Kes Pecah Amanah Rm6 6billion Najib Diarah Tangguh



KUALA LUMPUR: Kes pecah amanah harta kerajaan berjumlah RM 6.6 bilion melibatkan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan bekas Setiausaha Perbendaharaan, Tan Sri Mohd. Irwan Serigar Abdullah ditangguhkan ke Mei ini.
Menurut Timbalan Pendakwa Raya, Muhammad Saifuddin Hashim Musaimi, beliau telah menerima arahan daripada Peguam Negara (AG) untuk menangguhkan perbicaraan kes berkenaan bagi membolehkan surat representasi kedua daripada Mohd. Irwan diteliti dan diputuskan.
“Surat representasi telah dirujuk kepada Peguam Negara dan saya telah diarahkan oleh beliau (Tan Sri Idrus Harun) untuk memohon penangguhan sehingga keputusan mengenai representasi itu diputuskan.
“Selain itu, terdapat beberapa isu yang ditimbulkan di dalam surat berkenaan yang mana pihak pendakwaan perlu membuat pengesahan mengenai isu baharu itu terlebih dahulu,”katanya.
Kes pecah amanah ke atas harta kerajaan Malaysia berjumlah RM6.6 bilion berkaitan bayaran kepada International Petroleum Investment Company (IPIC) sepatutnya mula dibicarakan hari ini di hadapan Hakim Datuk Muhammad Jamil Hussin.
Najib dan Mohd. Irwan Serigar didakwa pada 24 Oktober 2018 dan masing-masing mengaku tidak bersalah atas enam pertuduhan pecah amanah pecah amanah tersebut.
Sementara itu, peguam bela, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah memaklumkan akan menghantar representasi baharu bagi memohon pertuduhan-pertuduhan terhadap Najib digugurkan memandangkan terdapat perkembangan terbaharu.
Ujarnya, terdapat perbincangan di antara kerajaan Malaysia dengan IPIC membabitkan dana yang menjadi subjek utama pertuduhan.
Pada 27 Februari 2023, Menteri Kewangan Diperbadankan (MKD) dan 1MDB sudah mencapai satu penyelesaian mengenai pertikaian mereka dengan IPIC dan Aabar PJS mengenai prosiding undang-undang di Mahkamah Timbangtara Antarabangsa London (LCIA) dan Mahkamah Tinggi London.
Menurut Kementerian Kewangan, IPIC dan Aabar PJS dari Abu Dhabi telah bersetuju untuk membayar AS$1.8 bilion (kira-kira RM8.06 bilion) kepada MKD dan 1MDB.
Peguam bela, Datuk K. Kumaraendran yang mewakili Mohd. Irwan memaklumkan pihaknya telah menghantar representasi kira-kira tiga tahun lalu tetapi masih tidak mendapat sebarang jawapan menyebabkan beliau menghantar representasi kedua bulan lalu.
“Kami memohon tarikh sebutan singkat dan berharap pihak pendakwaan akan memaklumkan kepada kami hasil representasi tersebut.
Hakim Muhammad Jamil kemudian menetapkan 29 Mei ini untuk sebutan semula kes bagi mengetahui status representasi kedua-dua tertuduh.
Najib dan Mohd. Irwan didakwa melakukan pecah amanah tersebut di Kompleks Kementerian Kewangan Malaysia di Putrajaya antara 21 Disember 2016 dan 18 Disember 2017.
Pendakwaan terhadap mereka dibuat mengikut Seksyen 409 Kanun Keseksaan dibaca bersama Seksyen 34 akta sama yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan sebatan serta boleh dikenakan denda, jika sabit kesalahan - Utusan

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2023/04/kes-pecah-amanah-rm66billion-najib.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kes Src Najib Kekal Di Penjara Gagal Semak Keputusan Rayuan Akhir Hari Ini

Kes Src Najib Kekal Di Penjara Gagal Semak Keputusan Rayuan Akhir Hari Ini

papar berkaitan - pada 31/3/2023 - jumlah : 318 hits
PUTRAJAYA Mahkamah Persekutuan menolak permohonan Datuk Seri Najib Razak untuk mendapatkan kebenaran bagi menyemak keputusan yang mengekalkan sabitan serta hukuman kesalahan menyeleweng dana SRC International Sdn Bhd yang dikenakan terhadap...
Dissenting Judgment Will Strengthen Najib S Src Case Pardon Application Shafee

Dissenting Judgment Will Strengthen Najib S Src Case Pardon Application Shafee

papar berkaitan - pada 3/4/2023 - jumlah : 426 hits
Review attempt to king will say ex PM did not have right to fair trial lawyer adds The singular dissenting judgment in Datuk Seri Najib Razak s failed review application on his SRC International Sdn Bhd case will be used to bolster his pard...
Netizens Educate Umno S Sec Gen One Judge Abstaining Doesn T Mean Najib Is Innocent

