat duduk awam. Sementara menunggu prosiding bermula, MP Pekan dilihat membaca buku.

Turut masuk ke bilik mahkamah peguam Muhammad Shafee Abdullah yang mengetuai pasukan pembelaan. Beliau mengambil tempat duduk di bahagian hadapan.

Terdahulu di bilik lain Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur di hadapan Hakim Mohamed Zaini Mazlan, bekas perdana menteri hadir pendengaran kes berlainan mengenai tiga pertuduhan pengubahan wang haram RM27 juta dana SRC International Sdn Bhd.

9.25 pagi: Peguam Negara Tommy Thomas masuk ke Mahkamah Tinggi Jenayah 3 Kuala Lumpur bersama anggota pasukan pendakwaan lain.

9.05 pagi: Najib Razak tiba di bangunan mahkamah Kuala Lumpur. Najib menaiki kereta Proton Perdana berplat nombor TN 50. Sejurus turun dari kenderaannya, penyokong bekas perdana menteri yang majoritinya wanita berdoa terhadap pemimpin mereka.

Najib yang bersut coklat juga menadah tangan dan turut sama berdoa sebelum meninggalkan perkarangan lobi dan menuju ketingkat atas.

8:45 pagi: Seramai 40 Penyokong Najib dari Pekan Pahang tiba diperkarangan dan mereka memaklumkan sampi dari Pahang pada jam 5 pagi tadi.

Anggota parlimen Pekan itu berdepan tiga tuduhan pecah amanah dan satu salah guna kuasa membabitkan dana RM42 juta milik bekas anak syarikat 1MDB, SRC International Sdn Bhd.

Ahli politik berusia 65 tahun itu - yang pernah menjadi menteri kewangan sebelum ini - turut dihadapkan tiga tuduhan pengubahan wang haram membabitkan jumlah dana yang sama.

Ringkasan kes Najib berhubung dana SRC RM42 juta

Najib Razak berdepan 7 tuduhan berkaitan dana RM42 juta melibatkan SRC International, bekas anak syarikat 1MDB
1 tuduhan salah guna kuasa
3 tuduhan pecah amanah
3 tuduhan pengubahan wang haram

Kes Najib akan dibicarakan dihadapan hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali. Perbicaraan hari ini akan bermula dengan pasukan peguambela Najib menyoal balas saksi ketiga pendakwaan, penganalisis Jabatan Perisikan Kewangan Bank Negara, Mohammad Nizam Yahya.

Pada hari ketiga perbicaraan semalam, Nizam, 39, memberi keterangan beliau telah mernyita dokumen berkaitan tiga akaun semasa anak syarikat SRC International, Ihsan Perdana Sdn Bhd di Affin Bank Berhad di Raja Chulan, Kuala Lumpur pada 6 Julai 2015.

Katanya, dokumen yang disita itu terdiri daripada borang pembukaan akaun, borang spesimen tandatangan, senarai pihak yang berkuasa menurunkan tandatangan, penyata berkaitan pembukaan akaun tersebut serta borang Customer Due Dilligence (CDD) bagi ketiga-tiga akaun itu.

Semalam, saksi pendakwaan kedua, pegawai penyiasat Bank Negara, Azizul Adzani Abdul Ghafar pula memberitahu mahkamah bahawa antara RM40 juta dan RM5 juta telah ditransaksi dalam akaun milik Najib, SRC International dan unitnya Gandingan Mentari Sdn Bhd antara 24 Disember 2014, dan 13 Februari 2015.

Azizul, 41, berkata hal ini diteliti pada dokumen mengenai akaun Najib dan kedua-dua syarikat yang dirampasnya dari cawangan Ambank di Raja Chulan pada 6 Julai 2015.

Serbuan terhadap kedua bank itu dibuat selepas empat hari akhbar perniagaan The Wall Street Journal melaporkan para penyiasat percaya sekurang-kurangnya AS$700 juta telah mengalir ke dalam akaun bank Najib.
Peguam Negara Tommy Thomas dijangka mengetuai pasukan pendakwaan yang terdiri daripada 13 orang, termasuk Sulaiman Abdullah, V Sithambaram, Manoj Kurup, Ishak Mohd Yusoff, Donald Joseph Franklin, Suhaimi Ibrahim, Muhammad Saifuddin Hashim Musaimi, Sulaiman Kho Kheng Fuei, Budiman Lutfi Mohamed, Mohd Ashraf Adrin Kamaril, Muhammad Izzat Fauzan, dan Mohd Ashraf Adrin Kamaril.

Najib pula diwakili oleh pasukan pertahanan 13 orang yang diketuai oleh peguam veteran jenayah Muhammad Shafee Abdullah.

Sementara, ahli-ahli pasukan pembelaan ialah bekas peguam cara II Mohd Yusof Zainal Abiden, Harvinderjit Singh, Kamarul Hisham Kamaruddin, Chong Loong Men, Devanandan S Subramaniam, Farhan Read, Wan Aizuddin Wan Mohammed, Rahmat Hazlan, Muhammad Farhan Shafee, Tiara Katrina Fuad, Nur Syahirah Hanapiah dan Zahria Eleena Redza


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2019/04/kes-src-najib-bicara-hari-ke-4-bermula.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Terkini Kelibat Ellie Suriaty Turut Memberi Sokongan Bila Najib Selesai Bicara Kes Src Hari Pertama

Terkini Kelibat Ellie Suriaty Turut Memberi Sokongan Bila Najib Selesai Bicara Kes Src Hari Pertama

papar berkaitan - pada 3/4/2019 - jumlah : 499 hits
Terkini Kelibat Ellie Suriaty Turut Memberi Sokongan Bila Najib Selesai Bicara Kes Src Hari Pertama
Perbicaraan Kes Najib Bermula Hari Ini

Perbicaraan Kes Najib Bermula Hari Ini

papar berkaitan - pada 3/4/2019 - jumlah : 423 hits
KUALA LUMPUR Perbicaraan kes tujuh pertuduhan RM42 juta milik SRC International melibatkan bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak di Mahkamah Tinggi akan bermula hari ini Secara kebetulannya pada hari ini 10 tahun lepas Najib Anggota ...
Pengurus Bnm Nafi Beri Keterangan Tak Benar Dalam Bicara Kes Najib

Pengurus Bnm Nafi Beri Keterangan Tak Benar Dalam Bicara Kes Najib

papar berkaitan - pada 17/4/2019 - jumlah : 297 hits
MALAYSIAKINI Pengurus jabatan di Bank Negara Malaysia Azizul Adzani Abdul Ghafar hari ini menafikan menerima taklimat daripada pihak tertentu supaya memberikan keterangan tidak benar dalam perbicaraan kes penyelewengan dana SRC Internationa...
Kes Src Najib Mahkamah Sediakan 100 Pas Untuk Media

Kes Src Najib Mahkamah Sediakan 100 Pas Untuk Media

papar berkaitan - pada 3/4/2019 - jumlah : 370 hits
Sebanyak 100 keping pas telah disediakan untuk pengamal media tempatan dan antarabangsa yang akan membuat liputan perbicaraan kes yang dihadapi bekas perdana menteri Najib Razak membabitkan dana SRC International Sdn Bhd di Mahkamah Tinggi ...
Bicara Najib Src Umno Pulau Pinang Terima Dana Rm1juta

Bicara Najib Src Umno Pulau Pinang Terima Dana Rm1juta

papar berkaitan - pada 23/4/2019 - jumlah : 350 hits
Beberapa kotak dokumen dibawa masuk ke Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini untuk perbicaraan kes Najib yang didakwa atas tujuh pertuduhan melibatkan dana SRC International Sdn Bhd berjumlah RM42 juta Foto BERNAMAKUALA LUMPUR Badan Perhubu...
Kes Bicara Najib Mahkamah Larang Edar Dan Muat Naik Video Di Facebook

Kes Bicara Najib Mahkamah Larang Edar Dan Muat Naik Video Di Facebook

papar berkaitan - pada 22/4/2019 - jumlah : 282 hits
foto sumber internet KUALA LUMPUR Mahkamah Tinggi di sini hari ini mengingatkan semua pihak supaya tidak mengedar dan memuat naik rakaman transkrip prosiding mahkamah membabitkan perbicaraan kes SRC International Sdn Bhd dihadapi Datuk Seri...
Kes Src Najib Transaksi Rm40 Juta Dan Rm5 Juta Dikesan Pegawai Bnm

Kes Src Najib Transaksi Rm40 Juta Dan Rm5 Juta Dikesan Pegawai Bnm

papar berkaitan - pada 17/4/2019 - jumlah : 344 hits
Astro Awani Menurut pegawai penyiasat Bank Negara Azizul Adzani Abdul Ghafar transaksi tersebut antara Disember 2014 hingga Februari 2015 yang mana semua dokumen ini diperolehi ketika serbuan yang dibuat pada 6 Julai 2015 Foto Astro AWANI S...
Najib Tipu Kes Pembelian Ladang Eagle Hight

Najib Tipu Kes Pembelian Ladang Eagle Hight

papar berkaitan - pada 10/4/2019 - jumlah : 364 hits
April 9 2019 12 18 PMPeter Sondakh yang memiliki Rajawali Group Indonesia PETALING JAYA Felda membuat laporan polis semalam mendakwa ia ditipu Najib Razak untuk melaburkan AS 505 juta dalam firma perladangan Indonesia yang dimilik rakan bek...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Legacy Credit Emerges As A Substantial Shareholder In Vci Global

Sempena Mother S Day Enfagrow A Mindpro Menjemput Semua Ibu Ibu Untuk Hasilkan Lagu

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Power Of Storytelling In Marketing

Lirik Lagu Berharap Kau Kembali Fabio Asher