Netizens Educate Umno S Sec Gen One Judge Abstaining Doesn T Mean Najib Is Innocent

papar berkaitan - pada 3/4/2023 - jumlah : 156 hits
UMNO secretary general Datuk Seri Ahmad Maslan has been told by netizens to refrain from feeling sympathetic towards incarcerated former premier Datuk Seri Najib Razak simply because one dissenting judge ruled in his favour Khalifah Marhaen...
Najib Tidak Sewajarnya Diampunkan Segera Melainkan Jika Setelah Menjalani 1 3 Atau Separuh Hukuman Penjara

Najib Tidak Sewajarnya Diampunkan Segera Melainkan Jika Setelah Menjalani 1 3 Atau Separuh Hukuman Penjara

papar berkaitan - pada 3/4/2023 - jumlah : 307 hits
Walaupun peguam Najib Razak mungkin akan memohon semakin kehakiman yang kedua bagi membebaskan bekas Perdana Menteri itu tetapi harus kita akui mengharapkan keputusan yang berbeza daripadanya tidak semudah seperti menukar mentol yang sudah ...
Sudah Tiada Gelombang Politik Untuk Selamatkan Najib

Sudah Tiada Gelombang Politik Untuk Selamatkan Najib

papar berkaitan - pada 3/4/2023 - jumlah : 172 hits
Kini menjadi gelombang peribadi yang terpecil apa juga isu di luar mahkamah tidak lagi menarik dant idak mendapat sambutan dari ahli umno Rakan dan taulan kini sebok dengan harta sepencarian ITU keputusan mahkamah ulas mereka dengan sopan
Penyokong Najib Makin Tak Puas Hati Dengan Zahid Pm Dakwa Shahril Kj

Penyokong Najib Makin Tak Puas Hati Dengan Zahid Pm Dakwa Shahril Kj

papar berkaitan - pada 4/4/2023 - jumlah : 464 hits
freemalaysiatoday com 03 Apr 2023 7 15pmSituasi itu susulan keputusan Mahkamah Persekutuan menolak permohonan Najib Razak menyemak sabitan dan hukuman dalam kes SRC International Shahril Hamdan dan Khairy Jamaluddin berkata perasaan tidak p...
Kenyataan Hakim Mahu Najib Bebas Jadi Sokongan Petisyen Pengampunan Diraja

Kenyataan Hakim Mahu Najib Bebas Jadi Sokongan Petisyen Pengampunan Diraja

papar berkaitan - pada 4/4/2023 - jumlah : 529 hits
KUALA LUMPUR Datuk Seri Najib Razak akan mengemukakan penghakiman menentang oleh Hakim Besar Sabah dan Sarawak Datuk Abdul Rahman Sebli kepada Yang di Pertuan Agong dalam permohonan petisyen pengampunannya Bekas Perdana Menteri itu memfailk...
Rpk To Najib S Loyalists Zahid Has Betrayed Bn Umno Bossku To Languish Behind Bars

Rpk To Najib S Loyalists Zahid Has Betrayed Bn Umno Bossku To Languish Behind Bars

papar berkaitan - pada 4/4/2023 - jumlah : 161 hits
Mercenary blogger and once PKR ally Raja Petra Kamaruddin has turned the table on UMNO president Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi exposing his sinister plan and holding him responsible for lying to the loyal supporters of incarcerated former p...
Pengerusi Dap Pahang Dakwa Tutup Kasino Genting Jejaskan Ekonomi Mata Pencarian Umat Islam

5 Best Electric Pickup Trucks That Will Break The Market In 2025

Gsk Lancar Shingrix Vaksin Kayap Untuk Rakyat Malaysia

Saifuddin Lepas Jawatan Setiausaha Agung Pkr Fuziah Ambil Alih

Kereta Bergoyang Di Kawasan Parkir Rupanya Janda Dan Suami Orang Sedang Bercucuk Tanam Didalamnya

Zulries D Pojok

Wanita Makan Kucing Hidup Hidup

Wanita Diuji Bila Lelaki Tak Punya Apa Apa Lelaki Diuji Bila Punya Segalanya Betul Ke


echo '';
10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Info Dan Sinopsis Filem How To Make Millions Before Grandma Dies 2024 Kini Di Platform Online Netflix Malaysia

10 Fakta Biodata Reedzwann Penyanyi Lagu Tercipta Satu Senyuman Cinta Pandang Pertama Yang Terpalit Kemalangan


Menteri Dap Buat Hal Lagi M Sia S Pura Israel

Taquari House By Est Dio Empena In Brasilia Brazil

Malaysia Day Message From Sam The Ceo

Emulate The Spirit Of Social Cohesion Of Sabah And Sarawak

Man Cendol Outing

Generating Boutique Names